Lähettäjä: euje
Päivämäärä: 23.5.25 20:49:28
Minä ostin joskus kolmevuotiaan isoksi kasvaneen puoliverisen. Sitä oli kasvattaja opettanut sen verran, että selkään pääsi ja pystyi menemään kaikkia askellajeja vähän ratsastajan kanssa. Kasvattaja on pienikokoinen, noin 60 kg nainen. Minä muutaman kilon kevyempi.
Monille oli ongelma, että minä ratsastin sillä kolmevuotiaalla puoliveriselläni. Kun se kuulemma menee rikki kun sillä ratsastaa. Minä taas olin sitä mieltä, että kun se oli laitumella ja pihatossa kasvanut kavereiden kanssa, niin sillä oli hyvä pohjakunto, ja hevonen menee rikki nimenomaan sillä, jos vain seisotan sitä pienessä tarhassa ja karsinassa. Sen lisäksi että talutin tuota hevosta tasamaalla, niin kävelytin sitä todella paljon hiekkatiellä, matalassa rantavedessä ja metsäpoluilla. Ja ratsain pystyimme harrastamaan paljon monipuolisemmin. Toki jos olisin satakiloinen, niin en olisi tuon hevosen selkään kiivennyt.
Lisäksi kaikille tuntui olevan ongelma, kun minä ratsastin hevosellani itse enkä käyttänyt ties mitä valkkuja ja ratsuttajia. Kun eihän se mitään opi kun minä vain humputtelen sillä. Vähän joka toinen tarjoutui opettamaan hevostani ja valmentautumaan ja käymään tunneilla ja lupautui ratsastamaan sillä maksua vastaan. Mutta kun heidän ratsastustaan katsoin, niin en antaisi heille hevostani edes maksusta.
Tuo varsa on nyt 10 v, ollut minulla 7 vuotta ja se ei ole kertaakaan sairastanut. Mutta näiden muiden tarhassa ja karsinassa seisovat hevoset tuntuvat vikovan ihan kaikkea mahdollista ihan vain vikomisen ilosta, kun omistajat eivät ymmärrä, että liike on lääke. Eikä hevoset pysy ehjänä jos niitä vaan kiskoo nippuun ja pomppii selässä vaikka hevosen askelissa ei käsijarrun vuoksi ole edes liitovaihetta.
Anna niiden muiden potea omia ongelmiaan ja tee sinä kuten parhaaksi näet. Jos haluat käyttää muita itseäsi osaavampia selässä, niin käytä. Jos hevonen pysyy ehjänä ja terveenä niin sinulla on sitten koulutettu nuori alla ja pääset harrastamaan laadukkaalla hevosella kun huvittaa.
Minä taas halusin kouluttaa hevoseni itse. Mutta kaikkien hevosteni kohdalla en ole näin tehnyt.
|