Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muille ongelma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.25 20:20:51

Ostin nuoren hevosen jolle palkkasin ratsuttajan suoraa useammaksi kuukaudeksi. Nyt muille tallilaisille ja tutuille tuntuu olevan ongelma ettei minulla ole kiire hevosen selkään. Hoidan sitä muuten kyllä ja menen selkään kun huvittaa. Miksi sellainen aiheuttaa lähes päivittäistä ihmettelyä tallilla?

Re: Muille ongelma

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   19.5.25 20:47:02

Kysy niiltä.

Lähettäjä: er 
Päivämäärä:   19.5.25 20:56:24

Muistan myös oman kanssa että oli joku ihme tarve yhdellä tallilla lähes koko tallin kauhistella etten itse ratsasta nuortani kokonaan. Siis sellaista oikeasti ilkeää kiusaamista että kyseltiin jatkuvasti. Yksinkin huusi ihan kurkkusuorana asiasta koska meni ihan tiloihin kiusatessaan. Se on jokaisen oma asia kuinka hevosensa hoitaa. Itsellä aivovamma ja niskan/selän vaurio ei olisi kestänyt uudestaan tontiin tuloa joten miksi riskeeraisin oman elämäni... Monella oli myös tarve teetättää oma nuori. Eipä mennyt kovin hyvin heilläkään. Minä sain kuitenkin ihan kivan hevosen.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   22.5.25 12:21:19

”Ostin nuoren hevosen jolle palkkasin ratsuttajan suoraa useammaksi kuukaudeksi. Nyt muille tallilaisille ja tutuille tuntuu olevan ongelma ettei minulla ole kiire hevosen selkään. Hoidan sitä muuten kyllä ja menen selkään kun huvittaa. Miksi sellainen aiheuttaa lähes päivittäistä ihmettelyä tallilla?”

Kutsutaan myös kateudeksi..

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.5.25 12:25:58

no voi mooses ei kaikki ole aina kateutta :D ihan oikeasti ihmiset eivät välttämättä ymmärrä miksi joku ostaa hevosen mutta ei itse ratsasta sillä. onko AP kertonut muille että menee vasta sitten kun ammattilainen on kouluttanut hevosen tarpeeksi pitkälle eli vasta muutaman kuukauden päästä?

Päivämäärä:   22.5.25 13:18:56

No miksi pitäisi edes ymmärtää muiden tapaa harrastaa? En minäkään ymmärrä miksi joku haluaa vaikka pelkästään maastoilla, mutta en mä sitä silti sille maastoilijalle enkä kyllä muillekaan sano. Harrastakoon miten harrastaa niin kauan kun hevonen voi hyvin.

Lähettäjä: Repe 
Päivämäärä:   23.5.25 10:26:57

Mutta kun arvon hötöläiset, jos aloittaja olisi itse kiivennyt selkään ja ratsastanut, olisi hänelle valitettu että kannattaisiko laittaa ammattilainen hoitamaan homma. Se on ihan sama mitä teet, jollekin se on aina ongelma.
Kukaan ei ole vastuussa tekemisestään kuin itselleen, toki lakien rajoissa. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.5.25 10:29:32

Minä oon kans todennut, että se on ihan sama mitä teet niin ne kälättäjät kälättää aina. Ja siis ihan aina, jos ei oma tekeminen ole juuri sitä mitä he tekisivät. Se on vaan lyhytkatseisuutta. Kuten edellä sanottiin, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, se on sun hevonen ja kellään ei oo siihen nokan koputtamista vaikka et menisi sen selkään ikinä :)

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.5.25 10:46:26

Tämän(kin) takia oma talli.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.5.25 10:52:21

Juu, teit niin tai näin niin aina väärin päin. Arvostelijoille löytyy kyllä nillitettävää, eikä niiden kuuntelemiseen kannata käyttää aikaa.

Päivämäärä:   23.5.25 14:19:27

Sano niille että eikö olekin ihanaa kun saa harrastaa niin kuin haluaa?

Lähettäjä: Mkk 
Päivämäärä:   23.5.25 18:34:01

"Kiva" että jollain muullakin on samanlaista ongelmaa.
Itse kun käytin ratsuttajaa juurikin niskavammani vuoksi, oli se iso ongelma ihmisille ympärillä. 2 hevosta oli maneesitallilla vierekkäin niin kai se kateus teki ilkeitä asioita.

Lähettäjä: euje 
Päivämäärä:   23.5.25 20:49:28

Minä ostin joskus kolmevuotiaan isoksi kasvaneen puoliverisen. Sitä oli kasvattaja opettanut sen verran, että selkään pääsi ja pystyi menemään kaikkia askellajeja vähän ratsastajan kanssa. Kasvattaja on pienikokoinen, noin 60 kg nainen. Minä muutaman kilon kevyempi.

Monille oli ongelma, että minä ratsastin sillä kolmevuotiaalla puoliveriselläni. Kun se kuulemma menee rikki kun sillä ratsastaa. Minä taas olin sitä mieltä, että kun se oli laitumella ja pihatossa kasvanut kavereiden kanssa, niin sillä oli hyvä pohjakunto, ja hevonen menee rikki nimenomaan sillä, jos vain seisotan sitä pienessä tarhassa ja karsinassa. Sen lisäksi että talutin tuota hevosta tasamaalla, niin kävelytin sitä todella paljon hiekkatiellä, matalassa rantavedessä ja metsäpoluilla. Ja ratsain pystyimme harrastamaan paljon monipuolisemmin. Toki jos olisin satakiloinen, niin en olisi tuon hevosen selkään kiivennyt.

Lisäksi kaikille tuntui olevan ongelma, kun minä ratsastin hevosellani itse enkä käyttänyt ties mitä valkkuja ja ratsuttajia. Kun eihän se mitään opi kun minä vain humputtelen sillä. Vähän joka toinen tarjoutui opettamaan hevostani ja valmentautumaan ja käymään tunneilla ja lupautui ratsastamaan sillä maksua vastaan. Mutta kun heidän ratsastustaan katsoin, niin en antaisi heille hevostani edes maksusta.

Tuo varsa on nyt 10 v, ollut minulla 7 vuotta ja se ei ole kertaakaan sairastanut. Mutta näiden muiden tarhassa ja karsinassa seisovat hevoset tuntuvat vikovan ihan kaikkea mahdollista ihan vain vikomisen ilosta, kun omistajat eivät ymmärrä, että liike on lääke. Eikä hevoset pysy ehjänä jos niitä vaan kiskoo nippuun ja pomppii selässä vaikka hevosen askelissa ei käsijarrun vuoksi ole edes liitovaihetta.

Anna niiden muiden potea omia ongelmiaan ja tee sinä kuten parhaaksi näet. Jos haluat käyttää muita itseäsi osaavampia selässä, niin käytä. Jos hevonen pysyy ehjänä ja terveenä niin sinulla on sitten koulutettu nuori alla ja pääset harrastamaan laadukkaalla hevosella kun huvittaa.

Minä taas halusin kouluttaa hevoseni itse. Mutta kaikkien hevosteni kohdalla en ole näin tehnyt.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   23.5.25 21:01:54

On se käsittämätöntä miksi muita niin kovin häiritsee hevoshommissa muiden tekemiset? Jos ei nyt eläinsuojeluasioista ole kyse niin muille ei pätkän vertaa kuulu mitä hevosen kanssa teet tai olet tekemättä. Ja ihan turha hurskastella, hevosharrastus on kallista ja aina kommentoijilla ja ”hyvää tarkoittavilla” lähimmäisillä kyse on lopunviimein kateudesta. Onhan se ikävää jos toiset voi tehdä mitä haluaa ja toiset ei.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   23.5.25 21:05:22

"no voi mooses ei kaikki ole aina kateutta :D ihan oikeasti ihmiset eivät välttämättä ymmärrä miksi joku ostaa hevosen mutta ei itse ratsasta sillä."

Miksi pitäisi ymmärtää? Miksi se muiden persusta kutittaa mitä omallaan tekee? Vaikkei koskaan ikinä selkään kiipeäisi? Kunhan hevosta ei rääkätä, sitä pidetään hyvin ja se saa jonkun toimesta riittävästi liikuntaa ja ruokaa niin sama kai se on mikä omistajansa rooli on.

Lähettäjä: " 
Päivämäärä:   25.5.25 14:16:09

Ehkä tallilkaverit ajattelevat, ettet uskalla ja haluaisivat rohkaista sinua selkään menoon?

Lähettäjä: Asd 
Päivämäärä:   25.5.25 16:21:44

Eipä kyllä varmaan hirveän rohkaisevaa ole joku jatkuva nillitys, tai varsinkaan kurkku suorana huutaminen, miksi ihmeessä joku kannustaisi ketään niin? Kaikille ois mukavampaa, kun ihmiset keskittyis omaan tonttiinsa, eivätkä puuttuisi muiden olemiseen ja tekemiseen/tekemättä jättämiseen, toki siis niin kauan kunhan ei ole kyseessä mikään huono hevosenpito, siihen pitääkin puuttua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.