Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen ei piehtaroi tai makaa karsinassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.25 09:54:39

Joo, en tietysti näe hevosta 24 tuntia vuorokaudesta. Ei kuitenkaan aamulla ole koskaan turpeessa, että olisi maannut. En ole koskaan nähnyt piehtaroivan, en sisällä enkä ulkonakaan.

Tarhassa sentään torkkuu joskus makuultaan. Nuori 6v hevonen. Kieliikö tämä jostain viasta vai mitä..? En jaksa uskoa hevosen olevan niin hyvä ravistelija, ettei jäisi mitään kortta tai turvetta mihinkään.

Re: Hevonen ei piehtaroi tai makaa karsinassa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.5.25 10:01:29

Kuinka pääsee ylös makuulta? Onko jäänyt joskus jumiin karsinassa piehtaroidessa? Miten hevonen muuten viihtyy karsinassa? Onko karsina niin pieni, että hevosen on hankala päästä ylös tai piehtaroida?

Mulla on poni, joka ei ikinä makaa/piehtaroi talvitarhassaan tai hiekalla ja lumessa ylipäätään. Joskus olen nähnyt, että kyykistyy lumessa, mutta nousee heti närkästyneenä ylös, että voi yök. Laitumelle päästessään piehtaroi heti ja antaumuksella. Toki tämä nukkuu ja piehtaroi joka yö tallissa talvikaudella. Joillekin nähtävästi on alustallakin suuri merkitys, missä viitsii pötkötellä.

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   19.5.25 10:37:37

Jos karsinassa on liian vähän kuiviketta hevonen ei mene maahan.

Jos olet epävarma mitä touhuaa karsinassa, laita riistakamera kuvaamaan. Pyydät tietty luvan tallinpitäjältä ja laitat kamerasta tiedon karsinan oveen.

Erittäin monet omistajat luulevat, ettei hevonen mene maahan nukkumaan, mutta todellisuus on toinen. Olen itse monelle omistajalle lähettänyt kuvan, yleensä illalla tallilla, kun hevonen on maassa nukkumassa. Menee unille kun talli hiljenee.

Päivämäärä:   19.5.25 10:43:55

Nousee ihan tavallisesti. Tosin en nyt yhtäkkiä osaa sanoa, koska näen sen makuulla tosi harvoin. En osaa sanoa olisiko jäänyt joskus jumiin. Karsina kumminkin sen perus 3*3m ja heppa pieni 150cm.

Kuiviketta on niin paljon, että ei satu kaatua. Olen joskus kokeillut, kun kompastuin :) Hevonen ei ehkä viihdy tallissa kauhean hyvin, mutta ulkoilee 12-16h päivässä. On siis omassa kotitallissa. Voisin ehkä huvikseen hankkia jonkun kameran.

Päivämäärä:   19.5.25 10:47:51

On kokemusta isosta pv:sta joka ei mennyt koskaan makuulleen. Nukahteli lopulta pystyyn niin että putosi polvilleen satuloituna (ratsastaja selässä ei tätä tehnyt). Lopetettiin sitten lopulta

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   19.5.25 10:52:20

Mun hevosella on lantion alueella vikaa enkä ole koskaan nähnyt sen piehtaroivan eikä ikinä makaa niin, että näkisin. Asuvat kotona. On kuitenkin jäänyt pariin otteeseen kiinni kyljelleen eli piehtaroi/menee makuulle. Yön aikana uskoisin kyllä nukkuvan makuulla, mutta satavarma en ole, kun ei ole vielä kameroita. Mutta tämä on myös lauman johtaja. Eli sekin saattaa vaikuttaa asiaan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.5.25 10:52:21

Jotkut hevoset vain ovat tosi stressaantuneita tallissa, vaikka näyttäisivätkin ulospäin rauhalliselta. Ja stressaantunut hevonen ei mene makuulle, koska on koko ajan ns. hälytystilassa. Jos kerran makailee ulkona, tuskin on mitään ongelmaa makuulle menemisessä tai ylös nousemisessa, vaan ongelma on siinä karsinassa. Laita pihattoon, niin saa valita nukkumapaikkansa ja nukkua silloin kuin itse haluaa.

Päivämäärä:   19.5.25 13:52:59

Olen laittamassa pihattoon, kun saan muokattua sellaisen. Ennen mulle tuloa oli ollut joskus ja jouluna öitä tallissa, kun taas mun hevoset on aina olleet tallissa öitä. Mietin vain onko syytä huoleen tämän perusteella.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.5.25 14:36:34

Mun polle ei piehtaroi karsinassaan mutta vieraassa tallissa piehtaroi heti. Loimitettuna ei piehtaroi mutta kun loimen ottaa pois piehtaroi heti

Lähettäjä: marjut 
Päivämäärä:   19.5.25 15:56:53

"Kuiviketta on niin paljon, että ei satu kaatua."

Koitahan tuplata se kuivikkeen määrä ja kerro miten kävi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.