Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten totuttaa hevonen ääniin?

Lähettäjä: ääni 
Päivämäärä:   16.5.25 18:24:46

Hevonen hieman herkkä äänille. Syksyllä olisi tarkoitus Sisäänratsastaa ja jatkaa sitten siitä keväällä. On mulle tullut vasta parisen kk sitten.
Säpsähtää siis jopa risuja joiden päälle kävelee, onneksi ihn fiksu tapaus että mitään paniikkia ei saa, mutta keinoja millä sitä saisi toteutettua erilaisiin ja kovuisiin ääniin?

Re: Miten totuttaa hevonen ääniin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.5.25 18:26:40

Enpä tiedä tekisinkö mitään, jos hevonen vain säpsähtää paikallaan ja keskittyy kuitenkin ihmisen kanssa tekemiseen ilman mitään suurempia ongelmia. Säpsyminen varmaan karsiutuu itsestään kunhan hevonen tottuu uuteen ympäristöön.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.5.25 17:34:47

Mä opettaisin kentällä tai maneesissa.
Varusteena liina ja naruriimu.
Kerää oksia reilusti ja niitä sitten annat haistella siis eka yhtä oksaa ja katkaset oksan pitäen turvavälin hevoseen, kiität ja rohkaset hevosta äänellä. Tarvitaan toistoja ja kehuja. Kun sujuu laita oksia maahan ja kävelytä niitten päältä ja runsaasti kehuja, sekä toistoja.
Ennen siedätystä auttaa että teillä on hyvä luottavainen suhde jo olemassa eli perusmaastakäsin asiat hallussa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   18.5.25 18:57:59

Minulla oli hyvin reaktiivinen nuori, nyt jo aikuinen. Otti lähdöt aina kun pelästyi ja en tehnyt näistä mitään sen suurempaa numeroa ikinä, pysyin itse vain rauhallisena ja paljon touhuttiin yhdessä maastakäsin. Tällä maastakäsin tarkoitan, etten ole mikään narun pyörittelijä, vaan käytiin yhdessä tutkimassa asioita ja katseltiin rauhassa naapurin pörisevää mopoa esimerkiksi. En heti vienyt liian vaikeisiin tilanteisiin.
Pikkuhiljaa luottamus kasvoi ja saa aika paljon tapahtua, että oikeasti säikähtää.
Summasumaarum eli aika ja yhdessä touhuaminen, tämä toimi meillä.

Lähettäjä: Mimmu 
Päivämäärä:   18.5.25 19:01:27

Teet äänen (eri ääniä) niin kaukana että hevonen kuulee sen, muttei säikähdä ja äänen jälkeen palkka. Kaveri avuksi. Siirryt koko ajan lähemmäs, mutta hevonen ei saa säikähtää ääntä. Toistoja, toistoja, toistoja

Lähettäjä: Meillä 
Päivämäärä:   18.5.25 19:54:23

Meillä äänille herkkä nuori. En tee numeroa säpsyilyistä ja hoitotilanteissakin en säästele ääniä (en kuitenkaan mekastakaan:) esim. Kun on molemmin puolin kiinni ja avaan toisen puolen,niin päästän sen narun kolahtamaan seinää vasten, välillä vahingossa harja pudonnut käsistä, satulavöitä kilisyttelen, peräkärryn päällä olevaa pressua käydään haistelemassa ja samalla vähän liikuttelen sitä ym.
Jos joku asia säpsäyttää tai jännittää, niin rohkasen rapsutuksilla ja joskus nameilla..aika paljoon on jo tottunut,mutta aina tulee uusia juttuja.

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   19.5.25 15:08:27

Ei hyvänen aika, ei hevosta ole mitään järkeä siedättää yksittäisiin ääniin kuten Mimmu ja piste neuvoo. Maailmassa on niin paljon ääniä, että menee ikä ja terveys jos hevosen totuttaa niihin kaikkiin yksi kerrallaan.
Oksan rasahdus, käpytikan huuto, auton oven pamaus, kottikärryjen kolina, aivastus... Ei, ei ei.

Onko hevonen nuori vai alanvaihtaja?

Jos se on nuori, niin muista, että se on maailmassa ensimmäistä kertaa. Asiat on vähän jänniä. Säpsyily on vain säpsyilyä, hevonen saa lisää itsevarmuutta jokaisesta säpsähdyksestä jossa se pääsee toteamaan, että mitään kamalaa ei tapahtunutkaan. Kyytiin sellainen kuski, joka ei itse kyttää ääniä ja pelkää niitä.

Vie hevosta aktiivisesti uusiin tilanteisiin kohtaamaan erilaisia ääniä ja uusia ärsykkeitä, mutta älä pakota hevosta liian nopeasti pois mukavuusalueelta. Säpsähtäminen on sallittua, kunhan sen jälkeen sitten todetaan, että se oli turhaa. Palkkaa rohkeudesta kehumalla tai nameilla, älä rankaise säikähtämisestä, äläkä myöskään itse lannistu ensimmäisestä säpsähdyksestä, vaan anna hevoselle aikaa miettiä uudelleen.
Pidä itse melua aina kun mahdollista, anna maailman pyöriä ja elämän jatkua vaikka hevosta vähän jänskättää. Pahin virhe mitä tuollaisen kanssa voi tehdä on se, että yrittää pysäyttää maapallon pyörimisen ja poistaa kaikki ärsykkeet hevosen elämästä.
Itsevarmuus karttuu pikkuhiljaa kokemusten myötä.

Jos se on alanvaihtaja, tutkituta se hiekan ja mahahaavan varalta. Tästä ei toki ole haittaa myös nuorenkaan kohdalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.