Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokrahevosen omistaja, mikset kommunikoi?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.5.25 17:06:43

Olen siirtynyt omista hevosista vuokrahevosiin ja löysin vihdoin kivan vuokrahevosdiilin. Hevosta olen vuokrannut nyt muutaman kuukauden ja kaikki on sujunut erittän hyvin ilman mitään ongelmia.

Ongelma on se, että omistaja ei kerro MITÄÄN mitä tekee hevosen kanssa, millainen se on ollut, miten liikkunut ja niin edelleen. Vaikka kuinka kyselen, ihan vaan siksikin että tietäisin miten raskaasti ja millä tavalla viitsin itse omina vuokrauspäivinäni liikuttaa hevosta.

Itse laitan aina kattavat kuulumiset tallipäiviltä, mutta tuntuu tosi ulkopuoliselta kun mua ei osallistuteta viikon ohjelman suunnitteluun tai muutenkaan keskusteluun liittyen hevosen hyvinvointiin ja liikutukseen.

Olen kysynyt useita kertoja, että hei ilmoitteletko miten teillä menee tulevina päivinä ymsyms. mutta ei.

Pitääkö vaan hyväksyä, että omistaja ei halua eikä aio ottaa mua mukaan hevosen arkeen tämän syvemmin? :/

Re: Vuokrahevosen omistaja, mikset kommunikoi?

Lähettäjä: Melina 
Päivämäärä:   16.5.25 17:08:53

Kuulostat raskaalta vuokraajalta…

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.5.25 17:14:31

Mitä sovitte hevosen liikuttamisesta kun aloit vuokraamaan? Oliko oletus, että omistaja treenaa ja sinä jäähdyttelet, toisin päin vai että hevonen liikkuu tasaisesti koko ajan, mutta sillä ei tarvitse tehdä superrankkoja treenejä ollenkaan?

Se on kyllä omistajien helmasynti, että vuokraajan ei tarvitse mitään tietää ja kysyminen on varpaille astumista. Sitten jälkeen päin kuulee, että mitä sillä oli rokotuksen jälkeen vedetty normaali treeni... kun olisi tiennyt rokotuksesta niin olisin vaan kävellyt.

Päivämäärä:   16.5.25 17:18:32

En koe olevani raskas vuokraaja jos haluaisin ilmoituksen vaikkapa kerran pari viikossa, miten hevonen on liikkunut ja mitä itse voin sillä tehdä...

Jos tosiaan ollut 3 päivää vapaalla, en todellakaan mene ilman satulaa maastoon tai jos on liikkunut hikeen viimeiset 3 päivää, en tee neljättä hikitreeniä perään.

Ollaan omistajan kanssa suht. samantasoisia ja molemmat käydään pari kertaa kuussa valmennuksissa. Käyn noin 2x / vko. Sovittiin että teen välillä kevyempiä treenejä, välillä rankempia, välillä maastoilen, välillä juoksutan ja niin edelleen. Eli ihan perusjuttuja, mutta kuitenkin tavoitteellisesti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.5.25 17:22:20

Kuulostaa kyllä vähän oudolta. Se ettei mitään puhuta, mutta myös se, ettei ole kunnolla sovittu alusta asti pelisääntöjä. Tuskin omistaja haluaa olla sun ystävä kuitenkaan.

Päivämäärä:   16.5.25 17:24:23

Pyydä hevosen viikko-ohjelma. Jos kerran tavoitteellisesti tehdään, niin kai sillä suunnitelma on.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.5.25 17:33:21

Eipä ole tullut mieleenkään että minun pitäisi vuokraajalle raportoida mitä olen tehnyt :O. Jos tulee jotain vuokraajan tekemisiin vaikuttavaa niin sitten sanon, muuten olettakoot että tekee normaalisti.

Päivämäärä:   16.5.25 17:36:12

"Jos tosiaan ollut 3 päivää vapaalla, en todellakaan mene ilman satulaa maastoon tai jos on liikkunut hikeen viimeiset 3 päivää, en tee neljättä hikitreeniä perään."

Kerääkö hevonen virtaa vapaapäivistä? Treenataanko sitä hikeen ikinä? Ei oikein kuulosta tavoitteelliselta jos valmennusta on silloin tällöin ja suunnitelman taso on "tee mitä vaan milloin vaan".

Tuolta pohjalta olettaisin, että hevonen on ongelmaton eikä sen liikunta ole rankkaa milloinkaan, joten sen kanssa voi tehdä kevyitä ja keskiraskaita juttuja ihan vapaasti. Tai sitten lopettaisin.

Päivämäärä:   16.5.25 17:41:17

"Olen kysynyt useita kertoja, että hei ilmoitteletko miten teillä menee tulevina päivinä ymsyms. mutta ei."

Tämä on kyllä törkeästi kysytty. Omistaja ei ole velvollinen ilmoittelemaan vuokraajalle miten hänellä hevosensa kanssa sujuu.

Kysy mitä hevosenomistaja haluaa, että hevosen kanssa teet päivinä x ja y? Sen pitää riittää, älä utele enempiä.

Lähettäjä: Bastu 
Päivämäärä:   16.5.25 17:51:29

Omistaja ei ole tilivelvollinen sinulle. Et maksa erikseen kirjekaverista. Omistajaa ei kiinnosta olla kaverisi vaan vuokrata hevosta ja saada siitä maksu. Lopeta omistajan piinaaminen, anna olla rauhassa.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   16.5.25 17:56:45

Ai että taas mitä vastauksia, tuollaisten vastausten antajat ovat just sellaisia joiden hevosia en haluaisi vuokrata. Eikä onneks tarvitsekkaan. Ei tarvitse olla kaveri, mutta kyllä kommunikoinnin täytyy sujua suuntaan ja toiseen.

Päivämäärä:   16.5.25 18:10:55

99% ison ratsastuskeskuksen vuokraajista mitä olen nähnyt vuosien varrella vähän ratsastelee kentällä. Joskus joku menee kevyesti maastoon. Niilläkin joka käyvät valmennuksessa säännöllisesti se valmennus on sellaista hyvän mielen menoa missä korkeintaan pyritään saamaan hevonen liikkumaan kivasti eteen ja vähän taipumaan. Tämä on täysin ok ja järkevääkin kun ratsastus tapahtuu kerran pari viikossa.

Tällä taustalla se mitä normaalistikin teet omana vuokrapäivänäsi (ja mistä on sovittu) on ok. Hevosen omistajan ei tarvitse kysyä sinulta mitään erityisiä lupia (tai suunnitteluapua) hevosen viikko-ohjelmaan. Tuskinpa kukaan omistaja nyt ehdoin tahdoin jättää liikuttamatta monta päivää hevosta joka kerää pöllövirtaa, koska sillä hän aiheuttaa vain ja ainoastaan hallaa itselleen ja omalle arvokkaalle omaisuudelleen. Jos heppa nakkaa vuokralaisen ja juoksee tielle niin se voi olla entinen heppa. Vastaavasti jos vuokraaja loukkaantuu tippuessaan niin todennäköisesti haluaa lopettaa ja sitten pitää nähdä uuden etsimisen vaiva.

Tuskin kukaan jättää myöskään kertomatta, jos hevoselle tulee loukkaantuminen. Omat rahathan siinä menee jos heppa laukeaa. Tai se rokotushomma on semmoinen, että jos tietää että hevoselle ei tule kummempia oireita normaalisti niin liikutus on täysin ok.

Jos siis haluat päättää hevosen tekemisistä, hankit oman hevosen. Muuten teet omistajan ohjeiden mukaan. Jos sen ihmeempiä ohjeita ei tule, teet niinkuin alunperin on sovittu.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   16.5.25 18:19:54

Ymmärrän mietteesi kun itsekin olen siirtynyt omistajasta vuokraajaksi. Näin se vaan menee että vuokraaja raportoi omistajalle mutta omistaja ei vuokraajalle. Kun oma tausta on hevosen omistaja se tuntuu vähän tylsältä kyllä. On toki niitäkin vuokraajia joille ihan sama mitä hevosen ohjelmassa on ollut, he ovat näitä kenellä ei ole ollut omaa hevosta.

Päivämäärä:   16.5.25 18:51:07

Ei tässä hevosenomistajasta mitään bestistä olla hankkimassa, mutta on se kummallista että en saa vaatia edes pientä kommunikaatiota hevosen hyvinvoinnin vuoksi.

Kerran sain tallilaiselta ohimennen kuulla että hevonen oli edellisenä päivänä nakannut omistajansa alas selästä ja ollut aivan seko. Toinen päivä sain kuulla, että hevonen oli päässyt maastossa taluttaessa irti ja laukannut ojia pitkin talliin. Tällaisista olisi ihan kiva kuulla omistajan suusta myös ihan oman turvallisuuden takia :D

En vaadi päivittäistä kirjeenvaihtoa, mutta hevosen hyvän ratsastettavuuden vuoksi olisi kiva tietää jos hevonen on ollut omistajan kanssa vaikka huono ratsastaa, laukannostot eivät ole sujuneet tms. niin voin niitä asioita ottaa huomioon omien ratsastusten aikana myös, jotten asiat ainakaan mene pahempaan suuntaan.

Omilla hevosillani oli vuokraaja ja ennen käyntipäiviä ilmoitin aina, miten on mennyt ja mitä ollaan tehty. Vuokraaja arvosti tät paljon ja hevonen pysyi hyvällä ratsastettavuudella, kun työstettiin suht. samoja asioita. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa. Joskus ennen vanhaan hevosilla pidettiin kaapeissa vihkoa jonne kirjoitettiin aina tekemiset ylös ja näin pysyttiin kartalla, mitä kukakin on puuhannut.

Toki jos vaan rahan takia vuokrataan omaa hevosta, niin ei sillon varmaan kiinnostakaan mikään muu kuin se että vuokraaja käy ja maksaa, that's it.

Lähettäjä: ,,,,, 
Päivämäärä:   16.5.25 19:00:51

Ehkä omistaja ei ole kovin hyvä omistaja hevoselleen. Ehkä puuhaa mitä sattuu ja ei ymmärrä tai välitä kertoa asioista. Olet yrittänyt ja ei ole muuttanut tilannetta. Joko sopeudut tilanteeseen tai vaihdat toiseen hevoseen. Kyllä eläimeen ja ratsastajan turvallisuuteen liittyvistä asioista tulee kertoa myös vuokralaiselle. Terkuin hevosia vuokrannut ja nykyään omistaja, joka vuokraa.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   16.5.25 20:07:40

Tämän vuoden puolella ollut toinen ketju samasta aiheesta.

Kaikki omistajat eivät halua ”tiimiä”, jonka kanssa suunnitella ja viestiä vaan vuokraavat hevosen, jotta säästävät omaa aikaansa muuhun.

Alussa omistaja on kertonut, mitä voit hevosen kanssa tehdä. Hän ilmoittaa, jos tilanne muuttuu. Jos ei mitään kuulu, voit toimia alun perin sovitulla tavalla.

Itse en haluaisi/ehtisi/jaksaisi raportoida vuokraajalle omista ratsastuksistani.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.5.25 20:43:13

Itse olen aikoinaan lopettanut vuokraamisen, kun hevonen oli aivan liian energinen ratsastaa, koska liikkui vain mun vuokraus päivinä..

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   16.5.25 20:44:03

No onhan se nyt hullua, että ainoa ohje on "saa tehdä kaikkea normaalia" mutta mitään tarkempaa ei voi kommunikoida. Eli hevosella voi tullakin 2 juoksutuspäivää tai vaikka 2 estepäivää putkeen, ihan typerää. Ei siinä nyt mitään runoja tarvi kirjottaa mutta juuri perusasiat, tyyliin " kävin ma maastossa, ti koulua ja tänään juoksutin. Polle on ollut tosi kiva, maastossa oli vähän virtaa mutta pysyi käsissä. " Harrastehevosella nyt ei mitään tarkkaa viikkko ohjelmaa tarvi mutta kannattaa sitä nyt sen verran kommunikoida ettei turhasn tehdä sitten viikkoa putkeen pohkeenväistöä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.5.25 20:49:49

"kerran sain tallilaiselta ohimennen kuulla että hevonen oli edellisenä päivänä nakannut omistajansa alas selästä ja ollut aivan seko. Toinen päivä sain kuulla, että hevonen oli päässyt maastossa taluttaessa irti ja laukannut ojia pitkin talliin. Tällaisista olisi ihan kiva kuulla omistajan suusta myös ihan oman turvallisuuden takia :D"

Tervetuloa vuokraajaksi.

Lopetin vuokraushommat juurikin kun omistajat käyttivät minua vain palauttelupalveluna josta maksoin täyttä hintaa, toiset taas ottivat useamman vuokraajan samalle päivälle ja kolmas ei kertonut hevosella olevan vakava keulimisongelma ihan jokaisen ratsastajan kanssa. (T. ikuinen selkävamma, hevonen aiheutti hengenvaarallisen onnettomuuden<3) Ei näitä idiootteja enää jaksa.

Lähettäjä: Riutta 
Päivämäärä:   16.5.25 20:49:53

Pisteet vuokraajalle.

Eihän tässä ole kyse muusta kuin että tunnollinen vuokraaja on halukas huomioimaan hevosen muun ohjelman.

Onpas törppö omistaja. Hän joko ei osaa tai ei ymmärrä mikä olisi hevoselle hyväksi.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   16.5.25 21:10:43

Oon ollut vuosia vuokraaja, mulle ei kuulu mitä muut tai omistaja hevosen kanssa tekee. Ilmotan aina mitä oon tehnyt jos on jotain kysyn et onko ollut mimmonen ja onko ongelmia ollut muilla. Tämä lähinnä onko asia huomattu muidenkin toimesta. Omistaja kyllä sit kertoo jos jotain on ollut.

Lähettäjä: Pala 
Päivämäärä:   16.5.25 21:38:14

Omistaja ei syystä tai toisesta välitä tai näe tarpeelliseksi kertoa sinulle mitä hevosen kanssa on tehty. Ehkä hän ajattelee ettei sillä ole niin väliä, tai sitten hän ei ole ymmärtänyt että haluaisit hevosen vuoksi tietää nämä asiat.

Jos olet muuten tyytyväinen, niin sinuna pitäytyisin suht kevyessä treenissä. Ratsastaisin askellajit läpi niin että hevonen liikkuu hyvin, enkä tekisi erityisen raskaita treenejä, koska ei voi tietää onko hevosta treenattu raskaasti juuri eilen. Välillä pelkästään kävelyttäisin, koska siitä ei ole ikinä haittaa.

Päivämäärä:   16.5.25 21:55:14

On kyllä outo omistaja

Lähettäjä: Jakki 
Päivämäärä:   16.5.25 21:58:50

En jaksaisi vaihtaa joka kerrasta kuulumisia jos vuokraisin.. näin omistajan näkökulmasta

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   16.5.25 22:05:50

Kyllä mä kommunikoin. Vuokraajien kanssa yhteinen WA-ryhmä ja Hopotiin varaukset vuokraajilta.

Hopotissa myös lääkitykset, kisat, kengitykset, ell jne.

Lisäksi WA:ssa esim. ruokinnan muutokset, kerron mahdollisista varustemuutoksista, kerron tallin tapahtumista ja jaan tallinomistajan ohjeistukset.

Mutta miksi vuokraajat ei kommunikoi? Ovat mukavia ja livenä kyllä puhuvat asioista, mutta ei voi kirjoittaa Hopotiin, että mitä on hevosen kanssa tehty? Vihko ei toiminut yhtään paremmin. Vuokraajia ollut 15v ja tiedon repiminen vuokraajilta on kuin hampaan repimistä karhulta.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   16.5.25 22:09:32

Ja itse kirjoitan joka ikinen kerta mitä teen hevosten kanssa, koska treenataan jonkun verran ja vaikuttaa siihen mitä vuokraajat voivat tehdä seuraavana päivänä. Myös on epäreilua hevoselle hinkata koulua 8pv putkeen. Haluan että hevosten tekemiset on vaihtelevia hevosten mielialan vuoksi.

Lähettäjä: wlr 
Päivämäärä:   16.5.25 23:56:03

"Kaikki omistajat eivät halua ”tiimiä”, jonka kanssa suunnitella ja viestiä vaan vuokraavat hevosen, jotta säästävät omaa aikaansa muuhun.

Alussa omistaja on kertonut, mitä voit hevosen kanssa tehdä. Hän ilmoittaa, jos tilanne muuttuu. Jos ei mitään kuulu, voit toimia alun perin sovitulla tavalla."

TÄMÄ!
Mulla on ollut hyviä, tosi hyviä vuokraajia hevosillani jo 14 vuotta, enkä ole koskaan raportoinut heille tekemisiäni. Ihan älytön ajatuskin! Eikä me vuokraajan kanssa olla mikään "tiimi", en todellakaan tarvitse häntä hevosen viikon, elämän, ruokinnan tms suunnitteluun.
Olen sanonut vuokrauksen alussa että normaalisti voi mennä sileällä, maastoon voi mennä halutessaan, hypätä ei saa. Ja valmennuksessa pitää käydä, muuten en vuokraa. Jos hevosella ollut rokotus tms, olen ilmoittanut että sun normitiistai ei käy, sopiiko torstai.
Oikein ärsyttää nää tiimihöpötykset. Vuokraan hevosta 2x vkossa tunnin ratsastukseen. Ja osaan miettiä asiat niin että vuokraaja voi ne kerrat ratsastaa ihan normaalisti.
Toki haluan kuulla jos jotain erikoista, joku haava, ei syö, kenkä pudonnut tms. Toiset vuokraajat on kirjoittaneet kaiken maailman liirumlaarumit ja analysoineet hevosta. No, siitä vaan jos itse tykkää mutta en kyllä niitä lue. Ja valkulta kuulen kyllä miten vuokraaja pärjää.
Näillä on menty ja kuten sanottu, mulla on ollut vain superhyviä vuokraajia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.5.25 09:00:23

Kannattaa ymmärtää, mikä on se palvelu, jonka lähtökohtaisesti ostaa. Se on vuokrauksissa yleensä hevosen käyttö sovitulla tavalla sovittuina päivinä - se ei ole mikään hevosen osaomistaja- tai tiimielämys.

Oman ratsastuksen sovittamisesta hevosen muuhun viikko-ohjelmaan vuokraajan ei tarvitse kantaa huolta. Se ei ole hänen asiansa, kunhan hän liikuttaa hevosta sovituissa rajoissa ja normaalia järkeä käyttäen. Jos omistaja kokee, että hevosen liikutuksessa on jotain, mikä pitää ottaa huomioon, hän varmaankin osaa ilmoittaa asiasta. Jos hän ei tällaista koe, se ei ole asia, jolla vuokraajan täytyisi vaivata päätään. Hevosen liikutuksen ja hyvinvoinnin kokonaisuus ei ole hänen vastuullaan.

Koettakaa nyt, rakkaat ihmiset, ymmärtää, että viestittely on kuormittavaa. Ei toki kaikille, koska jotkut kokevat hirveän kivana höpötellä hevosestaan kaikenlaista, ja osa omistajistakin ehkä kaipaa jotain tiimielämystä hevosensa ympärille. Nykyään on kuitenkin niin, että kaikenlaisia viestejä tulee koko ajan joka tuutista. Ihmisten luurit ovat tukossa työhön liittyviä, mahdollisiin lapsiin liittyviä sekä jo valmiiksi myös siihen hevoseen liittyviä viestejä - siis sellaisia ihan aidosti välttämättömiä keskusteluja, joita täytyy käydä esim. tallinpitäjän, valmentajan tai kengittäjän kanssa. Tähän sitten vielä päälle hupiviestittely kaverien yms. kanssa. Kaikki eivät todellakaan kaipaa tähän lisäksi ylimääräistä viestittelyä vuokraajan kanssa. Se olisi heidän näkökulmastaan vuokraajalle annettava lisäpalvelu ja työtä.

Itse en ole koskaan vuokrannut hevosiani, mutta jos vuokraisin, niin edes 50 euroa/kerta ei olisi riittävä hinta, JOS minun pitäisi tarjota vuokraajalle jokin tiimielämys ja käyttää aikaani ylimääräiseen viestittelyyn, jotta vuokraaja tuntisi itsensä tärkeäksi.

Neuvoni on tämä: Ymmärtäkää oma roolinne ja se, mitä palvelua olette ostamassa. Jos kuitenkin olette liian tyytymättömiä nykytilanteeseen, etsikää sellainen vuokrahevonen, jonka omistaja tykkää viestitellä ja kaipaa itsekin jotain "tiimiä" hevosensa ympärille.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   17.5.25 09:14:16

Erikoisia hevosenomistajia, kun ei kiinnosta miten vuokraajalla ja hevosella menee. Tai ole muka aikaa kahta viestiä viikossa laittaa. Tuo nyt on aivan paskapuhetta :D

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.5.25 09:17:00

Tunti kevyehköä ratsastusta ja hevosen harjaaminen ja varusteiden pyyhkäisy olisi se mitä itse vuokraisin jos mitään. En tiimijäsenyyttä tai mitään kommunikointia ilman erityistä syytä. Evvk vuokraajan mielipiteet. Haluaisin tietää jos lihoo kovin että voin lopettaa vuokraamisen muuten kuulumiset kiinnostaa tosi vähän.

Ikävä vaan että muilta yleensä kuulee sen mitä on oikeasti tehty ja vihkoon kirjoitetaan liirumlaarumia sen mukaan mitä on sovittu.

Lisäksi vuokraajan pitää tajuta ettei tuo kavereita mukana eikä tule tallille kun ei ole vuokrauspäivä.

Lähettäjä: laalaa 
Päivämäärä:   17.5.25 09:26:12

Mä pidän toiselle vuokraajalle aina tunnin kun mun heppa on vielä aika raaka projekti ja toiselle vuokraajalle pidän noin joka toinen kerta tunnin. Jos on jotain erityistä niin laitan viestiä ennen kuin tulee yksin liikuttamaan. Hyvin on toiminut.

Lähettäjä: Vuokraaja 
Päivämäärä:   17.5.25 09:30:32

Kun oli omia hevosia nautin siitä ettei tarvinnut tallivihkoja täytellä. Mutta jos minulla olisi ollut vuokraaja olisin kommunikoinut kyllä mesen tai whatsupin välityksellä puolin ja toisin eli edellyttänyt myös vuorkaajalta raportointia.

Lähettäjä: Hukka 
Päivämäärä:   17.5.25 09:34:45

Jospa omistaja on sen verran kokenut, että ymmärtää ettei tavallisen harrastajan liikutusten raskautta tarvitse mitenkään erityisesti ottaa huomioon. Polle voi mennä kaksi helppoa koulutreenipäivää peräkkäin tai hypätä kahtena peräkkäisenä päivänä pikkuesteitä. Jos siis treeni ei ole 120 esteitä tai vaativan tason koulutreeniä niin omistaja ei halua millään tavoin rajoittaa.

Lähettäjä: Pala 
Päivämäärä:   17.5.25 09:59:49

Aloittajahan ei tässä penännyt mitään tiimitouhua tai muuta, joten sitä on aika turha vetää tähän.

Päivämäärä:   17.5.25 10:02:39

"Kannattaa ymmärtää, mikä on se palvelu, jonka lähtökohtaisesti ostaa. Se on vuokrauksissa yleensä hevosen käyttö sovitulla tavalla sovittuina päivinä - se ei ole mikään hevosen osaomistaja- tai tiimielämys.

Oman ratsastuksen sovittamisesta hevosen muuhun viikko-ohjelmaan vuokraajan ei tarvitse kantaa huolta. Se ei ole hänen asiansa, kunhan hän liikuttaa hevosta sovituissa rajoissa ja normaalia järkeä käyttäen. Jos omistaja kokee, että hevosen liikutuksessa on jotain, mikä pitää ottaa huomioon, hän varmaankin osaa ilmoittaa asiasta. Jos hän ei tällaista koe, se ei ole asia, jolla vuokraajan täytyisi vaivata päätään. Hevosen liikutuksen ja hyvinvoinnin kokonaisuus ei ole hänen vastuullaan."

Tämä. Jos haluaa päästä "mukaan hevosen arkeen syvemmin" ja että "osallistutetaan viikon ohjelman suunnitteluun tai muutenkin keskusteluun liittyen hevosen hyvinvointiin ja liikutukseen", silloin pitää ostaa oma hevonen. Suurin osa vuokrattavista hevosista on aivan tavallisia harrasteratsuja, joiden käyttö on kevyttä eikä vaadi mitään sen kummempaa huomioimista ja päivittäistä raportointia. Jos hevonen on siinä kunnossa, että sitä ylipäätään voi vuokrata, sen hyvinvointi ei vaarannu siitä, että sillä joskus tehdään samaa asiaa kaksi päivää putkeen.

Yhdellä aiemmalla hevosellani oli vuokraajia yhteensä 10 vuoden ajan, eikä ikinä raportoitu mitään sen kummempaa puolin eikä toisin. Itse menin kevyesti sileällä sekä maastoilin, ja vuokraajille oli sama ohje. Minulle oli sinänsä täysin yhdentekevää, menikö vuokraaja kentällä/maneesissa vai maastossa, koska menin itsekin aina ihan fiiliksen mukaan. Ei kevyessä harrastuskäytössä oleva hevonen tosiaan tarvitse mitään tarkkaa viikko-ohjelmaa, joten ei se vaadi mitään "tiimiä" ja jatkuvaa raportointia siitä, mitä on tehty ja miten on mennyt. Tietenkin aina silloin ilmoitettiin puolin ja toisin, jos hevosen käytöksessä tai liikkumisessa oli ilmennyt jotain poikkeavaa tai oli jotain muuta erityistä huomioitavaa, mutta muuten ei. Vuokrasin hevosta ratsastuskäyttöön X kertaa viikossa, en mitään tiimijäsenyyttä ja kokonaisvaltaista elämystä, johon kuuluu osallistuminen hevosen viikko-ohjelman suunnitteluun ja yleiseen keskusteluun hevosen hyvinvoinnista ja liikutuksesta.

Päivämäärä:   17.5.25 10:07:52

"Aloittajahan ei tässä penännyt mitään tiimitouhua tai muuta, joten sitä on aika turha vetää tähän."

Aloittajahan kertoo, että haluaisi osallistua viikon ohjelman suunnitteluun tai muutenkin keskusteluun liittyen hevosen hyvinvointiin ja liikutukseen, ja että häntä harmittaa, kun hevosen omistaja ei ota häntä mukaan hevosen arkeen sen syvemmin. Eli hän siis haluaisi olla ikään kuin osaomistajan asemassa, osallistua managementin suunnitteluun ja olla osa jonkinlaista tiimiä, vaikka hyvin todennäköisesti hän maksaa hevosen kuluista vain pienen murto-osan.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.5.25 10:23:48

Mulla on 16 hevosta. Eikä todellakaan aikaa alkaa kirjeenvaihtoon jokaisen vuokraajan kanssa. Vuokraaja, hanki kirjekaverisi muualta.

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   17.5.25 13:00:36

Minun hevoseni vuokraaja on ns sunnuntairatsastaja. Hänen tekemisensä eivät vaikuta hevosen varsinaiseen treeniin ja toisinpäin. Ilmoitellaan sitten jos jotain normaalista poikkeavaa tulee. Ei muuten. Otin vuokraajan jotta saan tallivapaata ja ehdin tehdä muutakin. Jos minulta odotettaisiin päivystämistä ja vastailua viesteihin ja juttelemaan niitä näitä, ei se olisi tallivapaata. Mutta tämä toimii meillä, vuokraaja on kokenut ja luotettava, ja hänen käsiinsä voin hevosen huoletta jättää. Eikä hänkään tarvitse "käyttäjätukea" sen kanssa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.5.25 14:08:36

?; pitää hyväksyä. Jos haluat mukaan omistajan statuksella on sinun ostettava puolet ko hevosesta. Muuten olet vain se vuokraaja jolle ei kaikkien omistajien mielestä kuulu päätöksentekoon osallistuminen. Olet myös vuokrannut niin vähän aikaa ettei omistaja vielä varmasti tiedä onko sinusta enemmän haittaa kuin hyötyä. Käy ja osoita olevasi hyvä, älä pommita viestein muuta kuin kuittaat käyneesi ja kaiken olleen ok. Ehnä omistajakin lämpenee pikkuhiljaa (tai sitten ei).

Lähettäjä: Lumi 
Päivämäärä:   17.5.25 14:16:58

Tää on vielä vähän hakusessa heppa maailmassa että jos haluaa kehittyä, niin treenit on suunniteltava ja kuormituksen oltava järkevästi rytmitetty.
Jokainen joka on itse kovaa treenannut tietää miltä lihaksissa ja kropassa tuntuu jos kolmen vapaapäivän jälkeen vaikka vetäsee kunnon rääkin maksimi sykkeillä. Ja saatika miltä seuraavana päivänä tuntuu.

Kyllä sitä hevosen viikkoa pitäis ihan yhdessä suunnitella tai edes antaa sitten vuokraajalle ohjeet. Mulla oli aikaisemmin kiva vuokraheppa jonka omistaja aina ilmoitti mitä voi tehdä .. esim. Putella oli tänään rankemmat treenit, niin huomenna olisi hyvä palautella maastossa tai ratsastaa kevyemmin kentällä, voi mennä myös ilman satulaa tms". Tai " ollaan menty nyt kolme päivää kentällä koulua, olisi kiva jos haluat tehdä jotain muuta.. maastoon, hypätä tai puomeja". Tämä täysin ok ja järkevää hevosen kannalta.

Päivämäärä:   17.5.25 14:42:07

"Tää on vielä vähän hakusessa heppa maailmassa että jos haluaa kehittyä, niin treenit on suunniteltava ja kuormituksen oltava järkevästi rytmitetty.
Jokainen joka on itse kovaa treenannut tietää miltä lihaksissa ja kropassa tuntuu jos kolmen vapaapäivän jälkeen vaikka vetäsee kunnon rääkin maksimi sykkeillä. Ja saatika miltä seuraavana päivänä tuntuu."

Todella harva harrastehevonen treenaa kovaa tai "vetäsee kunnon rääkin maksimi sykkeillä". Tokihan kaikki aina kovasti puhuvat kehittymisestä ja treenaamisesta, vaikka todellisuudessa se ratsastus on lähinnä kevyttä höntsäilyä, ja sellaisessa höntsäilyssä ei tarvita mitään tarkkaa suunnitelmaa ja rytmitystä. Oikeasti kovaa treenaavia kilpahevosia harvemmin edes vuokrataan ainakaan perusharrastelijoille.

Päivämäärä:   17.5.25 15:11:05

Kyllä toivottavasti moni harrastehevonenkin liikkuu viikottain useasti hikeen asti. Ja vaikka maastossa pitkillä laukkapätkillä saa helposti harrastehevoselle maksimisykkeet ja kovan treenin. Kilpahevosilla ja ammattilaisilla varmasti nämä asiat hallussa. Mutta kyllä se harrastehevonenkin tarvitsee järkevää liikuntaa jos sen haluaa pitää ehjänä tai jopa kehittyä.

Päivämäärä:   17.5.25 15:17:30

On se kyllä omistajaltakin tyhmyyttä, että ei halua kerrata ohjeita että saa ratsastaa miten tykkää ja hevosen muu liikutus tai liikuttamatta jättäminen ei vaikuta vuokraajan tekemisiin. Mutta kaipa siinä pitäisi myöntää, että se oma tekeminen ei ole niin urheilullista ja tavoitteellista, että siinä olisi mitään sotkemisen arvoista.

Lähettäjä: Nappo 
Päivämäärä:   17.5.25 15:19:26

Kaikki eiväy pidä hevosta tai sillä vuokraajaa kehittääkseen huipou-urheilijaa sen koommin hevosesta kuin vuokraajastakaan. Silloin vuokraajan tehtävä on liikuttaa annettujen ohjeiden mukaisesti ja omistaja varmasti ottaa sen omassa toiminnassaan huomioon. Minä tykkään että vuokraaja kirjoittaa vihkoon lyhyesti mitä teki, akuuteista asioista viestiä. Sen kummempaa kommunikointia en kaipaa ja mikäli vuokraaja kaipaisi, hänen tarvitsisi siinä tapauksessa etsiä joku muu vuokrattava.

Lähettäjä: luimu 
Päivämäärä:   17.5.25 15:29:03

95% Suomen hevosista ei KOSKAAN "treenata kovaa". Ihmisillä ei ole edes hölkäsen pölähtänyttä aavistusta mitä se merkitsee! Eivät ole ikinä edes kovaa treenausta nähneet.
Tavallinen, vähän harrastekilpaileva harrastehevonen ei tarvitse mitään "viikko-ohjelman suunnittelua", tai siis omistaja varmaan vähän katsoo mitä tehdään ja milloin. Vuokraaja ratsastaa ohjeiden mukaan, ja jos on sanottu että aina voi mennä tavallisesti niin sitten vaan menee.

Voi elämän kevät sentään teidän typeryyden kanssa... ne harvat hevoset joiden kanssa treenataan oikeasti tavoitteellisesti ja "kovaa", niitä ei todellakaan vuokrata kenellekään.

Nyt valoja päälle urpot!

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   17.5.25 15:35:04

"Tavallinen, vähän harrastekilpaileva harrastehevonen ei tarvitse mitään "viikko-ohjelman suunnittelua", tai siis omistaja varmaan vähän katsoo mitä tehdään ja milloin."

Suomessa on liuta ravihevosia, joita treenataan kovaa. Ratsuissa toki harvinaisempaa, mutta tavallinenkin harrastehevonen tarvitsisi viikko-ohjelman, ehdottomasti. En ihmettele yhtään, että nykyään hevoset ovat jatkuvasti rikki, jos ei edes tällaista perusasiaa hallita.

Lähettäjä: åoanfisvgnoid 
Päivämäärä:   17.5.25 15:58:19

No "viikko-ohjelma" on se ettei hypätä kuin kerran vkossa ja yhtenä päivänä vapaapäivä. Muina päivinä ridataa normisti, valkussa tai ilman.
Siinä sulle "viikko-ohjelmaa"!
Ja mulla on ollut hevosia lähes 30 vuotta, näillä on pärjätty. Ja hevoset ei oo olleet "rikki".

Naurettavaa tehdä tavallisesta harrastuksesta jotain erikoista ja ihmeellistä. Pelkkää tärkeilyä. Sitten kun on vähän pidempään ollut hevosten kanssa tekemisissä ymmärtää tämän.

Lähettäjä: Jepu 
Päivämäärä:   17.5.25 16:05:43

Mun hevosella on ollut vuokraajia vuosia, ja käytössä Google Sheet, ja siihen merkataan 1-2 lauseella mitä hevosella on tehty. Helppo jälkeenpäinkin tehdä yhteenvetoa, jos tarve.

Mitään romaaneja en halua lueskella, enkä kirjoitella. Kuten tähti kirjoitti hyvin edellä, viestejä työ- ja perheasioissa tulee muutenkin ihan tarpeeksi.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   17.5.25 16:06:25

Olen ollut vasta 45 vuotta hevosten kanssa tekemisissä ja suunnitelmallisuus jos joku on avaintekijä näiden kanssa, kun pyritään pitämään hevoset terveinä ja treenikunnossa. Tämä tuntuu nuoremmilta harrastajilta unohtuvan.

Päivämäärä:   17.5.25 16:57:35

Se mitä kovaa treenaaminen tarkoittaa on ihan hevoskohtaista. Kovassa kunnossa oleva kisahevonen treenaa aivan eri tavalla kun pikkaisen pulskassa kunnossa oleva ratsu. Treenattiin sitten miten kovaa tai rauhassa tahansa on liikutuksen suunnittelu tarpeellista ja edellytys hevosen hyvinvoinnille. Ei me ihmisetkään lähdetä salille aivan päättömänä riuhtomaan ja siellä salilla sentäön voidaan itse vaikuttaa treenin kuormitukseen. Hevoset eivät voi vaan ne tekevät mitä sanotaan.

Päivämäärä:   17.5.25 17:37:46

En tajua. Ennenvanhaan kirjoitettiin aina hevosen päiväkirjaan mitä on tehty. Muutenhan ei ole mitään järkeä jos vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee. Ehkä nuoriso ei enää osaa käsin kirjoittaa.

Lähettäjä: Martta 
Päivämäärä:   17.5.25 17:49:22

Mä olen just tommonen omistaja joka ei jaksa selitellä. Oletan vuokraajan ratsastavan ihan omaan tyyliin eli jos haluaa tehdä rankemman treenin niin ok tai jos höntsää ilman satulaa niin sekin ok. Suunnitteln omat päivät ja vapaat erikseen.

Päivämäärä:   17.5.25 18:50:31

"Tai ole muka aikaa kahta viestiä viikossa laittaa. Tuo nyt on aivan paskapuhetta :D"

Ymmärrätkö lainkaan, montako kymmentä ihmistä nykypäivänä on helposti kärttämässä niitä "kahta viestiä viikossa"? Kun mukaan lasketaan kaikki työ-, perhe- ja harrastusasiat ja kaikki lukemattomat WA-ryhmät? Ja hei, osa näistä viesteistä on oikeasti tärkeitä ja tarpeellisia. Eli kyllä silloin se kuormittavan viestittelyn karsiminen lähtee nimenomaan siitä tarpeettomasta "ihan muuten vain" kuulumisten vaihtamisesta ja vuokraajan tärkeyden tunteen pönkittämisestä.

Sitten vielä tuosta, kun jotkut puhuvat suunnittelun tärkeydestä. Juu, onhan se suunnittelu tärkeää - jos puhutaan kilpahevosesta, jolla oikeasti treenataan. Sen sijaan perusharrastehevosten ratsastelujen suunnittelu ei ole juuri sen tärkeämpää kuin perus-Pirkon on tärkeää suunnitella yksityiskohtaisesti omia sauvakävelyjään.

Ja ihan nyt vain muistutuksena tosiasioista: Erittäin harvoin niitä hevosia, joita treenataan sellaisella tasolla ja tavalla, että jokaisen liikuntakerran yksityiskohdat on tärkeää suunnitella ja sovittaa osaksi isompaa kokonaisuutta, ylipäätään annetaan vuokralle. Sehän olisi jo itsessään melkoinen riski silloin, kun liikunnan laadulla on oikeasti väliä! Tavallisen harrastehevosen kohdalla sillä ei taas oikeasti ole sen enempää merkitystä, että ratsastaako se perjantaina käyvä vuokraaja kevyen höntsäilymaaston vai jaksaako peräti vähän enemmän työstää kentällä. Ei varsinkaan, kun omistaja kuitenkin ennalta tietää ne päivät, joina hevosen selässä on joku muu kuin hän eli joiden osalta hänellä ei ole täyttä kontrollia hevosen liikuntaan.

Lähettäjä: Asy 
Päivämäärä:   17.5.25 19:21:58

Itse ratsastin muiden hevosia n 15v ja sen jälleen omia ollut about saman verran. En ollut vuokraaja enkä vuokraa mutta olen ratsastanut muiden hevosia ja mulla ollut apuna 1-2 ratsastajaa. Hevoset harrastekilpahevosia. Itse valmistaudun 2-3 krt viikossa, tai kisoja. Joku muu käynyt kerran viikossa että saannyhden tallivapaan. Silloin olen aina ajoittunut niin että se joku muu tekee kevyehkön koulutreenin ja maaston jolloin itselle jää valkkujen lisäksi yksi-2 kunnon maastoa ja yksi taluttelu/juoksutus. Joskus liikuttaja halunnut maastoon jolloin teen itse koulutreenin tmv. Eli ei se nyt ydinfysiikkaa ole kun huolehtii että viikossa on 1 kevyt /vapaa, maastoilua teeenien lisäksi ja joka n 3-4 vko kevyempi jos muuten treenit säännöllisesti. Omat hevoset pysyneet tällä managementilla kunnossa. Suomessa kelit on mitä on joten olen pyrkinyt menemään maastoon aina kun keli sallii vs jonkun ennaltamäärätyn päivän mukaan. Jos taivaalta sataa rättejä meen maneesin ja jos taas hieno keli saatan koulutreenin miettimättä enempää vaihtaa maastolaukkoihin. Kokokaisjuormitus ja säännöllisyys sekä pohjat jne paljon tärkeämpiä kuin hirvittävän tarkka vkopläni

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   17.5.25 20:21:14

Mulla taas on kokemus, että kun hevosella oli vuokraaja niin ei pitänyt siitä, että hänelle laittoi viestiä/toivoi jotain. Kerran hän sattui haluamaan oman päivänsä juuri minun valmennuspäiväni perään ja koska kyseisessä valmennuksessa otettiin tavallista raskaampi treeni, pyysin vuokraajaa huomioimaan tämän omana päivänään ja ottamaan tarvittaessa kevyesti. Sain sitten viestiä, kuinka omana maksavana päivänään haluaisi ratsastaa kunnolla… Ymmärrän, että jatkuva palauttelu olisi turhauttavaa, mutta kertaluontoisena pyyntönä tuo suhtautuminen ihmetytti. Noh, enää ei ole vuokraajaa, mikä on omalta osaltaan helpottanut elämää, vaikka tallivapaita ei enää ole.

Lähettäjä: Pööö 
Päivämäärä:   17.5.25 20:46:20

Jos vuokraajalle on tärkeää olla osa tiimiä ja tietää hevosen kuulumiset, hänen pitää etsiä sellainen hevosenomistaja, joka haluaa kommunikoida.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.5.25 08:31:58

Omistaja voi vuokrata hevostaan miten haluaa ja sopia vaikka samalle päivälle kolme eri vuokraajaa. Hän omistaa hevosen ja on vastuussa siitä ja sitä koskevista päätöksistä. Vuokraaja harrastaa sovitusti esim. ma 60min sileällä . Jos jotain akuuttia ilmenee ottaa hän yhteyttä omistajaan joka ohjeistaa miten toimitaan. Vuokraajalla ei muuta oikeutta tai velvoitetta hevoseen ole ,eikä omistajalla ole mitään velvoitetta infota vuokraajaa mistään. Omistaja suunittelee ja vastaa hevosen hyvinvoinnista. Jos vuokraaja haluaa vaikuttaa päätöksiin/suunitteluun ostaa hän oman tai ostaa omahevos-paketin.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   18.5.25 09:04:30

Lähettäjä: Jaa
Päivämäärä: 17.5.25 16:06:25

Olen ollut vasta 45 vuotta hevosten kanssa tekemisissä ja suunnitelmallisuus jos joku on avaintekijä näiden kanssa, kun pyritään pitämään hevoset terveinä ja treenikunnossa. Tämä tuntuu nuoremmilta harrastajilta unohtuvan.

Jokseenkin yhtä pitkällä kokemuksella samaa mieltä, mutta myös sitä mieltä, että moni tässä liioittelee omaa merkitystään tavan harrastehevosen vuokraajana tai sen liikuttamisen suunnittelun ”vaativuutta”.

Hevosen kunto, vaivat ym. pitää huomioida, ja niiden mukaan omistaja ohjeistaa toimimaan. Ohjetta noudatetaan kunnes se muuttuu. Omistajalle ilmoitetaan, jos on jotain erityistä.

Omistaja voi olettaa, että vuokraaja ”treenaa rankasti” omana päivänään (siis niissä rajoissa, joihin lupa on annettu). Silloin seuraavana päivänä liikunta on kevyttä. Vaikka vuokraajakin olisi ratsastanut kevyesti, ei voi mennä pahasti vikaan, vaikka hevosella olisi kaksi kevyempää päivää peräkkäin.

Kuten tuossa moni kirjoitti, niitä hevosia, joiden kohdalla treenin suunnitelmallisuudella ym. on oikeasti merkitystä niiden kehityksen kannalta tmv., ei vuokrata kenelle hyvänsä.

Päivämäärä:   18.5.25 10:24:09

En minäkään omistajana koe, että pitäisi vuokraajalle kaikki tekemiseni ja hevosen asiat jakaa, mutta kyllä laitan viikottain pienen viestin jossa yleisesti kerron jos on ollut jotain erityistä ja väljän toiveen millaista liikutusta olisi heppa vailla vuokraajan päivinä. Näin on toiminut hyvin jo monta vuotta.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   18.5.25 11:25:26

Itse harrastehevosen omistajana huolehdin kyllä hevosen viikko-ohjelmasta, mutta se ei varsinaisesti vaadi vuokraajalta toimia. Vuokraaja saa omana päivänään ns. tehdä mitä vaan, hän ei tässä vuosien aikana ole kertaakaan onnistunut tekemään oikeasti rankkaa treeniä, joka vaatisi erityistä palauttelua seuraavana päivänä. Koen myös, että vuokraajan ei tarvi omana maksullisena päivänään hoitaa mun jäljiltä palauttelua, vaan saa mennä täysipainoisesti. Joskus hän hyppää, joskus taas menee ilman satulaa maastokävelylle, otan loppuviikon omassa ohjelmassa nämä tarvittaessa huomioon.

Ja jos näin on sovittu, kokisin raskaana, jos viikkoa etukäteen pitäisi vuokraajalle tehdä tiliä omista menoistaan. Oman hevosen kanssa teen just niinkuin haluan, jos on ollut raskas päivä töissä, saattaa suunniteltu koulutreeni vaihtua juoksutukseen. Samalla kuitenkin huolehdin siitä, ettei vuokraaja mene ikinä täysvapaan jälkeen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.