Lähettäjä: mä
Päivämäärä: 16.5.25 22:22:29
” Ilman kuolainta maastoon meneminen on kyllä suurinta typeryyttä mitä voi olla. Ja vielä kokemattomien päästäminen ylipäätään mihinkään aidatun alueen ulkopuolelle suorastaan idioottimaista. Pääsee sairaalaan helpomminkin.”
Tämä.
”Ainoa, jossa toteutetaan uskontona kengättä ja kuolaimetta tyylistä menoa, joka nyt äkkiseltään tulee mieleen, on Finnbyn talli. Jos kuolaimettomuus on ainoa tiukka kriteeri, niin sinne siis. Ei kylläkään ole pk-seudulla. Eiköhän siellä maastoköpölle pääse, mutta käsittääkseni maastoillaan aika paljon asuinalueella.”
Ja tämä. Finnbylle en itse tosin ketään veisi. Lähinnä mainonnasta tulee mieleen ylimielisyys ja se että rahat loppu jatkuvasti ja kinutaan rahaa hevosten ell kuluihin.
Hiukan OT: Itsellä oli joskus se ”kengätön, kuolaimeton, rungoton satula”-vaihe, mutta hepat ei kyllä voineet yhtään sen paremmin. Siirryttiin takaisin kenkiin, kuolaimet tuli suuhun ja satulat hyvin sovitettuihin rungollisiin.
1. Kuolaimettomuus ei ole yhtään sen parempi. Kuolaimettomat voi tehdä ihan yhtä pahaa jälkeä + kuolain nyt on vaan mun mielestä turvavaruste. Hyvin sovitettu kuolain, rento ja oikein koulutettu hevonen on se voittajayhdistelmä.
2. Kengättömyyteen erikoistunut vuolija veti kannat veks ja kaviot pieniksi. Kaviot kului liikaa ja silti vaati vuolemaan mua lisää itse viikottain. Hepat alkoivat arkoa tyypin jäliltä ja totesin ettei tuu enää meille. Oltiin tovi vielä kengättömiä, mutta siirryttiin kenkiin ja nyt liike parempi kaikilla. Eli ei se pelkkä kengättömyys kerro hevosten hyvinvoinnista. Kengätönkin voi voida hyvin, mutta vaatii sopivat olosuhteet.
2. Ei ne rungottomat satulatkaan ole mikään pelastus. Nekin pitää sovittaa. Ne voi toimia, tai sitten ei. Itse kuitenkin koen että sovitettu rungollinen satula on parempi kuin rungoton, vaikka sekin ois sovitettu.
|