Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuolaimeton talli /pääkaupunkiseutu

Lähettäjä: jelski 
Päivämäärä:   16.5.25 10:45:06

Hei!

Olen muuttanut hetki sitten takaisin Helsinkiin. Olen itse ratsastanut koko elämäni (myös kilpaa), ja haluaisin viedä miesystäväni kesällä tallille kerran tai pari, jotta voitaisiin yhdessä kokea ratsastuksen ilo. Hän on lapsuudessa käynyt hevosen selässä muutaman kerran, joten ihan aloittelijasta on kyse, ja tästäkin syystä ei ole etsinnässä mitään muuta kuin joku kiva maastokävely. Kentälle perusteiden opetteluun en uskalla häntä sitouttaa, ollaan molemmat melko kiireisiä, mutta uskon että omien taitojen ja turvallisen hevosen kanssa pärjättäisiin mainiosti millä tahansa kävelylenkillä. Ollaan urheilullisia, 60 ja 80 kg.

Tällaisia maastokävelyjä tarjoaa monikin talli, mutta haluaisin löytää paikan jossa oltaisiin erityisen hevosystävällisiä, ja esim tavalliset suuhunlaitettavat metallikuolaimet on iso ei itselle. Kengillä tai kengättömyydellä ei niin väliä, hevosen tarpeiden mukaan. Onko tällaisia satunnaisratsastusta tarjoavia hevosen hyvinvointi-edellä toimivia paikkoja missään pääkaupunkiseudun lähettyvillä?

Re: Kuolaimeton talli /pääkaupunkiseutu

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   16.5.25 10:57:52

Ei ne kuolaimettomat suitset ole sen hevosystävällisempiä kun kuolaimelliset.

On ihan kyse siitä miten niitä ohjia käyttää.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   16.5.25 11:18:36

Oma kokemus ratsastuskouluajoilta on se, että on joitakin paikkoja joissa OSA hevosista on kuolaimetta. Yleensä pieni osa. Hevosen tarpeen mukaan.
En tiedä paikkoja pk-seudulta joissa hevoset on systemaattisesti kuolaimetta.
Maastoissa kesällä ongelmaksi voi muodostua myös vihreän luokse hakeutuminen.

Aloittajan kannattanee huomioida myös se, että jos puoliso on aloittelija, hänelle ei tarvitse antaa ohjia käteen ollenkaan. Pitäkööt kiinni vaikka satulasta. Tällöin ei ole merkitystä sillä, mitä hevosen suussa on tai ei ole, kunhan taluttaja ei ole epäreilu hevoselle. Ja entisenä kilparatsastajana taluttaja toivottavasti osaa olla reilu.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.5.25 11:24:47

Olen aika monet paikat kiertänyt pk-seudulla ja ei kyllä tule mieleen paikkaa jossa kuolaimet olisi ehdoton ei eli kaikilla hevosilla olisi kuolaimettomat suitset.

Hevosen nenäpii on myös herkkä, jos ohjista kiskoo samanlailla se satuttaa hevosta kuin suustakin. Myös jotkut kuolaimettomat on varsin kovia.

Lähettäjä: vilma 
Päivämäärä:   16.5.25 11:32:44

Tää kuvitelma siitä, että kuolaimettomat ois jotenkin erityisen "hevosystävälliset" on ihan vitsi.

Päivämäärä:   16.5.25 11:33:48

Että melkeinpä pitäisi etsiä talli missä hevosilla mennään kaulanaruilla. Ei ole PK seudulla.

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   16.5.25 13:05:18

Mene jollekkin maastotallille. Siellä käydään kentällä pari kierrosta avut läpi ja sitten käyntimaastoon. Kuolaimetonta tuskin löydät.

Lähettäjä: Juuso 
Päivämäärä:   16.5.25 13:10:33

Ilman kuolainta maastoon meneminen on kyllä suurinta typeryyttä mitä voi olla. Ja vielä kokemattomien päästäminen ylipäätään mihinkään aidatun alueen ulkopuolelle suorastaan idioottimaista. Pääsee sairaalaan helpomminkin.

Päivämäärä:   16.5.25 13:16:56

MaastoKÄVELYILLÄ myös mennään usein ohjat puolilöysänä että siinäkin mielessä miksi pakko olla kuolaimeton? Näin minua ainakin aina ohjeistettu että maastossa käynnissä ohjat on puolilöysät.

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   16.5.25 13:21:08

Juuso, ei siihen nyt kuole kuitenkaan. Hyvin yleistä, että maastotalleilla on aloittelijamaastoja, joihin ei tarvitse mitään kokemusta.

Itse heitin miesystäväni ekan kerran hevosen selkään jaujau issikkatallin aloittelijamaastolla. Mukava paikka ja täysin automaatti issikat, joten ei siinä mihinkään sairaalaan päädytä vaikka aloittelija laitetaankin selkään kentän ulkopuolelle :D

Mutta tosiaan, mene sinne maastotallille, älä ratsastuskouluun. Ratsastuskouluhepat käy niin harvoin maastossa, että siellä on helpommin turvatonta aloittelijan mennä.

Päivämäärä:   16.5.25 13:23:27

"Mutta tosiaan, mene sinne maastotallille, älä ratsastuskouluun. Ratsastuskouluhepat käy niin harvoin maastossa, että siellä on helpommin turvatonta aloittelijan mennä."

Tästä olen samaa mieltä. Mene tallille missä maastovaellukset on hevosten jokapäivätyö. Itsekään en tykkää mennä tuntsareilla maastoon kun sitten on suurempi todennäköisyys päätyä sairaalaan :D Suomenhevos-maastotalleja on myös - ei ole pakko mennä issikoilla.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   16.5.25 13:31:20

Ainoa, jossa toteutetaan uskontona kengättä ja kuolaimetta tyylistä menoa, joka nyt äkkiseltään tulee mieleen, on Finnbyn talli. Jos kuolaimettomuus on ainoa tiukka kriteeri, niin sinne siis. Ei kylläkään ole pk-seudulla. Eiköhän siellä maastoköpölle pääse, mutta käsittääkseni maastoillaan aika paljon asuinalueella.

Lähettäjä: ni 
Päivämäärä:   16.5.25 13:33:53

Entinen kilparatsastaja puhuu "tavallisista suuhun laitettavista metallikuolaimista" :D Niin varmaan juu.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   16.5.25 14:48:32

, on muitakin, mutta nekään eivät ole pääkaupunkiseudulla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.5.25 18:49:53

Tuollaisessa ei nyt kyllä ole mitään "hyvinvointi edellä" toimimista.

Lähettäjä: Toiv 
Päivämäärä:   16.5.25 19:18:45

Toivottavasti löytyy etsimäsi hevosten hyvinvointia todellisesti arvostava paikka.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   16.5.25 21:12:13

Haha. Joku animalisti taas täällä provoamassa. :)

Lähettäjä: Moikka 
Päivämäärä:   16.5.25 21:15:49

Hienoa että löytyy valveutuneita asiakkaita!!! Tätä lisää. Älkää suostuko hevosten huonoon kohteluun.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   16.5.25 22:22:29

” Ilman kuolainta maastoon meneminen on kyllä suurinta typeryyttä mitä voi olla. Ja vielä kokemattomien päästäminen ylipäätään mihinkään aidatun alueen ulkopuolelle suorastaan idioottimaista. Pääsee sairaalaan helpomminkin.”

Tämä.

”Ainoa, jossa toteutetaan uskontona kengättä ja kuolaimetta tyylistä menoa, joka nyt äkkiseltään tulee mieleen, on Finnbyn talli. Jos kuolaimettomuus on ainoa tiukka kriteeri, niin sinne siis. Ei kylläkään ole pk-seudulla. Eiköhän siellä maastoköpölle pääse, mutta käsittääkseni maastoillaan aika paljon asuinalueella.”

Ja tämä. Finnbylle en itse tosin ketään veisi. Lähinnä mainonnasta tulee mieleen ylimielisyys ja se että rahat loppu jatkuvasti ja kinutaan rahaa hevosten ell kuluihin.

Hiukan OT: Itsellä oli joskus se ”kengätön, kuolaimeton, rungoton satula”-vaihe, mutta hepat ei kyllä voineet yhtään sen paremmin. Siirryttiin takaisin kenkiin, kuolaimet tuli suuhun ja satulat hyvin sovitettuihin rungollisiin.

1. Kuolaimettomuus ei ole yhtään sen parempi. Kuolaimettomat voi tehdä ihan yhtä pahaa jälkeä + kuolain nyt on vaan mun mielestä turvavaruste. Hyvin sovitettu kuolain, rento ja oikein koulutettu hevonen on se voittajayhdistelmä.
2. Kengättömyyteen erikoistunut vuolija veti kannat veks ja kaviot pieniksi. Kaviot kului liikaa ja silti vaati vuolemaan mua lisää itse viikottain. Hepat alkoivat arkoa tyypin jäliltä ja totesin ettei tuu enää meille. Oltiin tovi vielä kengättömiä, mutta siirryttiin kenkiin ja nyt liike parempi kaikilla. Eli ei se pelkkä kengättömyys kerro hevosten hyvinvoinnista. Kengätönkin voi voida hyvin, mutta vaatii sopivat olosuhteet.
2. Ei ne rungottomat satulatkaan ole mikään pelastus. Nekin pitää sovittaa. Ne voi toimia, tai sitten ei. Itse kuitenkin koen että sovitettu rungollinen satula on parempi kuin rungoton, vaikka sekin ois sovitettu.

Lähettäjä: RRR 
Päivämäärä:   16.5.25 22:44:09

Porvoossa ehkä olisia

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   17.5.25 00:30:18

Ei valitettavasti taida olla. Parempi jättää menemättä, kuin tukea epäeettistä toimintaa.

Päivämäärä:   17.5.25 02:36:20

Ihmetyttää nämä jotka huutavat että kuolain on turvavaruste. No onhan hackamorekin kuolain vaikkei suuhun tule mitään.
Hevonen pysähtyy aivan yhtä hyvin kuolaimetta jos se on siihen koulutettu. Se kuolaimen tuoma parempi hallittavuuden tunne perustuu kipuun. Jos hevonen on kuulolla kuolain on oikein hyvä varuste. Mutta jos sitä joudutaan repimään että hevonen pysähtyy niin silloin se hevonen pysäytetään vain ja ainoastaan kivun avulla.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   17.5.25 09:42:57

"Ainoa, jossa toteutetaan uskontona kengättä ja kuolaimetta tyylistä menoa, joka nyt äkkiseltään tulee mieleen, on Finnbyn talli. Jos kuolaimettomuus on ainoa tiukka kriteeri, niin sinne siis. Ei kylläkään ole pk-seudulla. Eiköhän siellä maastoköpölle pääse, mutta käsittääkseni maastoillaan aika paljon asuinalueella."

Samaa olin tulossa sanomaan. Finnby on Vaasassa.

"Ja tämä. Finnbylle en itse tosin ketään veisi. Lähinnä mainonnasta tulee mieleen ylimielisyys ja se että rahat loppu jatkuvasti ja kinutaan rahaa hevosten ell kuluihin."

En minäkään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.5.25 10:20:55

...., pysähtyy aivan varmasti jos ryöstää? Eikö olisi sama mennä myös ilman satulaa ja ohjia?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   17.5.25 11:58:14

Erityisen Hevosystävällistä on olla laittamatta aikuista ei- ratsastanutta miestä ollenkaan selkään.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   17.5.25 12:01:39

Mutta jos sitä joudutaan repimään että hevonen pysähtyy niin silloin se hevonen pysäytetään vain ja ainoastaan kivun avulla.

Hevonen voi itse valita kumpi on parempi pysähtyminen vai suusta repiminen.

Päivämäärä:   17.5.25 12:04:42

Höpsistä, kyse on siitä miten ja mihin hevonen on koulutettu ja mitä ratsastaja tekee.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   17.5.25 12:08:58

Nimimerkki Joo on miesvihaaja .

Lähettäjä: sellainen 
Päivämäärä:   17.5.25 12:14:32

Joo

Juuri näin.

Ja mitä tuohon jeesusteluun ja horisemiseen kuolaimettomuudesta tulee, vähemmän se sattuu, sekä hevosta että ratsastajaa, että pysäytetään sitten vaikka kivun kautta tosipaikan tullen, kun ryöstetään käsistä, ja juostaan auton alle, ojaan, puuta päin, ympäri jään päällä (etenkin niillä kengättömillä ratsastaessa) jne.

Ja niille, jotka viimeisen lauseen jälkeen haluavat muistuttaa, että sen hevosen voi kouluttaa käyttäytymään ja pysähtymään aivan yhtä upeasti kuolaimettomalla kuin kuolaimella, eivät oikein ole vielä kokeneet eivätkä oppineet itse yhtään mitään, yleistäessään kaikki hevoset heille tuttujen ja turvallisten harrastehevosten sarjaan.

Päivämäärä:   17.5.25 12:38:25

Joo, miten sitten miehet oppi ratsastamaan?

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   17.5.25 14:12:37

Miehetkin ovat olleet lapsia/ teinejä....

Lähettäjä: isoH 
Päivämäärä:   17.5.25 14:32:13

Kysele issikkatalli Fagerängista sopivaa tuntia. Siellä käytetään kyllä kuolaimia(kin), mutta ainakin itse olen mennyt myös kuolaimettomilla suitsilla.

Päivämäärä:   17.5.25 23:41:16

Miten ohjattamuus liittyy kuolaimettomiin? Älkää nyt lapsellisia olko. Kyllä se hevonen pysähtyy kuolaimettomilla jos on pysähtyäkseen, minua ainakin on viety myös kuolaimilla kuin litran mittaa enkä mitään mahtanut. Jälkikäteen vain harmitti mihin kuntoon hevosen suu meni kun aivan turhaan kiskoin. Jos jokainen vain opettaisi hevosensa pysähtymään niin kuolaimia ei tarvitsisi ikinä repiä.

Päivämäärä:   18.5.25 10:01:08

Pisterivi voisi tarkistaa oman hevososaamisensa jos ratsastaminen on jatkuvasti suusta kiskomista.
Se että satunnaisesti joutuu ottamaan hevoselta vauhdin alaa hieman kovemmalla ohjasotteella ei näy niin että hevosen suu menisi johonkin huonoon kuntoon.

Päivämäärä:   18.5.25 10:07:44

Eipähän pisterivi itsekään ole opettanut ratsuaan pysähtymään jos kerta on viety kuin litran mittaa.
Seuraavaksi tietenkin kerrot ettei ryöstäjä ollut oma ratsu.
No menepäs ja opeta tämä ryöstäjähevonen omistajineen pysähtymään käskystä ja ilman kuolaimiakin.
Tule sitten kertomaan miten kävi ja mielellään opettamasi ratsukon yhteystiedot että voi asian todenperäisyyden tarkistaa.

Päivämäärä:   18.5.25 10:34:21

Kuolainvauriot on ihan todellinen juttu. Niitä tulee hammasloman luihin ihan ilman kovaa painettakaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.