Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin on aika lopettaa ratsastus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.5.25 09:59:33

Olen ratsastanut samalla vuokrahevosella reilu 1,5v. Hevonen on kiva ja omistajan kanssakin kemiat kohtaa. Saan aika vapaasti suunnitella mitä teen, myös valmentautua. Käyn kerran viikossa, saisin käydä myös tiheämmin, mutta ei kiinnosta.

Jo pidemmän aikaa tallille meneminen on tuntunut työläältä. Lähden tallille, jotta pääsen lähtemään sieltä takaisin kotiin. Ratsastaminen on kivaa ja sen jälkeen on hyvä mieli, mutta sitten taas reippaasti hevosen hoito, jotta pääsen lähtemään. Hoidan hevosen kyllä hyvin ja ohjeiden mukaan, mutta mitään extraa en tee tai jää seurustelemaan kenenkään kanssa tallille. En ole pitkään aikaan käynyt valmennuksissa, ei kiinnosta. Monesti ennen selkään nousua mietin, että ratsastan vain kevyesti, mutta sitten kumminkin innostun ja ratsastan ihan kunnolla.

Koiraharrastukset vetäisivät nyt enemmän puoleensa. Ja toki hevostelun lopettaminen vapauttaisi sen yhden päivän jokaiselta viikolta sekä mulla jäisi sata euroa rahaa muuhun (koiriin). Ongelma on se, että en uskalla jättäytyä pois. Jos kaipaankin hevostelua parin kuukauden päästä, niin sitten ei enää ole ratsastettavaa hevosta. Toki ratsastuskouluun pääsee aina, mutta se ei tunnu enää omalta jutulta ja kaiken lisäksi ratsastuskoululla on kallista.

Joku muu on varmasti paininut samojen asioiden äärellä. Mihin lopputulokseen tulit, mikä ratkaisi? Miten uskalsit tehdä päätöksen?

Re: Milloin on aika lopettaa ratsastus?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.5.25 10:09:07

"ratsastuskoululla on kallista" XD

Joo, tolla mentaliteetilla unohda ne hevoset.

Lähettäjä: jopa 
Päivämäärä:   14.5.25 10:13:32

Miksi sitten ratsastaa jos ei kiinnosta?
Ratsastuskoulussa ei ole kallista. Valmennustunnit on 60€ ja siitä ylöspäin.
ratsastustunnit joku 40€, lähes ilmaista jos lasket paljonko yksi hevonen maksaa kuukaudessa.

Päivämäärä:   14.5.25 10:13:51

”Joo, tolla mentaliteetilla unohda ne hevoset.”

Ratsastuskoulussa käyminen on kalliimpaa kuin hevosen vuokraaminen, joten kyllä ratsastuskoulussa on kallista. Ylipäätänsä koko hevostelu on kallis harrastus verratessa muihin harrastuksiin, kävi sitten ratsastuskoulussa, vuokrahevosella tai omistaako oman.

Lähettäjä: 7878 
Päivämäärä:   14.5.25 10:16:10

Jos ratsastuskoululla on kallista, niin taitaa olla niin että yksärin omistaja maksaa osan harrastuksestasi. jos hevosella ratsastetaan vaikka 20 päivää kuussa ei yhden kerran hinnaksi jää 25e mitenkään. Kamat, hevonen tallivuokra, kengitys jne.

Päivämäärä:   14.5.25 10:16:41

”Miksi sitten ratsastaa jos ei kiinnosta?”

Koska en uskalla lopettaa. Koska en tiedä, onko lopettamispäätös oikea. En halua lopettaa ja parin kuukauden päästä varailla tuntia ratsastuskoululle.

Älkää nyt tarttuko tuohon ratsastuskoulussa on kallista. Ei toki ole, jos vertaa oman hevosen omistamiseen. Omaa hevosta en kumminkaan omista, joten mun on turha verrata siihen.

Päivämäärä:   14.5.25 10:18:00

”Jos ratsastuskoululla on kallista, niin taitaa olla niin että yksärin omistaja maksaa osan harrastuksestasi”

Voi olla, että maksaa. En tiedä paljonko hänellä kuluja hevosesta on, ei oikeastaan ole minun asiani se. Hänelle on kumminkin tärkeintä, että hän saa vapaapäivän ja joku luotettava hevosen hoitaa hänen vapaapäivinä.

Päivämäärä:   14.5.25 10:21:52

Mitä te nyt puututte siihen, että paljonko aloittaja vuokrahevosestaan maksaa? Ei ole teidän asianne, vaikka aloittajalle maksettaisiin sen ratsastamisesta. Yrittäkää pysyä aiheessa, edes tämän kerran.

Itse olen tuollaisessa vastaavassa tilanteessa lopettanut, jos tunne on ollut pidempään. Palasin hevosharrastuksen pariin lähes kymmenen vuoden jälkeen, mutta päätös oli oikea siinä hetkessä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.5.25 10:55:51

Pidä taukoa. Jos se hevosen omistajalle sopii, sano että voisit kesän keskittyä koiriin. Siinä näet miltä tuntuu, voit palata tai sanoa että kiitos kuluneesta ajasta, tämä oli tässä.

Lähettäjä: NoName 
Päivämäärä:   14.5.25 11:03:09

Veivasin pari vuotta kun harrastus nyt vaan ei kaikkien näiden vuosikymmenten jälkeen enää antanut - monesta syystä, tajuan nyt, kun viimein annoin periksi ja lopetin kokonaan.
Mun kohdalla ei ole kysymys tauosta, vaan päätöksestä luopua kokonaan.

Joillekin tauko voi tehdä hyvää, avata uusia oviakin harrastukseen. Itse ajattelen että että pidempi tauko tekee vaan hallaa opitulle taidolle, kehonhallinta ei ole samaa luokkaa ja pääkin voi alkaa temppuilla jännityksillä.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   14.5.25 11:07:07

Miten tämä nyt voi olla ongelma sulle? Pidä taukoa ja katso millä tuntuu. So simple!

Päivämäärä:   14.5.25 11:10:54

Tauko laittaa omistajan aika epäreiluun tilanteeseen. Hänellä on tarve, mutta vuokraaja haluaa taukoilla. Jos sovitaan alustavasti määräaikaisesta tauosta, ei omistaja pysty ottamaan ketään tilalle. Myöskin luotettavat vuokraajat on kiven alla ja sellaisen löytyminen voi viedä aikansa sekä vaatia vaivaa. Ja haluaako se juuri kiven alta löydetty vuokraaja olla mukana vain pari kuukautta, jos se entinen vuokraaja haluaakin palata. Kumminkaan tauko ei voi olla vain paria viikkoa, se ei kyllä auta jäsentämään ajatuksia.

Vai eikö muut hevosenomistajat näe tässä ongelmaa?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   14.5.25 11:24:52

Joo, ei mitään "taukoja", vaan joko lopetat kokonaan tai sitten jatkat niin kuin tähänkin asti.

Päivämäärä:   14.5.25 11:32:24

"Tauko laittaa omistajan aika epäreiluun tilanteeseen."

Toisaalta tämä, mutta toisaalta osa hevosista saa kesällä laidunloman, omistajalla voi olla itsellään aikaa enemmän juuri kesällä, ja lyhytaikaisia vuokraajia on helpoin löytää kesäksi mikäli esim lähialueen ratsastuskouluilla on kesätaukoa tunneista.
Tauko syksyllä pahimpiin keleihin, tai kokonaan lopetus juuri siihen aikaan, voi olla omistajalle myös haastavin hetki löytää korvaavaa liikuttajaa. Tapoja on monia, joten kyllä, tauko voi olla omistajalle ok, tai todella epäreilu ehdotus. Kysymällä selviää.

Päivämäärä:   14.5.25 12:03:29

Jos vuokraisit minun hevostani sanoisin, että heippa. Vaikka uuden vuokraajan löytäminen aiheuttaa jonkin verran vaivannäköä, ainakin pääkaupunkiseudulla juuri näitä ’käynti kerran viikossa’ tulijoita on ihan pilvin pimein. Yleensä aina kun käyminen alkaa jostain syystä tökkimään on vuokraajan puolelta kysymyksessä raha. Sitä ei enää ole tai sitä haluaa käyttää johonkin muuhun kuin ratsastusharrastukseen. Koska aloittaja sen erikseen mainitsee niin todennäköisesti siitä on tässäkin kysymys.

Sekin on havaittu, että ensin jää pois valmennukset, sitten alkaa tulemaan yllättäviä viime hetken sairastumisia ja menoja joista tulee tieto viime tipassa. Tilanne ei ikinä mene niin että näiden jälkeen palattaisiin normaaliin rytmiin.

Aikuinen ihminen voi ihan hyvin tehdä päätöksen ja kantaa vastuun sen seurauksista. Ihmeellistä on tuollainen ajattelu, että jatkan varmuuden vuoksi harrastusta jota en enää halua ettei minulle tule paha mieli sen lopettamisesta.

Päivämäärä:   14.5.25 12:14:50

Omistajalle todellakin on hankalaa tuollainen juupas-eipäs-tilanne.
Itse esitin ajoissa ennen oman hevosen hankintaa vuokriksen omistajalle, että tämä on tulossa, jatkan vuokraamista kuitenkin niin kauan että löytää uuden.

Vuokrasuhde oli niin hyvä molemmin puolin, etten halunut pahaa mieltä tai hankaluuksia kenellekään. Tämmöisistä koituneet ikävät asiat leviää kyllä pikku piireissämme, ja voi hankaloittaa jopa seuraavan vuokrasuhteen kanssa.

Päivämäärä:   14.5.25 12:17:01

”Sitä ei enää ole tai sitä haluaa käyttää johonkin muuhun kuin ratsastusharrastukseen. Koska aloittaja sen erikseen mainitsee niin todennäköisesti siitä on tässäkin kysymys.”

Ei nyt varsinaisesti ole kyse rahasta, mutta toki tympäsee maksaa sellaisesta, joka ei tällä hetkellä jostain syystä kiinnosta. En tälläkään hetkellä elele mitenkään kädestä suuhun, joten varsinaisesti rahan takia ei ole tarve harrastusta lopettaa. Tuollainen sata euroa menee kuukausittan turhempaankin.

Valmennukset on joo jääneet pois, mutta ei rahapulasta johtuen. Kertaakaan en ole käyntiä perunut.

Päivämäärä:   14.5.25 12:28:15

Ja toki harrastukseen kuuluu nousu- ja laskukausia, aina ei voi innostaa yhtä paljon. Mutta tämä motivaatiopula kun ei ole uusi juttu, joten lopettaminen oikeasti pyörii mielessä.

Hyviä ajatuksia osalta, osa vähän syyllistäviä.

-ap

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   14.5.25 14:25:34

Ymmärrän kyllä tunteen. Onko hevonen kesällä laitumella, siinähän ehtisi vähän kuulostella miltä tuntuu keskittyä vain muuhun?
Itse tarvin jonkunlaisia uusia tuulia ajoittain, että jaksan innostua uudestaan. Onko jotain uutta, mitä haluaisit hevosen kanssa tehdä tai oppia? On minusta ihan luonnollista, että ei kiinnosta loputtomiin tehdä samoja asioita. Monesti, jos on vaikka käynyt valmennuksissa, edennyt tietylle tasolle, mutta sitten sama taso jatkuu ja samat kuviot toistuvat, niin innostus alkaa siirtyä muuhun, kuten sulla koiriin.

Onko sun alueella vaikea löytää uutta vuokrahevosta? Voisi luopua tästä, ja odottaa rauhassa miltä alkaa tuntumaan, kun jonkun aikaa on ilman hevosta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.5.25 18:30:12

Niin kallis harrastus että ei mitään järkeä jatkaa jollei sitä mihinkään itselle tarvitse. Elämässä paljon vaihtoehtoja joita ei ehdi kokea.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   14.5.25 19:09:59

Kuulostaa, että sinua kiinnostaa lähinnä ratsastus eikä juuri sekään. Mutta ei hevosharrastus muuten. Jos ei toukokuussa nappaa, niin kyllä se jostain kertoo.

Päivämäärä:   14.5.25 20:26:39

Täällä myös yksi joka pohtii lopettamista ja siirtymistä koiraharrastukseen. Samoja ajatuksia.

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   14.5.25 20:51:07

Ei ole hevosellekaan mukavaa jos tallilla käydään "väkisin" ilman sitä innostusta. Eli jäisin kyllä pois kokonaan, kesän aikana helpompi löytää uusi vuokraajakin hevoselle. Jos irtisanomisaikaa ei ole, olen itse käynyt 1-2kk riippuen siitä miten saavat uuden vuokraajan. Tuli sellainenkin mieleen, että jos omistajalla tarve ainoastaan sille yhdelle vapaalle viikossa voithan tarjoutua hevosen hoitamaan siihen asti kunnes saa siihen vuokraajan. Jos siis se raha ei pääasia. Itselle pääasia hevosen ja ruokien hoito mun vapaapäivänä, siitä syystä meillä ei raha vaihdukaan.

Päivämäärä:   14.5.25 20:51:20

”Onko hevonen kesällä laitumella, siinähän ehtisi vähän kuulostella miltä tuntuu keskittyä vain muuhun?..”

Ei lähde laitumelle, sen verran herkkä ötököille, että kävelisi itsensä luurangoksi. Vuokrahevosen löytäminen ei ainakaan aiemmin ole ollut alueella vaikeaa, aiemminkin olen oikeastaan saanut valita hevosen. Toki tilanne varmasti elää suuntaan ja toiseen.

”Kuulostaa, että sinua kiinnostaa lähinnä ratsastus eikä juuri sekään. Mutta ei hevosharrastus muuten. ”

Sepä tässä outoa onkin, kun ei kiinnosta oikeastaan edes se ratsastamine. Alkuverkkojen aikana kyllä innostun. Olen aiemmin ollut tallilla töissäkin, joten paloa hommaan kyllä on ollut.

-ap

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   14.5.25 21:56:35

Mä kävin ihan vaan ratsastustunneilla, ja mietin vähän väliä, että tykkäänkö siitä oikestaan vai en. Tiesin ihan varmasti, että en halua harrastaa hevosia millään muulla tavalla. Mulle sopi se kerran tai kahdesti viikossa ohjattu tunti, kokemusta oli myös useasta vuokrahevosesta, omaa heppa en ole koskaan edes harkinnut. En uskaltanut lopettaa, koska tiesin että tunneille on jonoa enkä halunnut luovuttaa paikkaani jos vaikka sittenkin kaduttaisi, ja muutenkin, ajattelin että se ratsastus nyt vaan kuuluu mun elämään ja jossain määrin identiteettiin. Toisaalta en ollut siitä urheilulajina kauhean kiinnostunut, vaikka tosi tosissani aina tunneilla yritinkin parhaani. Hevoset eläinlajinakaan ei ole mulle mikään erityinen intohimo.

Sitten kävi niin, että ratsastuskoulun toiminta loppui kokonaan ja totesin, että muille talleille en halua lähteä kokeilemaan. Mun elämään on tullut uusia harrastuksia ja niihin olen ollut ihan tyytyväinen. Ehkä mä vielä joskus palaan tätiratsastajaksi (olen jo nyt keski-ikäinen saatika sitten jos joskus tulee halu palata takaisin ratsastamaan ja löytyy mieleinen talli), mutta tällä hetkellä elämä on hyvää näin.

Päivämäärä:   14.5.25 22:30:30

Minä kokeilisin vielä jatkaa. Toki jos ei yhtään kiinnosta niin kannattaa lopettaa heti, mutta sinä kuitenkin aina selässä innostut. Kaikissa harrastuksissa tai missä vaan tulee tuollaisia kausia.
Itse lopetin kun hoitohevonen myytiin, ja nyt siitä on jo vuosia ja paluu vaan vaikeutuu ja vaikeutuu. En haluaisi itse olla tässä tilanteessa, vaikka tauossakin on toki ollut puolensa.

Päivämäärä:   14.5.25 22:45:59

Aina voi aloittaa uudestaan jos haluaa. Mua pitää ratsastuksessa eniten tavoitteet ja edistyminen. En jaksaisi puskailla.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   14.5.25 22:55:32

Ratsastus lajina on kyllä sellainen että jo parin viikon taukokin näkyy, toki oletan ettet mitään maagisia treenejä muutenkaan tee kun kerta viikkoon vaan käyt, tatsi siihen hienosäätöön katoaa herkästi. Sinänsä itse sitkeästi jatkaisin edes sitä krt vko käymistä ihan ylläpitääkseen sitä tän hetkistä taitoa tai juurikin sit lopettaisin kesäksi mikä usein omistajille helpoin aika saada uus liikutusapu tai pitää lomaa. Yks satanen kk tuskin on omistajalle kynnyskysymys kerta saisit käydä enemmänkin.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   15.5.25 01:47:18

Kun ei enää omin avuin pääse selkään.

Talleja, hevosia, lajeja, ja mahdollisuuksia riittää.

Päivämäärä:   15.5.25 08:19:28

Itse pidin pari vuotta taukoa ratsastamisesta, kun oma meni monttuun. Hevostelin kyllä muutoin ja kävin tallilla lääppimässä poneja. Sitten se kipinä iski uudelleen ja löysin itseni ratsastuskoulusta, ja pari vuotta sen jälkeen ostin "vahingossa" taas oman.

Tuon parin vuoden aikana keskityin koiriin, tajusin touhun toksisuuden (hevosihmiset on kaikki itse herttaisuuksia verrattuna koiramaailmaan) ja vaikka ratsastustauko osui ihan oikeaan kohtaan elämässä, vähän kadun että panostin koirajuttuihin. Nykyisin koirat on ihan vain höntsäkavereita ja perheenjäseniä ja pysyttelen muista koiraihmisistä kaukana.

Päivämäärä:   15.5.25 08:23:42

Komppaan**.
Varsinkin sen tatsin löytäminen uudella ja mahdollisesti vaihtuvilla hevosilla on ainakin mulle turhauttavaa.
Kun kerran on päässyt yhteistyön ja ymmärryksen makuun ratsukkona, ei muu oikein kelpaa..

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.5.25 10:38:31

Jos ei kiinnosta niin lopeta, so simple.

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   15.5.25 12:24:38

Ratsastin ja kisasin aktiivisesti parikymppiseks. Sitten tuli muuta, muutto ulkomaille, perhe jne. Kaveri sitten houkutteli ratsastuskouluun kun olin 45v. Ja todellakin, ratsastaminen ei ole kuin pyörällä ajo! Paljon oli unohtunut ja oma kroppa ei todellakaan kuin parikymppisen. Pari vuotta kävin hyvässä ratsastuskoulussa ja sitten piti saada oma hevonen. Se piti laittaa pois 5 vuoden päästä, toinen tilalle. Nyt olen 60v ja kisaa VaB tasolla, ennen siis esteitä, tässä iässä koulu on parempi! Kiva heppa, hyvä valkku ja hyvä vuokraaja. En halua enkä ehdi käydä tallilla joka päivä, 4x vkossa tallilla riittää.
Ja tämä siis 25 vuoden tauon jälkeen!

Lähettäjä: Kantsu 
Päivämäärä:   16.5.25 13:17:38

Hoitoreppua?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   16.5.25 18:39:17

Lopeta ja harrasta koiria jos se kiinnostaa enemmän. Aloitat sitten uudelleen jos siltä tuntuu kyllä se uusi heppa sitten löytyy.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   19.5.25 08:37:17

Lopetin vajaa 10 vuotta sitten. Oli viimeiset muutamat kuukaudet tuntunut siltä että käy vaan suorittamassa ja ei saa enää iloa hommasta (ridasin silloin 1-3hevosta päivässä ja työskentelin lisäksi tallilla). Lopetin hommat aika lailla seinään. 7 vuotta tuli taukoo, tein kaikkea ihan muuta. Ja nyt viimeiset vuodet käynyt sillai syyskaudella ratsastastaa, mutta just ratsastuskoulussa tai vuokrannut - mutta ei oo niin kiinnostavaa ridaa muiden hevosia 1-2 krt viikossa. Oman hevosen kaipuu on kuitenkin kova! Viimeksi eilen itkin asiaa :D

Päivämäärä:   19.5.25 09:13:10

Pidin 30v tauon koska ei tuntunut mielekkäältä. Paluun jälkeen harmittanut se, että noiden vuosien kiinni kuromiseen menee niin paljon aikaa, enkä ikimaailmassa enää onnistu esteillä tavoittelemaan sellaista, mitä olisin halunnut. Mutta turha harmitella! Nyt on nyt.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   19.5.25 10:48:53

Ainut "tauko" mikä on omilla vuokraajilla ollut ok, on ollut esim kesän vietto kotona toisella paikkakunnalla (amk-opiskelija) ja tekemässä oman alan töitä. Itse kesän käytännössä kokonaan lomalla (kesäkuu lomalla ja heinäkuussa asiakkaat lomalla) niin ehdin eri tavalla itse liikuttamaan eikä vuokraajan tarve ole tällöin niin iso, kun elokuussa kuitenkin palailee vuokraajakin takaisin. Mutta tuollainen ettei vaan kiinnosta, niin ennemmin sitten lopetat tai koitat keksiä miksi se moti on kadonnut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.