Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi lopetettavalta hevoselta..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.5.25 14:13:05

.. leikataan häntä?

Re: Miksi lopetettavalta hevoselta..

Lähettäjä: Vinona 
Päivämäärä:   12.5.25 14:15:41

Jouhet säästetään muistoksi, moni teettää niistä esim jouhikorun tai muun muistoesineen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.5.25 14:34:43

The best horses in Heaven they have no tail.

Lähettäjä: Maastoilija 
Päivämäärä:   12.5.25 14:39:25

Jokainen saa tehdä tietty miten haluaa mut mulla ei tullut mieleenkään leikata häntää ruman töpöksi vaan ajattelin että sitä häntää tarttee tuonpuoleissa ötököiden karkoitukseen laitumella <3
Joo, hölmö minä.

Lähettäjä: äiti 
Päivämäärä:   12.5.25 14:40:13

Minustakin tuo hännän leikkaaminen töpöksi on epäkunnioittavaa ja rumaa. Jouhia voi ottaa, mutta pitääkö se koko häntä skalpeerata töpöksi, hyi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.5.25 14:42:14

Joissain päin maailmaa (ainakin jenkeissä) on sellainen perinne ja uskomus että parhailla hevosilla ei taivaassa ole häntiä koska niitä rakastettiin niin paljon että niiltä leikattiin häntä muistoksi.

Päivämäärä:   12.5.25 15:37:46

Suomessa ei tällaista uskomusta ole eikä kyllä kannattaisi tullakaan. Siitä kun tulee aika creepy ruumiinryöstötunnelma.

Lähettäjä: Nita 
Päivämäärä:   12.5.25 15:54:31

Mäkin ajattelin kun hevonen lopetettiin, että en halua siitä yhtään jouhia muistoksi, vaan se saa mennä niin täydellisenä kuin olikin… Joku sanoo varmaan typeräksi, mutta näin itse näen asian.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.5.25 16:00:54

Minun hevoseni tulee siis kulkemaan ilman päätä ja jalkoja tuon puoleisessa :O Ehkä jopa ilman nahkaa ja selkärankaa. Komea häntä tulee jäämään muistoksi ja jatkaa elämäänsä esim. vanhan keinuhevosen häntänä ja harjana.
Jokainen tekee niin kuin hyvältä tuntuu.
Se on kyllä muuten todella kaunis runo niistä hännättömistä hevosista taivaassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.5.25 17:11:44

^ Kaveri otti entiseltä hevoselta pään muistoksi ja se on ytettynä seinällä. Pakkoa sanoa että on hemmetin ruma siinä seinällä.

Päivämäärä:   12.5.25 17:48:00

Enpä ole kuullutkaan tuollaisesta tavasta.

Lähettäjä: Eve 
Päivämäärä:   12.5.25 18:11:23

Joku ottaa häntäjouhet muistoksi, minulla on koko talja seinällä. :-)

Päivämäärä:   12.5.25 18:49:55

En leikannut koko häntää vaan sen verran että sai teetettyä rannekorun. Töpö on ruma mutta ei sieltä huomaa jos pari suortuvaa ottaa

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   12.5.25 20:58:55

Itse leikkasin 2€ kolikon paksuisen soiton NS keskeltä hänää, niin ei sitä ketään huomannut. Niistä teetätin rannekorun ja kaulakorun

Lähettäjä: mietin 
Päivämäärä:   12.5.25 21:04:18

että mihin lasiarkkuun hautaatte hevosia, jos lopetetun hevosen hännän ulkonäköä mietitte? Meillä menee kotona lopetetut hevoset maahan, siellä niille on ihan sama onko häntää vai ei ja kukaan ihminen ei myöskään niitä maahan haudattuja hevosia katsele eikä arvostele. Jos siis saan hännästä kauniin muiston, niin ei se enää hevosta rumenna.

Lähettäjä: Pirjo 
Päivämäärä:   12.5.25 21:16:39

mulla on oman hevosen talja kotona.

Lähettäjä: jonsu 
Päivämäärä:   12.5.25 21:53:21

Eikös itse Eri-Aaronin pää ole vielä jossain maanpinnan yläpuolella?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.5.25 21:55:23

Joskus on otettu tammoilta häntä talteen niin on ollu hyvä härnätä sillä oria ja saada hyppäämään pukille. En siis itse ole tätä tehnyt, mutta ehkä joku 20 vuotta sitte olen tuollaisen härnäyshännän nähnyt, toki en tiedä kuinka vanha se häntä oli..

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.5.25 22:29:04

Ennen kaikki jouhet kynittiin. Miten muuten ajattelitte, että saatiin hästens-patjoihin täytettä tai satulan toppauksiin?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.5.25 23:12:15

...: eiköhän ne jouhet oo kasteltu tamman kiimakuseen jonka takia jouhet on orin mieleen. Tässä käsityksessä ainakin olen ollut. :D
Mä haaveilin oman hevosen pääkallosta valaisinta kun joskus näin jossain netissä jutun tyypistä joka teki pääkalloista lamppuja (valo siis sinne valkoisen kallon sisälle). :D

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   12.5.25 23:59:57

"Jokainen tekee niin kuin hyvältä tuntuu."

No tämä.

Lähettäjä: Nyt ei omallah 
Päivämäärä:   13.5.25 07:47:49

Hevosellani oli todella paksu häntä ja ystäväni hevosella surkea kolmen karvan ruoska. Kun hevoseni äkisti lopetettiin, leikkasin hännän talteen ja sanoin ystävälleni, että nyt voi teettää sen häntälisäkkeen omallensa jos siltä tuntuu. Muuten en olisi häntään kajonnut.

Lähettäjä: naakka 
Päivämäärä:   13.5.25 08:29:16

Omassa nuoruudessa teurastettavilta hevosilta otettiin kengät pois. Siihen aikaan se oli perinne jolla haluttiin kunnioittaa hevosta. Lienee peruja ajalta jolloin kengät oli arvokasta tavaraa.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   13.5.25 12:06:12

Kyllä ne nytkin pitää poistaa. Tai ainakin raatoauton keräilyyn.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.5.25 12:10:16

Kenkien poistaminen on ihan jätteiden lajittelua. Metallijäte ja orgaaninen jäte ei kuulu samaan osoitteeseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.