Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsutin, koulutin ja nyt maksat

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.5.25 20:06:44

Mitähän tästä pitäs ajatella..
Tuttu pyysi 6kk sitten liikuttamaan hevostaan rats.koululla. Oli vaikea ja kukaan ei selkään halunnu mennä. Aloin liikuttamaan, hierottiin, oli jumeja, katsoin varusteet kuntoon. Tein töitä ihan alkustepeistä, homma lähti toimimaan. Nyt kun heppa on lähes valmis töihin, omistaja ilmoitti et maksa 20€ /kerta ratsastuksesta.
Sanoin takasin et en ratsaille nouse, mutta voin muuten hoitaa.
Maksoin hieronnat, kengitykset, siivosin karsinan, pesin kamat, ostin parempia kuolaimia sun muuta..
Alkutilanteessa aattelin et win/win. Mä tykkään ja omistaja saa toimivamman hepan.

Re: Ratsutin, koulutin ja nyt maksat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.5.25 20:15:35

On ihan luonnollista, että omistaja haluaa hevosensa käytöstä maksua. Se että sinä ajattelet, ei tarkoita, että omistaja ajattelee samoin.

Wienin diilit sovitaan kirjallisesti ennen aloitusta.

Päivämäärä:   11.5.25 20:25:12

Et jos sulla on kopukka, jolla et itse eikä muutkaan halua tehdä ja liikuttaa, niin otat maksua siitä että joku haluaa/osaa. Kun homma on tehty, alat rahastamaan?
Se ok jo tehdylle työlle, ja olkoon niin.
Mutta kun hevonen alkaa olee harrastuskunnossa, niin meinaat että se kuka sen siihen laittoi alkaa maksamaan?

Lähettäjä: VB 
Päivämäärä:   11.5.25 20:36:14

Yleisesti ottaen lienee hyvä sopia jo alusta lähtien, kuka maksaa, mitä, ja koska.

Päivämäärä:   11.5.25 21:21:03

Ihan kohtuullista tuolla työmäärällä antaa jatkaa ilman mitään maksamista. Se hevonen voi olla taas kohta samassa jamassa, jos kukaan osaava ei ylläpidä opittuja taitoja. Anna omistaja kokeilee ottaa nyt käyttöön ja jää jännäämään mikä on lopputulema. Luulen sua viel ikävöidään.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   11.5.25 21:29:39

Yhtähyvin voit pyytää maksun ratsutuksesta.

Lähettäjä: BB 
Päivämäärä:   11.5.25 21:35:19

No et voi itseksesi ajatella että win-win ja joku muu ylläpitää sinulle hevosta. Nämä täytyy jutella ääneen, jo ennenkuin aletaan maksaa omasta pussista hierontoja, hoitoja ja varusteita. Kamathan voit myydä jos et halua enää ratsastaa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   11.5.25 21:36:02

Ilman sopimusta nää on niin vaikeita.

Mulla on ollut sopimus aina edes suullinen. Tarkkaan pohdittu. Virheen kautta olen saman asian oppinut. Olin itse vain hevosen omistaja ja meillä meinasi mennä ystävyys. Onneksi meillä löytyi sopu ja ymmärsimme lopuksi toisiamme.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   11.5.25 21:36:19

Laita vaan omistajalle laskua kaikesta mitä olet maksanut tähän mennessä. Miksi ihmeessä olet maksanut varusteita, hierontoja sekä kengityksestä?

Lähettäjä: hss 
Päivämäärä:   11.5.25 21:45:36

"On ihan luonnollista, että omistaja haluaa hevosensa käytöstä maksua."

No kyllähän hän saikin, kun aloittaja on maksanut hevosen hieronnat ja uudet varusteet ja hoitanut hevosen omistajan puolesta. Miksi ihmeessä hänen pitäisi maksaa vielä siitäkin, että kouluttaa hevosesta osaavan ja toimivan?

Ennemminhän sen omistajan pitää maksaa aloittajalle melkosia summia siitä, että hän suostuu umpihullua hevosta edes käsittelemään.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   11.5.25 21:51:59

Mä tarjosin yhdelle nuorelle mahiksen, että voi jeesata nuoren kiltin hevosen kanssa. Kyse ei ollut siitä etten itse olisi pystynyt, mutta aika oli ongelma. Aluksi kävikin kivasti ja oli paljon apua. Mutta pikkuhiljaa homma meni siihen että minulle valitettiin kaikista varusteista, hevonen ei toiminut jne. Sitten ratsastin hetken hevosella itse, eikä ilmennyt mitään, syytä vaihtaa varusteita, hevonen toimi hyvin ja kaikki oli jees. Ja olihan hevonen jäljiltäni tosi kiva ratsastaa. No,kun "mun säädöt" hävisivät, tämä nuori alkoi taas valittaa kaikesta. Sitten minun olisi pitänyt järjestää valmennuksetkin. Siinä vaiheessa totesin, ettei tämä ratsastaja saa hommasta sitä, mikä oli ajatus ( nuoren eteenpäin vieminen ja olis päässyt hyppäämään) enkä minä saanut sitä mitä ajattelin, eli jokunen päivä vapaata hevosen ratsastamisesta. Ei yllättänyt että kuulin jälkeenpäin olevani ilkeä tyyppi. Elämä on.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.5.25 23:05:10

Aloittaja luulee olevansa joku uniikin taitava ja lahjakas. Tusinaratsastaja olet eikä sellaisille makseta senttiäkään harrastelusta.

Re: Ratsutin, koulutin ja nyt maksatus

Päivämäärä:   11.5.25 23:19:21

Jos ihminen on taitava kouluttamaan hevosia, hänelle maksetaan ratsutuksesta. Jos ei ole, täytyy itse maksaa siitä että saa ratsastaa. Niin se menee tässä maailmassa. Aloittaja voisi olla tyytyväinen, että on näinkin pitkään saanut ratsastaa ilmaiseksi toisen hevosella. Vaikka olisi maksanut jonkun kengityksen, pari hierontaa ja vaikkapa kuolaimen niin hinta on niin vähäinen että homma on käytännössä ollut ilmaista. Vaikka aloittaja maksaisi jatkossa 20€ se on edelleenkin niin halpaa, että homma on käytännössä ilmaista.

Jos tämä ei aloittajalle käy niin sopii toki kokeilla haluaako joku maksaa ratsutuksesta. Epäilenpä että ei. Ilmaisen ratsun jos jostain saa niin eipä taida sekään oikein kannattaa kun ne ilmeiset harvemmin on niitä kivoja koulutettuja terveitä ratsuja kivoissa puitteissa. Jos aloittaja on kouluttanut hevosesta kivan niin nythän se on mukava nauttia työnsä hedelmistä ja jatkaa ratsastamista edelleenkin tosi edullisesti!

Toisaalta aika harvoin ratsastuskoulussa on kuitenkaan vallan kouluttamattomia hevosia joilla on vallan sopimattomat varusteet. Yleensä ratsastuskoulua pitää ammattilainen kuitenkin. Eli onhan aloittajan tarinassa todennäköisesti hieman värikynää. Ellei kyse ole vallan provosta,

Lähettäjä: akk 
Päivämäärä:   11.5.25 23:23:11

Älä jatkossa enää ratsasta hevosella. Yksinkertainen ratkaisu. Kun hän alkaa kaivata sinua taas ratsuttamaan sitä, niin vastaa, ettet toisten hevosia ilmaiseksi ratsuta joten jatkossa sinulle pitää maksaa 50 e/kerta.

Lähettäjä: Taas ht netti 
Päivämäärä:   11.5.25 23:30:56

Lue osa kommenteista ja unohda ne saman tie. Mieti vaan miksi noilla osalla on noin paha mieli. Todella ilkeitä ja epäasiallisia viestejä olet saanut ketjuun. Hyvää olet tehnyt ja hyvällä kysyit täällä.

Tsemppiä jatkoon ja toivottavasti asia ratkeaa jotenkin.

Lähettäjä: äowiefhwoeifjäwoei 
Päivämäärä:   11.5.25 23:31:19

Aloittaja ja muut, aina, AINA kirjallinen tarkka sopimus kaikista diileistä! Jos sitä ei tee, no sitten kärsii nahoissaan.
Miksi ihmeessä maksoit kengityksiä ja hierontoja? Etkö sopinut niistä omistajan kanssa etukäteen? Tai kuolaimia? Luulisi että omistaja, jos hällä on ratsastuskoulu, on sen verran ammattilainen että osaa valita kuolaimet?

Olet ollut tyhmä ja nyt sitten tilanne on tämä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   12.5.25 05:07:13

Hevostelu on kallista ja kyllä jokainen joutuu maksamaan harrastuksestaan. Itselläni systeemi että jos tarvitsen satunnaisesti hevoselle liikuttajaa niin ilmaiseksi. Jos taas pitempi kuvio niin maksaa kiinteästi jonkun satasen kuussa. Kiinteä maksu sitouttaa maksajan sopimukseen. Kysymys on kalliista harrastusvälineestä jota en toisille kustanna. Kiittämättönyys on maailman palkka. Se on nähty.
Toisaalta jollei mitään joudu kustantamaan niin voin myydä kun sattuu ostaja kohdalle. Jos on sopimus niin myynti siirtyy kunnes sopimus päättyy. Varsinkin jos haluaa kilpailla ja valmentautua niin molempien etu on selkeä sopimus.
Jos hevoselle haluaa jotain hankkia niin ihan omilla rahoillaan.

Lähettäjä: No niin 
Päivämäärä:   12.5.25 05:41:55

Omistajahan maksaa muun elämisen, tallimaksut jne joten 20e ei kyllä ole paljon mitään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.5.25 05:50:24

Kyllä minä hevosenomistajana oletan, että jos pyydän jotain rartsastamaan, enkä ota rahaa puheeksi, niin silloin ei ratsastaja maksa mitään.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   12.5.25 07:10:02

Ei siinä ole mitään ihmeellistä eikä epäreilua, että hevosta, jolle ei ole muuta käyttöä, saa joku amatööri liikuttaa ilmaiseksi. Eikä siinä, että kun hevonen on siinä kunnossa, että ratsastamisesta voi pyytää maksun, omistaja niin tekee. Tilanteet muuttuvat.

Siis eihän tuossa omistaja ilmeisesti luvannut, että hevosta saa maailmantappiin asti ratsastaa ilmaiseksi, vaan oletus on ollut - myös liikuttajalla itsellään - että ”omistaja saa toimivan hepan”.

Ainoa kummallinen asia on, että ratsastaja on omalla kustannuksellaan huolehtinut kengitykset, hieronnat ym., jos ei ole ollut ylläpitosopimuksesta kyse.

(Noin yleisesti ottaen varusteista valittavat ja niitä vaihtamaan pyrkivät vuokraajat ja liikuttajat ovat hevosten omistajien mielestä rasittavia. Käytössä on varusteet, jotka hevosenomistaja on hyväksi havainnut joko itse tai ammattilaisen avulla.)

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   12.5.25 08:37:07

Otat nyt ainakin ne kaikki maksamasi varusteet takaisin, ja sanoisin, että en maksa ratsastuksesta, mutta jos omistaja haluaa sinun edelleen ratsuttavan, hän saa maksaa sinulle 20e/kerta.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   12.5.25 08:55:10

Nämä on näitä - ei pidä toisten hevosten kuluja maksella, saati sitten kouluttaa. Pa..kaa saa niskaan aina ja iän kaikkisesti.

Itse tämän kokenut kun hyvää hyvyyttä kouluttanut huonoja tapoja hevosista ja omistaja sitten jälkeen päin huonon itsetuntonsa takia tullut haukkumaan. Nykyään katselen ja mielessäni nauran kun hevoset ei toimi. Ne saisi aika pienellä käsiteltäväksi mutta en enää puutu. Hoitelen vain omani ja muut säätkäköön mitä tykkää.

Aloittaja ottaa opikseen ja etsii rehellisen vuokrahevosen jolla ratsastaa tai ostaa oman.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.5.25 08:58:54

Välillä mä oikeasti mietin, että huh hevosihmiset. Suuri syy, että tällä palstalla on niin paljon asiatonta viestiä on sivistyksen ja koulutuksen puutteen takia. Hävettää useamman puolesta.

Musta tässä pahin virhe on käynyt siinä, että ette sopineet asioista etukäteen. Olen myös hieman hämmentynyt kuviosta missä omistajalle on ok pistää sinut maksamaan hevosen peruskuluja tai sinä niitä olet järjestänyt ja maksanut ilman omistajan kanssa erikseen asiasta keskustelua.

Hevosenomistajana ymmärrän, että kuluja halutaan kattaa ja sitten ymmärrän myös sen, etten ensimmäisenä kyllä sinua rahastaisi. Hankalaa. Ehdottomasti keskustelu jatkossa tulevaa varten, kukaanhan ei anna hevostaan ilmaiseksi ratsastettavaksi ikuisuudeksi (paitsi harvat poikkeukset) se on fakta.

Koittakaa keskustella avoimesti.

Lähettäjä: tota 
Päivämäärä:   12.5.25 09:32:43

Aloittaja luulee olevansa joku uniikin taitava ja lahjakas. Tusinaratsastaja olet eikä sellaisille makseta senttiäkään harrastelusta.

Mistä sinä tiedät mitään aloittajan osaamistasosta - taidat olla tuo ahne omistaja joka on käyttänyt aloittajaa härskisti hyväkseen??

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.5.25 09:46:34

Ratsutit, koulutit, omistaja sai toimivan hepan ja jatkossa omistaja uskaltaa ratsastaa hevosellaan itse. Siksi se siitä nyt rahaa pyytää. En maksaisi ellei kyseessä olisi oikeasti lahjakas hevonen millä saisi myös kilpailla. Jos omistajaa ei kiinnosta enää diiliä jatkaa, niin eikun uutta etsimään. Se, että maksoit ylimääräisiä asioita oli oppirahoja. Mitä enemmän maksat, sitä enemmän niitä hoitoja/varusteita kohta aletaan sinulta kinuta.

Been there, done that. Ja useamman kerran erilaisilla lopputulemilla. Alkanut jo oppimaan nämä hevosenomistajien kuviot niin ettei enää mikään yllätä.

Lähettäjä: 62520 
Päivämäärä:   12.5.25 10:41:29

Itse olen oppinut myös kantapään kautta, ettei edes tuttuihin voi luottaa. Aina kirjallinen sopimus kaikesta. Aloittajan tilanteessa en silti oikein tiedä, olisiko tuossa mitään sovittavaa. Aloittaja on käytännössä ollut hoitaja/liikuttaja ja nyt omistaja haluaakin hevoselleen vuokraajan, mikä on tietysti ihan sallittua, vaikkei ehkä tuossa tilanteessa ystävällistä tai reilua. Aloittaja on kuitenkin (oletettavasti) omasta halustaan ostanut hevoselle varusteita ja palveluja, varusteet on tietysti aloittajan omaisuutta.

Omalla kohdalla kävi niin, että otin tutun vuotiaan hevosen itselleni ylläpitoon myöhemmällä osto-oikeudella. Ystävän (hevosen omistaja) kanssa sovittiin suullisesti, että hän tekee hevosesta varsan tai kaksi itselleen ja sen jälkeen ostan hevosen itselleni siihen hintaan, minkä arvoinen se on sillä hetkellä, kun se tuli minulle ylläpitoon. Ja tämä siis siksi, kun maksoin siitä alkaen sen kulut ja koulutuksen. Tämä oli meille molemmille kiva diili, koska minä silloin opiskelijana en pystynyt ostamaan heti hevosta ja ystäväni puolestaan tarvitsi talliinsa tilaa, muttei hänellä ollut kiire myydä hevosta ja hän halusi siitä jälkeläisiä.
Kuljetin hevosta kaiken maailman kissanristijäisiin, opetin sille perusasiat ja se sisäänratsastettiin. Sitten tuli sovitusti varsa, joka kesälaitumen jälkeen muutti myös minun talliini. En ottanut varsastakaan mitään maksua, koska "sehän menee siinä samalla".

Yhtenä päivänä hevosen omistaja tuli hakemaan sekä tamman että varsan kotiin ja se siitä sitten. Maksoin siis tamman elämisen yli kolmen vuoden ajan ja varsankin siinä sivussa. Ystävä sai peruskoulutetun hevosen omaan käyttöön ilmaiseksi. :)

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   12.5.25 10:48:46

62520 : auts.. mitä tämä ystävä meinasi, kun muistutit sopimuksesta? Vai eikö sittenkään raskinut myydä tammaa??

Lähettäjä: Po 
Päivämäärä:   12.5.25 12:58:33

Koska sopimusta ei ole, niin ota nyt ainakin ostamasi varusteet takaisin.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   12.5.25 13:55:14

Mitä ihmettä aloittaja? Miksi olet ostanut hevoselle hierontoja ja kengityksiä, kun se ei ole sinun eikä edes ylläpidossa?

Päivämäärä:   12.5.25 18:37:08

Mua ei haittaa varusteet yms. En ole mikään ammattilainen. Ihan köyhä hevosrakas ihminen. Kokemusta on, kisasin esteillä ja koulussa. Muiden hepoilla.
Nyt vaan mietityttää, tein omalla tasollani töitä hevosen kanssa, joka kehittyi.
Kun kehittyi, laitetaan töihin. Ok, mutta se että ratsastan muuttui maksulliseksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.5.25 19:05:18

Aloittaja, et vieläkään kertonut, miksi maksoit hevosen kengityksiä ja hierontoja. Nuohan kuuluvat omistajalle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.