Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uuden korkeuden korkkaus kisoissa jännittää

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.5.25 13:21:03

Saisko täältä tsemppejä, vertaistukea tai vinkkejä jännityksen selättämiseen, kun olisi aika korkata uusi korkeus kisoissa. Valmentajan mielestä ollaan valmiita ja ollaan hypätty tasaisen hyvää tulosta nykyisellä korkeudella ja tehty myös pari "välimallin" luokkaa eli menty 5cm isompaa onnistuneesti. Nyt olisi oikein hyvä hetki startata kotikisoissa isompi luokka, mutta jotenkin vaan jännittää. Olen toki aina ollut aika kova kisajännittäjä luokasta riippumatta, mutta uuden korkeuden korkkaus lisää oman mausteensa.

Re: Uuden korkeuden korkkaus kisoissa jännittää

Lähettäjä: pipa 
Päivämäärä:   9.5.25 13:40:44

Jaksaako hevonen hypätä kaksi luokkaa, jos menisit nykyisen korkeuden + uuden?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.5.25 13:43:51

Älä ajattele korkeutta. 5cm ei ole hevoselle yhtään mitään. Olettaen että et ole siirtymässä 140cm luokasta 145cm luokkaan. 95cm tai 100cm on hevoselle ihan sama. Keskityt yhteen esteeseen kerrallaan, laukkaat hyvää laukkaa esteelle ja sitten seuraavalle ja seuraavalle ja sitten rata onkin ohi.

Itse korkkasin 95cm tosi lyhyellä verkalla (hevosella oli jo yksi luokka hypättynä niin ei kriisi). En ehtinyt verkan aikana panikoida, kun piti vaan saada verkkahypyt tehtyä ja rata olikin sitten hyvä, kun ei ehditty radallakaan liikaa ihmetellä. En ehkä suosittele, mutta toimi silloin :D

Päivämäärä:   9.5.25 13:47:08

Joo mennään kyllä yleensä aina kaks luokkaa niin varmasti nytkin mentäis sillein. Se kyllä helpompi, kuin että suoraan menis isompaan! :)

Päivämäärä:   9.5.25 13:49:36

"Älä ajattele korkeutta. 5cm ei ole hevoselle yhtään mitään."

Tää on totta ja oon yrittänyt itsekin itselleni vakuutella, että hevonen ei ainakaan huomaa eroa 5cm sinne tänne :D

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.5.25 14:01:00

Mikä on siis se uusi korkeus?

Päivämäärä:   9.5.25 14:16:16

110

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   9.5.25 14:17:36

Noin matalilla korkeuksilla sillä korkeudella ei ole normaalille hevoselle väliä kunhan perusratsastus on kunnossa

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   9.5.25 16:44:02

Eihän sillä hevoselle olekaan väliä, mutta kuten aloituksesta jo ilmenee niin ratsastajalle on. Ja tämä on hyvin yleistä. Ja sitten se perusratsastus kärsiin kun ratsastaja jännittää, jolloin siitä viidestä sentistä tulee hevosellekin vaikeampaa.

Itse jännitän aina isompaa luokkaa, joten neuvoja en oikein osaa antaa. Ja sekin on hauska homma että ne viimeiset kisat missä menee pienempää korkeutta (esim 100 ja 110) niin 110 jännittää, mutta jos seuraavissa kisoissa on tarkoitus mennä 110 ja 120 niin kummasti se 110 tuntuukin yhtäkkiä helpolta. Tai no joo, ainoa mikä itsellä auttaa, on se, että treeneissä tehdään vähintään 10 cm korkeampaa kuin kisoissa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.5.25 16:50:56

Ymmärrän tosi hyvin. Kevennys: ajattele, että jossain on miljoona vuotta ratsastanut täti, joka ei koskaan uskaltanut hypätä yli 70cm rataa, vaikka välillä oli hypännyt isompaakin kotona. Mutta ei vaan ratana mene 80cm. Ei mee, kun kaikki pelottaa, eikä pysty edes etenemään.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   9.5.25 16:59:39

Ymmärrän, että jännittää. Kun menin eka 110cm luokkaani, jännitin niin, että lähdin ennen lähtömerkkiä ja hylättiin :D Mutta se on vain repäistävä se laastari, ja seuraavalla kerralla ei sitten jännitä niin paljoa.

Kannattaa myös olla utelias sen jännityksen suhteen. Onko joku tietty asia mikä jännittää? Onko se asia todennäköistä? Voiko jotain yksittäistä jännityksen aihetta vielä reenata sujuvammaksi?

Mikä kaikki on jännitystä? Minulla moni tuntemus kehossa, jota olisin ennen sanonut jännittämiseksi, on nykyään mielestäni vain kehon valmistautumista uuteen tilanteeseen. Esimerkiksi kisojen kuuluu tuntua kehossa eriltä kuin sohvalla istumisen, koska kisatilanteessa keholta vaaditaan skarppaamista ja suoritusta. Myös uusi tilanne vaatii keholta enemmän kuin tuttu tilanne, pitää olla valmiina kaikkeen uuteen. Siksi kehossa kuuluukin tuntua jotain uutta, minkä helposti leimaamme "jännittämiseksi", josta pitäisi pyrkiä pois.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   9.5.25 17:04:18

Esimerkkinä noista tuntemuksisat vaikka hengitystiheyden kasvu ja sydämen sykkeen kiihtyminen. Ne ovat kehon erittäin hyödyllinen tapa valmistautua fyysiseen haasteeseen, ja ne aktivoituvat myös silloin, kun ajattelemme sitä uutta tilannetta. Ne ovat kuitenkin hyödyksi, ei haitaksi siinä tilanteessa, kunhan niihin suhtautuu positiivisesti ("Hyvä, olen valmis tähän!" eikä "Apua, mua jännittää!").

Lähettäjä: Martta 
Päivämäärä:   9.5.25 19:12:36

Radalla saattaa hyvin olla saman kokoisia esteitä kun edellisellä korkeudella. Harvemmin kuitenkaan kaikki on tasan kisa korkeudessa. Eli olet treenannut korkeampia kun luokka on

Lähettäjä: Seurakisa 
Päivämäärä:   9.5.25 20:07:02

Entä jos kisaisit ensimmäisen 110 seurakisoissa, jossa kaikissa luokissa on sama rata?

Minusta uuden korkeuden hyppääminen on helpointa niin. Ensin rata vanhalla, tutulla korkeudella ja sitten sama rata 10 cm korkeampana.

Päivämäärä:   9.5.25 22:08:33

Onpa kiva, että ketju on pysynyt positiivisena ja tänne on tullut oikeasti hyödyllisiä vinkkejä ja näkökulmia. Kiitos niistä :)

Vähän mietitytti aloittaa koko keskustelu, koska joku varmaan ajatteleekin, että no jos noin paljon jännittää niin sit ei varmaan kannata mennä. Vaikka jännitys voi toki vaikuttaa negatiivisesti suoritukseen, niin toisaalta oon tehnyt myös parhaat ratani niin, että olen syystä tai toisesta jännittänyt normaalia enemmän.

Itse mietin myös, että tekisin tason noston ilmoittautumalla pelkkään metriin ja jälkkäröitymällä sitten fiiliksen mukaan isompaan luokkaan, mutta katsotaan miten edetään. Uskon kyllä itsekin olevani valmis, ajatus vaan laittaa heti kipristelemään vatsassa, vaikka osittain se on varmaan ihan vaan innostustakin, koska tätä tasonnostoa on haaveiltu niin kauan.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.5.25 06:37:31

Itse rimakauhuisena tätinä sain aikanani valmentajalta hyvän vinkin. Meillä oli tapana kieltää ulos isommasta luokasta ihan vaan oman epävarmuuteni takia, joten hän sanoi minulle, että jos luokissa rata on sama, niin älä mene kävelemään sitä enää uudestaan, koska tällöin minä keskityin vain ja ainoastaan niihin kohonneisiin esteisiin. Se toimi! Jos jotain muutoksia oli, niin ne kävin katsomassa keskittymättä katselemaan itse esteitä.

Päivämäärä:   10.5.25 07:39:15

Samaistun aloittajaan täysin. Mulla on edessä nyt 5cm nosto ja siirtyminen kansallisiin. Jännittää niin ettei unta saa. Olen kyllä muutenkin hirveä kisajännittäjä, että olisin yllättynyt, jos en jännittäisi. Itse tarvitsisin jonkinlaisen mentaalivalmentajan jännityksen hallintaan, sen verran se vaikuttaa kisasuorituksiin. Kotona korkeus ei tuota minkäänlaisia ongelmia. Eikä mikään muukaan.

Päivämäärä:   10.5.25 07:41:22

Mutta kannustan nostoon! Niin sitä kehittyy. Reippaasti vaan. Tuolla tasolla virheet ei vielä haittaa. Olisiko hyötyä mennä ensin valmentajan kanssa esim.pay&jump, jossa saisit kokeilla radan kahdesti - tutulla ja sitten uudella korkeudella?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   10.5.25 11:57:30

Jännittääkö korkeus kotona? Jos ei, niin jännitätkö sitä, että rata ei meekkään hyvin ja kaikki katsoo, ehkä teet virheitä tms.?
Nykyään arvostellaan rankasti, jos esim.tekee virheen. Vaikka virheitä ei tulisi pelätä, niitä tulee varmasti kaikille.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   10.5.25 14:23:57

Valmennuksessa mennään tietysti aina korkeampaa mitä kisataan. Silloin ei jännitä, radan esteet tuntuvat matalilta.

Päivämäärä:   10.5.25 17:13:28

Kyllä kisoissa varmaan eniten jännittää yleisö ja se mitä muut ajattelevat, jos tuleekin epäonnistuminen. Haluaisin pystyä sanomaan, että muiden mielipide ei kiinnosta, mutta kyllä se kiinnostaa.

Pay&jump on kyllä tosi hyvä idea! Valmentajan tuki varmasti auttaisi paljon, ja se että kyseessä ei ole varsinainen kisatilanne. Ongelman sattuessa sen pääsee vielä korjaamaan heti ja yleisö on mahdollisesti suppeampi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.