Lähettäjä: ninana
Päivämäärä: 10.5.25 15:25:59
Paino on ihmisille vaikea asia. Kun nykyään 70 % suomalaisista aikuisista on ylipainoisia, niin ylipainoa pidetään normaalina ja normaalipainoa epänormaalina ja täysin saavuttamattomana asiana. Täälläkin hoetaan jatkuvasti, että 165 cm 70 kg nainen voi olla tosi hoikka (mutta kukaan ei kykene linkkaamaan kuvia näistä hoikista naisista...) ja 80 kg on aikuiselle naiselle ihan normaali paino ja miten ihmeessä miehet voivat ratsastaa, kun miehille normaali paino on 100 kg.
Se nyt vaan on raaka fakta, että hevosta ei kiinnosta onko ratsastaja mallin mitoissa tai naamastaan kaunis. Hevosta kiinnostaa selässä olevan kuorman määrä.
Päärynävartaloisella voi olla todella siro yläkroppa, mutta persaus ja reidet käsittämättömän kookkaat ylävartaloon verrattuna. BMI voi olla ihan normaalipainon sisällä, mutta kropan mittasuhteet sellaiset, että satulan ei tahdo mahtua ja on vaikea saada hevoseen kunnon tuntuma kun reisissä ja takamuksessa on niin paljon ylimääräistä kerrosta.
Omenavartaloisella taas keskikroppa on paksu, vaikka raajat ja pylly voivat olla sutjakat. Samoin V-vartaloisella, vai onko se Y, kun yläkroppa on iso, vyötärö suht kondiksessa, ja alaraajat sutjakat. Paino kun tuollaisella kertyy yläselkään, rintoihin, käsivarsiin, jonkin verran vyötärölle.
Eli pelkkä paino ei kerro ruumiinrakenteesta mitään. Samoin luuston rakenne sanelee pitkälti sen, mikä on kenellekin hyvä paino jossa kroppa näyttää sopusuhtaiselta. Minä olen itse kropan malliltani kapea ja luustoni ei ole roteva. Kilot kertyy keskivartaloon. Kun BMI on yli 22 niin se vaikuttaa istuntaan ja näkyy ulos. Minä en näytä nälkiintyneeltä ja laihalta kun BMI:ni on 19. Se on minulle todella hyvä paino ruumiinrakenteeseen ja kehonkoostumukseen nähden. Minulla ei lihasmassa kasva vaikka voima lisääntyy. Nyt BMI:ni on 20 ja taas saan kuulla, ettei vyötärönympäryksen kannattaisi tästä enää kasvaa :/ Kiva juttu, kun on ihan tikkusuora vyötärö niin se lukema on iso, vaikka juuri sanottiin, että painon ei tarvitse laskea yhtään :D Mutta kun kilot kertyy keskivartaloon ja myös sisäelimien ympärille. Eikä tuo mitenkään oikeuta minua lihomaan 10 kg, vaikka olisin silti vielä normaalipainossa, kun tosiaan mahanympärys kasvaa liian suureksi terveyden kannalta.
Sen sijaan kaverillani on todella roteva luusto eikä hänestä saa siroa vaikka miten laihduttaisi. Hänellä on kunnon lihasmassa ihan luonnostaan ja lihakset kasvaa kun edes katsoo kuntosalille päin. Hän on ihan luuranko ja romuluinen kun hänen BMI on 20. Hänelle sopiva paino on BMI 24,5 eli ihan normaalipainon ylärajalla. Hän on "onneksi" lyhyt, vain 152 cm pitkä, joten ei paina edes 60 kg vaikka ylittääkin ylipainon rajan.
Mutta onhan se surullista, että nykyään BMI 27-29 ihmisiä sanotaan hoikiksi, vaikka mitään hoikkaa heissä ei ole. Ei lihasmassaakaan niin, että sillä selittelisi korkeaa BMI:tä. Mutta kun ihmiset ovat nykyään turvonneempia ja lihavampia kuin ennen, niin myös ratsastajiksi on vaikea löytää BMI:ltään normaalipainoisia ihmisiä. Ratsastuskouluissakin tarvitaan isoja hevosia ja tunnit on todella käyntipainotteisia kun hevosia ei viitsi liikaa rasittaa ja ratsastajien kehonhallinta ei riitä käyntiä kovempiin askellajeihin.
Ja kun nykyään ihmiset ei viitsi juuri liikkua, niin ei korkeaa painoa voida mitenkään selitellä lihasmassalla. Lihomista sen sijaan voidaan selittää lihaksettomuudella, koska elimistön kalorinkulutus on lihaksettomalla aika alhainen.
Ja aina kun joku sanoo, että hevosen/ponin painoraja on 60-70 kg, niin alkaa rääkyminen ja älinä, että "Mitä my little ponyja nykyiset hevoset oikein on kun eivät jaksa ihmisiä kantaa???" ja "Voi olla vaikea löytää ratsastajaa, jos painon perusteella selkään pääsee vain lapset/pikkutytöt/taaperot".
Laittakaa aina ilmoitukseen painoraja ja tarvittaessa punnitkaa selkään pyrkijät.
Ja jos jollekin oma paino on niin arka asia, ettei siitä saa puhua, niin silloin ei kuulu hevosen selkään vaan kannattaa harrastaa hevosia jotenkin muuten. Ja tarkoitan tällä myös niitä, joilla on alipaino, anoreksia ja syömishäiriö. Jos elämää hallitsee syömishäiriö, niin silloin ei ehkä kuulu ratsastuksen pariin, vaan kannattaa harrastaa jotain muuta siihen asti, että paino ei enää ole vaikea asia vaan kykynee nauttimaan harrastuksesta painonsa vuoksi itkemättä. Niin julmalta kuin se kuulostaakin. Koskee myös muita harrastuksia, ei vain hevosia.
Ja aina vedetään mukaan 190 cm naiset, jotka "normaalipainoisinakin painavat 90 kg" ja lihaksikkaana 100 kg ja "ovat silti todella laihoja". Mutta missä näitä näkee? Pitkiä ja laihoja ratsastajia? Lähinnä GP-radoilla, ja nekin ovat kyllä miehiä, ei naisia, ja heitä on aika harvassa, ja useimmiten menestyneet ratsastajat ovat alle 180 cm, jopa alle 170 cm... Jopa ne miehet.
Jostain syystä ratsastajien väitetään aina olevan lihaksikkaita ja siksi painavia, vaikka harva hevosen selkään pyrkivä oikeasti lihaksillaan leuhkii. Ja kovin paljon en ole nähnyt yli 180 cm naisia ratsailla. Kyllä ne ratsaille pyrkivät näyttävät olevan enemmänkin alle 170 cm. Ja pieniksi tädeiksi itseään nimittävät ovat yleensä alle 160 cm, mutta painoa sitten yli 80 kg...
Minä kerron oman painoni aina varusteet päällä. Eli en aamupainoa vessaskäynnin jälkeen alasti vaan aamiaisen jälkeen vaatteet ja omat varsuteet päällä. Tällä tavoin vältyn joutumasta liian pienten ponien selkään. Pituuteni vuoksi en pikkuponeilla voi mennä, kun pituuteeni nähden pitkien reisieni kanssa en mahdu pikkuponien satulaan.
|