Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voinko kysyä painoa vuokraajaehdokkailta?

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   9.5.25 11:02:09

Oli vähän kiusallinen tilanne kun olen vuokraamassa hevostani, ja eräs puhelimessa sopivankuuloinen tyyppi ilmaantui koeratsastukseen. Hänellä painoa varmasti yli 100kg. Hevoseni on pieni ja siro ja tyyppi oli todellakin aivan liian iso. En halunnut nolata, hän ratsasti puolisen tuntia, ajattelin ettei se yhdestä kerrasta rikki mena, ja sanoin että palaan asiaan, kun kyselijöitä on ollut monta.
Mietin vain, että onko sopivaa laittaa tarjotaan vuokralle -ilmoon että painoraja 70kg.
En halua bodysheimata, mun puolesta jokainen saa painaa mitä vain, mutta mun hevosen selkään haluan vain alle 70-kiloisen.

Re: Voinko kysyä painoa vuokraajaehdokkailta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.5.25 11:04:13

Joo, et voi kysyä painoa ihmisiltä mutta voit oikein hyvin laittaa painorajan ilmoitukseen.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   9.5.25 11:08:10

Minun mielestä ihan ok. Olen omissa ilmoituksissa etsiessäni vuokrahevosta ilmoittanut oman painon ja pituuden, ettei tule sitten yllätyksenä. Toki laitan myös tuoreita ratsastuskuvia, joista näkee koon suhteessa erilaisiin hevosiin.

Jos vastaan jonkun ilmoitukseen vuokrahevosesta, niin tietysti haluan tietää olenko omistajan mielestä sopivan kokoinen hänen hevoselleen! Ei ole mitään järkeä tulla kokeilemaan hevosta, jos olen liian painava tai pitkä, tai vaikka satula on itselle liian pieni omistajan ollessa pienikokoinen. Säästää kaikkien aikaa, jos selvittää etukäteen tarkasti nämä asiat.

Painon kysyminen suoraan voi olla kiusallista, joten painorajasta kertominen voisi olla hyvä tapa välttää suoraan kysyminen.

Lähettäjä: Kerä 
Päivämäärä:   9.5.25 11:14:36

Painoraja ilmoituksessa on oikein sopiva. Varmaan parissa vuodessa kaikissa ilmoituksissa on teksi "Hevosen sk xxxcm ja painoraja yyykg".

Lähettäjä: Rva 
Päivämäärä:   9.5.25 11:14:40

Kyllä, jos pienestä hevosesta kysymys niin ilmoon, että haetaan pienikokoista ratsastajaa ja paino maks 65 kg.
Näin olen itse tehnyt ja toimii.

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   9.5.25 11:21:04

Jos koeratsastaja vaikuttaa "isolta", kannattaa kysyä, että "hevonen on pieni ja siro - mitä mieltä olet sen sopivuudesta sinulle ?"

Joutuu ihan itse miettimään asiaa ja ratkaisemaan sen itse.

Valkoinen valhe jälkeen päin kun olet harkinnut vuokraajista se sopivan ja kerrot silloin, että päädyit toiseen ehdokkaaseen. Kiität mielenkiinnosta hevostasi kohtaan.

Älkää tehkö tästä liian vaikeaa - on uskallettava vaikka vähän kierotietä.
Tosiasiat on tosiasioita, ei ne muutu.

Kyllä nämä "iso kokoiset" kokonsa tietää, toiset yrittää käyttää tätä kehopositiivisuutta ja häveliäisyyttä hyväkseen.

Lähettäjä: vilja 
Päivämäärä:   9.5.25 11:28:07

No tuntuu siltä että ainakaan osa isoista ei tiedä. Koska miten joku yli 100 kiloinen kuvittelee että olisi sopiva yhtään minkään hevosen selkään?
Painoraja on hyvä kertoa vuokrausilmossa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.5.25 11:28:46

Mä olen laittanut painorajan ilmoituksiin kun olen etsinyt vuokraajaa. Oma on siinä ison ponin ja hevosen välimaastossa ja aika siro, joten olen ilmoittanut painorajan suoraan.

Päivämäärä:   9.5.25 11:33:15

On ihan superjees laittaa ilmoitukseen painoraja. Se ei kohdistu keneenkään henkilökohtaisesti mutta on oikein hyvä lisätä ihmisten tietoisuutta siitä, mikä on hevosen hyvinvoinnin kannalta oleellista. Samalla normalisoituu pikku hiljaa se ajatus, että hevosilla tosiaan on painorajat ja kuuluukin olla.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.5.25 11:40:15

On ihan tavallista laittaa ilmoitukseen painoraja. Näin on monen ratsastuskoulunkin sivuilla. Ihmettelen, mikset laittanut, varsinkin kun hevonen kerran on pieni ja siro.

Lähettäjä: älsndfnjdnj 
Päivämäärä:   9.5.25 11:57:55

Suomalaisista naisista 70% on ylipainoisia. Ei ihme että heitä riittää vuokraajaehdokkaiksikin. Ja valitettavasti myös hevosenomistajiksi.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.5.25 12:25:53

Kannattaa tosiaan huomioida, että vaikka suomalaisnaisten keskipituus on jotain 167 cm, se ei tarkoita, että valtaosa painaisikin sitten normaalipainon verran (joka pituudella 167 olisi juuri se karvan verran alle 70 kg BMI:n mukaan). Valtaosa, siis SUURIN OSA on ylipainoisia. Siksi vuokraajaehdokkaistakin moni painaa jotain 80 kg -> ja painorajan ilmoittaminen on tarpeellista.

Lähettäjä: Neppis 
Päivämäärä:   9.5.25 12:27:11

Mielummin tosiaan kertoo jo ilmoituksessa painorajat, säästää molempien aikaa! Itse olen tottunut aina ottamaan asian heti puheeksi, koska olen naiseksi aika pitkä ja treenaan myös. Tästäkin huolimatta välillä joutunut paikan päällä toteamaan että tarjottu hevonen onkin mulle liian pieni säännöllistä harrastamista ajatellen.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.5.25 12:31:32

En oikein ymmärrä, miksi sitä painoa pitäisi edes kysyä, jos vuokraajaehdokas kerran selvästi on jo silmämääräisestikin arvioituna liian painava hevoselle. Jos kerran et muka halua nolata, niin sitten et kyllä kysy painoa. Joko sanot suoraan, että etsit hevoselle pienempää ratsastajaa, tai sitten keksit jonkin tekosyyn, mikset vuokraa hänelle. Ja jatkossa sitten laitat jo ilmoitukseen haluamasi painorajan.

Lähettäjä: Joo-o 
Päivämäärä:   9.5.25 12:41:34

On sopivaa ja toivottavaa laittaa se painoraja suoraan ilmoitukseen. Samoin on sopivaa sanoa se painoraja puhelimessa, jos jotain muuta kuin laittamasi ilmoituksen kautta on tulossa kokeilija. Silloinkaan sitä painoa ei tarvitse kysyä, kun sen sanoo samalla kun kuvailee hevosta: "Pälä pälä... Ja Tamma on siis 148-säkäinen ja aika siro, niin painorajana olen pitänyt 70 kiloa ratsastajilla. Sen kanssa voi puuhata vaikka mitä, tykkää maastoilla ja pälä pälä pälä... Miltä näin alustavasti kuulostaa?" Vuokraajaehdokas sanoo sitten itse, jos on tuon rajan yli.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.5.25 12:49:10

No itse laitan painorajan ja senkin alakanttiin koska ihmiset valehtelee painostaan alaspäin. Jos vaikuttaa liian isolta niin sanon että sori.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   9.5.25 14:08:49

Todellakin on sopivaa laittaa painoraja ilmoitukseen, sehän on ihan normaalia. Usein näkee.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   9.5.25 14:34:17

Meillä oli joskus poni, jolla painoraja 50kg. Ratsastamaan tuli äiti ja pieni tyttö. Tyttö meni ensin selkään. Sitten äiti jo kampesi vuorostaan. Huomautin, että ponin painoraja on 50kg. Hän vastasi, ettei paina niin kauhean paljoa yli 50. Sitten vaan ratsaille.

Minusta suoraankin voi kysyä ja myös itse arvioida, että onko ratsastaja liian iso.

Päivämäärä:   9.5.25 14:47:06

Musta melkein kaikissa ilmoituksissa on painoraja nykyään, parempi niin.

Lähettäjä: koulu 
Päivämäärä:   9.5.25 14:55:05

Mä vastasin yhteen ilmoitukseen missä etsittiin vuokrahevosta, että multa voisi löytyi sopiva, mutta on pieni, mikä aiheuttaa ratsastajalle paino/pituusrajoitukset, että onkohan hänelle sopiva. ja samalla ilmoitin omat mitat

Lähettäjä: Riitta 
Päivämäärä:   9.5.25 15:50:51

Miksi päästit selkään? Olisin sanonut että valitettavasti olet liian kookas hevoselleni. Ja ilmoitukseen ehdottomasti se painoraja.

Lähettäjä:  auts 
Päivämäärä:   9.5.25 17:29:29

Hmmm,
kyllä 167/70 on paljon! Olen 167/60, enkä erityisen hoikka edes, vaikka kuntoni on ok. Nykyään ihmiset (ja eläimet) ovat vaan niin lihavia, että normipainokin on hilattu ylöspäin...

Päivämäärä:   9.5.25 17:44:36

"Hmmm,
kyllä 167/70 on paljon! Olen 167/60, enkä erityisen hoikka edes, vaikka kuntoni on ok. Nykyään ihmiset (ja eläimet) ovat vaan niin lihavia, että normipainokin on hilattu ylöspäin"

Sinun painosi ei liity mitenkään mihinkään. Normaalipainon rajat eivät liity mitenkään yleiseen kansan tilanteeseen. Hevosta ei kiinnosta mistä paino koostuu, eli laiha ihminen voi olla liian paina ja lyhyt ja iso sopiva. 167/70 on nykyaikaisen painoindeksilaskurin mukaan hiukan ylipainon puolella, ei tosiaankaan mitenkään "paljon". Sitä kun ei mitata jonkun Pirjon mielipiteen perusteella. Hevosen kunto, sen oma mahdollinen lihavuus, terveys, rakenne, varusteet ja niiden sopivuus jne vaikuttavat. Samoin ratsastajan mittasuhteet ja taidot.

Ilmoitukseen kannattaa laittaa painoraja jos yhtään kokee tarpeelliseksi, näin tilanne on kaikille selkeämpi.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   9.5.25 17:51:35

Jos vuokraaja ehdokas tulee paikalle niin omistaja voi suoraan sanoa että hevosen painoraja on 80kg. Tokihan se on hyvä olla ilmotuksessakin mutta selkään ei tarvi ylipainosta päästää.

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   9.5.25 17:52:38

"
Jos vuokraaja ehdokas tulee paikalle niin omistaja voi suoraan sanoa että hevosen painoraja on 80kg. Tokihan se on hyvä olla ilmotuksessakin mutta selkään ei tarvi ylipainosta päästää"

Saako 85 kiloinen, mutta normaalipainoinen sitten mennä?

Lähettäjä:  auts 
Päivämäärä:   9.5.25 17:57:18

piste,
onhan tuumekokojakin vaatteissa venytetty jo iät ja ajat, koska muuten tulis paha mieli syötyään itsensä todellisuudessa seuraavaan tai sitä seuraavaan tuumakokoon... Sopimuksiahan nuo BMI:tkin ovat.
Aikoinaan oli Briteissä vinkkinä tarpeelliseen painontarkkailuun "if you can pinch more than an inch"...

Lähettäjä: No ei 
Päivämäärä:   9.5.25 18:15:57

Auts, ihan tiedoksi että tuuma on mittayksikkö, sitä ei voi tehdä suuremmaksi vaikka niin kuvittelisit. Eikä sitä hevosta tosiaan kiinnosta mistä se paino koostuu joten tämä jatkuva jankkaus siitä kuinka kaikki muut on läskejä kuin allekirjoittanut itse on täysin turhaa jargonia

Lähettäjä: .piste 
Päivämäärä:   9.5.25 18:42:08

Tuumakokoja ei ole venytetty, mutta siinä auts on oikeassa, että vaatekokoja on venytetty!

Itse olen pysynyt samankokoisena pitkään, mutta vaatekoko on nykyisin XS-S kun aiemmin S-M. Ja etenkin Prismoissa yms myytävät vaatemerkit on isokokoisia, niiden XS:kin on yleensä liian iso mulle. Ei siinä muuten huonoa olisi, mutta samalla ihmisten käsitys omasta koostaan hämärtyy.

Vähän ohi aloittajan aiheesta...

Lähettäjä: Hmmmm 
Päivämäärä:   9.5.25 18:46:22

Suoraan vaan ilmoitukseen painoraja. Ja jos oikeasti ajattelet, että painoraja on vaikka 70 kg, niin laita ilmoitukseen 60 kg painorajaksi. Todellakin monet ihmiset huijaavat painoaan alakanttiin. Mutta jos painoraja 60 kg, niin ehkä ei tule 100 kg painavia kokeilijoita sentään.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.5.25 19:05:24

"Lähettäjä: auts
Päivämäärä: 9.5.25 17:29:29

Hmmm,
kyllä 167/70 on paljon! Olen 167/60, enkä erityisen hoikka edes, vaikka kuntoni on ok. Nykyään ihmiset (ja eläimet) ovat vaan niin lihavia, että normipainokin on hilattu ylöspäin..."

No, minä olen 164/55 ja olen hoikka ja urheilullinen. Tuo 167/70 on tosiaan virallisen BMI-mittauksen perusteella juuri siinä normaali- ja ylipainon rajoilla. En usko, että lääketieteen mittaria on muutettu siksi, että ihmiset ovat lihavia. Kukaanhan ei väittänyt, että 167/70 olisi hoikka, vaan todellakin siinä jo ollaan hipomassa ylipainoa. Mutta sitä suuremmalla syyllä: keskimittainen nainen pystyy olemaan jopa normaalipainon ylärajoilla, jotta olisi silti pienelle hevoselle riittävän kevyt, joten ei ole kyse mistään suuresta vaatimuksesta, kun laittaa painorajaksi 70 kg. Osalla kun tuntuu olevan sellainen käsitys, että ollakseen vaikkapa 60-kiloinen naisen pitää sairastaa anoreksiaa tai olla jotenkin erityisen lyhyt.

Nainen voisi olla vaikka 180-senttinen ja silti täysin terveessä normaalipainossa 70-kiloisena ja riittävän kevyt aloittajan hevoselle, ja näin pitkiä naisia on jo harvassa.

Lähettäjä: Martta 
Päivämäärä:   9.5.25 19:08:30

Itse kysyin pituus ja paino tietoja kun etsin vuokraajaa. Arki muutenkin kiireistä niin ei ole aikaa katsella ratsastajia jotka ei sopisi hepalle. Mielestäni jokaisella ratsastajalla täytyy olla omasta kropasta ajatus että millaisilla ratsuilla pystyy menemään.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   9.5.25 19:28:40

Mitä kehopositiivisuutta muka on jos painoa ei saa kysyä? Eikö sitä olla sinut oman ja toistenkin kokoeroavaisuuksien kanssa ja jos näkee silmälläkin että joku on iso ja joku pieni niin miksi pitäis arvottaa se iso paino negatiiviseksi asiaksi, jota ei saa ääneen sanoa? Sitä paitsi vaatteetkin on eri kokoisille omat, niin hevosetkin. Uskaltakaa puhua!

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   9.5.25 19:35:26

Laittakaa painorajat ilmoituksiin, ei sinne omia mittoja tarvitse jakaa:)

Lähettäjä: gug 
Päivämäärä:   9.5.25 21:10:07

Laita ilmoitukseen painoraja ja kun tyyppi on tulossa kokeilemaan hevosta, niin kysy etukäteen, että olethan alle xx kg.

Minä etsin joskus vuokrahevosta ja kerroin olevani 162 cm 52 kg. Tarjottiin erästä hevosta. Kun menin paikalle, katsoi hevosen omistaja minua päästä varpaisiin ja naurahti "Halusin vaan nähdä että ootko oikeesti sen kokoinen kun väitit. Mutta kun nyt tänne asti tulit niin ratsasta nyt sitten".

Ilmeisesti tyrkyllä oli ollut aika monta ehdokasta, jotka olivat väittäneet olevansa kevyitä, mutta todellisuudessa olivatkin +20 kg ilmoittamastaan painosta ja siten kyseiselle hevoselle liian painavia. Ei omistaja itsekään ollut mikään hammastikku, mutta kai osittain siksi etsikin hevoselle kevyttä vuokraajaa.

Päivämäärä:   9.5.25 21:14:26

"Kun menin paikalle, katsoi hevosen omistaja minua päästä varpaisiin ja naurahti "Halusin vaan nähdä että ootko oikeesti sen kokoinen kun väitit. Mutta kun nyt tänne asti tulit niin ratsasta nyt sitten"."

Kuulostaa sellaiselta hevosenomistajalta että ei kiitos.

Päivämäärä:   9.5.25 21:23:15

Aina painoraja ilmoitukseen. Tälläisenä joillekin hevosille rajalla olevana en kehtaa edes ottaa yhteyttä ihmisiin jotka ei laita sitä rajaa esille.

Lähettäjä: älsndfnjdnj 
Päivämäärä:   9.5.25 22:49:51

Kyllä on vieläkin hankala asia suomalaisille tämä paino! Miten on niin vaikea hyväksyä että jos on kovin painava, ei pitäisi ollenkaan ratsastaa! Ja mulle esim se ehdoton yläraja on 90kg.

Lähettäjä: Tiia 
Päivämäärä:   10.5.25 01:36:34

Mun ponilla painoraja 60. Oon uhannut tuoda tallille puntarin, jos joku yrittää valehdella painonsa. Ratsastajat ovat teinejä. Ei kiinnosta ottaako joku itteensä, painoraja on aika ehdoton, kun nuori poni kyseessä.

Lähettäjä: Amen 
Päivämäärä:   10.5.25 04:52:27

”Sinun painosi ei liity mitenkään mihinkään. Normaalipainon rajat eivät liity mitenkään yleiseen kansan tilanteeseen. Hevosta ei kiinnosta mistä paino koostuu, eli laiha ihminen voi olla liian paina ja lyhyt ja iso sopiva.”

Lähettäjä: Furia 
Päivämäärä:   10.5.25 05:01:11

Lähettäjä-
Päivämäärä9.5.25 12:49:10

No itse laitan painorajan ja senkin alakanttiin koska ihmiset valehtelee painostaan alaspäin. Jos vaikuttaa liian isolta niin sanon että sori.

Oho, itse taas törmään enemmän niihin ihmisiin, jotka valehtelevat painonsa ylöspäin! Esim pieni ihminen saattaa sanoa painavansa 60kg, todellisuudessa painaa 50 kg vaatteet päällä.

Lähettäjä: ninana 
Päivämäärä:   10.5.25 15:25:59

Paino on ihmisille vaikea asia. Kun nykyään 70 % suomalaisista aikuisista on ylipainoisia, niin ylipainoa pidetään normaalina ja normaalipainoa epänormaalina ja täysin saavuttamattomana asiana. Täälläkin hoetaan jatkuvasti, että 165 cm 70 kg nainen voi olla tosi hoikka (mutta kukaan ei kykene linkkaamaan kuvia näistä hoikista naisista...) ja 80 kg on aikuiselle naiselle ihan normaali paino ja miten ihmeessä miehet voivat ratsastaa, kun miehille normaali paino on 100 kg.

Se nyt vaan on raaka fakta, että hevosta ei kiinnosta onko ratsastaja mallin mitoissa tai naamastaan kaunis. Hevosta kiinnostaa selässä olevan kuorman määrä.

Päärynävartaloisella voi olla todella siro yläkroppa, mutta persaus ja reidet käsittämättömän kookkaat ylävartaloon verrattuna. BMI voi olla ihan normaalipainon sisällä, mutta kropan mittasuhteet sellaiset, että satulan ei tahdo mahtua ja on vaikea saada hevoseen kunnon tuntuma kun reisissä ja takamuksessa on niin paljon ylimääräistä kerrosta.

Omenavartaloisella taas keskikroppa on paksu, vaikka raajat ja pylly voivat olla sutjakat. Samoin V-vartaloisella, vai onko se Y, kun yläkroppa on iso, vyötärö suht kondiksessa, ja alaraajat sutjakat. Paino kun tuollaisella kertyy yläselkään, rintoihin, käsivarsiin, jonkin verran vyötärölle.

Eli pelkkä paino ei kerro ruumiinrakenteesta mitään. Samoin luuston rakenne sanelee pitkälti sen, mikä on kenellekin hyvä paino jossa kroppa näyttää sopusuhtaiselta. Minä olen itse kropan malliltani kapea ja luustoni ei ole roteva. Kilot kertyy keskivartaloon. Kun BMI on yli 22 niin se vaikuttaa istuntaan ja näkyy ulos. Minä en näytä nälkiintyneeltä ja laihalta kun BMI:ni on 19. Se on minulle todella hyvä paino ruumiinrakenteeseen ja kehonkoostumukseen nähden. Minulla ei lihasmassa kasva vaikka voima lisääntyy. Nyt BMI:ni on 20 ja taas saan kuulla, ettei vyötärönympäryksen kannattaisi tästä enää kasvaa :/ Kiva juttu, kun on ihan tikkusuora vyötärö niin se lukema on iso, vaikka juuri sanottiin, että painon ei tarvitse laskea yhtään :D Mutta kun kilot kertyy keskivartaloon ja myös sisäelimien ympärille. Eikä tuo mitenkään oikeuta minua lihomaan 10 kg, vaikka olisin silti vielä normaalipainossa, kun tosiaan mahanympärys kasvaa liian suureksi terveyden kannalta.

Sen sijaan kaverillani on todella roteva luusto eikä hänestä saa siroa vaikka miten laihduttaisi. Hänellä on kunnon lihasmassa ihan luonnostaan ja lihakset kasvaa kun edes katsoo kuntosalille päin. Hän on ihan luuranko ja romuluinen kun hänen BMI on 20. Hänelle sopiva paino on BMI 24,5 eli ihan normaalipainon ylärajalla. Hän on "onneksi" lyhyt, vain 152 cm pitkä, joten ei paina edes 60 kg vaikka ylittääkin ylipainon rajan.

Mutta onhan se surullista, että nykyään BMI 27-29 ihmisiä sanotaan hoikiksi, vaikka mitään hoikkaa heissä ei ole. Ei lihasmassaakaan niin, että sillä selittelisi korkeaa BMI:tä. Mutta kun ihmiset ovat nykyään turvonneempia ja lihavampia kuin ennen, niin myös ratsastajiksi on vaikea löytää BMI:ltään normaalipainoisia ihmisiä. Ratsastuskouluissakin tarvitaan isoja hevosia ja tunnit on todella käyntipainotteisia kun hevosia ei viitsi liikaa rasittaa ja ratsastajien kehonhallinta ei riitä käyntiä kovempiin askellajeihin.

Ja kun nykyään ihmiset ei viitsi juuri liikkua, niin ei korkeaa painoa voida mitenkään selitellä lihasmassalla. Lihomista sen sijaan voidaan selittää lihaksettomuudella, koska elimistön kalorinkulutus on lihaksettomalla aika alhainen.

Ja aina kun joku sanoo, että hevosen/ponin painoraja on 60-70 kg, niin alkaa rääkyminen ja älinä, että "Mitä my little ponyja nykyiset hevoset oikein on kun eivät jaksa ihmisiä kantaa???" ja "Voi olla vaikea löytää ratsastajaa, jos painon perusteella selkään pääsee vain lapset/pikkutytöt/taaperot".

Laittakaa aina ilmoitukseen painoraja ja tarvittaessa punnitkaa selkään pyrkijät.

Ja jos jollekin oma paino on niin arka asia, ettei siitä saa puhua, niin silloin ei kuulu hevosen selkään vaan kannattaa harrastaa hevosia jotenkin muuten. Ja tarkoitan tällä myös niitä, joilla on alipaino, anoreksia ja syömishäiriö. Jos elämää hallitsee syömishäiriö, niin silloin ei ehkä kuulu ratsastuksen pariin, vaan kannattaa harrastaa jotain muuta siihen asti, että paino ei enää ole vaikea asia vaan kykynee nauttimaan harrastuksesta painonsa vuoksi itkemättä. Niin julmalta kuin se kuulostaakin. Koskee myös muita harrastuksia, ei vain hevosia.

Ja aina vedetään mukaan 190 cm naiset, jotka "normaalipainoisinakin painavat 90 kg" ja lihaksikkaana 100 kg ja "ovat silti todella laihoja". Mutta missä näitä näkee? Pitkiä ja laihoja ratsastajia? Lähinnä GP-radoilla, ja nekin ovat kyllä miehiä, ei naisia, ja heitä on aika harvassa, ja useimmiten menestyneet ratsastajat ovat alle 180 cm, jopa alle 170 cm... Jopa ne miehet.

Jostain syystä ratsastajien väitetään aina olevan lihaksikkaita ja siksi painavia, vaikka harva hevosen selkään pyrkivä oikeasti lihaksillaan leuhkii. Ja kovin paljon en ole nähnyt yli 180 cm naisia ratsailla. Kyllä ne ratsaille pyrkivät näyttävät olevan enemmänkin alle 170 cm. Ja pieniksi tädeiksi itseään nimittävät ovat yleensä alle 160 cm, mutta painoa sitten yli 80 kg...

Minä kerron oman painoni aina varusteet päällä. Eli en aamupainoa vessaskäynnin jälkeen alasti vaan aamiaisen jälkeen vaatteet ja omat varsuteet päällä. Tällä tavoin vältyn joutumasta liian pienten ponien selkään. Pituuteni vuoksi en pikkuponeilla voi mennä, kun pituuteeni nähden pitkien reisieni kanssa en mahdu pikkuponien satulaan.

Lähettäjä: No ei 
Päivämäärä:   10.5.25 15:44:52

"Paino on ihmisille vaikea asia. Kun nykyään 70 % suomalaisista aikuisista on ylipainoisia, niin ylipainoa pidetään normaalina ja normaalipainoa epänormaalina ja täysin saavuttamattomana asiana"

Kuka pitää normaalipainoa epänormaalina? Naurettavaa tämä draamailu.

Lähettäjä: Hahah 
Päivämäärä:   10.5.25 15:46:57

Ei ole sellaista kuin roteva luusto.
Painoindeksijankkaus on aivan turhaa se ei liity mitenkään ratsastukseen.

Lähettäjä: Komppaan 
Päivämäärä:   10.5.25 16:04:24

Kuka pitää normaalipainoa epänormaalina? Naurettavaa tämä draamailu.

No tämä!

Päivämäärä:   10.5.25 16:15:31

"Kuka pitää normaalipainoa epänormaalina? Naurettavaa tämä draamailu."

Ylipainoiset, eli 70 % suomalaisista aikuisista ;)

Ei minua ainakaan naurata yhtään.

Päivämäärä:   10.5.25 16:17:23

"Ei ole sellaista kuin roteva luusto."

Miten niin ei ole?

Millä termillä sitten kuvaat sellaista, jolla luusto on roteva eikä siro?

En viitsi laittaa kaveristani kuvaa tänne. Kiinnostaisi todellakin kuulla, millä termillä hänen luustoaan kuvaisi, jos roteva-sanaa ei ole luustoon liitettynä olemassa...

Lähettäjä: jaada 
Päivämäärä:   10.5.25 16:23:40

Lähettäjä: ninana
Päivämäärä: 10.5.25 16:15:31

Ylipainoiset, eli 70 % suomalaisista aikuisista ;)

Höpö höpö, kyllä heittämällä ylipainoisista suurin osa ihan itsekin tiedostaa olevansa ylipainoisia, eivät pidä itseään normaalipainoisina.

Lähettäjä: Just näin 
Päivämäärä:   10.5.25 16:36:07

” Höpö höpö, kyllä heittämällä ylipainoisista suurin osa ihan itsekin tiedostaa olevansa ylipainoisia, eivät pidä itseään normaalipainoisina.”

Tämä.

Lähettäjä: anna 
Päivämäärä:   10.5.25 16:48:24

"Höpö höpö, kyllä heittämällä ylipainoisista suurin osa ihan itsekin tiedostaa olevansa ylipainoisia, eivät pidä itseään normaalipainoisina."

Missä on väitetty, että BMI:n mukaan ylipainoiset (BMI 25 tai yli) pitävät itseään BMI:n mukaan normaalipainoisina (BMI 18,5-24,9)?

"Ylipainoa pidetään normaalina asiana koska se on nykyään niin yleistä" on eri asia kuin "BMI:n mukainen ylipaino on sama asia kuin normaalipaino". Normaalipaino on eri asia kuin normaali paino.

Tuossahan sanottiin, että ylipainoisten mielestä BMI:n mukaisen normaalipainon saavuttaminen ja sen ylläpito on mahdotonta, koska ylipaino on nykyään niin yleistä. Ja se on kyllä ihan totta.

Lähettäjä: Saali 
Päivämäärä:   10.5.25 16:49:57

Tietenkin voit ja kysyt. En olisi omani selkään päästänytkään. Punnitseminen olisi liiallista!

Lähettäjä: rr 
Päivämäärä:   10.5.25 17:10:14

Miksi punnitseminen olisi liiallista, jos kokelas näyttää siltä, ettei välttämättä painorajan sisään mene?

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   10.5.25 17:13:02

Ylipainoiset, eli 70 % suomalaisista aikuisista ;)"

Sulla on varmaan jotain faktaa tästä. Kunnon fatsheimaamista taas. Joka ei liity mitenkään mihinkään.

Lähettäjä: Jewel 
Päivämäärä:   10.5.25 17:14:30

"Miten niin ei ole?

Millä termillä sitten kuvaat sellaista, jolla luusto on roteva eikä siro?

En viitsi laittaa kaveristani kuvaa tänne. Kiinnostaisi todellakin kuulla, millä termillä hänen luustoaan kuvaisi, jos roteva-sanaa ei ole luustoon liitettynä olemassa..."

Ihminen voi olla vartalon malliltaan roteva, kenenkään luusto ei sitä ole. Kukaan ei myöskään paina enemmän koska "isot luut". Sinun tai sinun kaverisi koko on kuitenkin täysin irrelevantti asia koko keskusteluun.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   10.5.25 17:17:47

Itsellä sama tilanne kuin ninanan kaverilla. Olen rakenteeltani lyhytkarvainen ja vankka. Painoindeksin mennessä alle 21, posket ovat lommolla, kylkiluut pystyy laskemaan vaivatta parin metrin päästä, ja lonkkaluut törröttävät terävänä. Painoindeksillä 19,5-20 minulta kyseltiin jatkuvasti onko minulla syöpä, hiukset tippuivat päästä, enkä jaksanut enää urheilla tai yhtään mitään muutakaan. Ihmiset ovat ihan oikeasti erilaisia rakenteeltaan ja kehoiltaan. Oma kroppa on jo luustoltaan vahva ja leveä, kerään näyttävää ja isoa lihasta erittäin helposti ja olen fyysisesti yllättävän vahva, vahvempi kuin monet isommat miehet. Mutta vaikka olen lyhyt, olen aivan eri mallinen kuin linnunluinen hento thai- tai ranskalaisnainen, eikä minusta sellaista keijukaista tule vaikka kirjaimellisesti laihduttaisin itseni hengiltä.

Aloittajalle ja muillekin, painoraja ilmoituksessa on aina hyvä ja kaikille reilu tapa. Lisäksi kannattaa miettiä miten rajan esittää. Jos hevosella voi olla selässä painoa max 70 kg, ei painorajaksi voi laittaa 70 kg vaan 60 kg (koska satula, loimi, ratsastajan vaatteet ja varusteet ja kaikki taskuissa oleva tavara ovat osa sitä painoa). Lisäksi useimmilla naisilla paino vaihtelee kuukauden aikana aina muutamalla kilolla.

Päivämäärä:   10.5.25 17:26:14

En minä väittänyt, että kaverillani on painavat luut, vaan, että hänen luustonsa rakenne on roteva.

Mielestäni roteva ruumiinrakenne on eri asia kuin roteva luusto.

Luuston rakenteen näkee esim. lantio, hartiat, ranteet. Ruumiinrakenne on paljon muutakin kuin luusto.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   10.5.25 17:47:46

Kehonpositiivisuus tarkoittaa nimenomaan sitä että hyväksyy oman kehon oli sitä painoa liikaa ja liian vähän. Sekå sen painon tuomat rajoitukset! Sinulla on täysi oikeus painaa 100 kg ja olla tyytyväinen mutta hyväksyä se ettet voi esim rstsastaa. Voit myös häpeilemättä ilmoittaa painosi kysyttäessä.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   10.5.25 17:55:14

"Kehonpositiivisuus tarkoittaa nimenomaan sitä että hyväksyy oman kehon oli sitä painoa liikaa ja liian vähän. Sekå sen painon tuomat rajoitukset! Sinulla on täysi oikeus painaa 100 kg ja olla tyytyväinen mutta hyväksyä se ettet voi esim rstsastaa. Voit myös häpeilemättä ilmoittaa painosi kysyttäessä."

No eikä tarkoita. "Kehopositiivisuus on yhteiskunnallinen liike, jonka tavoitteena on saada kaikenlaisille kehoille tasa-arvoisesti kunnioitusta ja oikeuksia.

Kehopositiivisuuden avulla pyritään parantamaan marginalisoitujen ja syrjittyjen kehojen, kuten lihavien, vammaisten ja transihmisten, ihmisoikeuksia.[1] Kehopositiivisuudessa on kyse ihmisen oikeudesta siihen, että hänen kehonsa saa kunnioitusta vaikka ei vastaisikaan kauneusihanteita. Siinä ei ole käsitteenä kyse painonhallinnasta, hyvinvoinnista tai fyysisestä terveydestä. Se ei ota kantaa siihen, millaiset elämäntavat ovat terveellisiä tai epäterveellisiä. Se ei myöskään liity itsensä rakastamiseen tai positiiviseen asenteeseen.[2]"

Eikä kehopositiivisuus liity ratsastukseen tai painorajoituksiin. Ihme jauhamista.

Lähettäjä: tjw 
Päivämäärä:   10.5.25 19:56:31

Tietenkin voit. Ja pitää, jos hevosen painoraja on alle 100 kg. Iso osa ratsaille pyrkiviä on yli 80 kg, joten kannattaa kirjoittaa painoraja ilmoitukseen selkeästi ja myös kysyä ehdokkaalta, että paljonko hän painaa tai painaahan hän omat varusteet päällä max xx kg.

Ja jos hevosella oleva satula ei ole kovin kookas, niin sekin kannattaa ilmoituksessa mainita, ettei satulaan mahtumattomat edes harkitse ottavansa yhteyttä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   10.5.25 20:21:51

Tjw:llä on hyvä pointti, painorajan lisäksi on hyvä kertoa, että hevosen satula on kokoa x ja siihen mahtuu korkeintaan koon 40 takamus tai satula sopii vain lyhytjalkaiselle ratsastajalle jne. Se on helposti ymmärrettävä ja samalla myös neutraali tapa ilmaista faktat.

Lähettäjä: Mimosa 
Päivämäärä:   10.5.25 20:28:10

Satula-asia varmaan olisi tärkeä, itse en ole kovin ergonomisesti mahtunut kaikkiin koulusatuloihin ihan vaan koska oma jalka on tosi pitkä, vaikka olen ollut tosi kevyt.

Lähettäjä: piila 
Päivämäärä:   10.5.25 20:55:29

"Ja jos hevosella oleva satula ei ole kovin kookas, niin sekin kannattaa ilmoituksessa mainita, ettei satulaan mahtumattomat edes harkitse ottavansa yhteyttä."

Tämä.
Vaikka omat hevoseni eivät olekaan pieniä ja siroja, niin niillä on 16,5" satulat, joten kovin pitkäjalkainen tai isopyllyinen ei niihin mahdu.

Lähettäjä: Beige 
Päivämäärä:   10.5.25 21:44:00

LähettäjäMimosa
Päivämäärä10.5.25 20:28:10

Satula-asia varmaan olisi tärkeä, itse en ole kovin ergonomisesti mahtunut kaikkiin koulusatuloihin ihan vaan koska oma jalka on tosi pitkä, vaikka olen ollut tosi kevyt.

Tämä! Itse olen pitkä ja pitkäjalkainen ja vaikka olen bmi mukaan alipainoinen ja rakenteeltani siro, niin en todellakaan mahdu moniinkaan alle 17,5 satuloihin istumaan optimaalisesti pitkien reisieni takia.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   10.5.25 23:11:34

Kyllä voit laittaa painorajan.

Vielä vaikeampi tilanne on silloin, kun vuokraaja lihookin vuokraussuhteen aikana. Kaverilla on tällainen tapaus meneillään. Hevosen vuokraaja on lyhyehkö, noin 160 ja aina ollut tukeva, mutta lihoo vuosi vuodelta ja painaa nyt varmasti jo ainakin 90 kg.

Tosi arka aihe ottaa puheeksi. Selvää kuitenkin on, ettei tuolla kilomäärällä voi enää kiivetä hevosen selkään. Painoindeksin mukaankin kyse on vaikeasta lihavuudesta, ei siis enää mikään pieni ylipaino.

Lähettäjä: 88ä 
Päivämäärä:   11.5.25 00:47:54

No ehdottomasti pitää laittaa painoraja ilmoitukseen selkeästi. Eli se paino, mikä saa maksimissaan olla omat vaatteet ja varusteet päällä syötyä ja juotua. Ei siis mikään aamupaino alasti punnittuna ennen aamiaista. Ja varsinkin jos hevonen on siro tai pieni niin ei tarvitse yhtään sääliä vuokraajia vaan laittaa reilusti sellainen painoraja, että hevonen jaksaa sen kantaa. Ja saahan siinä olla vaikka pari kiloa lihomisvaraa. Eli ennemmin vähän alakanttiin kuin yläkanttiin tai juuri rajalle.

Tuo onkin mielenkiintoista, jos vuokraaja lihoo niin ettei enää viitsi päästää ratsaille. Ihan jo tuonkin takia kannattaa olla se painoraja tiedossa ja jos vuokraaja vaikuttaa pulskistuneen, niin voi suoraan kysyä, että mahduthan edelleen painorajan sisään.

Lähettäjä: Taiga 
Päivämäärä:   11.5.25 04:22:24

Lähettäjä88ä
Päivämäärä11.5.25 00:47:54
No ehdottomasti pitää laittaa painoraja ilmoitukseen selkeästi. Eli se paino, mikä saa maksimissaan olla omat vaatteet ja varusteet päällä syötyä ja juotua.

Paljonkohan ratsastusvaatteista + varusteista tulee noin painoa lisää? Eli kun esim itse painan aamulla 50kg päivävaatteet päällä puntarilla, niin uskallanko esim mennä ratsastamaan hevosella, jolla painoraja on 60kg?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   11.5.25 12:31:07

Jos omistaja on pieni ja satula pieni, niin hyvä mainita tämä ilmoituksessa. Mutta välillä mietin, kun ihan normaalin kokoisella hevosella saattaa olla painoraja 65kg niin mitä siinä on taustalla. Itse mainitsin aina ilmoituksessa hevosen säkäkorkeuden ja liian isoja kokelaita ei tullut.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   11.5.25 12:45:10

Kaikkia kommentteja en lukenut.
Mutta laitetaan tähän vielä painorajoista näkökulma.

Minä olen pieni, kevyt. Minun satula on topattu minun painolleni sopivaksi, pehmeäksi. Jos satulaan istuisi puolet painavampi ihminen, satula painuisi liian lähelle hevosta ja tämä ei tietenkään ole hyvä juttu. Satula tarvitsi silloin hieman kovemmat toppaukset jotta kestää lässähtämättä suuremman painon.

Että ei tässä välttämättä aina painavampia ihmisiä syrjitä, vaan voi olla kyse muustakin vaikka hevonen pystyisin kantaa suuremmankin ihmisen kuin minä.

Lähettäjä: i4i 
Päivämäärä:   11.5.25 15:39:52

"Paljonkohan ratsastusvaatteista + varusteista tulee noin painoa lisää?"

No mikä estää sinua punnitsemasta itseäsi niin että tiedät..?

Minä painan aamulla ennen aamiaista jotain 52-53 kg. Syömiset, juomiset ja vaatteet tuohon lisää 2-3 kg. Kengät, takki, ulkovaatteet yms. taas pari kiloa lisää. Eli voisin sanoa, että vaatteet ja varusteet päällä olen sellainen melkein tai jopa 60 kg, varsinkin talvella. Riippuu ihan niistä kengistä ja toppavaatteistakin, jotkut on kevyet ja toiset painavat.

Mutta punnitkaa itsenne niin tiedätte tarkan lukeman älkääkä edes yrittäkö mennä ratsastamaan sellaisella, jonka painorajan ylitätte. Kaikista paras tilanne on silloin, kun olette vähän painorajan alla, että on tosiaan pari kiloa lihomisvaraa niin ei tarvitse stressata asiaa liikaa.

Minä kerron aina ihan rehellisesti kokoni, niin ei tule kenellekään yllätyksenä.

Lähettäjä: rkk 
Päivämäärä:   11.5.25 15:53:43

"Mutta välillä mietin, kun ihan normaalin kokoisella hevosella saattaa olla painoraja 65kg niin mitä siinä on taustalla."

- Jos omistaja on kevyt, niin haluaa myös vuokraajan olevan kevyt.
- Jos omistaja on painava, niin haluaa vuokraajan olevan kevyt.
- Jos hevosella ei juurikaan ratsasteta*, niin sen lihaksisto ei ole tottunut kantamaan painavaa kuormaa, niin halutaan ratsastajan olevan kevyt.
- Jos ajatellaan ratsastajan olevan osaamaton, niin on hevoselle paljon kivempaa kuskata 60 kg painoista osaamatonta ratsastajaa kuin 80 kg painosita osaamatonta ratsastajaa.

* hevonen ollut oloneuvoksena, saikulla, nuori ja kokematon, liikutettu lähinnä ajaen, tms.

Tai sitten ihan vain se, että satulan runko vääntyy vähemmän, kun satulaan kampeava ratsastaja ei paina hirveästi.

Moni ei tajua, että satulaan kuuluu nousta kevyesti ja ripeästi, jakkaralta ponnistaen niin, ettei jää koko painollaan punnertamaan jalustimeen ja miettimään, miten tästä pääsee satulaan.

Kun satuloita runkotarkastetaan, niin on toooodella yleistä, että satulan runko on vääntynyt vasemmalle, kun aina noustaan selkään vain vasemmalta, ja jäädään koko suurella painolla roikkumaan jalustimeen, joka vääntää satulan runkoa...

Eli ei näin:

https://www.youtube.com/watch?v=jGkIfdz3Yzg

Tässä hyvä video, jossa näytetään, että selkäännousussa käytetään apuna kädellä punnertamista, ettei koko painolla jäädä jalustimeen vääntämään runkoa:

https://www.youtube.com/watch?v=CafSxVC-1I8

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   11.5.25 16:39:09

Tulisiko siis painaa noin 10 kg alle hevoselle ilmoitetun painorajan? Eli siis kun painan hitusen vajaan 50 kg, niin ns ratsastajan painoni on ~ 60kg?

Päivämäärä:   11.5.25 16:42:21

Iso ratsastaja tosiaan pilaa kyllä satulan äkkiä.

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   11.5.25 16:57:01

Tia: Moni omistaja varmaankin määrittelee tuon itse, eli onko painoraja ratsastajan paino + varusteet + hevosen varusteet, vai onko se ratsastaja varusteineen. Siksi kannattaakin selvittää se oma paino varusteineen, jotta osaa sanoa omistajalle painonsa, jos on selkeästi painorajalla tai jopa vähän yli varusteineen.

Minullakin on tapana sanoa painoni omine varusteineni ja hopotiinkin olen laittanut painoni varusteineen, niin ei laiteta tunnille alleni mitään 120 cm pikkuponia.

Aika moni ratsastaja ajattelee, että painoraja on ratsastajan aamupaino paskalla käynnin jälkeen ennen aamiaista, joka on tasan sen ilmoitetun painorajan verran, kun ratsastuskoulun pitäjä/hevosen omistaja ajattelee, että se on ratsastajan paino varusteineen syötyä ja juotua sinä päivänä. Jotkut taas laskevat painorajan niin, että siihen lisätään vielä 10 kg. Eli ilmoitettu painoraja 70 kg on kuitenkin todellisuudessa 10 kg lisää eli hevosen selkään menee 80 kg. Mutta kaikki satulathan ei tuohon mahdu, kun pelkästään se satula voi olla sen 10+ kg.

Eli aina kannattaa tietää painonsa ja olla edes sen pari kiloa kevyempi kuin painoraja. Ihan jo siksi, että siinä on se parin kilon lihomisraja.

Joskus olen ratsastanut kaverin 117 cm pikkuponia, jolle olen aika iso ja painava (163 cm 50 kg kun olin syönyt + ratsastusvarusteet), joten en todellakaan voinut tuolloin lihoa grammaakaan ja menin selkään aina aamukahvin voimin vessassa käytyä, että olin mahdollisimman kevyt. Nykyään olen tuosta muutaman kilon lihonut, joten ei olisi mitään mahiksia ratsastaa sillä. Ja meninkin sillä harvoin, koska lähinnä läpiratsastin sitä sen ollessa lasten ratsu.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.5.25 17:37:17

Nyt menee hieman jo älyttömäksi, että pitää miettiä koska punnitsee itsensä. Painorajat on tärkeitä! Mutta muutamalla kilolla ei ole väliä. Kymmenellä on. Naisihmisillä paino vaihtelee kuukautiskierronkin mukaan. Itselläni se voi olla 6 kg jopa. En olisi uskonut vaakaa ellen olisi itse vaa’asta nähnyt.

Ja sen sanon, että se normaalipaino ei ole yhtäkuin vapaudut vankilasta. Hevosen selän terveyteen vaikuttaa moni muukin asia.

Somessa leviää haaste muuten, missä näkee erilaisia vartaloita. Esimerkiksi Amskidabamski painaa vaatteet päällä 70 kg. Painoindeksi sanoo varmaan jo ylipainoiseksi, mutta mimmi on silkkaa lihasta.

Kuten sanoin, painosta pitää puhua ja liikaa on isokokoisia ratsastajia hevosen selässä, mutta minun silmissä painokeskustelu ei ole ihan näin yksinkertainen asia.

Lähettäjä: mkdmk 
Päivämäärä:   11.5.25 18:43:23

Painokeskustelu on hyvin yksinkertainen asia.

Ratsukon pitää olla sopusuhtainen, ratsastajan varusteineen + hevosen satula saa painaa vain tietyn määrän, huonokuntoinen tai lihava hevonen kantaa pienemmän kuorman kuin hyväkuntoinen tai ihannepainoinen.

Hevosta ei kiinnosta ratsastajan ulkonäkö eikä ratsastus ole missikisa. BMI:llä ei varsinaisesti ole väliä, jos ratsukko on sopusuhtainen.

Hoikka ja pituisekseen kevyt ei siltikään voi ratsastaa liian pienellä ratsulla eikä isommankaan ratsun selkään voi isoa ratsastajaa laittaa, jos sen satulansija on lyhyt ja selkään mahtuu vain pieni satula. Eikä kovin lyhyitä voi niiden isojen ja rotevien ratsujen selkään laittaa, vaikka painon perusteella ei voi pienemmillä mennä, koska sen hirveän ison ratsun selässä ratsastajan on vaikea pysyä liikkeissä mukana ja jos on kovin paksu, niin istunnasta on vaikea saada ideaalia.

Pääsääntöisesti voi sanoa, että jos olet omine vaatteinesi ja varusteinesi syöneenä ja juoneena punnittuna max 80 kg painoinen, niin joku ratsu sinulle kyllä löytyy. Mutta kovin pienten, sirojen, tottumattomien, huonokuntoisten, lihavien jne. ratsujen selkään eo vii laittaa ketä tahansa ja yleensä ei voi soveltaa mitään laskureita, kun aina sen ideaalin kuorman paino katsotaan tapauskohtaisesti. Laskurit ovat lähinnä suuntaa antavia. Eikä ole niille isoille ja roteville hevosille kovin reilua, että niillä on aina selässään satakiloinen kuorma, kyllä niillekin olisi kiva joskus saada selkään vähän kevyempi ratsastaja.

Monissa ratsastuskouluissa ostetaan hevosille mahdollisimman kevyitä satuloita hiilikuiturungolla, että saadaan selkään painavampi ratsastaja, koska asiakkaat ovat niin hemmetin painavia... Kevyitä asiakkaita ei enää paljoa näy.

Ja yleensähän se menee niin, että jos hevosen omistaja on itse satakiloinen, niin hevonen jaksaa ongelmitta kantaa yli satakiloisen ratsastajan. Mutta jos omistaja on itse 60-kiloinen, on hevosen painoraja huomattavasti maltillisempi.

Ja ihan jokaiselle tiedoksi, että jos sinulla on paljon ylimääräistä laardia, niin se vaikeuttaa istuntaa, joten tuskin saat ratsastuksesta mitään muuta irti kuin lyhyen käyntilenkin, joten jos haluat enemmän harrastaa, kannattaa kuoria sitä laardikerrosta niin, että oikeaoppinen istunta on mahdollinen.

Ja antakaa hevosten omistajien itse päättää painorajat hevosilleen. Jos sen on 60 kg niin älkää haukkuko omistajaa pikkutytöksi ja hevostaan huonoksi vain siksi, että itse ette viitsi laihduttaa läskejänne pois.

Kun jo vuosia on hoettu, että 70 % suomalaisista aikuisista on ylipainoisia, niin tehkää vaikka osanne siitä, että se normaalipainoisten osuus kasvaisi ja laihduttakaa BMI:nne alle 25. Silloin aika varmasti löydätte itsellenne niitä ratsastettaviakin. Vaikka olisitekin niitä 190+ -senttisiä painonnostajanaisia, jotka ovat pelkkää luuta ja nahkaa vaikka painavat yli 100 kg... Ainuttakaan tuollaista en kyllä ole nähnyt, mutta jatkuvasti hötölässä kirjoittelevat väittävät sellaisia olevansa.

Päivämäärä:   11.5.25 18:48:14

” Somessa leviää haaste muuten, missä näkee erilaisia vartaloita. Esimerkiksi Amskidabamski painaa vaatteet päällä 70 kg. Painoindeksi sanoo varmaan jo ylipainoiseksi, mutta mimmi on silkkaa lihasta.”

70kg on silti 70kg, vaikka kuinka olisi silkkaa lihasta. Pienimpien ponien kyytiin se on liikaa.

Lähettäjä: 4ie 
Päivämäärä:   11.5.25 20:15:13

Ei tuo amski nyt silkkaa lihasta ole... :DD Aika isokokoinen on.

Mutta kun löllöys on niin normaalia, niin eihän sitä edes huomaa... :')

Ja onhan se kilomäärä ihan sama, riippumatta siitä, koostuuko se rautanauloista vai höyhenistä.

Eli ei kilo höyheniä paina yhtään vähempää kuin kilo rautanauloja.

Lähettäjä: Lukihäiriö 
Päivämäärä:   11.5.25 20:46:54

"antakaa hevosten omistajien itse päättää painorajat hevosilleen. Jos sen on 60 kg niin älkää haukkuko omistajaa pikkutytöksi ja hevostaan huonoksi vain siksi, että itse ette viitsi laihduttaa läskejänne pois.

Kun jo vuosia on hoettu, että 70 % suomalaisista aikuisista on ylipainoisia, niin tehkää vaikka osanne siitä, että se normaalipainoisten osuus kasvaisi ja laihduttakaa BMI:nne alle 25. Silloin aika varmasti löydätte itsellenne niitä ratsastettaviakin. Vaikka olisitekin niitä 190+ -senttisiä painonnostajanaisia, jotka ovat pelkkää luuta ja nahkaa vaikka painavat yli 100 kg... Ainuttakaan tuollaista en kyllä ole nähnyt, mutta jatkuvasti hötölässä kirjoittelevat väittävät sellaisia olevansa."

Tähän asti meni hyvin. Sitten tulikin pelkkää sontaa

Lähettäjä: hss 
Päivämäärä:   11.5.25 21:42:40

Ei ihme, että näkee jossain tekstissä pelkkää sontaa, kun on niin paha lukihäiriö, että se on pitänyt nimimerkiksikin laittaa :DDD

Päivämäärä:   11.5.25 23:03:35

Olisi tosi kiva, jos vuokraajaehdokkaat laittaisivat painonsa ilmoituksiin joissa haetaan vuokrahevosta. Tai vaikka jonkin viittauksen että etsii isompaa hevosta tai on ponikokoa tms. En valitettavasti vastaa ollenkaan ilmoituksiin joissa ei painoa ole, vaikka muuten tuntuisi hyvältä. Syy on se, että hevoseni on aika pieni ja sillä on siksi painorajat. En halua joutua tilanteeseen jossa muuten olisi kiva ehdokas mutta joutuisin sanomaan että olet liian iso hevoselleni. Helpompaa kun asia on etukäteen tiedossa.

Lähettäjä: oiio 
Päivämäärä:   11.5.25 23:30:38

Minä en tiedä mikä on ponikokoinen ratsastaja, kun niin paljon näkee ihan liian isoja ratsastajia ponien selässä.

Kannattaa suoraan laittaa ne omat mittansa, esim. "162 cm 52 kg, sopusuhtainen kroppa / omaan pituuteeni nähden pitkät / lyhyet jalat". Jotkut ovat lyhytjalkaisia ja pitkäselkäisiä, toiset pitkäjalkaisia ja lyhytselkäisiä, joten pelkkä pituus ei välttämättä kerro, mahtuuko 16" tai pienempään satulaan.

Ja aika moni tuntuu olevan sitä mieltä, että 70-75 kg on ihan hyvä ponin selkään.

Eräällä ratsastuskoululla oli alle 130 cm russ-ponilla 65 kg painoraja, eli tuohon vielä vaatteet ja varusteet ja satula lisäksi. Mutta kun poni oli niin suosittu, niin sillä päästettiin menemään "pienet" aikuisetkin. No ei ne 165 cm aikuiset enää mitään pieniä ole, varsinkaan kun painavat sen 65 kg...

Ja onpa tullut nähtyä 165 cm ratsastaja 120 cm ponin selässä, eikä ollut edes lyhytjalkainen. Sattui ihan omaan selkään kun katsoi miten polvet on lavoilla ja pylly satulan takakaarella. Mutta hän vain hoki, että ihan hyvin voi ratsastaa, kun on niin kevyt. No, kyllä se 50 kg + vaatteet + varusteet + ponin nahkasatula härpäkkeineen tekee sinne ponin selkään vähintään 60 kg kuorman...

Päivämäärä:   11.5.25 23:38:14

No ponikokoiseksi itsensä ilmoittaneille uskaltaisin vastata kun oma on kuitenkin pieni hevonen:D

En tarvitsisi pituutta tai mitään oman kehon mittasuhteiden analysointia, ihan vaan se painokin riittäisi.

Lähettäjä: yueuh 
Päivämäärä:   11.5.25 23:53:16

Ponikokoinen = 175 cm 75 kg.

Tuon kokoisia tiedän useamman, jotka menevät poneilla ja naureskelevat, että ihan hyvin sujuu eikä edes näytä/tunnu kovin epäsopusuhtaiselta.

Eipä...

Ja eräs kaverin kaveri 170 cm meni joskus 105 cm todella lihavalla shettiksellä. Tätäkin kaveri kommentoi "Tuo poni on niin lihava ettei ratsastaja edes näytä hirveän pitkältä".
Ja juuri siksi, että ponin maha roikkuu lähes maassa, sillä ei kannattaisi olla ratsastajaa selässään ollenkaan..!!

Lähettäjä: Peach 
Päivämäärä:   12.5.25 08:46:00

Mielenkiintoinen tuo oman painon määritys! En ole koska Ja tuo ponikokoinen on minullekin ihan mysteeri, tai ylipäätään se mikä on pienikokoinen ratsastaja.
Esim kun äsken vaaka näytti 48 kg (162cm, lyhyet jalat ja pitkä selkä) kevyet vatteet päällä, niin ilmoitanko ratsastajana siis olevani esim jotain 58 kg painava? Kuuluuko satula mukaan tuohon ratsastajan painoon? Olenko liian iso esim ison ponin selkään vai olenko tämän pituisena enää ollenkaan ponikokoinen?
Anteeksi tyhmät kysymykset, tuntuu että olen ihan pihalla! :D

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   12.5.25 08:58:16

"Lähettäjä: Peach
Päivämäärä: 12.5.25 08:46:00

Mielenkiintoinen tuo oman painon määritys! En ole koska Ja tuo ponikokoinen on minullekin ihan mysteeri, tai ylipäätään se mikä on pienikokoinen ratsastaja.
Esim kun äsken vaaka näytti 48 kg (162cm, lyhyet jalat ja pitkä selkä) kevyet vatteet päällä, niin ilmoitanko ratsastajana siis olevani esim jotain 58 kg painava? Kuuluuko satula mukaan tuohon ratsastajan painoon? Olenko liian iso esim ison ponin selkään vai olenko tämän pituisena enää ollenkaan ponikokoinen?
Anteeksi tyhmät kysymykset, tuntuu että olen ihan pihalla! :D"

Kannattaa lukea hevoskirjallisuutta, niin näitä asioita oppii. Minulle tulee aina yllätyksenä, miten vähän pitkäänkin harrastaneet ihmiset tietävät hevosten ja ratsastuksen teoriasta nykyään. Mennään vain tallille eikä opiskella aihetta muuten. Aiemmin ahmittiin kaikki kirjaston kirjat aiheesta.

Kaikkein optimaalisin kokosuhde ratsukolle määritellään niin, että hevonen on 0 - 15 cm pienempi kuin ratsastaja (mutta optimaalisten mittojen ulkopuolellakin ratsukko voi olla ihan ok). Tähän vaikuttaa myös se, onko ratsastajan pituus jaloissa vai selässä ja miten leveä poni on. Esimerkiksi itse 163-senttisenä ja hoikkana mahdun jopa 15-tuumaisiin satuloihin ihan kohtuullisesti, koska minulla on lyhyt reisi, jolloin istunta ei mene takakaarelle. Olet 162-senttisenä ja hoikkana ponikokoinen ja todennäköisesti 130-senttinenkään poni ei ole sinulle liian pieni, tosin omaksi päivittäiseen ratsastukseen kannattaisi ostaa isompi.

Tutkimusten mukaan sopiva maksimipaino säännölliseen, perusraskaaseen käyttöön on se, että taakka selässä on max. 15 % hevosen normaalipainosta. Jos hevonen on huonokuntoinen tai ylipainoinen, tämä tietenkin vähentää sopivan taakan lukemaa.

Ja jos kerran painat 48 kg, niin et tietenkään ilmoita painavasi 58 kg. Ja tietenkään satulaa ei lasketa RATSASTAJAN painoon, mutta se lasketaan kokonaistaakkaan. Sinä itse painat 48 kg ja siitä sitten voi laskea, että ratsastajan varusteet ja satula tuovat sen verran lisäpainoa, että kokonaistaakka on ehkä 55 kg.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.5.25 09:22:53

Ennen oli helppoa, sanottiin että ratsastaja on sopiva silloin kun pituus on 10 cm korkeampi kuin hevosen säkäkorkeus ja paino hevosen korkeus -100.

Eli 150 cm hevoselle 160 cm/50 kg. Ihmiset olivat oikeasti paljon nykyistä kevyempiä ja hevosia riitti. Jos satunnaisesti joku ratsastaja ylittikin tämän ihannepainon niin se ei ollut iso ongelma, kun ratsastajat keskimäärin olivat kevyempiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.