Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Huono satula, lopetanko vuokraamisen?

Lähettäjä: nyyh 
Päivämäärä:   7.5.25 13:42:02

Löysin pitkän etsinnän jälkeen todella kivan vuokrahevosdiilin. Omistaja on fiksu ja täysjärkinen, talli on viihtyisä ja sinne on lyhyt matka, hevonen on todella ihana ja "omaan käteen sopiva" ja kokonaisuudessaan tämä diili on juuri sitä mitä olen etsinytkin.

Mutta.

Hevosen satula (joka on sovitettu hevoselle että omistajalle täysin sopivaksi pitkän ja uuvuttavan satularumban jäkeen) on itselleni sysip*ska.

Olemme molemmat hevosen omistajan kanssa normaalikokoisia ja notkeita nuoria aikuisia ja satula on 17" koulusatula.

Hevonen on levähkö, muttei mikään jäätävä tankki. Ei tarvitse jäädä pumppaamaan jalalla, vaan on kivan herkkä jalalle eikä siedä puristamista.

Silti joka kerta kun ratsastan, alakertani puutuu, kävely sattuu ratsastusten jälkeen, lonkat huutavat hoosiannaa ja polvissa on mustelmat polvituista.

Olen käynyt istuntatunneilla, mennyt ilman jalustimia, koittanut lyhentää ja pidentää jalustimia, jumpata ennen ratsastusta (ja kotonakin availla lonkkia päivittäin) ja vielä mitä, mutta aina sama ongelma.

Muiden hevosten kanssa koulusatuloissa ei ole tätä ongelmaa.
Ilman satulaa menokaan ei ole vaihtoehto kun vain silloin tällöin.

Mitä teen?

En voi alkaa tässä ostamaan uutta satulaa vuokrahevoselle (oli jo tarpeeksi vaikeaa löytää tämä yksi sopiva satula sille), mutten myöskään mieluusti haluaisi lopettaa vuokraamista sen takia, että kys. hevosella ratsastus on itselle kivuliasta. Onko teillä kokemusta tällaisesta?

Re: Huono satula, lopetanko vuokraamisen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.5.25 13:51:12

Kokeilisin istuinpehmustetta satulaan vielä ennen kuin lopettaisin

Lähettäjä: juju 
Päivämäärä:   7.5.25 13:59:00

Osta alakertaa varten itsellesi sellainen karvapehmuste, jonka kiinnität naruilla satulaan. Lonkat sen sijaan ovat väärässä asennossa, jos polvissa on mustelmat polvituista. Nostelet siis polvia eteen tai ylös. Osta istuntaopetusta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.5.25 14:04:05

Tai sitten on vain pitkä reisi suhteessa säären pituuteen. Sellaisella rakenteella todella suora satulasiipi ja isot polvituet on kamala.

Lähettäjä: pipa 
Päivämäärä:   7.5.25 14:11:51

Ja mahdollisesti kapeasti asettuneet lonkat, jolloin se lonkka ei vaan pysty menemään niin leveälle kuin satula ohjaisi. Itsellä tää ongelma, ja vaikka oon todella paljon sekä vahvistanut että jumpannut lonkankoukistajia ja pakaroita jne, käyn säännöllisesti hierojalla, niin silti on koulusatuloita, joilla en pysty menemään.

Päivämäärä:   7.5.25 14:13:32

Pehmuste auttaa varmasti osaan ongelmista

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   7.5.25 14:29:38

"Lonkat sen sijaan ovat väärässä asennossa, jos polvissa on mustelmat polvituista. Nostelet siis polvia eteen tai ylös. Osta istuntaopetusta."

Jos istuin on liian pieni tai väärän mallinen, niin ei siinä mikään istuntaopetus auta. Jokaisella ihmisellä on yksilöllinen anatomia, ja jos ruvetaan väkisin vääntämään kroppaa luonnottomaan asentoon, niin siinä saa vaan itsensä rikki.

Hankala tilanne kyllä. Minulla on kokemusta itselleni sopimattomasta satulasta ja tiedän että se osaa olla todella epämiellyttävää. Todennäköisesti etsisin uuden vuokrahevosen, jos esim. istuinpehmuste ei auta riittävästi.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   7.5.25 15:06:16

Kuulostaa siltä, että tuohon ei istuinpehmuste auta. Sehän auttaa kovaan satulaan ja siitä johtuvaan hiertymiseen. Sinulle satulan istuin on todennäköisesti liian leveä. Leveässäkin satulassa voi olla ns. lady seat eli kapeampi istuin, mutta tuossa satulassa myös istuin on leveä.

Ei siinä välttämättä muuta vaihtoehtoa ole kuin satulan tai hevosen vaihtaminen.

Lähettäjä: Saali 
Päivämäärä:   7.5.25 15:26:21

Vilkaise, saako polvituet irti, joissain satulossa saa

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   7.5.25 15:27:45

Pakkohan se on lopettaa, teet muuten vielä pysyvää vauriota omille nivelillesi.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   7.5.25 16:32:39

Saman asian kanssa taistelleena. Satulassa oppii istumaan ajan kanssa.

Minulla on leveäsäkäinrn hevonen joka vaatii satulan etuosaan leveyttä. Muutoin ei ole tynnyri. Tähän selkään on ollut hankala löytää satulaa. Kapeampi satula itselle, ei sovi taas hevoselle. Olen teettänyt jopa tuolle satulan joka olisi minulle mahd kapea mutta äärimmäisyyksiin tässäkään ei voi mennä.
Oli vaan opeteltava istumaan siinä niin lonkkien kivut loppuivat.

Ei ole mukavaa omistaa leveäsäkäistä hevosta pienenä ihmisenä.

Lähettäjä: Tavallaan joo 
Päivämäärä:   7.5.25 22:31:04

Itselläni oli hitusen eri / osittain samat oireet. Ei kylläkään puutumista... Se kuulostaa vakavalta!

Acavallon seat saver -geeli ratkaisi tilanteen. Se geeli siis, joka tulee satulan päälle. Sellainen aika paksu geeli. Kysyin apua satulansovittajalta. Hän sen minulle keksi.

Kysyisin siis vielä apua/ideoita satulansovittajalta...

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.5.25 11:18:47

Olen 25 vuotta käyny ratsastus tunneilla eikä yhtään epäsopivaa satulaa ole ollu, kaikissa oon osannu istua.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.5.25 11:51:31

Acavallo seat saver, paksuin malli, kannattaa kokeilla. Itselläni auttaa istuntaa merkittävästi leveässä satulassa, saan lonkat paljon parempaan asentoon. Mutta jos satula on pitkälle reidelle liian pieni, siihen tuo ei auta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.5.25 11:53:30

Jotkut on sellaisia teleskooppilonkkia, että taipuvat mihin satulaan vain ongelmitta. Sillon on ehkä vaikea ymmärtääkään, miten inhottavaa suppealonkkaisella voi olla yrittää istua vääränlaisessa satulassa. Tuollaista ei myöskään mikään istunta valmennus korjaa, koska ongelma on lähtöisin ratsastajan anatomiasta. Kaikki me ollaan erilaisia. Minä lähtisin ensin kokeilemaan jotain paksua istuimen päälle laitettavaa pehmustetta. Esim. ortho pubis on tarkoitettu estämään hiertymiä. Tuollainen paksu välikappale saattaisi myös korottaa istuinta sen verran, että jalatkin asettuisivat mukavammin. Lisäksi tietysti muistat hyvät venyttelyt ennen ratsastusta, joilla vetreytät lonkat, lonkan koukistajat ja jalkojen lihakset niin, että sinulla on paremmat mahdollisuudet yrittää asettua satulaan.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   8.5.25 12:09:21

Aloita jooga ja / tai pilates. Ei ole kettuilua, vaan auttaa nivelten liikeratojen laajentamisessa.

Lähettäjä: Laiska 
Päivämäärä:   8.5.25 13:46:00

No ei auta lonkkiin mutta voi kuiten auttaa muuten hiertymiin yms: pyöräilyhousut. Sellaset missä on pehmuste pehvassa ja edessäkin.
Mulla on iho kulunut tosi ohueksi mutta näiden avulla pystyn vielä ratsastamaan.
Maksavat lidlis alle kympin.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   8.5.25 15:00:27

Pyöräilyhousujen alle ei sitten laiteta alushousuja, vaan paljasta ihoa vasten.

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   8.5.25 15:09:14

Kevennä enemmän? Saumattomat ratsastushousut?

Tunnen ongelman. Mulla oli mahdollisuus ratsastaa kivalla hevosella, mutta sen satula ei sopinut itselleni yhtään, joten lopetin sillä ratsastuksen. Harmitti vietävästi.

Päivämäärä:   8.5.25 15:10:14

”Olen 25 vuotta käyny ratsastus tunneilla eikä yhtään epäsopivaa satulaa ole ollu, kaikissa oon osannu istua.”

Mä kans mietin just, että olenko jotenkin viallinen, kun mulle on aivan se ja sama, missä penkissä istuu. :D

Lähettäjä: Sori 
Päivämäärä:   8.5.25 23:02:44

Ensinnäkin polven ja polvituen väliin tulee jäädä n. 3cm väliä eli n. 2 sormea. Jos ei jää, istut liian ahtaassa satulassa (kuten valitettavan moni muukin) eikä se siitä parane kuin satulaa vaihtamalla. Jos et kykene istumaan satulassa hyvin eli tulet kipeäksi, et myöskään voi ratsastaa hevosystävällisesti sillä et edelleen istu siellä oikein ja häiritsemättä hevosta. Ei ole mahdollista ratsastaa hyvin eikä parhaalla mahdollisella tavalla, jos satula ei sovi ratsastajalle. Se on tosiasia. Satulan sopivuus hevoselle JA ratsastajalle on ihan yhtä tärkeää ratsastuksen kannalta. Jotkut oppivat sen merkityksen nopeammin kuin toiset.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.5.25 23:09:55

”Olen 25 vuotta käyny ratsastus tunneilla eikä yhtään epäsopivaa satulaa ole ollu, kaikissa oon osannu istua.”

Mä kans mietin just, että olenko jotenkin viallinen, kun mulle on aivan se ja sama, missä penkissä istuu. :D

Täällä toinen, toki nyt joku satula on kivempi kuin toinen mutta pääasiassa kaikki on ihan OK.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   8.5.25 23:22:05

”Mä kans mietin just, että olenko jotenkin viallinen, kun mulle on aivan se ja sama, missä penkissä istuu. :D”

Olet terve. Itsellä oli 2 viikkoa koulusatula kokeilussa, jotain tapahtui..Ja lopulta lonkkanivel meni vaihtoon.
Jos olisi yhtään rahaa, aloittaja vuokraisin itselle toisen satulan. Kyllä niitä penkkejä löytyy!

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   8.5.25 23:58:56

Sama ongelma täällä. Vuokraan isoliikkeistä kouluhevosta ja neljä vuotta on tässä istuntaa tuskailtu. Kilpailen mm. crossfitissä, joten ihan rapakuntoa ei ole. Oon käynyt fyssarilla, istuntavalkulla ja vaikka missä... Kunnes se yksi tajusi että hevosen satula on mulle aivan köpsä. Siinä on vaan mahdoton istua hyvin vaikka kuinka olisi kuntoa, lihasta ja liikkuvuutta..kun se vääntää väärään asentoon joka askeleella. Varmasti keskivertoa paremmin istun, mutta olis kyllä mielenkiintoista kokeilla miten mulle sopiva satula vaikuttaisi omaan ratsastukseen....

Lähettäjä: afrodite 
Päivämäärä:   9.5.25 01:12:38

Lähtökohtaisesti itse istun satulassa kuin satulassa, niin koulu kuin este, mutta yksi sellainen on tullut vastaan mikä teki tosi kipeää. Se oli erittäin ohjaava, kuppimainen ja varustettu valtavilla reisituilla, satulan oli itselleen teettänyt hevosen omistaja, jonka kanssa omaamme hyvin erilaiset anatomian (hän pitkäjalkainen ja leveälantioinen, minä tappijalkainen ja hyvin kapealantioinen). Siellä satulassa kyllä oma kroppa huusi apua, kun satula väänsi minua väkisin aivan väärään asentoon. Jos aloittajalle on sattunut tuollainen satula kohdalle, niin otan osaa. Siinä ei kyllä istunnan parantaminen tai venyttely auta, jos satula on kaikin puolin epäsopiva ja vahvasti yhteen muottiin pakottavaa mallia :/

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   9.5.25 07:49:03

Jos satula on voimakkaasti asentoa ohjaava ja se asento aiheuttaa kipua, en ratsastaisi sillä. Siinä asennossa on jotain, mitä sun keho protestoi hyvin kovaäänisesti, ja kropan voi saada hajalle jos sitä ei kuuntele.

Näille "mulle kyllä käy kaikki penkit"-tyypeille tiedoksi, että käy varmasti... Kunnes tulee yksi joka ei käykään. Ratsastuskouluissa ei yleensä ole edes niitä kuppeja joissa satula ohjaa ratsastajan asentoa, vaan sellaisia satuiloito joissa ratsastaja on paljon vapaampi asettumaan sopivaan asentoon.

Lähettäjä: aivan 
Päivämäärä:   9.5.25 08:07:31

luultavasti jännität jollakin lihaksella. 30 vuotta ratsastaneena en ole törmännyt satulaan mikä olisi huono istua. Noin 6 hevosta/ päivä noin 5 päivää viikossa.
no okei gaygant poni lätkytin oli semmoinen missä oli aina tuoli istunnassa, mutta ei sekään kipeäksi tehnyt. Jalka rennoksi, istunta istuinluille, lantio alle, keskivartalo hallintaan ja rentous, rentous rentous. Pitkät rennot jalat.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   9.5.25 08:33:52

Vähän ot. mutta mulle hirtymisiin auttoi valkovaselliini. Sitä kun hölvää reilusti, niin hiertymät ovat historiaa. Valitettavasti minä opin tämän vasta parivuotta sitten. Turhaan kärsinyt ja vuodattanut verta.

Lähettäjä: pipa 
Päivämäärä:   9.5.25 08:41:44

Nii, no jos on normaalit lonkat tai jopa sellaiset "teleskoopit", niin on yleensä helppo olla kaikenlaisissa satuloissa. Kuten sanottua, anatomia on jokaisella yksilöllinen, ja kapealonkkaisella se tilanne ei ole sama.

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   9.5.25 09:01:30

Mulla auttoi kun laitoin 2 lampaankarvapehmustetta pääkkelläin, siis sellaisia satulan päälle tarkoitettuja. Nosti ylemmäs satulassa ja oli kapeampi ja jaloille jäi tilaa. Hevonen toki oli aika kaukana eikä kisoihin ollut asiaa mutta vuokraamista pystyin jatkamaan. Tälle hevoselle ei olisi ollut vaikeaa löytää toista satulaakaan, mutta kun satula sopi hevoselle ja omistajalle niin ei tietenkään halunnut ostaa uutta enkä minäkään

Lähettäjä: Joo-o 
Päivämäärä:   9.5.25 12:17:39

Niille, jotka sanovat että johtuu siitä, että ratsastaja jännittää jotain lihasta tai pitäisi alkaa harrastaa pilatesta/joogaa ym ym. Jos olisi ratsastajassa vika, niin sehän tulisi esiin useimpien satuloiden kanssa. Jos muuten on ihan ok istua muissa satuloissa, mutta yksi ainut satula aiheuttaa ongelmia, niin millä logiikalla se ongelma on ratsastajassa? Totta, jos on hirveän hankala istua ja satula aiheuttaa kipua, niin se aiheuttaa jännitystä kehossa. Mutta jos useimmat satulat on ok, ja ratsastaja istuu niissä rennosti ja kivutta, niin sitten ongelman lähtökohta ei ole se ratsastaja.

Päivämäärä:   9.5.25 14:08:06

Jos siinä satulassa on jotkut ihan jäätävät polvituet ja kunnon lyhyt kuppi istuin joka vääntää väkisin yhteen tiettyyn ja samaan asentoon niin toki ymmärrän tuskan.. En toki tiedä kun ei aloituksessa ollut kuvausta tai analyysia siitä miksi satula on hankala.

Auttaisiko nuo joidenkin ehdottamat pehmusteet vaikka juuri tuplana mitä joku sanoi että pääsisi nousemaan sieltä satulan kupista pois? Jos se on ongelmana..

Itse ajattelisin jos olisi oma heppa niin en haluaisi että sille hankitaan paria eri satulaa jollei kummatkin ole aivan täysin nappi hevoselle. Koska hevonen edellä..

Päivämäärä:   9.5.25 14:43:24

Ei se välttämättä ole satula ongelma. Ratsastajalla kapea lantio + leveäselkäinen hevonen = ratsastajan on anatomisista syistä vaikeaa istua oikein.
Saatko alapohkeen kunnolla kiinni hevoseen? Usein se on se näkyvin ongelma tässä em. tapauksessa.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   9.5.25 15:06:53

"Olen 25 vuotta käyny ratsastus tunneilla eikä yhtään epäsopivaa satulaa ole ollu, kaikissa oon osannu istua."

Yleensä tuntihevosilla onkin sellaiset satulat, joissa mahdollisimman moni pystyy istumaan (ja hevosilla vähintään 17,5" istuimet, joihin mahtuu useimmiten pidempikin jalka).

Tämä on kyllä satulakeskusteluissa aina "hauska" ilmiö, että on automaattisesti ratsastajassa vikaa ja pitää vaan opetella ratsastamaan, jos ei pysty istumaan jossain satulassa. Useimmissa urheilulajeissa varusteet tehdään käyttäjilleen sopiviksi; ei kukaan naura Iivo Niskaselle, jos hän sanoo, ettei pysty kunnolla suorittamaan samoilla suksilla kuin 150-senttinen naishiihtäjä.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.5.25 19:55:51

Mainitsisin kyllä omistajalle, että satula ei sovi itselle. Ei ole mahdotonta hankkia toista satulaa. Vaikka rungoton tai eri lajin satula millä voit mennä, jos hevosen oma satula on estesatula, katsokaa sille koulusatula tai lännensatula tms.

Pehmusteita voit koettaa nykyiseen satulaan.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   9.5.25 20:37:31

"Mainitsisin kyllä omistajalle, että satula ei sovi itselle. Ei ole mahdotonta hankkia toista satulaa. Vaikka rungoton tai eri lajin satula millä voit mennä, jos hevosen oma satula on estesatula, katsokaa sille koulusatula tai lännensatula tms."

Varsinkin jos hevosella on hankala selkä, niin ei sille noin vaan "katsota" satulaa, vaan se voi olla hyvinkin haastava prosessi (kuten ilmeisesti on jo ollutkin aloitusviestistä päätellen), eikä mitkään parin satkun Wintecit silloin sovi. Harva omistaja haluaa monen tonnin satulaa ostaa vain vuokraajan käyttöön.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.5.25 21:15:27

Jos vuokraaja menee vaikka kerta viikkoon, voi mennä kyllä jollain muulla satulalla. Ihmiset tekevät satuloista aivan liian ison ongelman. Kun olin ulkomailla töissä, 40 hevosen tallissa oli 6 satulaa ja aina ne saatiin sopimaan. Niitä oppeja olen käyttänyt omillani. Ei maailmassa ole ollut vain yhtä satulaa joka sopisi.

Päivämäärä:   9.5.25 21:17:50

"Varsinkin jos hevosella on hankala selkä, niin ei sille noin vaan "katsota" satulaa, vaan se voi olla hyvinkin haastava prosessi (kuten ilmeisesti on jo ollutkin aloitusviestistä päätellen), eikä mitkään parin satkun Wintecit silloin sovi. Harva omistaja haluaa monen tonnin satulaa ostaa vain vuokraajan käyttöön."

Tämä. Eikä missään mielessä mitään karvasatulaa tai rungotonta satulaa.. Tuskinpa suostuisi omistaja.
Ja estesatula harvemmin vääntää hulluun asentoon, siinä juuri on sitä tilaa mennä ihan millaiseen asentoon tahansa. Varmaan aloittajan ongelma on koulusatula..
Ja miksi omistaja muutenkaan ostaisi kahta satulaa vain vuokraajan takia.. Vuokraaja voi ostaa itse oman satulan jos löytyy sellainen joka on HEVOSELLE hyvä.

Päivämäärä:   9.5.25 22:01:28

"Kun olin ulkomailla töissä, 40 hevosen tallissa oli 6 satulaa ja aina ne saatiin sopimaan."

Jeps.. Laitettiin "sopimaan". Tätä olen nähnyt kyllä juuri Espanjassa ja Portugalissa, yksi ja sama satula vaan joka hevoselle. Ei se tarkoita että ne sopii. Älä viitsi provo.
En kyllä omistajana suostuisi että vuokraaja menee vain jollain satulalla joka pistetään sopimaan XD Kyllä se kertakin jo aiheuttaa kipua hevoselle.

Lähettäjä: Jipii 
Päivämäärä:   9.5.25 22:18:56

Eiku ostat itelles pyöräilyhousut jossa kunnon geelipehmusteet ni se oli siinä.

Lähettäjä: sally 
Päivämäärä:   10.5.25 00:22:00

Mulla on varmaan jotenkin outo perse kun ei koskaan ole ollut ongelmaa istua ihan missä vaan satulassa. Olen mennyt aikoinaan ratsikoulun vaikka minkälaisilla kivikovilla satuloilla, ja omilla hevosilla on ollut monenlaisia. Ne on aina tarkkaan sopvitettu mun hevoselle, ja ma olen sitten mukauttanut istuntaa ja persettä niihin sopimaan. Yks Amerigo oli kerran outo, se jotenkin kippasi mut istumaan etukenoon. Muuten on menty vaikka millä ilman ongelmia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.5.25 08:15:02

Onkohan koko ”vika” edes satulassa, vai voisiko olla niin, ettei vaan hevosen anatomia kohtaa ratsastajan anatomian kanssa? Hevonen ratsastajalleen liian leveä ja satula leventää tilannetta entisestään. Minulla ihan diagnosoitu ahtaat lonkat ja kyllä tiukkaa tekee joitain leveämpiä hevosia ratsastaa kun ei vaan pääse oikeaan asentoon. Kapeammilla hevosilla ei ongelmaa oli satula mikä tahansa.

Lähettäjä: nojust 
Päivämäärä:   10.5.25 08:44:41

"Vilkaise, saako polvituet irti, joissain satulossa saa"

Ihanko tosissas kehoitat vuokralaista mennä säätämään ja pahimmassa tapauksessa pilaamaan kallista sovitettua satulaa? Multa sais vuokralainen lähtöpassit jos menee säätämään satulassa muuta kuin jalustimien pituutta.

Kuin myös. Aloittaja hommaa pyöräilyshortsit tai geelipehmustetut housut ti vuokraa itselle ja hepalle sopivan satulan tai lopettaa vuokraamisen.

Lähettäjä: Saali 
Päivämäärä:   10.5.25 10:01:11

Joissain satuloissa on polvituet tarralla, esim ainakin joissain kingsleyssä. Voihan siihenluvan kysyä mutta satula ei siitä kärsi jos ne irrottaa ratsastuksen ajaksi. Ehkä omistaja tykkää vuokraajasta sen verran myös että antaa luvan.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   10.5.25 10:30:10

Mulla oli samanlaisia ongelmia, tosin omistaja eri kaliiberia kuin minä ja satula sopi hänelle täydellisesti tietenkin. Satula oli kuppimainen, mutta oma peba mahtui ihan sopivasti.

Hän halusi myös mun ratsastavan hyvin pitkillä jalustimilla, jotka hankaloittivat asiaa entisestään (ensinnäkään en saanut pohjetta lähelle hevosta + istunta kenotti minne sattuu). Ei siis ymmärtänyt, että mulla on eripituiset jalat kuin hänellä.

Olin tosi kipeä alkuun vuokrista ratsastaessa, mutta venyttelyjen ja vaan sitkeästi, kivuista huolimatta, ratsastamisen kautta ongelma helpottui ajan kanssa.
En silti pidennellyt jalustimia enää omistajan tahdon mukaan...

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   10.5.25 13:32:29

T, jos ratsastuskoulu tunteja tarkoitat, niin niillä polleilla on usein tarkoituksella mahdollisimman eri kokoisille ratsastajille sopivat yleissatulat, tai koulusatulat ilman polvitukia. Olen kokenut saman kuin aloittaja. Yhdellä vuokrahevosella en kertakaikkiaan pystynyt ratsastamaan kun satula oli omistajan mitoilla tilattu mittatilaus.

Lähettäjä: Älä 
Päivämäärä:   11.5.25 14:32:04

Mulla sama ongelma.
Kaksi kertaa viikossa sinnikkäästi käynyt nyt 1,5 vuotta niin alkaa paikat pikkuhiljaa tottua.
Olen itse pitkäjalkainen ja omistaja on lyhytjalkainen(jalustimissa meillä 6 reikään eroa). Olemme saman painoisia kuitenkin ja kumpikin hepalle sinänsä ihan sopiva ratsastaja.
Koulusatula on auttamatta mun reisuluille liian pieni. Jalat vääntyy väkisin lonkan etuosasta liikaa taakse ja se aiheuttaa ylävartaloonkin helposti kippausta eteen, jollen sitten aio istua takakaarella. No tällä mennään, pidän ratsastuksen yleensä aika lyhyeinä koska omat lonkat huutaa hoosiannaa.
Hevosella on vain koulusatula, estesatulalla ongelmaa ei olisi tai ongelma olisi vähemmän kivulias.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.