Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Irtohypytys

Lähettäjä: Mietin 
Päivämäärä:   7.5.25 11:52:19

Tää on varmasti tyhmä kysymys, mutta miksi hevosia irtohypytetään? Sen mitä mä oon käsittäny, että hevoset oppii käyttämään kroppaa paremmin tai ymmärtää enemmän kropastaan (?) mutta miksi jotkut irtohypyttävät niin kauan kun hevosen maksimit yltyy? Eli sanotaan että jollakin on nuori poni ja sitä irtohypytetään niin kauan ja korkealle kun poni pääsee. En tiedä tajusiko tästä kukaan mitään, mutta mä en tajua miksi hevosta pitää ihan sinne viimeiseen tappiin asti hypyttää, se kun ei varmasti hyödytä yhtään hevosta

Re: Irtohypytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.5.25 14:18:09

Ei irtohypytyksessä ole ideana mahdollisimman korkea hypyttäminen, vaan alkuun sitä on käytetty nuorten hevosten hyppytyylin arvioimiseen pienillä esteillä.

Lähettäjä: ___ 
Päivämäärä:   7.5.25 21:25:54

kehittää myös yksilön koordinaatiota ja hyppäämiseen käytettävää lihaksistoa ja totuttaa estekapineisiin liittyviin näkyihin, ääniin ja ilmiöihin yms. ilman, että ihminen on siinä mukana häiritsemässä

on myös vaihtelua nuoren koulutuksessa, mikä taas auttaa rakentamaan luottamusta ihmiseen ja käytöstapojen esim. rauhassa odottamisen ja luvalla liikkeelle lähtemisen yleistymistä aina ihmisen kanssa toimiessa vallitseviksi pelisäännöiksi

varsojahan ei varsinaisesti irtohypytetä, mutta isommissa siittoloissa esim. Saksassa tapaa olla laidun/tarhakujalla puomin-parin korkuisia miniesteitä

Lähettäjä: Maaru 
Päivämäärä:   8.5.25 12:12:51

Tarkoitus ole hypyttää ”tolppia loppuun”, vaan kouluttaa hevosta.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   8.5.25 12:28:13

Mä irtohypytän mun kouluhevosta pienehköillä esteillä koska on hyvää jumppaa. Sillä ei hypätä selästä, ei edes ole estesatulaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.5.25 12:34:50

tarkoitus ei ole yrittää ja ylittää maksimia, silloin tehdään väärin. on helppo innostua ja kokeilla mihin hevonen pystyy.

pääasiassa pysytään pienissä, hevoselle helpoissa korkeuksissa ja keskitytään tekniikkaan. rakennetaan esteet ja puomit niin että saadaan vahvistettua hevosen heikkouksia ja vietyä eteenpäin. välillä voidaan nostaa korkeutta, mikäli halutaan estehevosta, koska tietenkin oikeaa korkeutta pitää reenata. mutta tärkeintä on oikea tekniikka jolloin korkeudella ei ole väliä.

yleisesti irrallaan juokseminen on mukavaa vaihtelua, hevonen saa olla vapaa ja rento, olla kuin hevonen. ei haittaa pienet ilottelut tai ratsastajan virheet. ihan kaikille hevosille sopii pieni hypytys, vaikka maapuomeilla. kehittää koordinaatiota, oppii katsomaan jalkoihinsa ja selviää tilanteista mikäli askel ei osukaan kohdalle.

Lähettäjä: Mietin 
Päivämäärä:   8.5.25 17:01:24

Kiitos vastauksista, näin mä olinkin käsittänyt että halutaan että hevonen oppii hyppäämään ja kivaa vaihtelua se on :) joskus vaan tulee näitä videoita vastaan somessa jossa joku nuori hypyttää poniaan ihan maksimille.. tai mun mielestä liikaa poni kokoisen hypätä 130cm, mut tää toki mun oma mielipide. En tykkää oikein isojen esteiden hypytyksestä muuten vaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.