Lähettäjä: Q
Päivämäärä: 6.5.25 16:25:16
Dark Jedi: Sama täällä, mä olen aloittanut ysärin alussa ja valtaosa oli tavallisia hevosia. Just jotain menevämpiä ex-ravureita saattoi olla, mutta hevoset meni yleensä eteenpäin eikä räjähtäneet ties mihin ilmansuuntaan.
Olen käynyt lukuisissa ratsastuskouluissa ja leireilläkin, pääsääntöisesti kaikki hevoset oli tosi kivoja ja niihin aina lapsena ihastuinkin tietysti. Jossain saattoi olla joku hapan yksilö, mutta mitään aggressivista käytöstä en ole kohdannut tai oikeasti vaarallisia ratsastettavia, muuta kuin vasta nykyään.
Ja tosiaan ysärin alussa olen aloittanut ja raippaa en osaa tänä päivänäkään oikein pitää ratsastaessa mukana vaikka esim. kouluraippa olisi joskus ihan hyvä. Eli en ole oppinut sitä koskaan mukana pitämään saati sitten sillä hakkaamaan. Mä oon aina tykännyt, että hevoset liikkuu itse.
Sen verran tunnen myös vanhoja hevosmiehiä, tai tunsin, että hevosen luonne on ykkösasia jalostuksessa. Näin ainakin heidän puheidensa perusteella. Kun hevonen on ollut tärkeä työväline niin ei hankalia ole ollut mahdollista katsella, kyllä sellaisista tuli aika äkkiä makkaraa. Nyt tilanne on toinen kun kilpahevosiin jalostetaan energiaa, herkkyyttä, nopeaa ja isoa liikettä. Hevosia käytetään jalostukseen jo todella nuorena ilman, että tiedetään, kestääkö ne edes käyttöä - psyykkisesti tai fyysisesti.
Ja esimerkiksi kissing spines on yleistynyt ihan vaan jalostuksen myötä lyhentyneen selän myötä, pitkät ja sirot jalat on alttiimpia rikkoontumaan herkemmin. Kissing spines on yksi, mikä myös aiheuttaa todella arvaamatonta ja vaarallista käytöstä.
Holsteinerin vai Hannoverin rotuyhdistys on Saksassa jo tuonut tätä esille ja alkanut kokeilemaan vanhojen orien spermaa pakastimesta nykytammoille. Ongelma nimittäin on jo kilparatsastuksessakin kun hevoset on hienoja, mutta pää ei kestä kilpahevosen elämää. Sellainen on myös rahallisesti aika arvoton. Jos hevoset alkaa olla jo sellaisia, että edes maailman paras kouluratsastaja ei saa niitä vieraassa paikassa kulkemaan (case Jessica von Bredow-Werndl tässä taannoin) niin kyllä ongelma alkaa olla aika iso eikä sitä voi selittää sillä, että amatöörit ei vaan osaa. Ysärillä ei todellakaan osattu ja silti pärjättiin.
Toki koirapuolellakaan ihmiset eivät ole valmiita hyväksymään tosiasioita jalostuksen ongelmien suhteen, niin tuskin tulee tapahtumaan hevospiireissäkään ihan heti.
|