Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Selästä tippumiset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.5.25 08:13:57

Kertokaas kuinka pahasti on sattunut kun olette tippuneet hevosen selästä. Millainen tilanne oli ja miten pahasti loukkannuitte? Oliko turvaliivi päällä ja miten se vaikutti tilanteeseen?

Re: Selästä tippumiset

Päivämäärä:   6.5.25 09:40:20

Useimmiten ei käy kuinkaan. Turvaliivi ja kypärä tietysti aina käytössä. Kerran on otsaan tullut aika mojova viiltohaava, kun tipuin kivikkoisessa maastossa. En ole murtanut koskaan mitään. Harrastustaustaa 21v.

Päivämäärä:   6.5.25 09:53:29

Selästä tippuessa ei ole käynyt vielä mitään, mutta hevosen kanssa olen kaatunut niin että vaikka ei mennyt luita poikki, meni kävelykyvyn palautumiseen kunnolla jokunen viikko. Tuli sen verran paljon lihasvammoja.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   6.5.25 10:04:15

- kaikki kylkiluut irronneet rintalastasta - ilman turvaliiviä en luultavasti kävelisi
- molemmat polvet murtuneet
- ristiluu murtunut
- olkapää murtunut
- jalkapöydästä hajonnut kaikki paitsi luut
- lukemattomia aivotärähdyksiä kypärästä huolimatta
- hermovaurio lantiossa
- iso ruhjevaurio reidessä, jouduttiin tyhjentämään verta ja muuta sontaa useampaan kertaan
- kaikkea pientä sälää, jota ei edes lasketa

Hevoshommia 40v takana, sisältäen paljon mm. varsoja, nuoria hevosia ja oreja. Ratsastuskoulu- ja vuokrausaikoina putosin 3x ilman vammoja ihan omasta huonosta tasapainosta johtuen. Sitten kun hommaa alkoi tehdä enemmän tosissaan niin väistämättä joskus tulee tilanteita.

Lähettäjä: Just niin 
Päivämäärä:   6.5.25 10:13:37

aikamoinen vikalista täälläkin. Putoamisen seurauksena ainakin kaksi aivotärähdystä. Lisäksi molempien olkapäiden murtumaluxatiot ja lapaluun murtuma ja alempien kylkiluiden murtumat.
Hevosen kanssa kaatumisen seurauksena oikean ranteen murtuma. Käsittelyssä tulleet lukuisat varpaiden murtumat ja muut pienet mustelmat ja ruhjeet. Hevostaustaa 20-30 vuotta, riippuen vähän mistä se laskeminen aloitetaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.5.25 10:29:48

Mulla pahimmat haaverit hevosten kanssa on käynyt maasta käsin kun on kavio osunut vähän väärään paikkaan. Ihmeen onnekkaasti oon selästä lennellyt kun ei mitään parin viikon kipuilua kummempaa ole yli 20 vuoden aikana tullut.

Päivämäärä:   6.5.25 10:32:05

Olen tippunut vaikka kuinka monta kertaa, parin viikon kivuilla selvitty näistä onneksi ja mitään ei ole hajonnut

Päivämäärä:   6.5.25 11:48:52

Nuorempana putosin monta kertaa, kerran murtunut käsi, kerran peukalo, kerran aivotärähdys. Häntäluu ottanut osumaa myös kerran kunnolla.

Nyt aikuisiällä ei ole onneksi sen pahempaa sattunut. Jokunen vuosi sitten hevonen pelästyi ja juoksi suoraan minua päin ja jäin sen alle, kylkiluu murtui ja olin ruhjeilla, mutta siitäkin selvittiin.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   6.5.25 14:41:27

Kolmesti pudonnut hevosen selästä, hevostelua takana reilu kolmisenkymmentä vuotta, pätkissä, nyt ollut omia reilu 20v.
Mitään pahempaa ei käynyt, putoamisten aikoihin ei ollut vielä turvaliivejä ainakaan ihan tavan harrastajilla, eli varusteina kypärä ja ratsastussaappaat(jotka ehkä säästi sääriä ja tuki nilkkaakin pudotessa.
Eka kerta, armeijan talleilla estetunti kentällä, alla nuori 6v. suokki, 170 säkäinen, minulla ikää 15v., , kielsi viime tipassa kaksoisesteellä ja putosin esteen sekaan, pää meni pystytolpan vierestä, nolotti mutta eikun selkään vaan ja uudestaan, mutta ikuinen estekammo jäi minulle, ei hevoselle, mainittakoon , että armeijan hevosia ei oltu koulutettu erityisesti mitenkään vaan esim. esteitä vain alettiin hypätä, toki kokeneemmat ratsastajat ekat kerrat ja kavaleteista aloitettiin. Tämä uusi erä hevosia oli 4-8 vuotiaita, ympäri suomen hankittuja, koulutustaso: kouluttamaton - ajolle opetettu/ ei raveissa pärjännyt taikka varsonut tamma.
Rajuin putoaminen oli maastoreissulla autoherkän korkean suokin( säkä yli 170 ), ojaan kaatuessa, ns.väisti vastaantulevaa autoa, ylämäki ja vauhtia sen verran kuin hevosesta lähti, ratsastuskoulun käyttämä laukkamäki, omaa tyhmyyttä kun luotin ,että kun auto tulee omaa puolta vastaan ja hevonen sen näkee ajoissa sekä tuntui ihan ok:lta, että jos nyt ei reagoisikaan väärin... Ilmat pihalle, jäin itse tielle makaamaan, hevonen ojassa kyljellään, kun pääsin ylös niin seisaalleen päässyt hevonen kiinni ja poikkipoljetut suitset kaulan ympäri ja niistä taluttaen tallille metsäpolkua, ihme ja kumma heppa kulki nätisti vierellä. Vahinkoina kypärän sametti halki, katkenneet suitset ja kolhun saanut itsetunto, olin silloin vasta reilu 20v. niin parin päivän säryillä selvisin ja mustelmilla, kävi hyvä tuuri.
Kolmas kerta eka oma hevonen( tämä olikin pienhevonen :)), paikallaan seisten, räpläsin puolison jumittamaa videokameraa(tarkoitus oli kuvata meitä kentällä), kamera käynnistyi yllättäen ja surisi, hevoseni heitti minut tantereeseen, taas ilmat pihalle mutta muuten ei käynyt mitään.
Pahin sattuma hevosten kanssa, ei ollut putoaminen selästä vaan ison lv.orin ylitse juoksu, vein lv.oriamme, harrasteratsu, laitumelle. Pelästyi tiemme vieressä olevaa kaivurin kauhaa johon osui auringonsäde eli heijastus, ori hyppäsi päälleeni/ylitseni kauhasta pois päin, kaatoi minut ryntäillään tod.näk., ei onneksi astunut päälle mutta sen verran osui, että kaksi kylkiluuta murtui, onneksi silloin pihalla oli vanhempi tyttäristämme joka kävi ottamassa irti päästämäni hevosen kiinni, itse huusin vain voimattomalla äänellä häntä nimeltä apuun ja makasin maassa. Kylkiluut parani muutamien viikkojen aikana mutta oli kyllä kipeät pitkään.
Sittemmin olen/puoliso, vain ajellut satunnaisesti, nuorempi tytär ratsastelee ja pidämme huolta harvenevasta senioriporukastamme. Aika vähällä päästy kuitenkin vuosiin nähden ja kahdeksan omaa hevosta ollut enimmillään, varsojakin viisi, joista omakasvatteja kolme (kaikki kasvatettu/opetettu ajolle/ ratsastukseen/ kaikkeen muuhun käsittelyyn itse), oreja kolme ( kaikki pidetty oreina), että kaikenlaista sorttia tullut hoidettua.

Lähettäjä: Juupajuu 
Päivämäärä:   6.5.25 16:04:17

Muutaman kerran olen pudonnut elämäni aikana hepan selästä. Ei onneksi ole koskaan mitään murtunut tai ei ole tarvinnut käydä lääkärissä. Pahimmat mitä muistan on, että lensin kerran selästä kuin keihäs, kun laukattiin ja hevonen päätti nostaa perseensä. Voltilla alas ja ainoastaan ilmat lähti pihalle, piti hetki istua kentän nurkassa.
Toinen tippuminen oli sellanen, että taas juuri laukattiin niin hevonen sattui kompuroimaan omiin jalkoihinsa ja meni polvilleen. Minä tipuin siitä maahan ja jotenkin jännästi jäin puoliksi hevosen alle, että kaviot kolisi kypärässä siinä samassa hetkessä.

Lähettäjä: Muumio 
Päivämäärä:   6.5.25 17:20:38

En ole loukannut itseäni selästä pudotessa. Ratsastusvuosia takana 30, välillä on ollut joka päivä useampikin hevonen ratsastettavana (omia ja työn puolesta).
Putoamisia on välillä tietysti sattunut. Kypärää käytän aina, turvaliiviä en ole oppinut vielä käyttämään (vain kerran maastoesteillä ja siellä se oli kyllä hyvä olla).

Maastakäsittelyssä on sattunut joku potkuvamma, parit tikit, murtunut käsi, venähtänyt nilkka ja sijoiltaan mennyt olkapää.

Satojen hevosten kanssa työskennellessä ei siis huonosti.

Nyt kun tulee ikää otan vähemmän riskejä, en kiipeä enää pystyynhyppijöiden ja rodeohevosten selkään kun oma notkeus ei enää riitä. Joskus silti se tuttukin hevonen voi yllättää. Kypärää käytän aina enkä harrasta tyhmyyksiä.

Itseasiassa voisi olla järkevää hankkia kevyt turvaliivi maastoiluun kun hevoseni on vähän tuulella käyvä, ei siitä haittaakaan olisi. 

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   6.5.25 17:51:38

Nenä ja ranne murtui joskus ysärillä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.5.25 17:55:08

En onneksi koskaan tippunut niin että olisi luita murtunut tai tullut muuten sairaalareissua. Tosin lopetin ratsastuksen teini-iässä, varmaan jos nyt tumpsahtaisin alas niin saattaisi käydä huonomminkin.

Pahin putoamiskerta kun hevonen yhtäkkiä kaatui kentällä laukassa suoralla linjalla. Meni siis ihan kuperkeikan, oli yltäpäältä hiekassa sen jälkeen. Itse lensin naama edellä tonttiin ja nenästä tuli hirveästi verta, kasvoissa oli aika pahoja naarmuja (muistan kuinka niitä kirveli kun pesin verta pois) ja kypärän lippa meni rikki. Todennäköisesti tuli myös aivotärähdys ja hartiat oli pikkuisen jumissa jälkeenpäin. Mutta hyvin vähällä selvittiin kun miettii että hevonen olisi hyvin voinut kaatua päälle. Eikä ollut turvaliiviä päällä.

Niin ja tosiaan hevonen ilmeisesti yhtäkkiä kaatui noin siksi kun oli kai jotenkin sairas. Kaatumisen jälkeen oli ulkoisesti ok mutta seuraavana päivänä löytyi kuolleena. Omistaja ei tietääkseni teettänyt ruumiinavausta tai mitään eli ei tietoa mihin kuoli. Kuulin jälkeenpäin että oli samana päivänä jo aiemmin kompuroinut.

Päivämäärä:   6.5.25 18:33:26

Lensin kovassa laukassa kentällä kun hevonen otti ritolat ja kiihdytti nollasta sataan sekunneissa. Mustelmilla selvittiin: pää, kylki, reisi, pohje. Ei yhtään luuta poikki. Kypärä oli päässä, muita turvavarusteita ei ollut.

Päivämäärä:   6.5.25 18:54:33

Koskaan en ole murtanut mitään, mutta kerran lensin laukasta voltilla kenttään selälleni ja ilmat pihalle.

Kerran myös tipuin käynnistä, kun hevonen kääntyi 180 astetta ympäri takajalkojensa päällä kääntyen. Tulin jaloilleni maahan, mutta hevosen harjasta tuli komeat viiltohaavat kasvoihin, aspa-töissä herätti katseita ja kysymyksiä.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   6.5.25 20:36:00

3/4 raajaa, selkä ja sormi murtunut sekä nilkan nivelsiteet repeytyneet tippumisissa. Lisäksi kovia päätärähdyksiä. Viimeisimmän jälkeen olen käyttänyt paukkuliiviä esteillä ja maastossa, ei ole vielä tarvinnut kokeilla toimivuutta.

Päivämäärä:   6.5.25 20:51:23

Ratsastusvuosia 10v takana ja tähän mennessä käsimurtunut, ollut aivotärähdys epäilyjä, monia mustelmia ja revähdyksiä sekä niska ottanut kovan osuman kerran. Onneksi ei oo mitään pahempaa toistaseks käynyt

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.5.25 21:01:42

Tippunut olen lukemattomia kertoja. Pahimmista lievä aivotärähdys. Ollut tuurit matkassa

Päivämäärä:   7.5.25 00:03:54

Varmaan sen sata kertaa ja aina korkealta ja kovaa eli isosta pukista tai kiellosta, jossa lähdetty jo ison okserin hyppyyn.. Kaatunutkin ja heitetty yhdessä volttia.

Ehkä pari mustelmaa onneksi ja viimeiset 10v ollut turvakypärä. Aikajana n 50 vuotta.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   7.5.25 20:18:34

Turvaliivi päällä en ole tainnut tippua kertaakaan.

Pari aivotärähdystä,venähdyksiä, nyrjähdyksiä, ei mitään isompaa. Yksi sormi on vähän vinossa.

Kerran putosin naamalleni jäiselle tielle. Silloin meni kypärän lippa rikki, aivotärähdys tuli ja naama meni hurjan näköiseksi, mutta mitään ei murtunut ja hampaat säilyi. Se on pahin, mitä on käynyt.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.