Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastajan varusteiden merkitys?

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   5.5.25 21:10:12

Aloitin tauon jälkeen ratsastamaan. Olen aikuinen ja ikinä en ole panostanut kalliisiin varusteisiin, vaan käytössä olleet Aiglen(?) muoviset saappaat ja perus ratsihousut.

No, näillä mennään edelleen!

Mietin, pitäisikö hankkia paremmat saappaat? Esim. onko nuo muoviset surkeat istunnan kannalta? Niissähän nilkka ei hirveästi ainakaan pysty liikkumaan.

Entä housut? Nykyään on näitä grippejä... Onko aiheellista hankkia sellaiset vai onko nuo mokka/tekonahkapaikat edelleen hyvä valinta?

Re: Ratsastajan varusteiden merkitys?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.5.25 21:11:38

Hanki paremmat saappaat.

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   5.5.25 21:14:17

Istuvat ja sopivat saappaat hankkisin kumisten tilalle, vaikka kyllä nekin menevät alussa ihan hyvin. Monet käyttävät mokkapaikkaisia edelleen, makuasia. Itse pidän grippileggareista ja niiden joustavuudesta enemmän.

Muotiin ei tarvitse panostaa, mutta turvallisuuteen ja istuvuuteen/mukavuuteen kannattaa.

Päivämäärä:   5.5.25 21:55:05

Saisinko esimerkin toimivista ratsastussaappaista?

En oikeasti ole tutustunut kuin näihin kumisiin, vaikka olet tosiaan ihan "edistynyt" ratsastaja. Eikä muiden kanssa ole oikein näistä ehtinyt juttelemaan.

Malli ihan normi suomalainen hoikahko jalka.

Eikö nahkainen ole vain epäkätevä joskus kuraisissakin talliolosuhteissa?

Lähettäjä: anni 
Päivämäärä:   5.5.25 22:11:12

Nahkasaapas on ainut oikea. Niillä pärjää kaikki ratsastajat. Toki ne vaihdetaan jalkaan vasta ennen ridausta, itse esim menen tallille lenkkareissa ja vaihdan vasta 10 min ennen.
Jos sulla ei ole varaa asiallisiin saappaisiin, niin ratsastuskengät ja hyvät chapsit ajaa saman asian harrastajalle.

Päivämäärä:   5.5.25 22:16:02

Okei, kiitos Anni näkökulmasta.
Jotain tässä pitää kyllä hankkia, nykyiset ovat kyllä niin "last season" :D

Tässä Horzen sivuja tutkiessani huomasin myös näitä PU-nahasta tehtyjä oikeamman näköisiä saappaita. Onkohan ne ihan susia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   5.5.25 22:39:52

Meillä mennään talvella pilkkisaappailla ja nyt kun vielä märkää niin nokian mustilla. On niitä nahkasaappaitakin kotona mutta enpä ole huomannut ero ratsastaessa. Valkuissa samat jaloissa ja ihan kivasti hopu liikkuu ja kuski saa avut läpi. Ei ne kalliit ratsastusvarusteet tee yhtään parempaa ratsastajaa :D

Lähettäjä: Fii 
Päivämäärä:   5.5.25 22:47:19

Minulla on jalkaterä ja pohje niin eri paria, että suosin ratsastukenkää ja saappaanvarren näköistä minichapsia.

Lähettäjä: Aiku 
Päivämäärä:   5.5.25 22:48:43

Nahkasaappaat saa parilla sadalla, ja ne saa ktllä putsattua ja kestävät rapakelejäkin. Mutta teen itsekin niin, että menen tallille lenkkareissa tai Dubarryn saappaissa ja vaihdan ratsastussaappaat vasta hevosta varustellessa.
Housuja ehdit fiilistelemään pidempään, mokkapaikkoja näkee edelleen!

Lähettäjä: bbb 
Päivämäärä:   5.5.25 22:52:40

Ihan höpöä että jollain pilkkisaappailla voisi ratsastaa oikeasti. Tai mitä se ratsastus kenellekin sitten on... tai mitä se hepon kiva liikkuminen kenellekin on...

Jos vakavissaan aikoo opetella ratsastamaan, niin saappaat tai chapsit on must.

Höntsäillä voi toki vaikka crocseissa.

Lähettäjä: XY 
Päivämäärä:   5.5.25 23:43:15

Hyvät ratsastuskengät ns jodhpurit sekä saappaanvarret ovat hyvät.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   5.5.25 23:44:54

Mulla on ratsastuskenkinä alunperin vaelluskenkinä ostetut nilkkaan yltävät kengät. Täyttävät ratsastuskengän turvallisuuskriteerit (on kantaa, eivät jää jalustimeen kiinni). Todella hyvät, ja voin hyvin pitää muuallakin jalassa, vaikka metsäpolulla mihin en nahkaisilla ratsastussaappailla menisi.
Ei kai ne Aiglet mitenkään erityisen jäykät ole? Saatko nilkkaa koukkuun/kantapään alas? Se kai riittää. Ei ne taitoon vaikuta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.5.25 04:11:25

Ne muovisaappaat kannattaa heivata ihan ensimmäisenä. Ilman muuta hankasaappaat tilalle. PU=polyuretaanilaminoitu, synteettistä nahkaa = muovia. Eli kierrä kaukaa!

Jos housut istuu hyvin, niitä on turha vaihtaa.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   6.5.25 05:22:27

Ratsastus on riittävän vaikea laji optimaalisillakin varusteilla. Aiglet ovat jäykät nilkasta ja eivät kuitenkaan tue pohjetta, eli juuri toisinpäin kuin pitäisi. Sellaisia varusteita kannattaa käyttää, jotka auttavat ratsastamaan paremmin eikä huonommin (tukevat saappaat, sopivat housut, itsellekin sopivankokoinen satula...). Onhan näitä Kuomilla ratsastelijoita, mutta niillä ei saa hevosen kylkeen herkkää ja hienovaraista tuntumaa, vaan uskon, että näiden ratsastelijoiden pohkeenkäyttö on sitä, että pökkästään kylkiin kun halutaan lisää vauhtia.

Mokkapaikkahousut ovat ihan ok, jos ne ovat sopivat. Kokopaikkaiset antavat vähän enemmän pitoa kuin polvipaikkaiset.

Lähettäjä: mummo 
Päivämäärä:   6.5.25 07:47:50

Hanki hyvä ihminen kunnolliset nahkasaappaat! Ne kumi-aiglet on ihan kamalan hiostavat, hyhhyh, pahaa tekee jo ajatuskin :D
Myös nuo tekonahkasaappaat on pääosin todella hiostavia ja ne kuivuu hitaasti, varsinkin jos niissä on jonkunlainen vuori.

Esimerkiksi Mountain Horsella on edullisia (<250€) ihan kohtuullisen hyviä nahkasaappaita. Minulla olleet Venezia-mallin saappaat lähes päivittäisessä käytössä viisi vuotta ja vasta tänä keväänä niistä hajosi resorin ompeleet (johtui ehkä lähinnä siitä että tuli kerättyä vähän massaa talven aikana). Myös esimerkiksi Hööksin omilla merkeillä on oikein hyviä pienemmän budjetin saappaita jotka "riittää" ihan varmasti. Myös nahkachapsit ja jodhpurit on toimiva kombo.

Kalliimpiin (>300€) saappaisiin ei mielestäni ole oikein järkevää panostaa jos ratsastaminen on 1-2 viikossa tunneilla käymistä. Jos saappaita käyttää päivittäin, niin kannattaa panostaa laatusaappaisiin jotta nahka ja ompeleet kestää.
Jos et ole aiemmin omistanut nahkasaappaita, niin niiden käyttämisessä on vähän opettelua siinä, että muistaa vaihtaa saappaat vaikka kumppareihin tallihommien ajaksi, jotta saappaat pysyy hyvänä :) Nahka menee nopeasti koppuraksi jos saappailla marssii hakemaan hevosta kuratarhasta.

Housuissa mokkapaikat on PALJON paremmat kuin gripit. Grippeihin on siirrytty lähinnä siksi, että housujen tekeminen on halvempaa kun gripit voi vain painaa legginseihin eikä tule ylimääräistä saumojen ompelua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.5.25 07:54:42

Osta oikeaa nahkaa. Ei hiosta ollenkaan niin paljon. Ratsastuksen kannalta ei väliä vaikka menisit aigleilla. Nahka mukavampi jalassa. Itse kyllä suosin lenkkareita/nilkkureita ratsastaessa. En tarvitse varsia.

Lähettäjä: mummo 
Päivämäärä:   6.5.25 07:58:00

Tämä ketju nyt palautti mieleen jonkun lapsuusmuiston ysäriltä, kun olin ratsastusleirillä melkein koko päivän kumi-aiglet jalassa, ja päivän viimeisen ratsastustunnin jälkeen ne piti leikata jaloistani pois koska jalkani oli niin turvonneet ja hionneet helteessä.

Lähettäjä: dona carlotta 
Päivämäärä:   6.5.25 08:00:48

Harmi kun nykyään valtaosa ratsastushousuista ja legginseistä on grippejä, itse tykkään mokkapaikkaisista enemmän. Hyvät jodhpurit ja minichapsit tai saappaanvarret toimii myös hyvin.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   6.5.25 08:01:29

Itselleni ratsastajana kaikkein tärkein varuste on hyvät hanskat, koska ne auttavat minua pitämään ohjat vakaasti käsissä.

Jonkinlainen liukueste, on se sitten mokkaa, "mokkaa" tai grippiä auttaa pitämään satulassa jos tulee joku poikkeava liike.

Jalkine lienee yksi vähiten tärkeistä varusteistani. Minulla on nahkasaappaat, ratsastuskengät ja chapsit, ja olen mennyt lenkkareillakin silloin kun olen ilman satulaa. Ja joskus kiireessä olen ollut selässä nokialaiset jalassa. Kumisissa ratsastussaappaissa ei ole mitään muuta vikaa kuin että ne ovat todella hiostavat ja siksi heikentävät ratsastusmukavuutta. Apujen käytön kannalta kenkävalinnoilla on lopulta tosi vähän merkitystä.

Nilkan pitää joustaa vähän ratsastaessa, joo, mutta kyllä se tarvittavan määrän joustaa kumpparin sisälläkin. Ainakaan kouluratsastuksessa kantapään voimakas työntyminen alas ei ole toivottavaa, kertoo jalan jännityksestä.

Päivämäärä:   6.5.25 08:41:25

Hööksin Clifton saappaat maksavat 139€ ja ovat hintalaatusuhteeltaan tosi hyvät ja kestävät.

Päivämäärä:   6.5.25 08:46:06

Nahkavarusteet voi myös korjauttaa suutarilla. Kestävät sopivasti hoidettuna käyttöä todella pitkään.

Joskus kasarilla mentiin niillä vaatteilla mitä oli mutta kyllä urheilu on mukavampaa asiaan tarkoitetuissa varusteissa.

Päivämäärä:   6.5.25 09:27:59

Ihanaa, kun on tullut paljon keskustelua! Täytyypä joku päivä mennä liikkeeseen sovittelemaan, niin saa ehkä jotain tuntumaa.

Näissä minun sappaissa on sentään jokin vuori, eivät ole ne kasarin Aiglet (jotka itsellänikin ensimmäisenä oli). Niissähän ei ollut edes vuorta, ja muistan itsekin kokemuksen leiriltä, kun niitä ei meinannut saada ikinä päivän päätteeksi pois jalasta! Saappaita sitten porukalla vedettiin toisilta pois...

Housut on tosiaan ihan ok vielä, vaikka ovat ysärin lopulta! Ovat vain hiukan isot ja koska ovat mustat, niin jokin vaaleampikin väri voisi kesäksi olla ok.

Olen siis ratsastanut tässä välissä kyllä - viimeiseksi vuokraillen, mutta nyt ollut joku 6 v. tauko kokonaan.

Lähettäjä: je 
Päivämäärä:   6.5.25 12:07:54

Minä pidän enemmän keinomokkahousuista kuin silikonigripeistä. Ja niin pitää moni satulakin. Tujuista gripeistä jää satulaan nopeasti kamalat jäljet ja moni sanoo, ettei osta hevoselleen käytettyä satulaa, jonka nahassa on jäljet gripeistä tai jopa housujen logo luettavissa.

Kumiset aiglen saappaat on epämukavat. Minä pidän enemmän nahkaisista kengistä. Ja usein on helpompaa hankkia erikseen ratsastuskengät ja saappaanvarret.

Hanki sellaiset varusteet jotka päällä sinun on hyvä olla eikä haittaa ratsastusta.

Minulla on monta vuotta vanhat horzen housut keinomokkapaikoilla enkä edes harkitse grippihousuja.

Lähettäjä: XY 
Päivämäärä:   6.5.25 12:17:08

Kaikista tärkein varuste on nykystandardien mukainen kypärä!!

Muuten ei ole mitään väliä miltä näytät, ovatko vaatteet uusinta muotia vaiko kasarilta. Mutta vanha kypärä ei kelpaa.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   6.5.25 12:34:49

"Tämä ketju nyt palautti mieleen jonkun lapsuusmuiston ysäriltä, kun olin ratsastusleirillä melkein koko päivän kumi-aiglet jalassa, ja päivän viimeisen ratsastustunnin jälkeen ne piti leikata jaloistani pois koska jalkani oli niin turvonneet ja hionneet helteessä."

Ai kauheeta :D. Muistan itsekki Aiglet. Eivät kuivuneet millään tallin varuste"huoneessa" hiestä, vaikka piti vain ratsastaessa. Tekonahkakin on ihan liian hiostava. Tekomokka, ja mokkachapsit hiertävät karvaa helposti. osta nahkapintaiset.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   6.5.25 12:38:36

Ja sitten myös hanskat. Nykyajan ratsastushanskat on parhaimmillaan kuin toinen iho. Eli jos sulla on vielä magig gloves näppylähanskat muistona, päivitä nekin.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.5.25 10:39:03

Niitä kamalia muovisaappaita en ostais edes lapsille. Hirveet kokemukset lapsuudesta, ne oli ihan kaameet jotenkin ne oli niin kömpelöt ettei koskaan saanut käytettyä jalkaa fiksusti. Vaelluskengät, nilkkurit tai jodburit jopa normi kumisaappaat paremmat. Itse ratsastan aina talvisin ihan vaan talvi nilkkureissa. Kesäsin vähän millon milläkin kengillä. Valkuissa sit nahkasaappaat.

Päivämäärä:   9.5.25 13:45:34

Mulla oli pitkä ratsastustauko ja siinä välissä ilmestyivät grippihousut. Kun palasin harrastuksen pariin, ostin toki sitä mitä kaupasta löytyi, mutta ei ole gripit minun makuuni, vaan olen laittanut niitä eteenpäin ja hommannut max polvigripillisiä tilalle, ja sitten niitä "vanhanaikaisia" housuja. Vähän satulasta riippuu, miten ärsyttäviltä gripit tuntuu, mutta mieluummin ilman.

Saappaiden kanssa kannattaa pitää vähän silmiä auki alennusmyyntien suhteen. Itse löysin -70% tosi kivat saappaat, hintaa jäi vain reilu 100e. Toki oli kyllä tuuria, kun sattui olemaan vielä oma koko jäljellä niin kengässä kuin varressa.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   9.5.25 17:16:54

Gripit on ihan perseestä, mutta onneksi keinomokkaa saa edelleen ja aitoa saa Ma-Nulta. En tykkää myöskään saappaista, koska ne rajoittavat nilkan liikettä. Mieluummin ratsastan Sievin turvakengillä ja jalassakin on useimmiten farkut ratsastushousujen sijaan. Toki mun tasoni ei ole kuin vaB/A, niin en asioista niin tiedä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   9.5.25 17:17:45

Niin ja mun hanskat on yleensä työhanskoja, koska vtuttaisi hukata kalliit rökkelit. Noi 7e grippihanskat toimii kotona oikein hyvin.

Päivämäärä:   9.5.25 21:22:23

"Aiglet ovat jäykät nilkasta ja eivät kuitenkaan tue pohjetta, eli juuri toisinpäin kuin pitäisi."

En kyllä nyt tiedä miten mikään saapas voi tukea pohkeesta kun siinä ei ole mitään niveltä ihmisellä. Yleensä se kunnon saapas tukee juuri sitä nilkkaa.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   9.5.25 21:31:11

Kyllä sitä voi ratsastaa vaikka varvassandaaleissa, jos haluaa. Nähty on XD

Lähettäjä: saljvn 
Päivämäärä:   10.5.25 00:17:15

"Apujen käytön kannalta kenkävalinnoilla on lopulta tosi vähän merkitystä."

No nyt tuli oikein höpöhöpö lause asiantuntijalta, lol!

Päivämäärä:   10.5.25 08:10:25

Kyllä sitä voi ratsastaa vaikka varvassandaaleissa, jos haluaa. Nähty on XD

Demir ja Nathan

Lähettäjä: Pierun törähdys 
Päivämäärä:   10.5.25 10:12:32

Osaako joku selittää, mikä saappaissa on se autuaaksi tekevä juttu? Mulla oli saappaat, nyt on kengät ja chapsit, ja en näe niissä muuta eroa kuin sen, että pito jalustimmessa on kengillä parempi pohjan takia. Tai jos nyt jotain, niin kengät ja chapsit ovat mukavammat.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   10.5.25 14:12:25

En varma ole mutta oisko se että kunnon jäykkä saapas tekee jalasta jotenkin vähän vakaamman, nilkka ei pääse hölskymään sinne tänne? Siis sellainen koulusaapas missä ulkoreuna on kovaa nahkaa.

Pehmeillä estesaappailla ja kengät+chapsit kombolla ei ole käytön kannalta mitään eroa minun mielestä.

Päivämäärä:   10.5.25 14:13:12

Mutta toki on pehmeät nahkasaappaatkin mukavammat kuin Aigle kumisaappaat.

Päivämäärä:   10.5.25 14:16:07

”Ainakaan kouluratsastuksessa kantapään voimakas työntyminen alas ei ole toivottavaa, kertoo jalan jännityksestä.”

Eipä se väkisin todella alas työnnetty kanta esteratsastuksessakaan tai missään ratsastuksessa ole toivottavaa. Esteiden välien ratsastus on kouluratsastusta tai ainakin hyvää perusratsastusta.

Lähettäjä: gfc 
Päivämäärä:   10.5.25 14:38:52

Minä en voi ratsastaa jalustinten kanssa jos nilkkoja ei tueta. Hyvät saappaat on arvokkaat käytössä, koska niiden kanssa nilkat ei kipeydy. Saappaanvarret ja kengät on käytännöllinen, koska harvoin löytyy hyviä saappaita jotka istuvat kaiken tavoin, joten monesti on helpoin hankkia kengät ja varret erikseen. Mutta niiden tosiaan pitää olla sellaiset, että nilkat ei kipeydy.

Saappaat ehdottomasti nahkaa. Hyvin huollettuina ovat käytännössä ikuiset ja muotoutuvat käyttäjän jalkaan.

Lisäksi en voi käyttää kenkiä, joissa on kovin kapea kärki. Sattuu jalkateriin ja varpaisiin. Senkin vuoksi usein menen kengillä ja varsilla, kun en ole vielä löytänyt saappaita, jotka ovat varvasystävälliset.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   10.5.25 14:54:22

Mulla on muinaiset Cavallot ja vähän tuoreemmat Königsit olleet saappainani jostain v. 95 lähtien. Tykkään koulusaappaista, eli jäykkää nahkaa. Saappaita käytän joskus ja jouluna, lähinnä ihmisten ilmoilla.

Mutta tarttisin turvajodpureitten kaveriksi saappaanvarret. Kriteerit: ei mokkaa, ei krumeluureja, saa olla tekonahkaa, kunhan ovat sileetä (=kerää kaikenlaista nöyhtää vähemmän).

Tykkään ratsastuslegginsseistä, mutta en gripeistä. Tarttuvat liikaa satulaan ja esimerkiksi kesän hikisillä keleillä grippien kohdalta kangas tarraa omaan nahkaan kiinni. Auts. Parin vuoden käyttämisen jälkeen gripit ovat menettäneet ärhäkkyytensä, ja ovat hyvät, mutta sitten on alkanut legginssien kangas rispata, joko perinteisesti haaruksista tai reisitaskusta kännyn kulman kohdalta. Ärsyttävää.

Päivämäärä:   11.5.25 11:09:01

Minulla on yliliikkuvat nivelet, joten myös nilkat on kuin propelit. Saappailla on huomattavasti miellyttävämpi ratsastaa, kun nilkka pysyy vakaampana ja sitä myöten myös jalkaterä rentona. Muuten alan helposti kipristämään varpailla.

Päivämäärä:   11.5.25 13:08:17

"Minulla on yliliikkuvat nivelet, joten myös nilkat on kuin propelit. Saappailla on huomattavasti miellyttävämpi ratsastaa, kun nilkka pysyy vakaampana ja sitä myöten myös jalkaterä rentona. Muuten alan helposti kipristämään varpailla."

Joo huom jäykkää nahkaa olevat nahkasaappaat, pehmeät yleis/estesaappaat ei tue nilkkaa ollenkaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.