Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ylläpitoon, miksi?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.5.25 10:47:49

Olen jo vähän pitemmän aikaa ihmetellyt näitä ihmisten ilmoituksia, kun haetaan tervettä ja käyttökuntoista hevosta ylläpitoon. Kuka antaa hevosensa tuntemattomalle ihmiselle ja miksi? Jos ei tunne hevosta tarvitsevansa/kykenevänsä elättämään, niin eikös se kannattaisi myydä. Jos jollakin ei ole varaa hevosta ostaa, niin tuskin hänellä on sitä varaa myöskään elättää. Kaikista huvittavinta, on nämä myynti-ilmoituksiin vastaavat "Saako ylläpitoon"....

Ymmärrän ylläpidon väliaikaisena ratkaisuna esim. oman sairastumisen tai muun elämäntilanteen muutoksen vuoksi, jos haluaa hevosensa myöhemmin takaisin. Tämäkin sopimus kannattanee tehdä tutun ihmisen kanssa. Mikäli hevonen on minulle niin rakas, etten siitä halua luopua, niin en kyllä ikinä antaisi sitä jonkun tuntemattoman persaukisen hoiviin.

Re: Ylläpitoon, miksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.5.25 10:58:56

Ihmettelen samaa. Olen ihmetellyt jo pitkään.

Lähettäjä: Ylläpitäjä 
Päivämäärä:   5.5.25 11:02:20

Minulla on ylläpidossa entinen vuokrahevoseni. Kun aloin sitä vuokrata, omistajalla oli kaksi hevosta, joilla kisasi ja aloin vuokrata tätä vanhempaa. Omistaja osti 2v. varsan ja kun se oli 5v. hän päätti laittaa vuokrahevoseni eläkkeelle ja keskittyä kahteen muuhun hevoseensa.

Omistaja kysyi minulta, haluaisinko ottaa vuokrahevoseni ylläpitoon. Hän ei halunnut sitä myydä, koska ei halunnut, että hevonen mahdollisesti joutuu kiertoon vaan haluaa itse olla päättämässä, koska hevonen lähtee vihreämmille laitumille. Vaikka hevonen ei enää aktiivisiin kisaamiseen soveltunut, on sillä paljon annettavaa opetusmestarina ja pikkukisoissa (HeB/60 cm) kaltaiselleni tätiratsastajalle.

Olisin voinut hevosen ostaakin, mutta omistaja ei halua myydä.

Mielestäni win-win tilanne molemmille.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   5.5.25 11:11:16

Tutun tytöllä oli yläkoulun ajan ylläpidossa hevonen jonka omistaja oli tuon ajan ulkomailla töissä. Eivät halunneet ostaa tytölle hevosta koska joutui ysin jälkeen muuttamaan pois kotipaikkakunnalta lukio- opintojen takia. Hevonen asui paikallisella maneesitallilla, tyttö kävi valmennuksissa ja pikkukisoissa. Win- win tilanne siis molemmin puolin.

80- luvulla usealla kaverilla oli silloisilla termeillä vuokrahevonen talvisin yhdellä oli pari vuotta. Hevosten omistajat oli opiskelijoita jotka ei voineet tai halunneet pitää hevosta siellä opiskelupaikkakunnalla. Tai sitten pienten paikkakuntien ratsastuskoulujen hevosia/poneja joita "vuokrattiin" muualle hiljaisten kuukausien ajaksi. Nämä mun kaverit tiesivät kaikki ettei heilläkään aikanaan olisi mahdollisuutta pitää hevosta kun opiskelevat kun asuivat paikkakunnilla joista jo tuolloin joutui muuttamaan kotoa kun meni lukioon tai ammattikouluun tietyille linjoille.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.5.25 11:11:39

Itsellä ollut myös useampi ylläpitohevonen tavoittellisessa kisakäytössä. Oman hevosen lopetuksen jälkeen ei ollut pääomaa ostaa uutta, varsinkaan kun käyttötarkoitus muuta kun maastohumputtelu. Kuitenkin kuukausiansioni sen mukaiset, että edelleen oli mahdollisuus hevosta pitää. En halunnut olla hevosetta puolta vuotta/vuotta säästääkseni uuteen hevoseen rahaa, joten ylläpito sopi tähän kohtaan hyvin. Sittemmin sain myös säästettyä rahaa, jotta uuteen omaan oli mahdollisuus sijoittaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.5.25 11:11:47

Huono juttu, jos keneenkään ei voi enää luottaa. Mistä pessimistisyys ja toisten asioiden murehtiminen? Onneksi tosielämä on jotain muuta ja näitä ylläpitoja on ollut aina. Ei se elämä mene kuten strömsössä ja sehän on hienoa jos saa pitää hevosensa tauon jälkeen. Ei se automaattisesti tarkoita, että sitä olisi huonosti pidetty. Yhtälailla jotkut hevoset seisoo tarhoissaan ja omistaja ei välttämättä tee niillä käytännössä juuri mitään. Osalle hevosista ratsastamattomuus on ihan ok, ei sekään muille kuulu. Osaa taas hyödyttää vuokraaja/ylläpitäjä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.5.25 11:13:39

Ylläpitäjä: En oikeastaan tarkoittanut kuvaamaasi tilannetta, vaan lähinnä näitä ilmoituksia "halutaan ylläpitoon terve ja hyvin käyttäytyvä hevonen,maastovarma, koulutustaso vähintään HeA ja rataesteet, äidin ja tyttären harrastuskäyttöön" Sama kun laittaisin ilmoituksen, että haluan kesämökin järven rannalla ja rantasaunalla, etäisyys enintään 100 kk kotiovelta, hoidan hyvin....

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   5.5.25 11:15:06

Minun hevoset meni tutuille ylläpitoon pariksi vuodeksi raskauksien takia. Kun lapset oli tehty, hevoset tuli takaisin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.5.25 11:17:11

Toisaalta mietin, jos ei nyt ole varaa ostaa hevosta, niin jos on mahdollista vuokrata tai ottaa ylläpitoon, niin mitä se keltään on pois? Kyllä tiedän ylläpitosopimuksen, jossa omistaja kustansi hevosen jalkaan liittyvän tutkimuksen ja hoidon. Harmittaako?

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   5.5.25 11:28:41

Mulla on hevonen loppuelämän ylläpidossa. Tuttu omistaja, mutta vaikka luottamusta on, hän ei halua luopua omistajuudesta jotta hevonen ei lähde kiertoon. Mielestäni tämä on ihan hyvä tapa varmistaa hevosen loppuelämä silloin kun hevosella ei ole enää annettavaa omistajalleen (esim käyttötarkoitus) mutta halutaan huolehtia hevosesta jollain tasolla. Itse en antaisi hevosta tuntemattomalle tällöinkään.

Omiin silmiin nämä yp hevosen kyselijät haluavat joko säästää ostorahan, tai ottaa hevosen käyttöönsä palautusoikeudella jos loppuu into tai ei kemiat kohtaa. Säästyy myymisen vaiva kun pakkaa vain hevosen koppiin ja palauttaa omistajan pihaan.

Lähettäjä: Gettu 
Päivämäärä:   5.5.25 12:06:50

Miksi on muuten hevosen kuljettaminen ok silloin kuin kyseessä on valmentautuminen ja kisaaminen, mutta yp tapauksissa huono?

Lähettäjä: Gettu 
Päivämäärä:   5.5.25 12:07:54

Tai voihan hevosella olla sama omistaja, mutta joka kesä eri laidunpaikka?

Lähettäjä: öoe 
Päivämäärä:   5.5.25 12:16:18

Olen antanut ylläpitoon kaverille, jonka oma hevonen loukkaantui ja joutui pitkälle sairaslomalle ja itsellä lähti työt alta, joten tarkoitus oli myydä mutta päädyttiin tällaiseen win-win-tilanteeseen että kaveri voi jatkaa treenaamista sen kanssa, omansa on saikulla ja itse saan järjestellä taloutta tasapainoon. Jäi sopparit tekemättä ja tästä tuli niin ruma juttu että vtuttaa näin 15v myöhemminkin.

Itselläni on ollut ylläpidossa 5v nuori kasvattajalta. Oli tarkoitus että ratsutan, kilpailutan ja myyn sitä samalla. Myynnistä provikat. Ei ollut tuolloin tarkoitus ostaa enää omaa mutta aikaa ja intoa oli kyllä sekä jo omien kohdalta kokemusta nuorista hevosista.

Kaverilla ollut ylläpitohevosia pienimuotoisessa ratsastuskoulussa tutuilta ja tutun tutuilta. Kaikki hepat vähän eri syistä mutta karkeasti lueteltuna mm. omistajalla terveyshaasteita, väliaikaista raha- tai aika-pulaa niin, että haluaa vielä hevosen pitää itsellä ja ottaa takaisin kun nuo asiat on taas paremmin. Yleensä nämäkin on näiden ihmisten omia kasvatteja joten tunneside on vahvempi. Yksi hevonen on myös loukkaantunut isosti ja tullut hänelle idealla "katso jos tästä saat kuntoutettua vielä hyvän".

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.5.25 12:17:15

.., musta toi ei pidä aina paikkaansa että jos ei ole vara ostaa ei ole varaa ylläpitoon. Kaikki ei halua sitä omaa hevosta, tai haluaa ensin ylläpidon kautta kokeilla että haluaako sitä omaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.5.25 15:55:02

No meillä ainakin on joka kesä sama laidunpaikka ja joka talvi sama talli, on ollut vuosikausia. Niin sen mielestäni pitäisikin olla. On silti hevoselle helpompaa ja yleensäkin eduksi jos se pääsee laitumelle lepoon ja luonnollista elämää viettämään vaikka olisi eri lauma ja paikka. Ei sitä minun mielestä voi oikein verrata ylläpitoon antamiseen. Siinä on kuitenkin eri talli, eri paikka, taas uusi ihminen uusine vaatimuksineen, ehkä vaan muutamia kuukausia.

Voisin jonkun pakkotilanteen edessä antaa hevoseni ylläpitoon omalle tallille tai melko lähelle. Jos vaikka terveydentila vaatisi, tai jos jäisi oikein pitkäksi aikaa työttömäksi. Myynti voisi olla silloin ylläpidon kautta. Mutta ymmärrän toisaalta niitäkin joille on vain yksinkertaisinta myydä. Kaikille ei välttämättä muodostu kummoista tunnesidettä siihen omaan hevoseen, jolloin suora myynti on helpompaa. Hyvän kodin voinee löytää molemmilla tavoilla.

Lähettäjä: Lennu 
Päivämäärä:   6.5.25 10:50:27

Kateus vie kalatkin vedestä.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   6.5.25 15:04:29

Olen omistanut muutaan hevosen, mutta niillä on ollut joko ostettaessa tai myöhemmin (muutama vuosi)tullut vaivoja joiden takia jouduttu lopettamaan. En enää uskalla laittaa isoja rahoja hevosen ostoon, vaan harrastan ennemmin ylläpitohevosilla.

Lähettäjä: Saaga 
Päivämäärä:   6.5.25 21:03:49

Mä annoin ylläpitoon sellaisen, joka oli väärissä käsissä hankala. On loppuelämän ylläpidossa ja sujuu hyvin. Jos tulee sieltä jostain syystä takaisin niin mietin sitten laitanko pois vai kokeilenko uudestaan onneani. Hevosen kapasiteetti ei riitä mulle niin ei kiinnosta sitä itse pitää. Enkä uskalla myydä sitä kun jos meneekin väärään paikkaan oon seuraavaksi käräjillä...

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   7.5.25 01:16:12

Pelkästään huonoja ja todella huonoja kokemuksia. Epärehellisiä ja nuppivikaisia riittää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.