Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä aikuisena löytää hoitohevonen

Lähettäjä: Ihmetttelijä 
Päivämäärä:   4.5.25 07:41:10

Mistä aikuisena voisi löytää vanhan kunnon hoitohevosen vai voiko?

Re: Mistä aikuisena löytää hoitohevonen

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   4.5.25 08:06:04

Facebookin Etsitään/Annetaan/Vuokralle/Hoitohevonen -ryhmään ilmoitus

Lähettäjä: lop 
Päivämäärä:   4.5.25 08:17:49

Ennemminkin Facebookissa oman alueen hevosaiheiseen ryhmään ilmoitus.

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   4.5.25 08:28:15

Onko sulla hevoskavereita? Kysy ensin heiltä?

Tai jos et halua kaverin hevosta hoitaa niin valitse talli joka olisi mieluinen ja käy laittamassa viesti heidän ilmoitustaululle. Aikuisille hevosenhoitajille on aina kysyntää!

Itse kysyin entiseltä valmentajaltani että tietäisikö hän ketään joka tarvitsisi ja päädyinkin suorilta hoitamaan ja liikuttamaan hänen hevosia.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   4.5.25 09:05:59

Kannattaa laittaa Facebookissa tosiaan myös oman alueen hevosryhmään ilmoitus, jos sellaista on.

Aikuisille hoitajille on kyllä yleensä kysyntää, kunhan vain homma toimii eli olet normaali ja mukava ihminen, jonka kanssa yhteydenpito on vaivatonta ja josta ei tule outoja fiboja (näitäkin kun on tosi paljon). Osaat vastata viestiin järkevässä ajassa, kun sovitaan, milloin tulisit hoitamaan/käymään. Tärkeää on, että pääset kulkemaan (= sinulla on auto) ja että on aidosti halua käydä. On hirveän paljon myös aikuisia ihmisiä, jotka luulevat haluavansa hoitsun, vuokrahevosen tai jotain muuta mutta eivät sitten kuitenkaan jaksa käydä muutamaa kertaa pidempään, koska se viekin aikaa.

Minulla oli joskus ilmoitus, että etsin kotitalliin aikuista hoitajaa, joka tykkäisi käydä mukana kisoissa ja sen lisäksi saa mielensä mukaan puuhata hevosten kanssa muutakin mistä vain tykkää. Yksi vastasikin innokkaasti ilmoitukseen, mutta kun minulle sopi, että hän voi tulla näyttäytymään milloin vain (vaikka samana päivänä), niin homma menikin vaikeaksi eikä hän enää mitenkään löytänyt sopivaa aikaa, milloin voisi tulla, vaikka minulle kävi koska vain. :D Muutaman päivän ähräämisen jälkeen sanoin, että jospa nyt ei jatketa tätä hommaa hänen kanssaan. Tietenkään hoitsuun ei tarvitse sitoutua vuosikausiksi, mutta sen verran olisi tarpeen olla perillä omasta elämäntilanteestaan, että osaa arvioida, onko tämä nyt esimerkiksi lähestyvän kesän herättämää innostusta, joka laantuu syyskuussa, vai jotain enemmän.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   4.5.25 09:36:40

Hirveän vaikea on löytää hoitajaa. Facebookin ilmoituksiin tulee teinien vastauksia, joista selviää heti ettei ilmoitusta ole edes luettu. Ht.netin markkinoilta saattaa vastata jo aikuinen henkilö, jolla ei kuitenkaan sitten olekaan aikaa edes vastata viesteihin tapaamisen sopimiseen asti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.5.25 09:52:25

Jep, ongelmana on että ne aikuisetkaan eivät sitten oikeasti halua hoitohevosta. Luulevat vain. Eivät vastaa viestiin, vaikka itse ovat laittaneet hakuilmoituksen hoitsusta, tai vastaavat eivätkä saa sovittua aikaa tulla käymään. Tai sitten sovitaan aika mutta tekevät oharin eikä edes hävetä, kun "tuli jotain muuta eikä nyt joutanutkaan". Jotkut jopa ilmestyvät paikalle, käyvät kolme kertaa ja sitten ei enää jaksa, kun on noita lapsia ja työkiireitä.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   4.5.25 09:58:27

Itse lopetin etsimisen, kun useamman kerran totesin omistajan liikuttavan kipeää hevosta ja itse en halua sellaiseen toimintaan osallistua..

Lähettäjä: Fanja 
Päivämäärä:   4.5.25 10:03:48

Varmaan myös kiinni siitä mitä se omistaja ajattelee että se hoitaja tekee tallilla. Aika paljon näkee ilmoituksia joissa haetaan jotain ihme viihdyttäjää hevoselle. En tiedä miksi notkuisin tallilla hevosta ”viihdyttämässä”. Hoidan kyllä sen mitä tarvitsee, mutta mitään leikkimistä en tee. Aika on rajallista myös aikuisen elämässä.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   4.5.25 10:08:51

Minä ottaisin mielelläni järkevän ja luotettavan aikuisen hoitajaksi.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   4.5.25 12:49:08

Multa vois löytyy hoitohevonen, tosin vasta kesän jälkeen (kesän on laitumella).
Kyseessä tosin nuori, eli en tiedä onko iloa.

Lähettäjä: ehje 
Päivämäärä:   4.5.25 16:52:45

Mitä vanhan kunnon hoitohevosen kanssa tehtiin?
Ja mitä hoitohevosen kanssa tehfään nykyään?

En ole koskaan käynyt ratsastuskoulussa enkä hoitanut sellaisen yksityisomistajan hevosta, joka itse hoitaisi ja liikuttaisi hevostaan, joten minun kokemukseni hoitohevosesta on paljon muutakin kuin kupin pesu ja hevosen harjaaminen.

Me teimme käytännössä kaikki tallihommat aamutallia, kengitystä ja traktorilla ajamista lukuun ottamatta. Siivottin karsinat ja tarhat ja talli, harjattiin hevoset, ajettiin, ratsastettiin, laitettiin ruuat, putsattiin varusteet, jne.

Nykyään tuo on tallityntekijän hommia, kun hoitajalle ei saa sälyttää edes hevosen harjaamista, kun se on työntekoa ja pitää olla vakuutukset ja saada palkkaa...

Eli te, jotka kaipaatte vanhan kunnon hoitohevosen kanssa puuhailua, mitä se sisältää?

Nykyään ei uskalla ottaa hoitajaksi ketään, kun aletaan valittaa, että liian työlästä, siinä joutuu tekemään jotain, vaatteet tai kädet sotkeentuu, ja kyllä pitää saada palkkaa jos tallille tulee.

Moni taas haluaa, että hoitaja tekee kaiken likaisen työn ja kuvaa kun omistaja touhuaa hevosen kanssa. Ymmärrän hyvin, ettei ketään kiinnosta olla tallilla "hevosenhoitajana" vain omistajan kuvaajana, joka putsaa rapaiset loimet ja likaiset kuolaimet kun omistaja ei itse ilkeä niihin koskea.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   4.5.25 16:57:09

Ehje, tai sitten jos se hevonen onkin täyshoidolla niin valitetaan että ei haluta vaan kävelyttää ja harjata ja puuhata hevosen kanssa ja puhdistaa varusteita vaan halutaan tehdä niitä tallitöitä.

Lähettäjä: ehje 
Päivämäärä:   4.5.25 17:11:39

_
Nimenomaan. Ei minuakaan kiinnosta mennä vain katselemaan hevosia, kun minäkin haluan tehdä niitä tallitöitä. Joten mitä tekee vanha kunnon hevosenhoitaja, eli mitä on hommalta vailla?
Ja mitä nykyään on hoitajalle tarjolla, kun tuntuu, ettei missään sa tehdä muuta kuin katsoa kun joku muu tekee tallityöt?

Mutta koska moni talli on siirtynyt puolihoitosopimuksiin, niin tallitöitä tekeville hevosenhoitajille voisi olla kysyntää. Mutta miten sitten vakutuukset? Jos hoitaja tai joku muu aiheuttaa vahinkoa jonkun omaisuudelle tai karkuuttaa hevosen, niin kuka maksaa kulut? Hevosen vakuutukset ei kotipihassa kata mitään ja jos vahingon aiheuttaja ei ole tallinpitäjä itse tai hänellä palkattu työntekijä, niin ei vakuutukset silloin häntä koske.

Eli hevosen omistajan omasta pussista? Ei ihme, ettei hevosenhoitajia sitten haluta, kun joutuisi maksamaan heidän törttöilystään...

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.5.25 17:19:38

Itse olen omistanut useita hevosia, ja viimeisimmän äkillisen poismenon jälkeen voisin käydä myös hoitamassa sopivaa, mukavaa hevosta ok puitteissa. Mutta osalla tuntuu olevan hassuja käsityksiä, ajatellaan, että se aikuinen kokenut ihminen hoitajana olisi jokin ilmainen orja, jolla voi teettää kaikki tallityöt ja palkinnoksi riittää kun pääsee taputtamaan hevosta, jolla ei ole omaa elämää tai työpaikkaa vaan hän päivystää odottamassa lähtövalmiina eteisessä 24/7, ja jota voi käskyttää ja juoksuttaa kuin 8v tallityttöjä 80-luvulla. Kun se aikuinen, kokenut ihminen saisi ihan palkkaa jos haluaisi tehdä niitä tallitöitä, joten miksi hän tekisi samaa työtä ilmaiseksi? Eli joo, en tiedä mistä löytyisi sellainen omistaja joka ymmärtää, että asioista pitää sopia etukäteen molemminpuolisesti, ja yhteistyön pitäisi perustua luottamukseen ja kunnioitukseen, ja antaa molemmille jotain. Itse arvostin omistajana omaa hoitajaa, joka tuli kuten oli sovittu, hoiti hevosen ja varusteet sovitulla tavalla, ja osasi kertoa muutoksista ja muista huomioista koska hänellä oli kokemusta ja silmää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.5.25 17:25:24

No ite voisin joskus (hevonen nyt 2v niin tuskin sille hoitajaa löytyy) haluta hoitajan joka kävisi ja tekisi asiat hyvin.
Toistaiseksi hevonen täyshoidolla eli eipä niitä tallitöitä oikein tehtäväksi ole. Mutta saisi harjata, ajaa, mitä nyt sen hevosen kanssa haluakaan tehdä.
Kunhan toiminta on hevosystävällistä ja kommunikaatio toimii.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.5.25 18:31:51

"Eli te, jotka kaipaatte vanhan kunnon hoitohevosen kanssa puuhailua, mitä se sisältää?"

Minä teen mitä milloinkin omistaja pyytää. Siivoan karsinaa/tarhaa, harjailen hevosta, juoksutan, käyn maastossa käppäilemässä, uitan, hoidan kävelytyksen jos hevonen on saikulla, laitan ruuat valmiiksi, putsaan kupit ja varusteet, lähden kisoihin hoitajaksi jne. Oikeastaan kaikkea muuta paitsi varsinaista ratsastusta (jos siis noita uitto/maastokävelyitä ei lasketa).

Päivämäärä:   4.5.25 18:51:32

Vaarana on että hoitohevosen omistajat rupeavat passauttamaan hoitajaa.

Päivämäärä:   4.5.25 19:38:40

Itse olen tälläisen aikuinen hoitaja. Käyn kahden tutun hevosia hoitamassa vuoropäivinä lähitallilla. Itseä vaan vähän jopa välillä tylsistyttää, koska täyshoitotalli kyseessä eli käytännössä vain käyn kävelyttämässä hevosen sovittuna päivänä, annan mössön & pitsaan kamat. Ehkä pitäisi löytää pienempi talli, jossa voisi puuhailla vähän laajemminkin tallihommeleita. Toisaalta, tää malli säästää aikaa, koska itselläni myös perhe & kaksi koiraa. B

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.5.25 19:45:44

Mistäpäin aloittaja etsii hoitohevosta?

Lähettäjä: @x@ 
Päivämäärä:   4.5.25 21:41:16

Olen yrittänyt etsiä hevosilleni hoitajaa ja ei täällä päin ainakaan ketään. Saa pitäisi maksaa. Näillä saisi myös ratsastaa, mutta ei tunnu sekään kiinnostavan. Haluavat käydä vain ratsastuskoulussa valmiilla.

Päivämäärä:   4.5.25 21:49:00

Meillä kuuluu puolihoitotallissa oman hevosen tallityöt eikä hevonen ole aivan aloittelijan automaatti niin eipä tuo tunnu paljon kiinnostavan vaikka saisi ilmaiseksi ratsastaa. En enää edes tarjoa. Just lähtien tuosta että edes tutustumisajan sopiminen tuntuu olevan aivan mahdotonta, se ei lupaa hyvää että hoitaja/liikuttaja koskaan edes tallille ehtisi. Hyvä kyllä kuulla että samaa on muuallakin, ettei tässä nyt ole vaan vika minussa ja hevosessani.

Se hevosen hoito on lopulta aika työlästä jos kuljet vaikka siirtolinkillä ja kuuluu vaikka karsina ja heinän pussitus. Kyllä se vie koko illan.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   4.5.25 21:50:35

Lähitallille esittäytymään.

Päivämäärä:   4.5.25 21:59:45

Harva haluaa oikeasti vain hoitaa, suurin osa tuntuu todellisuudessa haluavan vain ilmaiseksi ratsastaa eli kannattaa olla tarkka ilmoituksessa. Jos haluat vaikka mennä ihan vaan maastokävelyjä niin laita ilmoitukseen paino. En itse vastaisi yhteenkään ilmoitukseen jossa ei ole painoa tai muuten selvästi ilmene onko pieni vai iso ihminen. Tämä siksi että hevoseni on pieni ja sillä on painoraja. En halua siis todellakaan sanoa kellekään suoraan että olet liian painava :) Jos haluaa oikeasti vain hoitaa, sillä ei tietenkään sitten ole mitään väliä minkäkokoinen on ja se kannattaa mainita että nimenomaan et etsi hevosta jota myös selästä liikutetaan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   4.5.25 22:26:37

Täällä olis myös yksi 40+ aikuinen joka toivoo löytävänsä hevosystävän tai useampia elämäänsä. Mieluiten auttelisin jossain pienessä kotitallissa, en niinkään kaipaa isolle tallille. Ja mielelläni putsaisin karsinoita ja tarhoja, kantaisin vesiä ja tekisin muitakin hommia mitä tallilla on. Ratsastamaan en havittele, ehkä jotain maastokävelyitä selästä tai taluttaen. 1-2 kertaa viikossa olisin valmis käymään. Autoileva, säänkestävä ja maalaisjärkinen olen. Ottaisitko apukäsiksi tallillesi kaltaiseni?

Lähettäjä: efpihjgfopjgr 
Päivämäärä:   4.5.25 22:38:20

Varmasti hyviäkin hoitajia löytyy, mutta viime vuosina
- teinejä, siis 14-16 v jotka jaksaa käydä kuukauden ja sitten lopettaa "kun en mä ehdi"
- aikuisia, jotka oikeasti haluaa vain ilmaista ratsastusta. Sitä yleensä kysellään jo ekalla tai viimeistään tokalla kerralla. Jos sitä ei ole tarjolla tyyppi haihtuu
- oman elämänsä hevospelastajia jotka - yhden gurun verkkokurssin perusteella - näkee hevosessa koko ajan "kipuilmeitä", tai "sulkeutuneisuutta" tai "kyllä tää jotenkin ontuu..." ja "onhan tää psyykisesti tosi pahoinvoiva"
Ja näin vaikka hevoselle on tehty laaja ell tarkki viikkoa ennen;)
No nää viime mainitut mä kyllä pistän pihalle.
- sitten on nää ruokintaneuvojat, kengitysasiantuntijat, satulansovittajat jne

Jos jollain tyypillä on ollut omia hevosia vuosikymmeniä, niin semmoisen kanssa keskustelen ja kuuntelen näkemyksiä, mutta kun suurin osa alkaa pätemään vuoden ratsastuskoulukokemuksella...

Mutta juu, normaali aikuinen kokenut hevosihminen on aarre hoitajana.

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   4.5.25 22:58:22

Nykyään liikaa kyllä kaikki analysoi noita hevosia. Milloin on mitäkin mukamas vikana. Kummasti kun laittaa sen hevosen kunnolla liikkumaan niin alkaa paikat avautumaan. Kai se on niin että tieto lisää tuskaa. Parhaat hoitohevoset löytyy ratsastuskouluista, yksäreiden omistajat on usein pilipalilegoja joita vältän viimeiseen asti.

Lähettäjä: anni 
Päivämäärä:   5.5.25 00:21:12

Ihmiset tekee kyllä ihan kaikkensa ettei tarvitsisi tehdä sitä kaikkein tärkeintä: opetella ratsastamaan hyvin!
Todellakin, aina on syynä rehu, varusteet, talli, tarhaus, kipuilme - ihan mikä vaan joka kaikki korjautuisi HYVÄLLÄ RATSASTUKSELLA. Muttu kun sen opetteleminen on niin vaivalloista ja vaikeaa...

Päivämäärä:   5.5.25 00:58:17

Aikoinaan löysin juurikin ht-netistä, ja ailav

Päivämäärä:   5.5.25 09:15:44

No, ei nyt sentään kannata kuvitella että omilla ylimaallisilla ratsastustaidoilla ihmeitä saa aikaan... kyllä se vika vaan useinkin on vaikka satulassa, ja jos se siinä on niin on ihan tasan sama, miten hieno ratsastaja on, jos satula on ihan mitä sattuu. Ratsastus on VAIN osa kokonaisuutta. Ihan vaan osa. Hevonen tarvitsee hoitoonsa muutakin kuin ratsastusta, vaikka liikunta on tärkeää. Ja toisekseen meistä ei edes 0,5% ole huippuratsastajia - tuskinpa sinäkään. Eikä tule, eikä tarvitse tullakaan. Mennään sillä mikä on mahdollisuuksien rajoissa, liikutetaan hevosta sopivasti muttei liikaa ja monipuolisesti, annetaan myös lepoa ja pidetään hoidon muut osa-alueet ja varusteet kunnossa. Riittää aivan varmasti. Pelkkä erinomainen ratsastustaito ei tosiaankaan riitä hevosen terveenä pitämiseen.

Päivämäärä:   5.5.25 09:23:38

Tuo on juuri se ongelma usein. Omalle pääomalle tulee saada kohtalainen tuotto. Laina ei ole omaa pääomaa, se on velkaa ja siitä maksetaan korko. Jos kokonaisuus on hyvin laskettu, velkavipu voi tuottaa sinulle vähän tuloa. Mutta ei mitenkään välttämättä 800 000 euron laina tuota tarpeeksi sekä tallin pyöritykseen, palkkoihin että kisahevosiin. Se on oikeasti ihan mahdoton yhtälö. Sitten kun se laina on maksettu, niin hyvä tavoite voi olla vaikka 7% tuotto.

Lähettäjä: Pohjois-Karjala 
Päivämäärä:   5.5.25 09:25:47

Ei ole hoitohevosen löytäminen helppoa, kun ei tunne alueen hevosihmisiä lainkaan. Mullekin joku pieni kotitalli, jossa pääsisi monipuolisesti puuhailemaan (ei ratsastusta), olisi lottovoitto. Mutta aika tuuripeliä, että just sellaisen pitäjä just samasta tuppukylästä osuisi sinne heppatallinettiin/facebookiin samaan aikaan.

Eli jos liperiläisiä hevosenomistajia on paikalla, niin täällä yksi aikuinen ja autollinen hoitaja :)

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   5.5.25 09:27:38

Missä päin *** vaikuttaa?

Mulla on olisi just tarjota sitä mitä haet, toki hevonen asuu vuokralla pienellä kotitallilla eikä mun kotona. Mun hevonen on todella kiltti ja nauttii kun sitä hoidetaan. Saisit aloittaa heti :)
Me ollaan pohjanmaalla.

Päivämäärä:   5.5.25 09:32:16

Nykyään liikaa kyllä kaikki analysoi noita hevosia. Milloin on mitäkin mukamas vikana. Kummasti kun laittaa sen hevosen kunnolla liikkumaan niin alkaa paikat avautumaan.

Moni nykyhevosen käytös ja mahaongelma ratkeaisi sillä että olisi säännöstelty heinä sekä kunnolla liikuntaa.

Päivämäärä:   5.5.25 09:38:40

*** missä päin 3 tähteä vaikuttaa?

Päivämäärä:   5.5.25 09:43:00

Harmi, kun Pohjois-Karjala sattui väärälle puolelle maakuntaa..Laita ilmoitus fb-ryhmään hevosa-p-u-v-a pohjois-karjala. Eiköhän Liperistäkin joku paikka löydy missä käydä

Päivämäärä:   5.5.25 09:53:33

Kiitos ryhmävinkistä pisteriville! Minäpä menen katsomaan.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   5.5.25 10:00:18

Mitä te hoitohevosta etsivät oikeasti haluatte tehdä? Ratsastus ja selästäkäsin kävelytys kun lasketaan pois. Eli jos et pääse milloinkaan sinne hevosen kyytiin, niin mitä olet valmis tekemään?

Kun ei suostuta ilmaiseksi orjatyövoimaksi, niin mitä se taas tarkoittaa? Mitä asioita ei suostuta tekemään ilman korvausta, kun kyse on hoitohevosesta?

Päivämäärä:   5.5.25 10:06:19

Kai niitä voisi löytää facen ryhmistä ja täältä. Meillä olisi tarjolla 3 v shettiksiä vaikka metsälenkeille, mutta ei kulje bussit eikä täällä oikein ole seuraa niin ei ole hirveästi tunkua :D

Päivämäärä:   5.5.25 10:13:05

Samaa minä mietin, jos ei haluta ratsastaa, mutta halutaan hoitohevonen niin mitä haluaa tehdä. Itse olettaisin kiinnostavan seuraavst asiat:
-hevosen harjaus/lihashuolto ohjeistetulla tavalla
-maastakäsin kävelylenkit
-kisahoitaminen
-varusteiden putsaus
-tarhan siivoaminen
-yleisesti tarvittavien tallitöiden teko

Ja jos ei tuollaiset hommat nappa, en käsitä mitä hoitajat haluavat. Voin kaikille hoitajille myös luvata, että kyllä ne hevosten omistajat raataa tuosta vielä puolet enemmän..

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.5.25 10:59:46

Jyväskylän pohjoispuolelta olen ja lähiseuduilta toivoisin heppaystävän löytyvän, ihan mahdottomia matkoja en ole valmis ajamaan.

Minulle tämä hoitohevosen kaipuu on ihan vain kaipuuta tallielämään ja hevosten pariin. Vietin nuoruuden talleilla, ja silloinkin olin enemmän hoitajatyyppi kuin mikään tavoitteellinen ratsastaja. Parikymppisenä harrastus jäi ja tuli lähes 20v tauko. Pari vuotta sitten palasin hetkeksi ratsastustunneille, mutta vaikka se olikin kivaa niin totesin jälleen että kun varsinaisia tavoitteita ei ole, ei se ole mun juttuni. Jonkin verran olen käynyt maastoratsastuksilla tämän jälkeen.

Nyt kun lapset on jo isoja ja aikaa itselle taas enemmän, niin kaipaan elämääni jotain uutta harrastusta ja sisältöä. Hoitohevosessa yhdistyisi paluu hevosten pariin, hyötyliikunta ja ulkoilu sekä auttaminen. Toki minullakin on ehtona että hevosen omistaja olisi täysipäinen ihminen, eikä odota mitään käskytettävää piikaa saavansa. Mutta karsinan/tarhan/tallin siivous, varusteiden hoito, ruokinta on näitä mitä hevosen hoidon lisäksi olen valmis tekemään. En havittele ratsastusta ja vaikka siihen mahdollisuus olisikin niin rauhallisia maastolenkkejä enempää en edes haluaisi.

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   5.5.25 12:03:25

Ai että, minä tarvitsisin juuri hoitajaa kotitallilleni.
Juttuseuraa. Apukäsiä nuoren hevosen kanssa.
Tutuksi tullessa voisi päästä ratsastamaankin. Olisi myös pikkuponi jonka kanssa saisi vapaasti puuhata. Eikä raha vaihdu.

Vaan ei ole näkynyt.

Päivämäärä:   5.5.25 12:18:48

Xx, oletko ilmoittanut missään asiasta, vai odotatko että joku sattuisi teille kysymään saako hoitaa hevosia?

Päivämäärä:   5.5.25 13:07:07

Kannattaa laittaa paikallisiin fb-ryhmiin ilmoitus, tavoittaa varmimmin.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.5.25 13:21:13

Meillä kaipailisi Paippisissa 4v iso poni hoitajaa, ei tallitöitä, mut perushoito (hyvinvoinnin tarkastus, harjaus, mahdollisesti lisäruokien syöttö), liikutus haluamallaan tavalla maastakäsin (kävelytys, juoksutus, ohjasajo yms) tai ratsastuskin toki sopii jos koon ja osaamisen puolesta sopii nuoren ponin selkään. Tämä ei ole valmis ratsu lapsille, ei kovin aran käsittelijän harrastuskaveri vaikka kiltti onkin, eikä tallille pääse julkisilla kulkemaan. Markkinoilla ilmoitus :)

Lähettäjä: Penni 
Päivämäärä:   5.5.25 13:47:05

Koen olleeni tuollainen vanhanajan hevosenhoitaja iloisella 80-90-luvulla, ja hommiini kuuluivat juurikin nuo @x@:n mainitsemat:
-hevosen harjaus/lihashuolto ohjeistetulla tavalla
-maastakäsin kävelylenkit
-kisahoitaminen
-varusteiden putsaus
-tarhan siivoaminen
-yleisesti tarvittavien tallitöiden teko

Kävelytin hevosia maastossa myös selästä käsin ja ratsastin omistajan ollessa estynyt. Lisäksi kaikenlaista pientä, kuten hevosten siistimistä, esim. harjan nyppiminen, vihreän syöttelyä keväällä, haavojen hoitamista ohjeiden mukaan, toipilaitten kävelyttämistä ja muuta hoitoa, milloin mitäkin. Olin tallilla lähes päivittäin, ja autoin missä pystyin, vaikka heinäkuorman purkamisessa tai laidunten siirtelyssä. Ikää oli noina vuosina 16-22. Rahaa en saanut, kokemusta ja osaamista kylläkin, kiitosta ja arvostusta myös. Hyvää aikaa oli!

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   5.5.25 21:09:37

Kävin aika pitkään hoitamassa yhtä hevosta. Taluttelin kentällä tai maastossa ja laitoin ruuat lähinnä. Hevonen oli ihan kiva. En vaan jaksanut hevosen omistajaa, joka oli hysteerinen. Itsellä ollut useita omia hevosia ja tämä omistaja ohjeisti mua kuin alkeiskurssilaista. Lähetti niin pitkiä ohjeita ja lopulta mulla olisi mennyt tallilla tuntikausia, jos olisin kaiken vaadittavan tehnyt. Tuntui, että omistajalla oli jotain haasteita mielenterveytensä kanssa tms. Hevosella oli myös muita hoitajia, mutta ne ei kyllä kovin pitkään ikinä jaksaneet käydä.

Siirryin sitten vuokraamaan yhtä toista hevosta, jolla oli normaali omistaja. Tämä hevonen löytyi tutun kautta.

Päivämäärä:   6.5.25 01:03:30

Se on vähän hankala yhtälö jos ohjeita ei saa antaa. Toki en tiedä Sannan tilannetta ja homma on voinut varmasti mennä yli. Ihmisillä tuntuu vaan olevan melko kapea käsitys siitä mikä sopii. Vaikka olisikin ollut joskus oma hevonen tai useampikin, niin kyllä hevosen tarpeissa ja kokonaisuudessa voi olla hyvin erilaisia ulottuvuuksia. Jos haluaa käydä hoitamassa kerran viikossa tai ihan max kaksi ja ei pysty sitoutumaan tiettyihin päiviin, niinkuin useimmiten näissä tuntuu olevan, niin ei mitenkään voi olla kokonaisnäkemystä hevosen managementista. Omistaja vastaa hevosesta joka päivä ja siksi hänen ohjeidensa mukaan mennään.

Jos haluaa tehdä ihan omalla tavallaan niin on pakko hankkia oma hevonen. Täysihoitotallilla on aika vähän tekemistä tallitöiden näkökulmasta. Silloin kultaisella kasari-ysäri akselilla täysihoitotalleja ei ollut siinä mielessä kuin nykyään joten meno ei edes voisi olla samanlaista. Kisahoitajaksi pyydetään yleensä joku tuttu, aika harva jaksaa kisaamisen ohessa alkaa vielä neuvomaan ja näyttämään mitä pitää tehdä. Siinä kestää aikansa ennen kuin hommaan tulee rutiini.

Varustehuollossakin tuntuu olevan aika vahvasti se, että kun tavara ei ole oma niin siitä ei sitten loppupeleissä ole niin väliksi. Ja sitten tuppaa tulemaan tätä vikinää kuten yllä että omistaja yrittää vaan laittaa hoitajalle kurjat hommat koska ”ei halua liata käsiään” vaikka tosiasiassa se omistaja nimenomaan ne hommat hoitaa kaikkina niinä päivinä kun hoitaja ei ole tallilla.

Itsellä ei olisi tarvetta hoitajalle kun on vaan yksi hevonen niin ne hoitajan potentiaaliset hommat tulee hoidettua päivittäin ihan itse. Jos olisi useampia niin sitten voisi auttaa vaikka varustamisessa ja kävelyttää valmiiksi ja kisoissakin olisi enemmän tarvetta. Harvalla sitten loppupeleissä kuitenkaan on useampaa hevosta järkevien kulkuyhteyksien päässä .

Päivämäärä:   6.5.25 07:10:54

Laittakaa oikeasti se paino ilmoituksiin jos etsitte myös hevosta jonka kanssa käydä vaikka maastokävelyllä hoitamisen lisäksi. Parikin sellaista "epäselvää" ilmoitusta on tullut vastaan joihin olisi kiva ollut olla yhteydessä, mutta jos painoa ei ole, niin oletan ihmisen olevan liian iso hevoselleni, joka on pieni. Nykyisin monella hevosella on kuitenkin painoraja ratsastukseen, niin vähentää varmasti vastauksien saamista jos ei sitä ole.

Päivämäärä:   8.5.25 21:30:25

Iso kiitos kolmipisteelle tuosta fb-ryhmävinkistä! Sain ihan älyttömästi viestejä hetkessä ja nyt on oikeastaan valinnanvaikeus, millä tallilla alan käydä hoitelemassa. Kaikki ovat puhuneet, että aikuiselle, ratsastamattomalle hoitajalle on tarve mutta heitä on mahdoton löytää.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   9.5.25 12:58:26

Omaa hevosta saisi halukas rapsuttaa ja kävelyttää vaikka maailman ääriin, mutta ei tällaista oikein "uskalla" tarjota, kun aikuiset tuntuu kaipaavan sitä ratsastustakin. Tää kommentti oli huikea: "Ratsastamaan en havittele, ehkä jotain maastokävelyitä selästä tai taluttaen." Mitä se "selästä kävelyttäminen" on, jollei ratsastusta?! :D

Itsellä ei siis ole mitään oikeaa tarvetta hoitajalle, mutta toki mahdollisuus olisi olemassa, jos joku kirjaimellisesti pihaan kävelisi kysymään. Minkäänlaiselle selässä keikkujalle ei kuitenkaan ole paikkaa avoinna. Aidosti pohdin, mitä aikuiset hoitajat halaisivat tehdä...

Lähettäjä: Dubasage 
Päivämäärä:   9.5.25 20:38:41

Itse en hoida kävelytyksiä maasta käsin. Lenkkeilen päivittäin 10-15km juosten, joten valitettavasti pidempi kävelylenkki maasta käsin ei enää onnistu siihen. Jos se ei taas sovi niin sitten voin juoksuttaa. Mutta en siis kävele.

Päivämäärä:   9.5.25 22:34:37

^ No sitten et etsi sellaista hoito hevosta mitä kuuluu liikuttaa maastakäsin kävelyttäen kun et moista jaksa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.