Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko parempi myydä hevonen vai antaa yp?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.5.25 16:35:57

Onko parempi myydä hevonen vai antaa se ylläpitoon? Entä jos myynnin sen johonkin paikkaan mikä onkin kamala, tai entä jos joutuukin kiertoon? Ylläpidosta sen saisi sentään takas, jos yp koti on kamala.

Re: Onko parempi myydä hevonen vai antaa yp?

Lähettäjä: jee 
Päivämäärä:   3.5.25 16:42:07

Laittaisin ehkä ensiksi yp vaikka vuodeksi kahdeksi ja sitten ehkä myisin, jos olisin vieläkin sillä fiiliksellä :)

Mua jäi ainakin kaduttaan, että myin. Ja jälkiviisaana voin todeta, että olisi pitänyt ennemmin antaa yp.
Ei sen takia, että paikka olisi ollut huono mihin myin, vaan se katumus siitä myymisestä on niin suuri. :/

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   3.5.25 16:43:59

Riippuu kenen kannalta ajattelet. Ylläpidossa annat sen ilmaiseksi käyttöön, ja jos hevonen hajoaa, se palautuu sinulle sellaisena. Jos et välitä rahasta, ylläpitoon antaminen on tietysti riskittömämpää sen suhteen, että saat hevosen sieltä halutessasi pois.

Ylläpitohevosen hankkijat eivät vain ole niitä parhaiten varoissaan olevia yleensä, ellei yp-hevosta haeta joksikin aikaa vaikkapa varsan painikaveriksi sillä ajatuksella, että sitä ei pidetä vuosia. Yp-hevosen loppuelämän kotiin haluavat haluavat niin yleensä juuri siksi, ettei ole rahaa hankkia hevosta ja/tai ei tiedetä, halutaanko sitoutua hevoseen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.5.25 16:56:08

Olen antanut ylläpitoon ihan mukamas taitaville jotka tunsin useamman vuoden ajalta. Lopputuloksena hevonen palautui ja sen luotto ratsastajaan kadonnut ja varjo entisestään. Kadutti sekä hevosen takia ja senkin, koska sen työn minkä jo kerran oli samaan hevoseen tehnyt, sai aloittaa käytännössä alusta.

Eli sittemmin olen päättänyt aina myydä. Kadutti tai ei, en ala enää korjaamaan muiden jälkiä omalla kustannuksellani. En yksinkertaisesti koe sitä sen arvoiseksi.

Päivämäärä:   3.5.25 17:01:30

Lisäyksenä, eli on myös henkisesti todella raskasta, kun oma sydän tekemisessä mukana ja haluat parasta hevoselle. Itsekkäästi suojelen siis myös itseäni, myydessä hevosesta luopuu kokonaan, eikä tarvitse kohdata sitä myöhemmin. Vastuu ei ole silloin enää minulla, toisin kuin ylläpitodiileissä osittain on.

Lähettäjä: Sylvia 
Päivämäärä:   3.5.25 17:54:41

Ylläpitoon laittaen moni tuomitsee itse hevosensa elämään kiertolaisen elämää, jos ei ajatus ole selkeästi se, että hevonen palautuu ylläpitäjältä kotiin. Ei se hevosta lohduta, että omistajan kohdalla nimi pysyy samana, jos se vaihtaa tallilta ja ihmiseltä toiselle puolen vuoden tai vuoden välein. Yleensä hyvilläkin ylläpitäjillä ylläpitoon ottamisen ajatus on juuri se, että ei halua sitoutua hevoseen loppuelämäksi.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   3.5.25 18:33:57

Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 3.5.25 16:56:08

Olen antanut ylläpitoon ihan mukamas taitaville jotka tunsin useamman vuoden ajalta. Lopputuloksena hevonen palautui ja sen luotto ratsastajaan kadonnut ja varjo entisestään. Kadutti sekä hevosen takia ja senkin, koska sen työn minkä jo kerran oli samaan hevoseen tehnyt, sai aloittaa käytännössä alusta.
Eli sittemmin olen päättänyt aina myydä. Kadutti tai ei, en ala enää korjaamaan muiden jälkiä omalla kustannuksellani. En yksinkertaisesti koe sitä sen arvoiseksi.*

Melko tökerää tekstiä hevosta ajatellen!!! Hepasta viis kunhan sun työn jälki näkyy, yök!!

Lähettäjä: Ritzy 
Päivämäärä:   3.5.25 19:03:21

Annan ylläpitoon, mutta yleensä vain kisaaville. Samapa tuo jos hajoaa.

Päivämäärä:   3.5.25 19:14:28

,, , anteeksi nyt vain mutta miten niin olen väittänyt ettei hevosella muka ole väliä? Kyllä se kirpaisee, kun luottavainen hevonen ei enää luota. Ja rakennat siihen suhteen uudestaan, että käsiteltävyys paranee ja sitä myötä myös hevosen elämän laatu. Luetun ymmärtäminen ei taida olla sun vahvin osa-alue...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.5.25 19:19:17

jos olisin luopumassa, ehdottomasti yp ekana.

Fakta on että a) ylläpitohevosia on vähän ja b) ostomahdollisuuden kanssa ilmoittautujia sitäkin enemmän.

Ostajalle, etenkin vaikka ensihevosen ostajalle tuo on ihan paras tilanne, ettei tarvitse heti sitoutua vaan katsoa synkkaako.

Vähän siis riippuu siitä mihin sulla on resursseja ja mitä haluat.

Haluatko hevosesta eroon ja vastuun kokonaan pois? Myy.

Haluatko laittaa enemmän aikaa ja vaivaa uuden omistajan etsimiseen pitkällä aikavälillä? Valmis ratkomaan sotkua jos ylläpitäjä onkin (sori) jonkin sortin sekopää? :D
Mutta voit varmemmin pitää huolta ettei joudu kiertoon tai huonoon kotiin - voi se siltikin. Mutta pienempi mahis jos etsit vuosien ajan ylläpitäjän kautta omistajaa.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   3.5.25 19:39:24

Ostajan näkökulmasta ei ikinä mitään ylläpitoon ostomahdollisuudella -kuvioita. Näistä tulee mieleen se, että hevosesta ei haluta luopua, väliaikaisesti ei ole varaa ylläpitää hevosta ja taloudellisen tilanteen kohennuttua se haetaan pois, tai että odotukset uutta kotia kohtana ovat liian korkealla. Jos hevonen ostetaan, se ostetaan kerralla ilman mitään ylläpitoja tai osamaksuja.

Jos on joku uniikki lumihiutale -tyyppinen hevonen joka on niin 'persoonallinen' ettei sen kanssa moni pärjää niin joku koeaika ehkä, mutta tarkkaan sovittuna niin ettei hevosen myyjä maksa koeajalla tallipaikkaa siltä varalta että hevonen palautuu.

Niin monta tarinaa on siitä että hevonen haetaan laiminlyötynä ylläpito kodista, tai ylläpitohevonen haetaan omistajalle juuri kisakauden kynnyksellä/keväällä/laidunkauden jälkeen you name it. Pettymyksiä puolin ja toisin.

Entä jos -ajattelutavalla mikään ei johda mihinkään. Voi osua huono tuuri ja uusi koti olla kamala, tai sitten voi olla parempi kuin nykyinen.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   3.5.25 21:05:21

Onko sinulla tallia pihassa mihin sen ylläpidosta palaavan hevosen saat, vai pitääkö jonotella tallipaikkoja jos hevonen palautuu yllättäen?

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   3.5.25 21:11:52

Myydä!

Jos (ja kun) hevonen ja sen varusteet rikotaan ylläpidossa, sinulle ei jää mitään. Mikään sopimus ei kata kaikkea.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.5.25 21:21:04

-. -, yleensä tätä varten on irtisanomisaika että saa sen tallipaikan järjestettyä.

Lähettäjä: Fiuu 
Päivämäärä:   3.5.25 22:06:54

Itse olen antamassa omani yp. Tutulle ihmiselle, joka ollut jo yli 10v hepan elämässä mukana ja jonka kanssa tiedän, että heppa saa elää samanlaista eloa kuin tähänkin asti (tallipaikka ym säilyy samana). Tosin meidän diili enemmän puoliyp, vaikka itse osallistun vain rahallisesti osaan kuluista. Tämä ratkaisu siksi, että en halua muuttaa heppaa mukana kun itse muutan säästääkseni sen muuton tuomalta stressiltä. Pallottelin myös lopetuksen mahdollisuutta, mutta siihen ei tarvinnut päätyä, kun hepan pitkäaikainen vuokraaja itse sanoi voivansa lähteä yp-diiliin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.