Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastus+sydänsairaus

Lähettäjä: Vertaistukea 
Päivämäärä:   2.5.25 17:24:57

Onko täällä ketään ketä jatkoi harrastusta vakavan sydänsairauden diagnosoinnin jälkeen? Ehkä olet saanut myös tahdistimen? Haluan myös kuulla jos joku on sairauden vuoksi lopettanut ja miksi päätyi tähän. Vertaistuen tarpeessa :)

Re: Ratsastus+sydänsairaus

Lähettäjä: beige 
Päivämäärä:   2.5.25 19:49:17

Minulla on. Ja tahdistinkin löytyy, se laitettiin jo nuorena aikuisena. Ei enää mitään negatiivista vaikutusta ratsastukseen (treenaan ja kilpailen omalla hevosella), kun hoito ja lääkitys kunnossa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.5.25 19:53:03

Mulla on pitkän Qt:n oireyhtymä ja beetasalpaajat. Sain diagnoosin, kun olin ratsastanut jo lähes 20 vuotta. En aio lopettaa. Jos kuolen hevosen selkään, niin kuolenpahan tehdessä sitä mitä rakastin. Toki minun tilanteessani ratsastuksen ei pitäisi vaikuttaa riskiin saada kohtausta, joten en tiedä olenko ihan samassa veneessä kuitenkaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.25 19:58:42

Mulla on sysänlihassairaus johon liittyen rytmihäiriötä ja ICD-tahdistin. Elämä jatkuu ja heppailut jatkuu. Enää en ratsasta aktiivisesti muista syistä, mutta en näkisi sille estettä, kunhan vaan kehoa kuuntelee ja lääkitys on kunnossa.

Onko sulla tuore diagnoosi?

Päivämäärä:   2.5.25 20:24:49

Pitkä qt ja b-salpaaja on ihan peanuts verrattuna johonkin sydänlihassairauteen, jossa ICD-tarve

Päivämäärä:   2.5.25 20:36:27

Voi jeesus. En tiennyt, että tää on kilpailu kellä on vakavin sairaus.

Päivämäärä:   3.5.25 09:41:09

Ei ole kilpailu, kaikki kokemukset kiinnostaa oli "lievä" tai vakava! :) beige ja . Kiva kuulla kokemuksista ettei ole haitannut harrastusta, missä lajissa beige kisaat? Mulla vielä kardiomyopatia tutkimukset hieman kesken mutta tahdistin mahdollisesti tulossa rytmihäiriöiden vuoksi. Mutta koska asiat tietysti jo pyörii mielessä jo tässä kohtaa niin kiva kuulla jo kokemuksia :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.5.25 09:55:16

Mitä sulla epäillään?

Sydänsairauksien kanssa kannattaa minimoida stressi, liikkua kehoa kuunnellen ja nukkua mahdollisimman paljon. Ratsastukseen tuskin on esteitä, mutta riippuen tilanteesta, en lähtis yksin mihinkään laukkamaastoihin.

Beetasalpaajat voi hankaloittaa liikkumista, kun sykkeet ei nouse, itellä ainakin tuntuu keho tosi raskaalta aluksi ja vaatii käynnistelyä ja lämmittelyä.

Suosittelen, että hankit jonkun urheilukellon jossa on hyvä sykkeen seuranta, jos sellaista ei vielä ole.

Päivämäärä:   3.5.25 12:03:22

Trabekuloiva kardiomyopatia on epäilyksenä. Lääkitys on avoin kun beetasalpaajia en sietänyt verenpaineen laskun vuoksi joten sen kanssa hakua vielä. Täytyy pistää kello hakuseen!

Lähettäjä: £ 
Päivämäärä:   3.5.25 12:30:18

Ai pitkä QT on peanuts? Kun ensimmäinen oire on usein äkkikuolema. Just. Onneksi sentään usein huomataan ja lääkitään :)

Lähettäjä: LLi 
Päivämäärä:   3.5.25 15:27:05

Ilman beetasalpaajia pärjättävä sillä ne vaikuttaa kuitenkin suorituskykyyn ja kilpailen kv. Joskus voin kuolla siellä kisoissa tai sit en, mut enpä mä sitä jaksa murehtia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.