Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoshieronnasta kyssäri

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.25 11:00:41

Miksi hevosten kohdalla hieronnasta sanotaan olevan hyötyä, mutta ihmisten kohdalla sanotaan, että se tuottaa lähinnä mielihyvää, mutta ei korjaa mitään? Eikä siitä ole oikein mitään tutkimusnäyttöä ja tulosta saisi tekemällä ihan itse aktiivista jumppaa.

Tää ei ole hyökkäys, vaan aito pohdinta. Sinänsä mielihyvän tuottaminen omalle heppakaverille on sekin arvokas ajatus.

Re: Hevoshieronnasta kyssäri

Lähettäjä: Ios 
Päivämäärä:   2.5.25 11:10:04

Miksi kaikki urheilijat käyttää hierontaa ja se on osana valmennusohjelmia jos siitä ei ole hyötyä?

Hieronnasta ei ole hyötyä jos valmennus on pielessä, hevonen ei liiku tarpeeksi tai se liikkuu jatkuvasti väärin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   2.5.25 11:12:59

No en ole moista valhetta ihmisten hieronnasta kuullut. Puhuvatko noin hulluja ne, ketkä eivät hierojalla ole koskaan käyneet?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.5.25 11:15:49

Itse hierotutan hevosen säännöllisesti siksi, että hieronnassa löytyy ne jumit ja ongelmakohdat, esimerkiksi satulan epäsopivuus näkyy jo varhaisessa vaiheessa hieromalla.
Eli hieronta on tietyllä tavalla diagnostiikkaa, ja sopiva liike on lääkettä siihen löydettyyn oireeseen. Eli tarvitsen hierojan kertomaan, mitä minun kannattaa hevosessa jumpata.

Voisin hieroa hevosen tietty itsekin, mutta käytän mieluummin ulkopuolista, koska itse näen ja kosken hevosta päivittäin, mikä sokeuttaa omaa silmää hitaille muutoksille. Tarpeeksi usein ja riittävän harvoin käyvä hieroja puolestaan on mestari löytämään juuri ne hiljaa hiipien tulevat jumit.

Itse käyn hierojalla, koska teen toimistotyötä ja olen huomannut että hieronta yhdessä salitreenin kanssa pitää niskaperäiset migreenit poissa. Pelkästä salitreenistäkin on apua, mutta ihan kuten hevosenkin kohdalla, hieroja löytää sieltä ne hitaasti ajan kanssa muodostuneet jumit ja toispuoleisuudet, joita en itse tunnista, koska olen omissa nahoissani koko ajan.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   2.5.25 11:30:50

Kyllä hieronnan vaikutukset on aika laajat, esim. täällä tietoa: https://www.suomenurheiluhierontakeskus.fi/fi/hieronnan-hyodyt/

Hevosella hieronnalla on tärkeämpi rooli kuin ihmisellä sen takia että sen on aika vaikea tehdä yhtä laajaa repertuaaria erilaisia kohdennettuja harjoituksia kuin ihmisellä ja lisäksi se ei osaa puhua jos joku paikka on kipeä tai kireä. Mutta niin ihmisellä kuin hevosellakin, lihasten ja muiden kudosten epätasapaino tai heikkous ei korjaannu hieronnalla vaan treenillä ja niistä ne kivut ja kireydet usein johtuvat.

T. Fysioterapeutti

Päivämäärä:   2.5.25 13:20:34

Mulle hieronta on myös tietolähde kuten -- sanoi. Toki myös hevoselle hyvää oloa ja on sellaisiakin jumeja, jotka ei jumppaamalla niin helposti aukea. Mutta ennen kaikkea hieronta tuo mulle tietoa siitä, onko jotain ns uusia erikoisuuksia, kehittyykö lihaksisto tasaisesti yms. Tätä voin sitten hyödyntää liikuntaa suunnitellessa.

Päivämäärä:   2.5.25 14:19:14

Kannattaa ennemmin laittaa rahat laadukkaaseen valmennukseen kuin hierontaan ensisijaisesti. Hieroja näkee seuraukset mutta ei voi poistaa niitä. Vinolla hevosella kipeytyy/kiristyy samat paikat aina uudestaan. Laadukkaan valmennuksen avulla hevosta voidaan vahvistaa ja suoristaa niin että niitä jumeja ei synny.

Hierojaa ei kannata myöskään käyttää ”diagnostiikassa” koska hän toteaa taas vaan lopputuloksen ja voi vaan arvailla taustalla olevaa syytä. Se valmentaja näkee puutteet hevosen liikkumisessa ja voi vaikuttaa niihin. Sama myös eläinlääkäri jolta saa asianmukaisen diagnoosin, ei arvausta, ja ennen kaikkea tehoavan hoidon.

Vaikka lihashuollolla on paikkansa niin ihmis- kuin hevosurheilijan urheilullisessa kokonaisuudessa, yksikään ihmisurheilija ei kuvittele käyttävänsä hierontaa valmennuksen tai lääkärin korvaajana. En tiedä mistä hevospuolelle on livahtanut tällainen ajatustapa.

Lähettäjä: KK 
Päivämäärä:   2.5.25 14:28:46

Niskoja on vaikea itse edes hieroa niin pakko mennä hierojalle, jos pää ei käänny :D mutta hevosen ja koiran voin ihan itse "hieroa" läpi ja samalla tulee karvakorvat tutummaksi. Kyllä pitäisi omistajan olla tietoinen siitä, missä ne jumit on ja miten niitä saa auki, testata tuon satulan toimivuuden jne. Ei siihen mitään hierojaa tarvitse.

Päivämäärä:   2.5.25 14:33:40

Ei mun mielestä ole diastogniikkaa, jos hieroja sanoo, että "oli oikea lapa enemmän jumissa kuin viimeksi". Sehän on sen jälkeen mun vastuulla keksiä, oonko rasittanut hevosta eri tavalla, onko hevonen tuntunut erilaiselta, onko satulan toppaukset painunut vinoon tai mitä nyt sitten onkin. Mutta ilman hierontaa en olisi saanut tietoa siitä, että hevosen oikea lapa on rasittanut eri tavalla kuin aiemmin.

Tai voi olla tiedossa, että hevonen on vaikka liukastunut ja hieroja voi sitten kertoa, miltä lihaksisto tuntuu sen jälkeen. Tai kuten oma oli saanut potkun lihakseen. Paria viikkoa myöhemmin ell totesi muuten käydessään että jumissahan se siitä on. Ei se siitä jumppaamalla olisi muuksi mennyt. Onneksi oli hieroja tulossa ja sai suojakramppia avattua. Sen jälkeen oli mahdollista jumpata aluetta.

En tiedä keksitkö piste tän keskustelun perusteella että joku korvaisi hieronnalla valmentajaa tai lääkäriä.

Lähettäjä: Hieroja 
Päivämäärä:   2.5.25 14:50:35

"Kannattaa ennemmin laittaa rahat laadukkaaseen valmennukseen kuin hierontaan ensisijaisesti. Hieroja näkee seuraukset mutta ei voi poistaa niitä. Vinolla hevosella kipeytyy/kiristyy samat paikat aina uudestaan. Laadukkaan valmennuksen avulla hevosta voidaan vahvistaa ja suoristaa niin että niitä jumeja ei synny."

Itse teen yhteistyötä valmentajien kanssa ja jos valmenaja ei ole tuttu niin pyydän omistajaa kertomaan valmenajalle löydöksistä. Voivat sitten yhdessä miettiä mistä ongelmat johtuu.
Sanon myös omistajille, että tärkein työ tehdään aina hierontojen välissä.

Päivämäärä:   2.5.25 15:03:42

Hierotutan tarvittaessa=jos treenillä ei pysy suorana tms. Samoin itse korjaan/paikannan omaa vinoutta hierojalla

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   2.5.25 15:25:55

Tarkotetaankohan tuolla, että ihmisten kohdalla _pelkästä_ hieronnasta ei ole erityistä hyötyä? Mulla on tuttu, joka ei harrasta minkäänlaista liikuntaa, tekee istumatyötä ja kulkee autolla 500m matkatkin, ja käy kolmen viikon välein hieronnassa kun on niin jumissa. Sitten hieroja sanoo, että pitää tulla vähintään kolmen viikoin välein, niin hierotaan "jumit auki" kun "lihaskalvotkin on niin kireät". No @!#$, Sherlock, jollakin sen ihmisen pitää pystyasentoa kannatella, ja jos lihasvoima on pyöreä nolla, niin sitten pitää lihaskalvoja kiristää.
Oho tulipa vuodatus :D Mutta tämä vain esimerkkinä, että eri asia jonkun aktiiviurheilijan hieronta laadukkaan treenin ohella, kuin pelkän hieronnan varaan laskeminen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.