Lähettäjä: -
Päivämäärä: 3.5.25 11:31:50
Olen eri henkilö, kuin edellinen -, kirjoitin tuossa yllä luopumisen vaikeudesta. Itsellenikin on kyllä tärkeää varmistaa hevoselle niin hyvät olosuhteet kuin vain mahdollista, tallipaikat olen aina valinnut niin että tarhausaika on mahdollisimman pitkä ja tarhat postimerkkiä suuremmat, olen pyrkinyt aina kun mahdollista siihen, että hevoseni tarhaa kaverin kanssa ja pyrin pitämään myös esim. ruokinnan hyvin yksinkertaisena, huolehdin tietenkin säännölliset eläinlääkärit, kengitykset jne.
Samaan aikaan haluan kuitenkin, että tallin olosuhteet tarjoavat myös minulle treenipuitteet, joissa haluamani kaltainen treenaaminen on mahdollista. Oman lajini luonteesta johtuen treeni on minulle paljon muutakin kuin vain pyörimistä sileällä maneesissa, maastoilen vähintään kerran viikossa ellei keli ole siihen täysin mahdoton, teen koulutreeniä, esteitä, puomityöskentelyä, maastoesteitä, juoksutusta/ohjasajoa ja välillä myös ratsastan vaihteluksi ilman satulaa, kuolaimettomilla suitsilla tai kokonaan ilman suitsia. Käytännössä maneesitalli on silti ainoa vaihtoehto omaan elämäntilanteeseeni (minulla ei esim. ajallisesti ole mahdollisuutta kuskailla hevosta joka viikko useita kertoja viikossa maneesille treenaamaan, silloin kun kenttä on muuttunut jäätiköksi ja maastossakin on jäistä).
Kaikki tämä on kyllä minulle jotenkin mahdollista järjestää, mutta se vaatii täällä Etelä-Suomessa melko runsaasti sekä aikaa (talli kaukana kotoa, jotta hevosella olisi riittävän hyvät olosuhteet) että rahaa (tallivuokra on kaukanakin kallis ja matkakulutkin vievät oman osansa) ja molemmista on viime vuosina ollut pulaa kaikkien kustannusten noustua ja perheen ja työn viedessä oman aikansa. Tietyn vaativuustason työ ja palkka on edellytys sille, että rahat tähän kaikkeen riittävät eli siitäkään ei voi tinkiä. Jatkuvasti siis kipuilen sen kanssa onko tässä yhtälössä mitään järkeä, pitäisikö vaihtaa edullisempaan lajiin ja laskea omia tavoitteita jne.
Mutta en sitten kuitenkaan osannut ilman hevostakaan olla, muista lajeista en vain saa samanlaista fiilistä, kuin yhdessä tekemisestä ja onnistumisesta hevosen kanssa. Vaikka treenaankin tavoitteellisesti, niin minulle on nimenomaan tärkeää se yhteys toiseen elävään olentoon sekä toimia ratsastajana niin että hevonen pystyy ehjänä ja motivoituneena. En siis näe että tavoitteellinen kilparatsastus olisi jotenkin ristiriidassa sen kanssa, että voin "puuhata ja harrastaa rakkaan ystävän kanssa".
|