Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laiskasta hevosesta eteenpäinpyrkivä

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   30.4.25 06:47:59

Saako laiskasta hevosesta energistä/eteenpäinpyrkivää?

Ostin hevosen ja kotiin kun tuli, oli aivan eriainen kun koeratsastuksessa. En tiedä oliko sitä seisotettu pitkään vai oliko sitä hakattu ennen mun tuloa koska se oli melko kirroksilla ja energinen, sai pikemminkin tehdä tosi paljon töitä että rauhottu ja rentoutu.

Kotiin kun tuli, oli muutaman päivän kotiutumisen jjälkeen heti tosi passiivinen. Ei kipeän oloinen (juurihan me ostotarkin läpikin tultiin) vaan tarhassa iloinen ja eloisa, tyytyväisenä lähtee töihin, mutta mahdottoman hidas ja laiska ratsastaa.

Saa edeltävän paikan ohjeen mukaan vapaati heinää ja kauraa 2,5L päivässä (sit saa vitamiinia, kiv, sinkki)

Millä lähtee tätä purkaan? Hevonen ollut mulla nyt muutaman kk ja edelleen laiska ja hidas jalalle. VAlmennuksissa käyn 3x viikossa nyt alkuun ja niissä sen kyllä saamme aina ratsastettua aktiiviseksi valmentajan kanssa, mutt kyllä joka askel pitää vaatia. Estehevoseksi ostin joten aika harmillista jos on aivan työnnettävä malli.

Toki vielä nii uus tapaus että hakusessa vielä millaine on sopiva treenirutiini tälle, enemmän vapaita vai ei vapaita yhtään, eemmän koaa treeniä vai lyhyitä tehokkaita treenejä jne...

Re: Laiskasta hevosesta eteenpäinpyrkivä

Päivämäärä:   30.4.25 06:50:24

Ja siis tyytyväinen ja pirteä ilme ratsastuksesakin, mutta on vaan hidas ja laiska. Korvat hörössä menee, lähtee mielellään töihin, mutta on kyllä täysin eteenpäinpitkittava (toki en potki eteen vaan yritän ratsastaa pienin avuin jne, sanona vain).

Olen kyllä ihan kokenut ratsastaja ja ammattilaiset apuna, tässä nyt lähinnä haen lääkettä pelkoon että ostinko tosiaan laiskan hevosen vai voiko tän vielä ratsastuksella saada paremmaksi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.4.25 06:55:11

Apua tää olisi voinut olla mun näppikseltä. Uusi hevonen on ollut nyt pari kk eikä ole yhtään niin reipas ja menevä kuin koeratsastuksessa. Tähän asti olen yrittänyt säätää varusteita paremmaksi, koska selvästi on herkkä satulalle ja kuolaimelle, mutta nyt kun ne on saatu kuntoon niin ei edelleenkään ole niin reipas kuin "pitäisi". Ajattelin seuraavaksi aloittaa mahahaavalääkityksen, jos sittenkin on stressannut muuttoa ja mahasta kipeä. Ruokinnassa on vielä varaa lisätä väkkäreitä joten se sitten ehkä seuraavaksi. Jos ei muuta, niin kesäksi lomalle sitten.

Lähettäjä: Kura 
Päivämäärä:   30.4.25 07:07:59

Voi olla, että se on vaan tottunut erilaiseen ratsastustyyliin ja ottaa aikansa, että teille löytyy yhteinen sävel. Voi hyvinkin olla myös muuttostressiä, osa hevosista käpertyy itseensä kun niitä jännittää.

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   30.4.25 07:16:57

Puristatko jalalla? Hidastatko istunnalla? Millä neuvoin valmentaja lähestyy asiaa? Terve hevonen haluaa liikkua, onko lihava? Syynä voi olla moni asia, yleensä kipu tai huono ratsastus. Ehkä riittävä mutta rajoitettu heinä/ öljy/ joku täysrehu voisi kokeilla. On ilm pv jos estehevonen ? Parempi jos hevonen ottaa iisisti, voihan olla myös että ed paikassa joku stressata hevosta, kierroksilla käyminen ei ole hyvä asia eikä sama kuin energia ratsastuksessa. Onko sillä millainen kunto? Uuden hevosen kanssa tekisin pitkiä rauhallisia maastoiluja ja muuten vain valmentajan kanssa ja tosiaan tsekkaus: kipu, varusteet, oma ratsastus, ruokinta, tarhailu (onko muutosta edelliseen) kelit ja talliolosuhteet. Jos ns kaikki kunnossa sitten vaan avuille herkistys ja kunnon kasvatus

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.4.25 07:18:59

Ehkä hevonen ikävöi paikanvaihdoksen jälkeen ja on tosiaankin käpertynyt ja masentunut. Voisiko sen kanssa tehdä yhdessä jotain muuta kuin ratsastusta? Eräässä kirjassa kerrottiin huippuravurista, joka masentui jostain jutusta (en enää muista mistä) niin, että siltä meni ihan kokonaan juoksuhalut. Sen annettiin toipua rauhassa. Se valjastettiin, ja sen annettiin itse päättää mitä se halusi tehdä. Meni pitkiä aikoja että hevonen ei halunnut lähteä tallinpihasta minnekään, siinä seistiin pari tuntia valjaissa kärryt perässä. Sitten yhtenä päivänä hevonen halusikin lähteä liikkeelle, sitten käytiin aina sellainen lenkki minkä hevonen itse halusi. Pitkän ajan se vei mutta lopulta palattiin myös raveissa voittokantaan :) Kyllähän se itselläkin on niin että toipuminen vie oman aikansa ja siinä ei paljon läheisten tsemppaukset auta. Toivotaan että teille löytyy ratkaisu. Onko hevosella tarhakaveri?

Päivämäärä:   30.4.25 07:22:58

Mäkin tutkitutin mahan jo, eikä löytynyt mitään. Epäilinkin kyllä ettei olis mitään, koska tosiaan tyytyväisenä mennä lompsottelee eikä näytä tyytymättömältä eikä kipeeltä, mutta on vaan mahdottoman hidas lompsottelija ja jos saisi valita niin jolkottelis kyllä sellasta tuntuponin vauhtia korvat hörössä pää pitkällä että oksat pois. Ja satula ja suu tsekattu toki, hierottu. Hiekkakuvasinkin ja otettiin verikokeet.

Mutta ehkä annan aikaa vielä. Ehkä en vaan osaa ratsastaa sitä riittävän hyvin.

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   30.4.25 07:23:49

Mitä muuta hevosen kanssa tehdään kuin valmennuksia. Maastot voisi olla hyvä ja siellä hakea motivaatiota.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.4.25 07:28:24

Jos jokainen askel pitää vaatia, niin ratsastat väärin. Et sinä hevosta energiseksi saa jokaista askelta vaatimalla. Ehkäpä otat nyt vähän takapakkia ja keskityt olennaiseen. Ratsasta paljon maastossa ja tee hevosen ehdoilla laukkavetoja. Vähennä nyt toistaiseksi kentällä ratsastusta, mutta silloin kun menet kentällä, niin keskity energiaan. Käyntiverkassa paljon pysähdyksiä, peruutuksia eli takaosaa aktivoivia tehtäviä. Käynnin jälkeen ravi-käynti siirtymiä, ei ravia. Ja niin, että vaadit hevosen siirtymään napakasti raviin pienestä pyynnöstä ja jos se ei siirry riittävän napakasti, niin heti raipalla merkki pohkeen taakse. Näitä niin pitkään, että hevonen on aktiivinen. Sen jälkeen kun saat hevosen energiseksi, niin tee kivoja juttuja. Laukkaa, puomeja, kerta viikossa esteitä jne.

Ala vääntämään ja kunnolla treenamaan vasta sitten, kun hevonen löytää energisyytensä. Ja samalla kohotat hevosen peruskuntoa.

Ja totta kai tarkista varusteiden sopivuus ja tarkista oma istuntasi. Kaikki puristus voi aiheuttaa hitautta. Katso myös, että säilytät pehmeän kuolaintuntuman koko ajan.

Päivämäärä:   30.4.25 07:28:54

Vaikea uskoa mihinkään masennukseen tai stressiin, koska tosiaan oli tosi levoton ja vähän jopa vauhko ilme myyntitallilla ja nyt kotona on todella tyytyväinen ja lungi, pötköttelee pitkää pituuttaan päiväunilla ja nuohoo kavereiden kanssa. Aina kirkas ilme ja kävelee portille. Koeratsastuksissa siellä vanhas paikas ei tehnt niin ja oli silminnähden levottomampi.

On tosian tehty tosi laaja ostotarkki eli taivutus, jalkakuvat, selänkuvaus, hampaat, myöhemmin tähystys vatsaan, hiekkakuvat ja verikokeet. Satula sovitettu sekä satulacomilla että hieroja katsonut hevosen että on hyvä ja kivuton lihaksistoltaan.

Voi olla että jään liikaa pyytämään ja pyytämään kun ei liiku, mutta yritön tähän kokoajan keskittyä eikä se liiku siltikään. Valmennuksissa valmentaja vaan vaatii enemmän ja enemmän napakkuutta alkuun (hyvä valmentaja, ei siis mitään piiskaamista vaadi vaan napakkoja mutta hellittäviä apuja) ja sit se siitä herää ja saadaan se töihin. Mutta edelleen kyllä kaikki pitää tunnin aikana vaatia, jos jää hetkekskä matkusteleen niin nukahtaa heti.

En toki tiedä mikä on kunnon suhteen totuus, mutta kuulemma kisakunnossa ja täydessä treenissä myyjän mukaan. EIkä tää kyllä niinkun mitenkään hirveesti hikoo tai väsähdä, on vaan laiskan olonen. Vähän pulska on ehkä, silti eläinlääkärin mukaan sopivassa kunnossa mutta omaan silmään vähän paksu.

Päivämäärä:   30.4.25 07:33:51

Tehdään muutakin kun valmennuksia :D Keskimäärin 2 kouluvalmennusta viikossa ja 1 estevalmennus. Sitten 1 vapaa, 2 maastoa missä mennään myös kunnolla laukkaa ja rämmitään mettässä ja sitten menen kerran itsenäisesti jotain puomijumppaa/kavaletteja. Ja siis kouluvalmennukset ei ole mitään nuttura tiukalla sulkuja aina. Tehdään myös niitä sulkuja, mutta monesti toinen valmennus just enempi sitä että mennään isoa laukkaa, hevonen reagoi jne.

Ja se on vähän sellanen itseään ruokkiva ongelma. Joo, on eteenpäinpotkittava jota saa joka asekeleella ratsastaa, silti yritän toki aina kaikkeni etten jää pyytämään vaanjuutikin pohje ja sitten raipalla merkki jos ei reagoi.Yritän myös mennä aina verkoissa kevyessä istunnassa isoa laukkaa että heräisi, tää auttaa edes jonkunverran. Kyllä mulla on ratsastuksellisesti peruasiat kunnossa ja erittäin hyvät valmentajat. En silti sano etteikä vika olis satulan päällä, mutta tarkoitan ettei kyseessä ole iin yksinkertainen ongelma että mä puristan polvella tai istun painopiste edessä. Perusasiat on kunnossa ja valvotut

Päivämäärä:   30.4.25 07:39:56

Tai voihan mulla toki sellasissa perusasioissa olla vikaa ettei tää treeni sovi hevoselle. Maastotkin usein sellasia 45min-1h ja sisältää käynti, ravi laukka pieniä pätkiä (meillä ei ole kauheen pitkiä pätkiä missä pohjat sallii ravin&laukan). Pitäisikö mennä mielummin maastopäivinä esim vaan käyntiä ja mennä huomattavasti pidempään.. Toki tää on maastossakin käynnissä sellanen laiskiainen etä jotenkinhan se pitäis saada marssimaan että siitä olis jotain iloa. Ravissa&laukassa kyllä maastossa liikkuu sopivalla energialla. Ei nyt villiinny, mutta liikkuu mukavammin eteen ku kentällä

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.4.25 07:51:51

En ole kyllä ihan varma tosta valmentajasta, jos teette sulkuja hevosella, joka ei ole pohkeen edessä ja liiku oma-aloitteisesti eteen...
Sanoisin, että anna sille aikaa ja ruokaa. Kokeile eri tapoja rytmittää työtä, esim mitä teet peräkkäisinä päivinä. Ota mukaan puomit ym tehtäviä, vaikka teet sileää, sillä aika moni estehevonen syttyy niistä ja niillä voi hevosta hyvällä tavalla innostaa.
Jotkut rennot yksilöt vaativat todella ratsastajan istunnalta myös "irtonaisuutta", eli istunnassa ei saa olla mitään mikä voi edes väärinymmärrettynä jarruttaa. Alkaen mukautumisesta, vatsa-, selkä-ja kylkilihasten aktivaatiosta, käden joustosta, reiden, polven ja pakaran rentoudesta, hengityksestä jne. Moni juttu vaikuttaa. Ja sitten tietysti pohjat ja varusteet. Joillekin hitaille kuitupohja on ihan vauhdintappaja, samoin liian raskas, kova tai märkä pohja. Käytä kevyttä istuntaa ja tarvittaessa tarkasta myös, millaiset kannukset ja raippa sopivat hevoselle parhaiten. Hyvä valmentaja osaa auttaa näissäkin.

Lähettäjä: Hurma 
Päivämäärä:   30.4.25 08:08:42

Satula?
Mulla hevoset 12-16h ulkona, jotkut parin tunnin tarhaukseen tottuneet on olleet muutaman viikon väsyneitä, mutta ei kyllä kuukausia.

Päivämäärä:   30.4.25 08:14:05

Jos luit kommentin niin niistä tuli kyllä ilmi että hevonen tulee kyllä valmennuksissa hyväksi ja liikkuu pohkeen edessä. Kyllä sillon voi treenailla asioita, esim niitä sulkuja joskus. Tai väistöjä, tai siirtymisiä. Se että

Ulkoilun muuttuminen myös on yksi mitä mietin, se siirtyi kuulemma 16h ulkoilusta vanhassa paikassa meille pihattoon. Oli mulla tallissa eka mutta stressas selkeesti ja tuhos seiniä (kuten veikkaan stressanneen edelliseski paikas koska seinät oli aivan syöty). Nyt kuitenkin ollut pihatossakin monta kk jo joten en usko että on väysymystä senkä suhteen ja se leipää hyvin. Mulla on valvontakamera sekö tarhan että pihaton puolella ja tiedän että lepää kunnolla. MUtta toki kävelee myös paljon, pitkin metsätarhaa, pihattotarhaa ja heinäkatostarhaa ja touhottaa kaverin kans

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.4.25 08:16:01

Jos yhtään epäilyttää hevosen terveys, niin yksi tärkeä tutkimus on tekemättä ja se on suoliston ultraus. Omani muuttui suoliston paksuuntuessa säpsyilyn ja vauhkoilun kautta täydeksi laiskiaiseksi, kuin liisterissä olisi ratsastanut. Tyytymätön ilme alkoi tulla kuvaan vasta kun tilanne meni vielä vakavammaksi.

Lähettäjä: Kimmo 
Päivämäärä:   30.4.25 08:31:38

Onko hevonen ollut Suomessa josta ostettu? Voisiko edellinen omistaja tulla pitämään tuntia? Jos ostettu ulkomailta, olisiko mahdollista että hevonen on vaihtunut toiseen…?

Päivämäärä:   30.4.25 08:37:35

"Lähettäjä: kk
Päivämäärä: 30.4.25 07:28:54

Vaikea uskoa mihinkään masennukseen tai stressiin, koska tosiaan oli tosi levoton ja vähän jopa vauhko ilme myyntitallilla ja nyt kotona on todella tyytyväinen ja lungi, pötköttelee pitkää pituuttaan päiväunilla ja nuohoo kavereiden kanssa. Aina kirkas ilme ja kävelee portille. Koeratsastuksissa siellä vanhas paikas ei tehnt niin ja oli silminnähden levottomampi."

Todennäköisesti aiemman tallin olosuhteet ylipäätään ei ole hevoselle sopineet jolloin on siellä yleisesti ollut levoton ja tyytymätön ja sitä kautta se on myös ratsastettavuuteen vaikuttanut. Nyt kun hevonen on tallilla jossa se viihtyy hyvin, on rento jne, niin myös ratsastaessa todellinen tilanne tullut esiin.

Päivämäärä:   30.4.25 08:46:41

Jep sitä mä pelkään, siksi tässä pohdinkin että millä saisi energisyyttä. Pelkään todellakin että tämä vaan on laiska ja pyrkimätön hevonen ja se tuli esille vaan nyt kun pääsi rauhalliseen ja stressittämään eämään

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.4.25 08:52:17

Minulla oli uuden hevosen kanssa pahoja eteenpäinpyrkimysongelmia. Niihin löytyi helpotus, kun otettiin jakso jonka aikana hevosta kohdeltiin kuin sisäänratsastettavaa hevosta: Kehuttiin jo pelkästä ravisiirtymästä, ja ratsastaja pyysi käyntiin ennen kuin hevonen ehti itse hyytyä siirtymän jälkeen. Eli ihan pari askelta ravia, kovat kehut, ja käyntiin. Pikkuhilljaa sitä ravattavaa matkaa pidennettiin mutta aina vain sen verran että hevonen ei itse ehdi edes ajatella hiljentävänsä.

Ja kun onnistui ravissa, niin sama laukassa :)

Oletko kokeillut antaa hevoselle kunnon lomaa? Esim. pari viikkoa ihan täyslomaa?

Päivämäärä:   30.4.25 09:02:43

Mun edellinen heppa oli luonnostaan tosi lepposa. Jännittyneenä siihen tuli vauhtia, mutta tyytyväisenä arjessa oli sellainen laahustaja. Olen ihan ok pätevä ratsastaja, kouluttanut hevosen kokonaan itse ja kisasin sen kanssa kolmea lajia kansallisella tasolla. Valmennusasiat kunnossa jne. Silti niin vaan kun sinne heitti oikeasti huippuammattilaisen kyytiin niin koko ongelman korjaamiseen kului ehkä 2,5 sek.

Hevonen yksinkertaisesti ei saa jättää reagoimatta jalkaan eikä hidastaa vauhtia pyytämättä. Ohjeeksi saatiin että tästä eteenpäin se vaan liikkuu itse eteenpäin jokaisen askeleen ja sä istut hiljaa tekemättä mitään. Ekat korjaukset joutui olla isoja, mutta sen jälkeen se kyllä pysyi reippaana jos vaan itse ei jäänyt jalalla pyytämään liikaa ja varmuuden vuoksi.

Päivämäärä:   30.4.25 09:03:41

Ei ole mahdollista saada tuntia edeltävältä omistajalta, tuli myyntitalli myi ja tullut sinne ulkomailta. Enkä kyllä ottaisikaan tuntia, hevonen oli kuitenkin myös huomattavan stressaantunut siellä ja epäilen tosissani että sille on vähän piiskaa annettu kintuille ennen koeratsastusta koska oli tosi säpsy ja hermoilevan oloinen, vaikkakin energinen. EI ihan jaa sellainen ratsastaja samoja arvoja kanssani.

Lomaa on annettu, pari vko täysloma, sit myös kokeiltu syksitreeniä että joka toinen päivä kevyempää, sit kokeiltu muutaman päivän sykleissä treeniä ja sit vapaaata. Sit olen antanut 3 viikon välein kevyemmän viikon kun vaan maastoilee ja enemmän vapaita.

Ainut havainto mitä olen tehnyt, on että jos paljon vapaita tai vaan kävelyä niin sen jälkeen ratsatsukseen paluu entistä tuskasempaa. On entistä hitaampi ja ihan jäykkä. Kun on tasaisemmin treeissä, on vetreä ja tulee muutoin avuille paremmin, paitsi tosiaan vaatii hirveesti töitä et liikkuu eteen. Muutoin en ole huomannut mitään muutosta energiassa oli lomia tai vapaita kuinka usein vaan. Ei kerää energiaa vapaista.

Päivämäärä:   30.4.25 09:04:39

Suolistosta kysyin kyllä ell mutta ei nähnyt syytä. Veriarvot kaikki ok, karva hyvä, hyvässä lihassa, ei oireile mitenkään kipua tai epämukavuutta. On vaan passiivinen hevonen. Mutta toki pidettävä se mielessä, ehkä sitäkin jossin vaiheessa sit suunniteltava

Lähettäjä: niips 
Päivämäärä:   30.4.25 09:11:49

Mulla on nuori hevonen (alle 10v) joka on ollut aina vähän asenteella että työnteko ei kiinnosta, voisi vain haaveilla ja käpsytellä maastossa.
Sitten päätin, että nyt riittää... Kuukauden ratsastin vain pelkästää hevosta eteen ja piti reagoida aina eteenpäin lähtemällä, muodolla yms ei ollut mitään väliä. Tätä tehtiin kuukausi. Pikkuhiljaa hevonen alkoi itse oivaltaa, että kai sitä voi liikkua eteenkin reippaasti :) No edelleenkään ei ole mikään tykki, mutta välillä saa jopa jo jarrutella. Alkuun tälle sopi parhaiten kaksi päivää treeniä ja yksi vapaa. Nyt voidaan jo tehdä 3-4 päivää treeniä ja sitten vapaa :)

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.4.25 09:13:58

Minusta kuulostaa, että tässä ei vaan nyt hevonen ja ratsastaja kohtaa.
Etsit enemmän säpäkkää, nopeaa hevosta ja kuulostaa että uusi hevonen on enemmän diesel. Ja se ei ratsastuksella muutu.

Esimerkkinä oma, on täysin estesukuinen mutta sellainen jolla ei ole koskaan kiire mihinkään.
Menee piffit ja paffit, on todella herkkä ja isoliikkeinen mutta ei sellainen säpäkkä, mitä monesti estehevoselta haetaan. Tämän kun ymmärsin niin laji vaihtui esteistä kouluun.

Toki tämä myös hyppää hyvin, mutta sellainen hunter-tyyppinen esteillä.

Aloittajalle sanoisin, että jos haet säpäkkää ja nopealiikkeistä hevosta, kannattaa vaihtaa.

Lähettäjä: lotta 
Päivämäärä:   30.4.25 09:25:45

https://eurodressage.com/2019/11/14/functionality-equitation-resetting-leg-aids

Tuo oli hyvä juttu.

Päivämäärä:   30.4.25 09:27:05

Joo sitähän mä pelkään. Mähän tykkään tästä aivan valtavasti, sitku saadaan valmennuksissa liikkuun. Mun edeltävä oli säpäkkä ja kuuma, mutta myös hypätessä helposti epävarma. Tämä on kunnon kone, menee kaiken mistä vaan ja millon vaan, liikkuu tosi tasapainosesti ja rytmikkäästi ja todella kivan tunteen antaa selkään, sitten kun saadaan liikkumaan. Mutta valehtelisin jos väittäisin että häiritsee että on niin hidas ja ''laiska''. Kattelen kadehtien muiden meneviä ja energisiä hevosia, niistä tulee sellainen urheiluhevosen tuntu. Vaikka tää tekee todella todella hienosti ja miellyttävä hypät sitku saadaan syttyyn, aina joutuu niin hitokseen tekeen töitä että saa sen liikkeelle ja hyppään, että tulee sellanen tunne et joutuu pakottaan töihin ja se masentaa ittee kun tuntuu ettei hevonen nauti. Vaikka oikeesti suorittaa tyytyväisellä ilmeellä kaiken.

No ehkä annan vielä aikaa, tää olis mun unelmahevonen jos sais pari napsua poweria lisää.

Päivämäärä:   30.4.25 09:32:29

Hyvä nolonen juttu, täytyy lukea ajatuksella.

Ehkä nyt otan vielä kunnon tehokuurin siihen etten jää vahingossakaan pyytämään ja pyytämään vaan hellittäisin avut. Tiedän että helposti jään kokoajan työntään jalalla kun ei liiku, vaikkakin siis mietin sitä joka ratsastuksella ja koitan siihen keskittyä. Raipalla napautuskin tuppaa yleensä auttamaan noin 2 metriä ja sit taas hyytyy, voi sii solla että kuitnekin vahingossa liikaa pyytelen jalalla... Huoh harmillista kun hevonen niin täykky muuten.

RUokintaa myös miettinyt, että onks kaura hyväks, mutta sit taas ku akura sulaa tällä hyvin ja kun laskin energiat tosta kaurasta versus muutamiin energiarehuihin makkinoilla ni munhan tarvis syöttää isompaa määrää pussirehua saadakseni saman määrän muuntokelpoista energiaa joten tuskin sekään tätä hevosta elävoittää vaikka vaihtaisi johonkin boosteri rehuun. SRV, vitamiinit, kupari, sinkki, kalsium, rauta, magesium ja fosfori tarve laskettu ja saa tarpeeksi

Lähettäjä: koulu 
Päivämäärä:   30.4.25 10:17:22

Mun heppa oli sellainen, että jos vähänkin istunnalla puristi/oli ympärillä/paino väärässä kohtaa, niin ei liikkunut eteenpäin. Täyty mennä kroppa täysin rentona ja jalat irti, ja käyttää pohjetta vain hetkellisesti, jolloin sitten reagoi terävästi. Oli todella herkkä ja energinen kun ratsasti näin. Mun kokenut kaveri kun kokeili mennä sillä, ja hän oli tottunut olemaan istunnalla koko ajan vähän hevosen ympärillä, niin ei saanut mun hevosta liikkumaan yhtään mihinkään.

Jos jumittunut niin hyvää treeniä jo käynnissä mennä ympyrällä, etkä tee yhtään mitään, kunnes hevonen pysähtyy itsekseen, jolloin pyydät kerran napakasti eteen ja heti taas kaikkiavut pois ja kehu. Kun ei enää yritä pysähtyä/hidastaa, kokeile koskettaa pohkeella, niin hevosen tulisi sitten reagoida siihen hyvin. Seuraavaksi sama ravissa, istut tekemättä yhtään mitään ja odotat vain että hevonen itse hidastaa käyntiin ja siitä taas napakka korjaus eteen, avut pois ja kehu. Mikäli heppa ei hidasta, niin voit kokeilla antaa normaalisti pohjetta, ja taas kehua ja avut pois kun reagoi. Ja sama homma laukassa.

Näin kun teet muutamia ratsastuksia/ratsastuksien alussa hetken, voit saada hevosen taas herkäksi avuille. Jollain voi kestää että joutuu harjoittelemaan pidempään, mutta on sen arvoista.

Lähettäjä: er 
Päivämäärä:   30.4.25 10:25:10

"Ehkä nyt otan vielä kunnon tehokuurin siihen etten jää vahingossakaan pyytämään ja pyytämään vaan hellittäisin avut. Tiedän että helposti jään kokoajan työntään jalalla kun ei liiku, vaikkakin siis mietin sitä joka ratsastuksella ja koitan siihen keskittyä. Raipalla napautuskin tuppaa yleensä auttamaan noin 2 metriä ja sit taas hyytyy, voi sii solla että kuitnekin vahingossa liikaa pyytelen jalalla... Huoh harmillista kun hevonen niin täykky muuten."

Tää kuulostaa ihan jokaisen turtuneen ratsastuskouluhevosen ratsastamiselta :D Just tossa jokun aikaa sitten eksyin vuuoosien jälkeen ratsastuskoululle irtotunnille ihan huvikseen, ja ai että oli masentavaa ratsastaa tuommoisella, mitä saisi kokoajan pyytää eteenpäin, ihan sama vaikka saisi napakasti eteenpäin, se "vauhti" loppuu sen parin askeleen jälkeen :) ei ole kyllä iloa antavaa ratsastusta tuommoinen.

Päivämäärä:   30.4.25 10:36:45

Kyllä siitä oikeanlaisella treenillä herkästi vastaavan saa, mutta tuskin muuttuu kovin säpäkäksi. Minun hevonen oli ennen kovin säikky ja reaktiivinen, oli hyvin sähäkkä ja vauhdikas lähinnä koska juoksi apuja karkuun. Kun tuli minulle, elämä tasaantui ja ratsastuksessa olikin selkeät ja reilut avut, kuoriutui ihan uudenlainen perusluonteeltaan lunki ja liikkeitään rauhallinen hevonen. Alkuun menikin oikeastaan ääripäästä toiseen eli oli jopa liian hidas ja "laiska". Ratkaisuna tähän oli se, että kentälle mennessä jo alkukäynneissä pohkeeseen on vastattava, pohje aina irti, kun sitä ei käytetä ja pohjeavut on kevyet, raippa ja ääni vahvistaa, jos apu ei mene läpi heti. Alkuun tehtiin jonkun aikaa myös sitä, että alkukäynnit muualla kuin kentällä ja kentällä sitten vaan reippaasti eteen, muodolla ei väliä, ja kun liikkuu niin kiitos ja lopetus. Usein kiinnitetään liikaa huomiota siihen, että hevosen on aina oltava kauniissa nipussa kaula kaarella, mutta se on täysin toissijaista sillon, jos hevonen on hidas. Kaunis muoto on oleellinen vasta sitten, kun moottori toimii. Onhan hevonen myös liikkuessaan riittävän ryhdikästä edestä? Löysä ja kaula kaarella kulkeva hevonen on useimmiten myös vahvasti etupainoinen, jolloin se ei edes pysty liikkua kovin rivakasti. Eli muoto auki, ryhti ylös ja reippaasti eteen, mutta pohkeen käyttö minimiin! Hevosen kehityksen kannalta ratsuttaja voisi olla myös hyvä sijoitus. Osaava ja säännöllisesti käyvä ammattilainen saa hevosen herkisteltyä nopeasti, joka auttaa myös omaa ratsastustasi, kun näet ja tunnet miten ratsuttaja saa hevosen toimimaan.

Lähettäjä: Joo-o 
Päivämäärä:   30.4.25 11:09:36

Minulla on auttanut monen dieselin kanssa se, että olen lähtenyt siitä, mitä se hevonen haluaa. Mikä on sille mieluinen palkinto? Monesti näiden leppoisten lompsijoiden kanssa palkinto on pysähtyminen :D
Eli sitten olen alkuun ratsastanut todella yksinkertaisesti: reippaasti eteen, haluan että vastaa 100% siihen mitä pyydän, pitää liikkua muutama askel reippaasti ilman eteenpäin pyytävää apua ja sitten heti pyyntö takaisin, pysähdys ja ohjat ja jalka pois. Hetken saa levätä ja ihmetellä että "näinkö helpolla pääsee", sitten uudestaan sama. Tätä toistetaan ja vähitellen lisätään menoaikaa, ja ihan innokkaasti ja kevyesti ovat alkaneet liikkua eteen.
Tosi tärkeää, että pyyntö loppuu erittäin selkeästi. Melkein saa irrottaa pohkeet kyljistä, ja istunta on vain mukana, ei pyydä yhtään eteen.
Tällaisen "uudelleenkoulutuksen" jälkeen alkavat yleensä liikkua ihan hyvin eteen. Sittenkin pidän treenin hyvin jaksoitettuna lepohetkillä, eli ei 10 min samaa tehtävää ilman taukoja, vaan muutama onnistumisen hetki, joiden jälkeen tauko.
Karen Rohlfilla oli muistaakseni tästä joku video tai podcast, missä positiivisesti ja hevoslähtöisesti asiaa käsittelee kouluratsastuksen kannalta.

Päivämäärä:   30.4.25 11:10:05

Mulla valmentaja käy välillä hevosen selässä ja noh, kyllähän se hänen allaan liikkuu hienosti. Että ehkä nyt kuitenkin käännän katseet takas satulanpäälliseen.

Mun edeltävä hevonen oli tosi kuuma ja reaktiivinen, senkanssa koko ratsastuksen teema oli aina vaan päästä lähelle että se anto olla jalalla lähellä ja ''halata'' jalalla. Ehkä mun olis nyt saatavase set up kääntymään omassa päässä että se jalka pysyisi ihan irti irti.

Kyllä tää myö shelposti painuu etupainoseks sillon kun jää laiskaksi mutta sitä yritän mys korjailla eli suinkaan en yritä ratsastaa sitä linkkuun alas. Ihan nyt ekana otan kyllä täältä hyviä tipsejä kokeiluun siitä että alottaa vaikka käynnissä sillä jalka irti-napakka merkki-jalka irti harjoituksella. Ja valmentaja vinkkasi kokeileen joskus käynnistä laukkaverkkaan siirtymistä suoraa, koska alkuravit on tuskasimmat ja sillonhan ne ongelmat alkaa sitten kasaantua jos mulla jää tuuppaamisvaihde päälle heti alkuraveissa ja hevonen jää jalan taa heti. Olen vaan arkaillut käynti-laukka siirtymää suoraa verryttelyssä koska kyseessä iso ja ''raskas'' hevonen niin pelkään ettei lämpeä tarpeeksi käynnissä laukkaa varten

Päivämäärä:   30.4.25 11:19:04

Laiskasta hevosesta saa vaikka kuuman, jos sen osaa virittää oikein.

Yhdellä laiskanpulskealla toimi parhaiten laukanvaihdot heti alkuun. Ei hinkattu mitään puhtaita kouluvaihtoja vaan vähän sillain kevyessä istunnassa ”roikaistiin” seuraavaan laukkaan. Ylipäätänsä laukka kevyessä istunnassa on monille dieseleille sopiva viritys. Sillon ei nyplätä ohjalla päätä alas tai pyöritä ympyröitä, mennään vaan eteen löysähköllä ohjalla uraa pitkin.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   30.4.25 12:36:50

Ja jotkut hevoset vaatii kunnon treeniä että virittyy. Jos niitä ratsastelee vaan kevyesti ja rennosti, niin ne on sellaisia hitaampia, mutta kun laitetaan kunnolla töihin, niin alkaa löytyä virtaa, myös seuraavina päivinä.

Päivämäärä:   30.4.25 12:43:59

Joo sen oon kyl huomannu et löysäily tai vapaa ei paranna. Kovien treenien jälkeen parempi, mutta toki kokonaistasolla edelleen keinot löytymättä energiseen liikkumiseen ja ikuisesti ei vaan voi treenata kovaa.

Täytyy nyt uudella tarmolla vielä kokeilla muuttaa omaa ratastusta ja treenin runkoa

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   30.4.25 13:31:00

Antaisin aikaa teille parivaljakkona ja koittaisin vähän erilaisia treenirytmejä ja sitä ekstrakeskittymistä omaan tekemiseen. Jos hevonen kuitenkin liikkuu valkun kanssa ok ja sinäkin saat sen valmennuksissa hereille en heittäisi vielä kirvestä kaivoon.

Voihan se hevonen olla väsynytkin. Ei siksi mitä sinä teet, vaan kuormittunut edellisestä sopimattomasta paikasta ja muutoista ja nyt sitten "nukkuu univelkoja pois". Koittaisin ehkä mennä hetken siten, että pitäisin nuo maastot pelkkinä käyntilenkkeinä.
Sitten taas jos se ei ala tuoda haluttua vaikutusta voisi kokeilla lyhyempiä, mutta intensiivisempiä treenejä. Ei yhtään suoraan hölklttelyä vaan paljon siirtymisiä, väistättelyjä, taivutuksia, pari-kolme askelta sinne, tänne ja tuonne. Aloita välillä alku käyntien jälkeen suoraan laukassa, kaarteita vasta laukassa, vaihto ja sama homma toisin päin.

Mulla on ratsuna iso, hitaanlainen ruunanretale jolla kilpailen helpoissa koululuokissa. Tämä liikkuu max. 5 kertaa viikossa, eli kaksi täysvapaata ja noina viitenä päivänä sitten vähän kaikesta riippuen "kunnolla koulua" , puomeja, ehkä pikkuesteitä, juoksutus, joskus on ohjasajettukin, maastokövely, hölkkä radalla... Jos tällä tekee liikaa niin tuntuu vähän leipääntyvän ja tulee entistä raskaammaksi. Mutta ei tälle sitten sovi pidemmät vapaatkaan kun alkaa tulla painetta kattilaan. Olisi sitä sopivaa terävyyttä ja räjähtävyyttä, mutta se suuntautuu kyttäilyyn ja poukkoiluun :D yrityksen ja erehdyksen kautta on pitänyt opetella sopiva liikutusrytmi ja lomien pituudet (esim. 2 vkoa on ok, 5 vkon jälkeen meni samanmoiset sekoillessa ennen kuin oli taas normaali ratsastaa) sekä tietysti yrittää opetella itse paremmaksi ratsastajaksi.

Ja hei, jos jatkuvasti tuntuu että ette ole sopiva pari ja treeni on väkinäistä punkemista ilman varsinaista edistystä niin turha on loputtomiin hakata päätä seinään. Tämä myyntiin ja uutta matoa koukkuun. Varmasti on tämäkin hevonen silti opettanut sinua sinä aikana kun olet sen pitänyt. Tai sitten parhaassa tapauksessa löydätte yhteisen sävelen ja pääset nauttimaan tästä kaverista vuosikausiksi. Tsemppiä!

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   30.4.25 14:42:37

Jos aikaisemmat hevosesi ovat olleet kuumia ja nopeita, niin et ehkä ihan aidosti vaan osaa ratsastaa vielä hitaampaa hevosta. Tällä ei ole mitäön tekemistä ratsastusvuosien kanssa vaan enemmänkin sen kanssa, onko tottunut ratsastamaan hitaita ja ymmärtääkö sen, miten hevonen ratsastetaan nopeaksi. Ilmojen lämpeneminen voi myös vaikuttaa (ainakin meillä hevonen lösähtää saman tien, kun plussa-asteet menee lähelle kymmentä).

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   30.4.25 16:04:57

En lukenut nyt kaikkea, mutta ehkä hevonen ei ole vaan tarpeeksi hyvässä kunnossa sun alla tekemiseen? Edellisen omistajan käsitys treenatusta hevosesta voi olla toisenlainen.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   30.4.25 16:29:56

Pihatossa kuluttaa enemmän energiaa ja tottumattomanaei ehkä osaa levätä siellä riittävästi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.4.25 16:32:34

Ulkomaan tuonnin kohdalla miettisin, että ootko saanut sen hevosen jonka ostit vai saman näköisen hevosen samoilla merkeillä?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   30.4.25 16:48:57

Mulla kesti mun nykyisen hevosen kanssa pitkään että päästiin ns sinuiksi. Sen aikaa oli just tahmea ja pohkeen takana. Kyseessä tosi herkkä hevonen ja tiesin, että mun ratsastustyyli poikkesi paljon edellisen ratsastajan tyylistä. Koeratsastuksethan oli mennyt hyvin mutta arki koitti sitten... Oli paljon kiinni istunnasta, etten puske istunnalla jne ja vaikka älysin sen nopeasti, korjaamisessa ja oikeiden nappuloiden löytämisessä kesti. (ja kun päälle laittaa ympäristön, ihmisten ja hevoskavereiden vaihtumiset, niin kotiutuminenkin vaikutti)
Tsemppiä!

Lähettäjä: nepu 
Päivämäärä:   30.4.25 21:13:41

Väkirehuannos on kyllä aika pieni. Urheiluponitkin syö enemmän. Ratsastuskouluhevosen aamuannos.

Lähettäjä: Valkovuokko 
Päivämäärä:   30.4.25 21:17:17

Satula?

Lähettäjä: No-on 
Päivämäärä:   30.4.25 21:26:54

Ei johdu väkirehusta. Enemmänkin kivennäis-ja vitamiinivaje jos joku. Ei lisää ruokintaa, ellei selkeä tarve proteiinirehulle, kaura pois tilalle rypsikrono ja litra sitä on jo paljon. Tai racing easypro.

Lähettäjä: Moro 
Päivämäärä:   30.4.25 21:34:04

Kokeile b vitamiini kuuria esim trikem
B liq. B6 vitamiinin puutos vaikuttaa muiden b vitamiinien synteesiin ja tarvr lisääntyy liikunsssa…toki jos menee valmentajalla hyvin ni sitten vähän kyseenalaista et johtuis ruuasta. Vaikka on tarpeeks kaikkea ni muista laskea myös kivennäisten keskinäinen suhde. Jos rautaa liikaa ei imeydy sinkki ja kupari. Jos kalkkia liikaa rautaa vähän ni kalkki hidastaa raudan imeytymistä jne

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   30.4.25 21:37:44

Jos hevosen kanssa valmennaudutaan kolmesti viikossa niin se tarvitsee urheiluhevosen ruokavalion! Aikuinen hevonen joka liikkuu paljon, tarvitsee reilusti tasalaatuista täysrehua, tarvittaessa valkuaispitoisempaa ns. kilparehua ilta-annoksen.

Ala siis lisätä ruokaa ja katso mitä tapahtuu. 2+2+2 on hyvä ylläpitoannos ja jos liikunta on rankkaa tai hevonen on iso niin siinä on varaa vielä lisätä reilusti.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   30.4.25 21:39:13

Minkä rotuinen hevonen? Asuuko tallissa vai pihatossa?

Lähettäjä: cie 
Päivämäärä:   30.4.25 22:44:25

"Hidas ratsastaja tekee hitaan hevosen, nopea ratsastaja nopean hevosen."

Sä olet hevoselle liian hidas itse. Ja varmaan jäät jumputtamaan jalalla. Jalka irti koko ajan ja se käy vaan salamannopeasti kyljessä kun hevoselle on asiaa. Jos ei mitään tapahdu niin raippa, aivan välittömästi!

Mun valkku sanoo aina, että täytyy vaatia ihan joka apuun reagointia HETI. Yksikään apu ei saa olla sellainen ettei sen jälkeen tapahdu mitään muutosta.
Ja kyllä aluksi joutuu muistuttamaan raipalla että ihan oikeastui nyt pitää liikkua! Hevonen on viisas eläin, hyvin nopeasti se oppii liikkumaan ihan pienestä pohkeen kosketuksesta.

Päivämäärä:   2.5.25 07:03:08

Ei se nyt ihan noinkaan mene että urheiluhevonen tarvii hienoa urheiluhevosen pussriruokaa hirveät määrät. Ja sä siis ohjeistat antaan 2+2+2 litraa rehua edes spesiofioimatta mitä rehua se on ja mitä se sisältää :D No ei mene kyllä ihan putkeen nyt.

Meillä on hyvä heinä ja sitä saa niin paljon kun syö. Tarkoista hivenaineanalyyseista analyysien perusteella olen laskenut että saa heinästä, kaurasta, kivennnäisestä noin 106 MJ energiaa, 750g sulavaa raakavalkuaista, 42g kalsiumia, 23g fosforia, 16mg magnesiumia, 900mg rautaa, 110mg kuparia, 690mg sinkkiä ja kaikki vitamiinit saantisuosituksen yläpuolella (saa ade-vitamiinia ja BE-vitamiinia)

Niin ja hevonen on vähän paksu. Ell mukaan sopiva, mutta mielummin kyllä liian paksu kuin laiha. Kerro mitä taikapölyä jossain rehussa on että se piristäisi yhtäkkiä hevosen?

Päivämäärä:   2.5.25 07:06:20

Ja tosiaan kuten ketjussa on kerrottu, on suomessa koeratsastettu ja ostettu, on mennyt laajan ostotarkin läpi ja sen lisäksi satula katottu, hampaat hoidettu, hiekkakuvattu ja suu tutkittu. Ja ostotarkissa jalat+selkä. Hierottu ja kaikki ok. Kipeyttä ei syytä uskoa.

Mulle saa kyllä paljastaa suuret salat ruokinnasta, mutta kerta meillä kaikki saantisuositusten mukaset tarpeet täyttyy ja hevonen on mielummin paksu kuin kuiva, saa kertoa mitä sitten siitä ruuasta halutaan? Täytyisi vähän tietää mikä se taikapöly on mitä siinä pitää olla, jotta osaa ostaa oikeaa tavaraa. Koska tähän astisista löytyy samaa kamaa kuin heinästä ja kaurasta, valkuaista, hivenaineita, muuntokelpoista energiaa jne ne täyttyy kyllä.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   2.5.25 08:34:01

Jos kaikki on kunnossa, niin oikeasti sinun apusi ja ratsastustapasi saattavat vaan olla erilaiset kuin edellisellä omistajalla ja siksi hevonen reagoi ”hidastelemalla”. Uusi hevonen saattaa olla tällainen syntyjään vähän diesel, jota pitää ratsastaa nopeilla ja irtonaisilla avuilla ja jos olet tottunut ratsastamaan kuumakalleja, niin se ratsastustapa on ihan päinvastainen. Hidaskin hevonen voi olla tosi herkkä ja herkemmät hevoset reagoi ratsastajan vaihtumiseen ja vähänkin erilaisiin apuihin ja tämä tulee esiin tietysti vasta siinä vaiheessa, kun hevonen ei kulje enää vanhoilla asetuksilla. Jotkut reagoi hidastelemalla ja toiset sitten isommin esim. pukittelulla. Tämä korjaantuu kyllä ajan kanssa, kun löydät oikeat nappulat ja hevonen oppii tulkitsemaan sinua paremmin.

Tsemppiä aloittaja! Dieselin saa kyllä helposti nopeaksi ja kuumumaan, kun oppii itse nopeaksi. :)

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   2.5.25 08:35:47

Tuota ruokintakokeilua kannattaa kyllä harkita. Olet kyllä minusta tosi järkevästi koostanut hevosesi ruokinnan heinäpohjalle, mutta ehkäpä joku energiarehu olisi kokeilemisen arvoinen.
Aikoinaan kun kisasin kenttää, niin lisäenergiana annoin Racing Poweria ja sen vaikutus oli kyllä ihan selkeä.

Lähettäjä: CY 
Päivämäärä:   2.5.25 13:33:31

Lähestytään tätä ruokintaa toiselta kantilta.
Hevosen ruokinta on muutossa muuttunut. Teidän heinä ei ole samoilla arvoilla kuin edellisen tallin. Olettaisin ainakin:
Eli et voi ruokkia sitä kuitenkaan täysin samalla lailla.
Se voi saada nyt esim tuplamäärät valkuaista mitä edellisellä tallilla. Tai sokeria.

Jos hevonen on paksu/paksuhko, se saa liikaa ruokaa.

Esimerkkinä. Itselläni on hevonen joka ei siedä liikaa valkuaista, menee heti ns tukkoon ja rupeaa liikkumaan haluttomasti kuin olisi tukossa lihaksistosta. Hieman kankea, hieman haluton, hidas, vertyy kyllä mutta aika työllä. Kun valkuiaista antaa pikkusen vähemmän kuin oikeasti on tarve, hevonen muuttuu pirteäksi ja letkeäksi.
Yhtään vahvaa lisärehua ei voi antaa, heinän määrää on rajoitettava. Heinäkin mieluusti mahd köyhää.

Eli aina se lisäruokintakaan sitä hevosta piristä vaikka kuinka energiaa työntäisi.

Ei se ota eikä annakaa jos kokeilet vähentää heinämäärää, sekä rehuja. Huomioiden toki että hevonen ei laihdu liikaa. Palaat takaisin jos ei muutosta tapahdu parempaan.

Lähettäjä: Ruutu 
Päivämäärä:   2.5.25 16:21:43

Jos hevonen on hyväntuulinen, leppoisa, terve, hidas, menee valmentajalla hyvin, mutta jää sinulla hitaaksi, niin kyse mitä luultavimmin korvien välistä. Sekä sinun että hevosen.
Hidas ja leppoisa hevonen vaatii ihan omanlaisensa lähestymistavan. Itselläni on juuri sellainen ja vasta monen vuoden jälkeen tuntuu että olen alkanut sitä ymmärtää. Tällaisen hevosen ratsastaminen vaatii yhtä aikaa päättäväisyyttä, ystävällisyyttä, kehumista ja kannustamista, napakkuutta, hevosen yksin jättämistä, vaatimista, nopeutta, ymmärtämystä, mutta ei sääliä.

Vaikea on juuri se yhdistelmä. Asenteella, muttei aggressiolla. Pelin häviää jos suuttuu, ainakin omani sammuu ja kääntyy sisäänpäin. Kannus voi käydä kyljessä ja raippa viuhua, mutta kun hevonen sulkeutuu, ei niistäkään tule reaktiota.

Mitä sitten tehdä? Sinun täytyy voittaa hevonen puolellesi. Olla se hyvä, reilu johdonmukainen johtaja, joka kehuu kun on aihetta, vaatii sopivasti eikä anna vaihtoehtoja laiskotteluun.

Hitaasta ei saa nopeata yhdellä napsautuksella, ei ehkä koskaan. Mutta nopeamman saa. Usein herkistelyt joutuu tekemään jokaisen ratsastuksen alussa. Niiden on oltava napakkoja, muttei ilkeitä.

Hidasta hevosta ei myöskään saa ajaa eteen hullun lailla, vaan miettiä että et mene sen edelle. Sinä vaan istut ja hevosen täytyy lähteä jalkojesi välistä eteen. Olla takajaloilla. Sieltä se pyrkimys tulee.

Kehuminen tekee ihmeitä sisäänpäinkääntyneelle jurottajalle, joka kovettaa kylkensä jos kokee sinut ikäväksi ihmiseksi. Vaatimus, kehu -tyyli usein toimii. Juuri niin kuin tuolla aikaisemminkin sanottiin, pari kierrosta kuin olisi ihan nuori alla, kehut raviin siirtymisestä ym. Vasta sitten kun on vastaanottavainen, niin lisää vaatimuksia. Yllättäen hevonen voikin olla kanssasi ja jopa kuumua.

Muista myös olla kiitollinen siitä, että hevosesi on sellainen kuin on. Rakasta sitä. Mieti niitä hyviä puolia. Hidas temperamentti kuitenkin on ja pysyy, jos et sitä hyväksy, niin sitten täytyy vaihtaa hevosta.

Lähettäjä: eeee 
Päivämäärä:   2.5.25 21:57:15

Taitava ratsastaja pystyy tekemään hevosesta hitaan tai nopean. Se on ratsastuksellinen asia. Muistan kun olin ratsastamassa ulkomailla ja saatiin ridata ratsastajan ex-kisahepoilla. Meidän ope sanoi että ennekuin ne siirtyivät opetuskäyttöön tämä ratsastaja oli "ratsastanut ne hitaaksi."

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.5.25 22:04:30

Tuollahan se syy tuli. Se on nyt pihatossa ja jos hevonen on tyytyväisen oloinen, se on nyt todennäköisesti luonteeltaan sellainen kuin se on - ei tallienerginen, niinkuin myyntitallilla.

Jos se tulee valmennuksessa nopeaksi jalalle, niin jatkat ikäänkuin hevosen koulutusta sellaiseksi miksi sen haluat. Muutama kuukausi on TODELLA lyhyt aika löytää yhteinen sävel hevosen kanssa. Katsellaan vuoden päästä tilannetta uusiksi.

LähettäjäHJ 
Päivämäärä:   2.5.25 22:51:20

Ratsastuksellisista asioista tulee mieleen myös, liikkuuko hevonen suorana? Vinosti liikkuva hevonen on aina avuille vähän hidas kun liike ei virtaa takaa eteen. Ehkä valmentajasi teettämät taivutusjumpat liittyvät juuri tähän?

Koeratsastuksessa hevonen on saattanut olla pois tolaltaan ja siksi vireän tuntuinen. Kiva, että nyt ottaa lunkisti. Kyllä se vireys ja herkkyys sieltä löytyy yhteistyön myötä. Muista antaa myös kevyitä päiviä lihasten palautumiseen. Kolme (rankahkoa?) valmennusta viikkoon on aika paljon. Riittäisikö kaksi? + 3 kevyempää päivää + 2 vapaata. Lihas tarvitsee lepoa kasvaakseen. Samoin hevosen mieli.

LähettäjäHJ 
Päivämäärä:   2.5.25 22:55:40

Ja se B-vitamiinilisä voisi olla paikallaan. Muuttaminen aiheuttaa Stressiä, samoin karvan vaihto, muuttunut liikunta (karsinasta pihattoon, treeni). Stressi syö B-vitamiineja --> lihakset ja hermosto ei "toimi" täysillä

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   3.5.25 00:43:38

En nyt jaksa lukea kommentteja, mutta saa! Meillä auttoi ruokailun muutos energiapitoisempaan ja myös vähän tärkkelysempään ja ihan vaan ehdottomuus että jalasta mennään eteen nyt eikä kahden askeleen päästä.
Nyt tuntuu että eteenpäin pyrkimystä saisi olla vähemmän. Ehkä 6kk meni treenillä tähän tilanteeseen että kaikissa askellajeissa hevonen menee itse eteen näin amatöörin käsissä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.5.25 00:50:16

Rajoitettu heinä, niin että pulleus häviää ja vaihda kauran tilalle Kraftin sport. Piristyy. 3 valmennusta ja 1-korkeintaan 2 muuta liikutusta. Loput vapaapäiviä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.