Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen puoliylläpitoon - hinta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.4.25 15:45:59

Miten määritellään hevosen puoliylläpidon hinta, mitä siihen lasketaan mukaan?

Re: Hevonen puoliylläpitoon - hinta?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.4.25 15:49:11

Mulla oli karkeesti puolet tallivuokrasta, puolet rehuista, lääkkeistä, kengityksestä, raspauksesta yms. Välttämättömiä varusteita omistaja saattoi ostaa mutta ylimääräiset ostin itse.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.4.25 15:56:27

M, kertoko/näyttikö hevosen omistaja sulle esim. kengityksen/lääkkeiden/raspauksen hinna/laskun ja tiesitkö paljon tallipaikka maksoi?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.4.25 16:25:07

Tiesin hinnat sillä oma hevonen oli samalla tallilla jolla kävi sama kengittäjä ja ell. Jos ei olis ollu niin olisin pyytäny laskuista kuvat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.4.25 16:28:13

Minä maksoin tallivuokran ja kengitykset. Omistaja maksoi ell-kulut, rehut, lääkkeet ja varusteet. Voi olla että maksoi esim. hierojalle ja osteopaatillekin. Oli hyvä diili, vaikkakin määräaikainen. Hevonen oli ihana ja sain ratsastaa kolme tai joskus neljäkin päivää viikossa hyvissä puitteissa ilman huolta yllättävistä kuluista. Omistaja oli raskaana ja diili päättyi kun hän palasi satulaan.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   29.4.25 16:29:28

Puolet kaikesta: tallivuokra, rehut, rokotus, raspaus, kengitys, kilpailuluvat, lääkkeet, eläinlääkärikulut....

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.4.25 16:29:49

Puoliylläpito = ylläpitäjä maksaa puolet hevosen ylläpitokuluista.
Tallivuokra, rehut, kengitykset, ell-kulut (rokotukset, raspaukset ym.).

Yllättävistä tapaturmista ja niiden kuluista sekä varusteista kannatata kirjata sopimukseen erikseen.

Omistajalta kannattaa pyytää erittely siitä, mitä hän on laskenut kuukausittaiseen puoliylläpitomaksuun mukaan ja mitkä laskut maksetaan erikseen puoliksi. Esimerkiksi kengityksten, rokotusten ym. hinnat vaihtelee koko ajan joten sillä, mitä rokotus maksoi viiime vuonna ei voi päätellä eurolleen sitä, mitä se maksaa tänä vuonna. Sama kengityksen kanssa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   29.4.25 19:40:57

Mun puoliylläpitäjä maksaa 100€/kk.

Maalaistalli sivummalla. On puolet kuluista.

Lähettäjä: Kyyk 
Päivämäärä:   29.4.25 22:22:32

Pyytäisin puolet tallivuokrasta ja kengityksestä (niin, että se kengitys puolikas tulee joka kuukausi maksettavaksi myös) ja vielä esim. Jotain varusteiden hinnasta, vaikka 25e/kk. Jos nimenomaan puoliylläpito.

Lähettäjä: heihei 
Päivämäärä:   29.4.25 22:31:40

Mun hevonen kun oli puoliylläpidossa niin laskin suoraan kk hintaan mukaan kaikki peruskulut eli kengityksen, raspaus, rokotus, rehut jne ja puoliylläpitäjä maksoi sitten joka kk samaa summaa. Paljon helpompaa näin kuin pyydellä kuukausittain sitten lisää kymppejä.

Ylimääräisistä eläinlääkärikuluista vastattiin sitten sopimuksen mukaan puoliksi. Varusteet ostin minä yksin kaikki ja ylläpitäjä maksoi 30e ns varustevuokraa/kk.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.4.25 22:52:49

Tekisin myös tosiaan niin että se kk summa on aina sama, ja vaikka sopparia tehdessä esität sen mistä koostu, esim. just kuvat niistä laskuista mitkä muodostaa sitä hintaa, niin ei tartte sitten aina kengityksen jälkeen alkaa näyttää laskuja. Toi varuste vuokra on myös hyvä ja kannattaa laittaa ylös miten tosiaan toimitaan ja korvataan jos varusteille köy jotain tai jotain menee rikki puol ylläpitäjän toimesta.

Lähettäjä: alla 
Päivämäärä:   29.4.25 23:00:38

No puolet ihan kaikista kuluista tietenkin! Miten tää voi olla kenellekään vaikeaa??

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   30.4.25 11:41:31

Mikäänhän ei oikeasti virallisesti määritä, mitä tarkoittaa puoliylläpito ja mitä kuluja siihen kuuluu. Se on hevosihmisten termi sille, että joku hoitaa hevosen puoliksi toisen kanssa ja maksaa puolet kuluista.

Mutta se, mitä sitten tarkalleen kuluihin kuuluu, on jokaisen itse sovittava. Ei siihen ole mitään virallista kaavaa.

Joku tekee niin, että maksetaan kaikki laskut tarkkaan puoliksi, toisella taas on kiinteä kuukausisumma, joka on arvio hevosen kuluista jaettuna kahdelle.

Ja diilejähän on monenlaisia eikä kaikille ole mitään vakiintunutta termiä, joten sitten käytetään jotain sopivan kaltaista termiä. Esim. jotkut kutsuvat puoliylläpidoksi vaikka sitä, että on vuokraaja, joka käy useamman kerran viikossa ja maksaa ehkä kertamaksua, mutta käytännössä hoitaa hevosta niin usein että hevonen on vähintään puoliksi vuokraajan vastuulla.

Se, pitääkö näyttää laskut vai ei, on myös ihan miten sovitaan. Jos halutaan tarkalleen jakaa kulut puoliksi, on helpointa kun jakaa ne laskut. Mutta ihan hyvin voi olla diili, jossa on kiinteä kuukausisumma eikä omistaja ole mitenkään velvollinen kertomaan laskujen todellista loppusummaa ja tekemään selvityksiä, maksaako puoliylläpitäjä nyt oikeasti tarkasti puolet vai ei, jos kumpikin on hyväksynyt tietyn kuukausisumman sopivaksi kustannukseksi.

Lähettäjä: omistaja 
Päivämäärä:   30.4.25 12:09:36

Hevosen kulut maneesitallilla on 1200 tallivuokra ja 500 muut kulut kuten kengitys 180 ja lisärehut 130 ja loput 190e muita kuluja kuten ell raspaus rokotus vastuuvakuutus-osuudet kuukautta kohti. Eli kulut 1700e. Eli 850e kuukaudessa olisi puolet.
Lisäksi on se hevonen. PSG-tasoinen herrasmies jolla sopivat useamman tonnin varusteet. Vuokraa haluaisin hevosesta ja varusteista 40e kerta.
Jos ottaisin ylläpitäjän puolikkaalle, olisi hänen kulut 850e kk ja hevosen vuokra 40e kerta eli n 120 e viikossa. Koko touhu maksaisi siis 1330e hänelle kuussa. Saman verran se maksaisi itsellenikin jos maksaisin vain puolet, hevoseen otin lainaa 60 000e ja kamat maksoivat n 6000e. Nyt se maksaa reilusti yli pari tonnia kun ottaa hevoslainan kulut huomioon. Kun hevoslaina on maksettu, on heppa luultavasti jo kuopassa, mutta ah kun on kiva ratsastaa joka kerta!

Lähettäjä: qw 
Päivämäärä:   30.4.25 12:27:04

omistaja, miksi pyytäisit vielä hevosesta vuokraa, kun toinen maksaa ylläpitokuluistakin puolet? Varusteiden vuokran ymmärrän.

Mutta ai että, kyllä olen kateellinen kun jollain on rahaa mällätä :D Nauti!

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   30.4.25 22:16:03

Meillä puoliyp maksaa joka kuukausi tallivuokrasta puolet, sekä vakuutuksesta puolet. Tämä on summa X/kk. Lisäksi maksaa rehut, kengitykset, hierojat, ell kulut jne aina sen mukaan puolet mitä niistä tulee.
Eli joku kk voi maksaa"vain" 20€ lisää, ja seuraavana kuukautena 250€ lisää.
Summat ja asiat kirjataan vihkoon, mistä hän aina katsoo mitä maksaa ja kuka on ostanut mitä.

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   1.5.25 08:28:28

Miten puoliylläpito eroaa vuokrauksesta? Se päätäntävalta kaikesta taitaa kuitenkin olla aina omistajalla mutta silti joku muu maksaa puolet kuluista? Kun taas vuokraaja maksaa yleensä kai vähän vähemmän joko kertamaksulla tai sitten kuukausihinnalla.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   1.5.25 10:08:02

Meillä ainakin keskustellan asioista yp:n kanssa, että mitä tehdään minkäkin asian suhteen.
Kyllä, lopullinen päätäntävalta on minulla, mutta joissain asioissa sitten minä maksan niistä kustannukset.
Esim varusteista. Minä päätän ja hankin hevosen varusteet. Jos yp haluaa jotain spesifiä, hankkikoot itse kunhan sopii hevoselle.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   1.5.25 10:47:44

Meillä on laskettu kiinteä kulu joka kuukaudelle eli tallivuokra, kengitys, rehut, pienet varustehankinnat/niiden kuluminen (20€ kk laskettu) eli meidän tapauksessa näistä puolet kuukaudessa on 370€ joten puoliylläpitäjä maksaa 440€ eli tuo 70€ on "extraa" joka sitten kattaa milloin vähän ell kuluja ja välillä vaan sitä hevosen käyttöä (eli kun ei ole tarvinnut hankintahintaa maksaa koskaan) ja molemmat tyytyväisiä tähän järjestelyyn, itse olen muutenkin varautunut eläinten yllättäviin kuluihin ja puoliylläpitäjä saa harrastaa aina kiinteällä summalla ilman murhetta.

Lähettäjä: Ellen 
Päivämäärä:   1.5.25 13:48:49

Siis kirjaimellisesti puolet kaikesta, meillä oli niin että kiinteä kk hinta tallivuokrasta puolet ja sen lisäksi maksettiin vuorotellen kengitykset ja rehusäkit. Eläinlääkärilaskut ja muut mitä tuli harvemmin niin puoliksi. Varustehankintoja tehtiin yhdessä, yleensä puoliksi ja jos toinen jotain halusi ostaa muuten vaan niin omaan pussiin tietenkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.