Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olenko jäljessä 1v varsan kanssa?

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   29.4.25 09:34:13

Somea ja puoli tuttuja kun olen kuunnellut niin hämmästyttävän moni on jo vuotiaat opettanut kuolaimiin, valjaisiin ja jopa kärrytkin jo ollut perässä siten että mennään ravia. Niin ratsu kuin ravivarsoja.

Minun varsalla ei ole ollut vielä edes kuolaimia suussa vaan tehty aikalailla perus juttuja vain. (Taluttelu, käytävällä olo kaksin puolin kiinni, myös yksin, kaviot, harjaus,loimi, joka paikkaan koskettelu, väistää takapäätä, etupäätä ja peruuttaa, laskee pään pyynnöstä.)

Tuntuu että olen ihan jäljessä varsan kanssa muihin verrattuna. Vaikka olen "koko" ajan varsan kanssa jotain harjoitellut niin silti muut ovat jo vaikka kuinka paljon edellä, miten?
Opettaako joku asiat sitten kerta rysäyksellä?
Vai opetanko minä asioita turhan pienissä "paloissa"? Hukkaanko ns. aikaa kun voisi edetä nopeamminkin..
Esim.minä olen nyt alustanut kuolaimiin tottuttamista siten että varsa osaa laskea pään alas kun pyydetään. Ja se että sormi menee suuhun ilman että pää nousee ylös. Osaa myös koskettaa kuolainta.
Seuraava steppi on se että kuolaimet menee suuhun ja tavoite tässäkin se että pää ei nouse ylös.

Re: Olenko jäljessä 1v varsan kanssa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.4.25 09:37:24

Et ole mistään jäljessä, teet oman kanssa juuri siihen tahtiin miltä tuntuu. Osaahan varsa jo paljon sitä paitsi, moni vielä harjoittelee noitakin taitoja!

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   29.4.25 09:43:28

Vuosikas ei hyödy tässä vaiheessa vuotta yhtään mitään siitä että on kamppeet niskassa, ajetaan takaa tai ihan kärryistä.

Mitään ei ole tehty, katsellaan sitten laitumen jälkeen. Kuolaimia en laita suuhun ilman että hampaat on tarkistettu ja hoidettu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.4.25 09:49:39

Juu meilläkin on 1v tammavarsa (pv) vielä äitin tissillä. On vuoltu ja päivittäin viedään sisään-ulos. Joskus saanut rillutella kentällä vapaana. Ollut trailerissa maitovarsana useasti kun sairasti.

Otan ohjasajoon syksyllä tai kevättalvella, vähän keleistäkin riippuen. Hampaat pitää katsoa rauhassa ensin. Syksyllä menee varsanäyttelyyn, siinäpä se.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.4.25 09:51:31

"sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa"
Helpompi se on vuotiasta opettaa ajoon kuin vaikka vasta 3v.
Ei se vuotias siitä rikki mene että sen kanssa tehdään asioita.

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   29.4.25 09:53:44

Kiva kuulla että on muitakin jota edenneet vähän rauhallisemmin :)
Kuinka onkin lähipiiriin sattunut näitä ihmisiä jotka etenee nopeammin. Väistämättä siinä tulee sitten verrattuna niihin..

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   29.4.25 09:56:15

Aika moni vuosikkaaksi kääntyneistä on todellisuudessa tässä vaiheessa 8-10kk vanhoja. Ei niitä ole mikään kiire opettaa nyt, eikä se tarkoita että toinen vaihtoehto on opettaa kolmivuotiaana. Laitumen jälkeen ehtii ihan hyvin eikä varsa ole myöhässä mistään. Syksyllä voivat siirtyä opetuksen jälkeen suoraan kevyeen, säännölliseen ajoon.

Lähettäjä: MM 
Päivämäärä:   29.4.25 10:09:47

Teet just siihen tahtiin mikä sopii sinulle ja varsallesi. Omasta mielestä mielummin liian hitaasti kuin liian nopeasti. Jos mutkat vetedään liian suoraksi niin jossain kohtaa tulee ongelmia ja opetuksessa pitää palata taaksepäin, ja silloin kyseisen asian opettaminen vie pidempään kun joudut opettamaan uuden tavan opitun tilalle. Olet opettanut varsalle paljon tärkeitä asioita jo nyt, ja kun se oppii ne rentona niin saat luottavaisen ja hyvin käyttäytyvän nuoren. Jatka samaan malliin ja luota omaan tekemiseen :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.4.25 10:20:51

Et todellakaan ole jäljessä, meillä 1v kanssa opetellaan vielä ihan tosi perusjuttuja ja niissäkin tuntuu vielä olevan haasteita. Mielummin otan varsan kanssa rauhassa ja teen asiat huolellisesti, kuin kiirehdin. Toki jos on hyvin helppo ja yhteistyöhaluinen vuotias, niin miksi ei tekisi enemmän mutta ei mun mielestä tarve. Meillä kuitenkin tilanne on toinen ja en halua ottaa stressiä miettimällä ollaanko varsan kanssa muita jäljessä.

Sun varsahan osaa jo paljon! :)

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   29.4.25 10:25:22

Tässä vuosikymmenten varrella kaikki hevosten kanssa tekeminen hiipii koko ajan vain aikaisemmaksi ja aikaisemmaksi, tuntuu että kukaan ei malta enää antaa varsojen olla varsoja. Kuten yllä jo sanottiin, vuotias ei hyödy mitään ylimääräisestä härväämisestä.

Joku sanoi, että on helpompi opettaa vuotiaana kuin myöhemmin. Minä sanon, että jos joku ei saa normaalissa tahdissa hevosta valjaisiin niin sietää lopettaa koko harrastus.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.4.25 10:26:07

Hevosen mukaan. Mulla on ISOKSI kasvava, jota ei todellakaan tulla sisäänratsastamaan 3v, koska se ei kestä sitä. Nytkin melkein 10cm takakorkea ja ihme honkkeli.

Lähettäjä: Bertta 
Päivämäärä:   29.4.25 10:47:37

Säälittää nämä yksveet joilla jo kärryt perässä ja kuolaimet suussa :(

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   29.4.25 10:50:56

Mulla on 1v varsat totutettu kuolaimiin, koska ne pitää näyttelyssä olla suussa. Kun on opetettu loimittamiseen, voi pukea valjaat tms samalla vaivalla. Ei se hevonen siitä kärsi. Ei liikuteta ihmisten toimesta vielä, vaan rymyävät laumassa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.4.25 10:51:39

"Helpompi se on vuotiasta opettaa ajoon kuin vaikka vasta 3v."

eipä sillä ole väliä minkä ikäsenä opettaa noille oudoille ja jännille asioille, jos on jo alle vuotiaana opetettu myötäämäön paineelle.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.4.25 11:16:04

Tilanteen ja hevosen mukaan. Moni on tuossa vaiheessa talven pihatossa mistä jatkavat kesäksi laitumelle. Hyvin ehtii syksyllä opettaa. Jos omassa pihassa ja aikaisin syntynyt niin sama se on ennen laidunta käydä aiat läpi ja jatkaa sitten syksyllä.

Lähettäjä: lop 
Päivämäärä:   29.4.25 12:37:12

Harva varmaan somessa huutelee, että mulla onkin hei vuotias, joka lähinnä möllöttää pihatossa, mistä syntyy kuva, että kaikilla on jo kärryt perässä. Ja mulla siis on tämmönen, lähinnä ajanpuutteen/jaksamisen takia, mutta eipä niillä niin kiirekään ole, kärryjä en muutenkaan vielä laittaisi perään. Hyvä jos kerran kahdessa viikossa jaksan laittaa riimun päähän, muuten harjaan ja nostelen jalkoja ihan vapaana. Yhdeltä puolelta vasta ollut kiinni eikä yksinoloa oo vielä harjoiteltu, vaan turvahevonen pidetään lähellä, kun varsa on vähän huolestuvaa sorttia.

Lähettäjä: prt 
Päivämäärä:   29.4.25 13:01:03

Täälläkin harjoitellaan vuotiaan kanssa ihan tosi perusjuttuja vielä, ei mitään kuolaimia tai ohjasajovermeitä vielä. Osaa kivasti olla, mutta ei ole mitään tarvetta opetella tähän hätään mitään työnteon kaltaista vaan kassellaan sitten. Itselleni teen niin ei ole kiirettä.

Lähettäjä: humppa 
Päivämäärä:   29.4.25 13:47:58

Riippuu toki tavoitteista mennä esim. ikäkarkeloihin, mutta itse ostin 3v syksynä varsan jolla ei ollu ollut vielä loimi päällä, saatika kuolain suussa. Opeteltiin ihan riimun laitosta aloittaen ja siitä hiljalleen varusteet ja ohjasajo. Kärryjä en opettanut vetämään, kun itse en osaa ja vaikutti vähän turhan stressaavalta kyseiselle yksilölle. 4v keväänä laitoin satulaan ja kesällä päästiin jo ekoihin pikkukarkeloihin laukkaamaan ristikoiden yli. Nyt 5v kaudella ajateltiin kisata 70-85cm luokkia, ihan mikä tuntuu helpolta ja hauskalta.

Jos olis halu oikeasti niittää mainetta ja kunniaa niin siihen ei varmaan kyettäisi, mutta oon todennut ettei mulla riitä paukut viedä heppaa niin nopeasti sille tasolle joten teen siitä vaan normaali-turvallista harrastehevosta.

Lähettäjä: humppa 
Päivämäärä:   29.4.25 13:49:28

Oho unohti lisätä et sori on ehkä vähän kauempana aiheesta kun kyseessä ei 1v oo, mutta siis pointti oli että ihan kiva ja tervejärkinen yksilö tästäkin taitaa tulla vaikka nämä ekan vuoden aikana tehtävät jutut tehtiinkin 3-4 vuotiaana!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.4.25 13:51:57

Meillä 1v osaa väistää vasta etupäällä, takapää sitten seuraavaksi :) Loimea ei ole ikinä ollut päällä eikä kuljetettu mihinkään, eikä varsinkaan kuolaimia näytetty tai valmisteltukaan mitenkään. Pään laskemisen osasi pikkuvarsana mutta en tiedä muistaako enää. Kiinni osaa olla sen verran että harjataan läpi. Syksyllä aletaan tehdä enemmän ajokoulutusjuttuja, kärryt perään ehkä vuodenvaihteessa tai ensi keväänä riippuen miten lähtee sujumaan.

Eli ehkä joistain ollaan jäljessä (myös aloittajan varsasta), mutta omassa aikataulussa ollaan pysytty ihan hyvin ja olen itse tyytyväinen varsan oppimiskykyyn ja käyttäytymiseen. Se kai se on tärkeintä. :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.4.25 14:33:45

Hyvällä pohjatyöllä loppuun opettaminen on nopeaa. Kun tekee tässä kohtaa rauhassa ja opettaa myötäämään paineelle ja suhtautumaan uusiin asioihin positiivisesti, varsa on helppo opettaa myöhemmin. Jos nyt säikyttää vahingossa, sen korjailu on paljon vaikeampaa. Teet omaan ja oman varsan tahtiin. Jos teet itsellesi niin eipä sillä ole mitään väliä milloin on opetettu ns valmiiksi. Hyvin voi vasta 4-5v ratsuttaa, jos hevonen on käsitelty. Jos nuori saa laumassa mennä vaihtelevassa maastossa niin se kehittää kroppaa ihan samoin kuin ihmisen liikuttaminen.

Lähettäjä: Härmä 
Päivämäärä:   29.4.25 14:35:45

1v
Ennen laidunta osaa
- talutus
- seisoo kiinnisidottuna käytävällä/karsinassa
- pesu
- harjaus, kavioiden puhdistus
- vuolu
- suitset, silat
- ohjasajo kahta puolta taluttaen
- vähintään kävelee kärryt perässä kahta puolta taluttaen, suurin osa menee hölkkää myös ilman avustajia
- esittää käyntiä ja ravia taluttajan kanssa suoralla ja kolmiolla suitset päässä
- loimen pukeminen ja riisuminen, vaikkei käytetäkään pihatossa varsoilla
- jos käytössä suitset niin riimu niiden päällä ja naru/ohjat kiinni sekä riimussa että suitsissa

Syksyllä käyvät varsanäyttelyssä ja kerrataan ajoa niin, että menevät kärry perässä hölkkää ilman avustajia.
Sitten voivat olla pihatossa ilman sen kummempaa käsittelyä koko talven, maan sulettua kerrataan ajoa kunnes lähtevät laitumelle. Talvella, jos pohjat ovat huonona pääsevät pari kertaa viikossa juoksemaan irti maneesissa, viikoittain harjataan, vuolut ja muut toimenpiteet hoidetaan.
Ykkössyksynä eka hampaiden hoito ja irtopalakuvaus, tarvittaessa niiden poisto ja samalla ruunaus.
Yksikään ell ei ole kahdenkymmenen vuoden aikana sanonut, että tästä olisi ollut haittaa ja varsoja käsitellään niin, että ne ovat kevyitä paineelle ja aina herkällä kädellä, etteivät pelästy tuntumaa. Suurempi ongelma meinaa olla se, etteivät varsat liiku tarpeeksi liian pienissä ulkotarhoissa, eivät hengästy ja elimistö ei kehity.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.