Lähettäjä: .
Päivämäärä: 28.4.25 16:18:58
Minulla on nuori iso suomenhevonen, joka kävelee kiltisti löysällä narulla, kun sillä on ketju nenän päällä. Tavallisella riimulla ryöstäytyy herkästi, jostain syystä tietää että on mahdollisuus kekkuloida. En ole ottanut riskiä siitä, että pääsee irti. Hevosella on valmiiksi riimussa kiinni ketju, eli riimu on helppo pukea ketjuineen päivineen.
No, täysihoitotallilla on uusi tallityöntekijä joka on kaksi kertaa karkuuttanut hevosen, koska hänen mielestä hevosen pitää osata kulkea ilman ketjua. On siis ottanut ketjun irti ja laittanut sen ”normaaliksi naruksi”, vaikka on selkeästi ohjeistettu että aina ketju. Nyt meille on tullut tosi iso ongelma taluttamisesta, kun tietenkin hevonen pyrkii irtaantumaan kun huono käytös on päässyt vahvistumaan. Koen itse, että tallityöntekijä on toiminut virheellisesti kun ei ole noudattanut ohjeita vaan on aiheuttanut vaaratilanteen itselleen ja myös hevoselle, KAHDESTI. Luulen, että kyseessä on joku näytön tarve, että hän ei tarvitse ”apuvälineitä”. Minusta turvallisuus ennen kaikkea ja hevonen kulkee hienosti ketjun kanssa, niin kulkekoon niin.
Ajattelin että pyydän ulkopuolisen kouluttajan työstämään hevosta. Käytös on päässyt vahvistumaan nyt niin paljon, että tarhaan kävelystä on tullut aika jännittävää myös tallityöntekijälle. Hevonen selkeästi muistaa, missä kohdassa on päässyt irti.
Miten sinä toimisit tilanteessa, maksattaisitko koulutuksen tallityöntekijällä joka on vastoin ohjeita toiminut ja aiheuttanut vaaraa, sekä haittaa piittaamattomuudella?
|