Lähettäjä: --2
Päivämäärä: 28.4.25 16:09:36
"Mihis kaikkeen sinä tunkeudut ilmaiseksi mukaan "kun joku menis sinne muutenkin"? :DD Tuo on ehkä ontuvin argumentti ikinä ja osoittaa ettet itse omista mitään kallista ylläpidettävää."
Ainakin itse kyyditän kyllä ihmisiä autollani ihan ilmaiseksi, jos samaan suuntaan olen joka tapauksessa menossa. Plussaahan se vain on, jos saa lisäksi bensakuluista vähän takaisin. Jotkut kuluvat osat edes 500km matkalle on niin vähäiset, ettei niille voi oikein järkevästi laskea arvoa. Kaiken päälle aloittajan myös itse pelkästään hyötyy siitä, että kaveri tulee mukaan, kun voi jakaa majoituksen.
Itse ainakin omistan auton siksi, että pääsen itse liikkumaan helposti. Jos sitten sattuu sama matka jonkun toisen kanssa, eipä se haittaa ottaa joku toinen kyytiin.
Sitten tilanne on eri, jos kuljetus olisi jatkuvaa, tällöin pyytäisin isomman korvauksen kuljetuksesta, esim. jonkun kerta hinnan, joka sisältäisi bensat + jonkinlaisen palkkion. Ihan jo siksikin, että tässä joutuisi jatkuvasti sumplimaan aikatauluja yms. eli tulee myös vaivaa sen auton kulumisen lisäksi.
Tätä kyyditsemistä ei oikein voi verrata tilanteeseen, jossa esim. omistaisi hevosen ja antaisi sillä ratsastaa ilmaiseksi. Pikemminkin tämä on verrattavissa tilanteeseen, jossa joka tapauksessa menet tallille ja ratsastamaan ja kaverisi haluaa mukaan ja saa sitten ratsastaa samalla kertaa jonkin aikaa. En minä sellaisesta rahaa pyytäisi.
Sitten jos kyse on ihan vuokrauksesta, oli kyse sitten autosta tai hevosesta, silloin annan omaa omaisuuttani toisen käyttöön ja siitä haluan myös korvauksen, kosak tällöin se auto/hevonen ei ole minun käytettävissäni (tai hevosen tapauksessa vuokraan nimenomaan siksi, että tarvitsen rahaa).
|