Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kulujen jako kimppakyyti (kisat)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.4.25 12:35:03

Yön yli kisat, joissa molemmat hyötyy siitä että hevosille on seuraa, ruokintavuorot voi jakaa ja majoitus on halvempi kimpassa.

Majoitus on sovittu että maksetaan luonnollisesti puoliksi. Mennään minun trailerilla ja vetoautolla. Paljonko on kohtuullista/tavallista pyytää korvausta? Puolet bensankuluista on n. 60e, mutta toki itse ajan kun kaverilla ei ole korttia ja kalustoa. Täältä ei saa edes traileria vuokralle tuolla hinnalla.

Onko järkevää ottaa vähän enemmän, ajatellen kuitenkin että ainahan isomman kuorman vetäminen syö enemmän autoa? Sinänsä raha ei ole pääasia, mutta koen että aiemmin olen kuskannut toisia vähän hyvää hyvyyttäni eikä siitä ole jäänyt yhtään käteen, päinvastoin. Toisaalta kannatan kimppakyytejä, onhan niissä monia hyviä puolia.

Re: Kulujen jako kimppakyyti (kisat)

Päivämäärä:   28.4.25 12:35:55

Aiemmin myös on ollut enemmän kavereita joiden kanssa on onnistunut ns. päikseen ajo, eli vaihdeltiin kumman kalustolla mentiin.

Lähettäjä: tupla-r 
Päivämäärä:   28.4.25 12:38:07

Jos olisin kaverisi, tarjoaisin itse että maksan bensat kokonaan juuri siksi, että kalusto on sinun.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.4.25 12:41:00

No minä oon ottanut vaan puolet dieseleistä ja samoin multa pyydetty vain sen verran, kun olen hevoseni kanssa kyytiläisenä ollut. Eriasia ehkä jos on viikottaista kuskaamista, mutta itse en tarvitse mitään palkkaa siitä että joku hyppää kyytiin, jos menen kuitenkin traikun kanssa jonnekin. Voisin toiselle maksaa aineiden lisäksi parikymppiä ekstraa niin pyydettäessä, mutta lähtökohtaisesti oletan mentävän puolilla polttoainekustannuksilla, ellei muuta ole sovittu.

Päivämäärä:   28.4.25 12:42:08

Toki me liikutaan kimppakyydillä lähinnä kavereiden kanssa, niin palvelusta tulee puolin ja toisin.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   28.4.25 12:52:55

Puolet kuluista, jos kerran toisen mukana tulo ei vaikuta omiin aikatauluihin lähes yhtään

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.4.25 12:54:57

Itsekin olen vastaavassa tilanteessa tarjoutunut korvaamaan enemmän kuin puolet, koska muuten en pääsisi kisoihin ollenkaan!

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   28.4.25 13:56:50

2/3 kuluista kaverille.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.4.25 14:42:15

Jos bensakulut koko reissulle on 120e, matka ei ole mikään älyttömän pitkä. Auton/ trailerin kuluminen on siis hyvin vähäistä. En siis ottaisi mitään muuta kuin puolet bensoista, toki voi vähän yläkanttiin pyöristää sopivaan tasasummaan.
Jos hinta matkalle sovitaan etukäteen, laskisin etukäteen arvion bensoista ja pyöristäisin ylöspäin niin että varmasti riittää.

Jos sitten näitä reissuja olisi toistuvasti, miettisin jonkun sopivan summan, esim. kaveri maksaa enemmän bensoista (matkasta riippuen esim. 2/3 tai jotain).

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.4.25 14:52:31

Kaveri saa kaluston ja kuskin joita ilman ei mihinkään pääsisi. Jos hankkisi ne itse niin kuluiksi tulisi nuo ja polttoaineet kokonaan. Eli hyvin voi maksaa sinulle ne polttoaineet kokonaan.
Joillain kumma käsitys kulujen puolittamisesta. Jollei pystytä suoraan vaihtamaan kuluja ja työtä niin muuta vaihtovälinettä ei ole kuin raha.
Jos on kauheeta riistoa niin kulkekoon omillaan.

Päivämäärä:   28.4.25 15:07:12

Itse otan polttoainekulut sekä hieman päälle. Minulla iso auto (=kallis pitää) kuitenkin vain siksi, että saan sen hevoseni liikkeelle. Tällöin kaikki muutkin ketkä haluavat siitä hyötyä, saavat pistää oman kortensa kekoon. Muutenkin, vaikka hevosia ei olisikaan perässä, on auton käytössä paljon muitakin kuluja kuin polttoaine.

Päivämäärä:   28.4.25 15:28:06

^ on jo hieman röyhkeä ympätä jotain auton muitakin kuluja kuin bensa matkaan minkä tekisit muutenkin.

Päivämäärä:   28.4.25 15:30:47

En oikein tajua näitä "onhan autossa muitakin kuluja kuin polttoaine". No on juu, mutta joutuuhan ne maksamaan silti vaikka kaveri joskus ja jouluna tulisi kyydillä vai ostaako joku auton sillä oletuksella että kimppakyytiläisellä maksattaa sen kuluja? :D

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   28.4.25 15:34:02

-, Mihis kaikkeen sinä tunkeudut ilmaiseksi mukaan "kun joku menis sinne muutenkin"? :DD Tuo on ehkä ontuvin argumentti ikinä ja osoittaa ettet itse omista mitään kallista ylläpidettävää. Jos omistat hevosen, annatko kenen vaan tulla ratsastamaan ilmaiseksi, kun "joutuisit liikuttamaan sen muutenkin"? :DD

Päivämäärä:   28.4.25 15:35:27

Täällä taitaa nyt parikin viivaa olla, mutta itse ainakin useammin kuskin roolissa ollut kuin kyytiläisenä, viimeksi eilen ja pyysin vain puolet polttoaineista :)

Päivämäärä:   28.4.25 15:39:24

Jos se kaveri ei halua osallistua auton käyttökuluihin niin hän varmaan sitten ostaa itse sen auton ja ajaa kortin. En nyt tarkoita, että mitään moottoriremontin summaa täytyy joka kerta maksaa, mutta ihan esim jatkuvasti kuluvat ja vaihdettavat asiat, kuten jarrupalat, moottoriöljy tai ihan tuulilasinpesuneste on asioita, jotka autossa kuluu ja täytyy vaihtaa useammin, mitä enemmän sillä autolla ajrtaan ja vedetään kuormaa. Jos ei ole halukas maksamaan ~10-20e bensojen päälle niin maksakoon sitten sen parisataa kortista, parikymmentätuhatta autosta ja kymppitonni trailerista, siihen päälle vakuutukset, verot ja huollot.

Päivämäärä:   28.4.25 15:41:01

500km tulee yhteensä ajoa tällä reissulla

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   28.4.25 16:09:36

"Mihis kaikkeen sinä tunkeudut ilmaiseksi mukaan "kun joku menis sinne muutenkin"? :DD Tuo on ehkä ontuvin argumentti ikinä ja osoittaa ettet itse omista mitään kallista ylläpidettävää."

Ainakin itse kyyditän kyllä ihmisiä autollani ihan ilmaiseksi, jos samaan suuntaan olen joka tapauksessa menossa. Plussaahan se vain on, jos saa lisäksi bensakuluista vähän takaisin. Jotkut kuluvat osat edes 500km matkalle on niin vähäiset, ettei niille voi oikein järkevästi laskea arvoa. Kaiken päälle aloittajan myös itse pelkästään hyötyy siitä, että kaveri tulee mukaan, kun voi jakaa majoituksen.

Itse ainakin omistan auton siksi, että pääsen itse liikkumaan helposti. Jos sitten sattuu sama matka jonkun toisen kanssa, eipä se haittaa ottaa joku toinen kyytiin.

Sitten tilanne on eri, jos kuljetus olisi jatkuvaa, tällöin pyytäisin isomman korvauksen kuljetuksesta, esim. jonkun kerta hinnan, joka sisältäisi bensat + jonkinlaisen palkkion. Ihan jo siksikin, että tässä joutuisi jatkuvasti sumplimaan aikatauluja yms. eli tulee myös vaivaa sen auton kulumisen lisäksi.

Tätä kyyditsemistä ei oikein voi verrata tilanteeseen, jossa esim. omistaisi hevosen ja antaisi sillä ratsastaa ilmaiseksi. Pikemminkin tämä on verrattavissa tilanteeseen, jossa joka tapauksessa menet tallille ja ratsastamaan ja kaverisi haluaa mukaan ja saa sitten ratsastaa samalla kertaa jonkin aikaa. En minä sellaisesta rahaa pyytäisi.
Sitten jos kyse on ihan vuokrauksesta, oli kyse sitten autosta tai hevosesta, silloin annan omaa omaisuuttani toisen käyttöön ja siitä haluan myös korvauksen, kosak tällöin se auto/hevonen ei ole minun käytettävissäni (tai hevosen tapauksessa vuokraan nimenomaan siksi, että tarvitsen rahaa).

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.4.25 16:47:45

Puolet kilometrikorvauksesta on reilu korvaus, mistä pitäisi jäädä kaikille hyvä mieli, etenkin kun kyseessä on täyden palvelun kisataksi traikkuineen ja kuskeineen. Siihen on laskettu mukaan muutkin kulut, ja kuitenkin myös omistaja säästää laskennallisesti puolet verrattuna siihen, että tekisi reissunsa yksin.

Päivämäärä:   28.4.25 17:20:45

Hassuahan on se, että kaluston omistajalle monen ajatus on, että saa osan bensoista takaisin niin pitäisi tyytyä siihen. Kyytiin tulevan kannalta tilanne on kuitenkin se, että saa auton, kopin ja kuskin ilman kuluja. Toki kuski joka tapauksessa olisi menossa samaan suuntaan, että ei siitä tietysti tarvitse maksaa mitään. Mutta 500km on jo matka, jollaisilla renkaiden, jarrujen jne kulumista kuitenkin tulee. Jos auton huollot pitäisi tehdä 15000km välein niin johan tuo matka on 1/30 osa ja kopin kanssa rasittaa autoa enemmän kuin ilman. Se matkakaverin hevonen kuitenkin painaa oletetaan myös 500kg niin kyllähän se vaikuttaa sekä bensankulutukseen että auton kulumiseen.

Minä ainakin maksan mielelläni kavereille esim mökkireissusta verottajan korvauksen mukaan oman osani. Tai useamman matkustajan kesken jaetaan bensakulut ja auton omistaja ei osallistu siihen. Eli mielestäni X:n ehdotus on reilu.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   28.4.25 17:34:51

Puolet dieseleistä sekä kuskille ruuat mennen tullen ja palatessa. Jos olisi vastavuoroisuutta niin silloin puolet naftasta mutta kun ei ole niin vähän enemmän tulee maksaa.

Lähettäjä: Fde 
Päivämäärä:   28.4.25 17:41:32

500km
Laskisin 0,50e /km eli 250e matkojen kustannus. Kyytiläiseltä veloittaisin puolet eli 125e + puolikas trailerin vuokra. Ehkä 150e yhteensä kyytiläisen osuus.

Lähettäjä: kiskis 
Päivämäärä:   28.4.25 19:13:25

En ymmärrä tota ”jos kaverisi vuokraisi kaluston” ”jos se palkkaisi kuskin” ”sitten hän maksaisi paljon enemmän”

Uskallan väittää, että siinä tapauksessa ei kisoihin lähtisi.

Tai toki voit ottaa hevoskuljetus tyylin ja pyytää sen 1€/ kilometri ja vielä odotustunneista eli paikan päällä kun joudut odottelemaan, että molempien päivien luokat on hypätty niin siitä odotusmaksun 15€/h

Ja jos et ota niin voit sanoa, että koko matkan bensat alkaa varmaan tuntua kohtuulliselta korvaukselta..

Nojuu, jos olen itse menossa kisoihin ja mun mukana tulee joku niin se on puolet bensoista ja korkeintaan yks sapuska kuskin palkkaa.

Mietin sit uudelleen kuskin palkkaa ja kaluston kulumista kun matkana olisi tyyliin yöreissu laivamatkoineen jonnekin ihan muualle.

Päivämäärä:   28.4.25 19:20:04

Vakuutusyhtiöhän maksaa seisontamaksua jos auto on korjaamolla. En muista millä logiikalla. Mutta itse sain ehkä 10-17€/päivä joten tuon voi ottaa huomioon eli pari kymppiä extraa on ihan ok

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.4.25 19:31:14

Mikä vakuutusyhtiö maksaa korvausta auton normaalin huollon ajalta? :)

Päivämäärä:   28.4.25 19:59:45

Itse olen tämä ihminen joka kulkee aina ystäväni kyydillä. Maksan puolet bensoista matkalla jonka lisäksi olen tykännyt tarjota ystävälleni ruuat vaivan palkaksi ajamisesta.
Mikäli hän on lähtenyt vain kuskiksi(tällöin otamme oman koppini koska se on 1.5 hevosen) olen maksanut kaikki kulut(ruuat, juomat, bensat)

Päivämäärä:   28.4.25 20:06:22

S: en tiedä maksaako joku, mutta kun on korjaamolla (en itse puhunut huollosta kun ajattelin jos korjaamo sana toimisi sellaisena, että autoa KORJATAAN esim. Jonkun muun aiheuttaman peltivaurion yms takia. Mun esimerkissä vakuutusyhtiön piikkiin. Moni korjaa muuten vaan jos ei ole sellaista vakuutusyhtiötä mukaan tempaavaa vahinkoa aiheutunut. Monia muitakin asioita voi korjata, mutta en nyt kehitä muita esimerkkejä).

Voi korjaamolla tietty sen perushuollonkin tehdä, mut ehkei vakuutusyhtiön piikkiin.

Lähettäjä: hip 
Päivämäärä:   28.4.25 20:06:32

600kg hevonen + 100 kg, matkustaja &varusteita lisää auton kulutusta melkoisesti sekä rasittaa ja lyhentää auton kulutusosien kestoa, iskarit, jarrut. Ne on melkoinen kuluerä raskaassa nelivedossa.

Jos veloittat muuta kun polttoainetta, niin kuljetus muuttuu kaupalliseksi ja vaatii sen mukaiset kuljetusluvat.

Veloittaisin kuitenkin reilusti yli puolet polttoainekuluista, jos ei ole vastavuoroisuutta.

Päivämäärä:   28.4.25 20:45:32

"En ymmärrä tota ”jos kaverisi vuokraisi kaluston” ”jos se palkkaisi kuskin” ”sitten hän maksaisi paljon enemmän”"

En minäkään. Kahvikuppikin maksaa kahvilassa useamman euron, en minä siltikään vingu korvausta jos kaveri tulee käymään kupposella.

En ole koskaan pyytänyt enempää kuin puolet polttoaineista jos ollaan menossa samaan suuntaan. Ja kun on vuosia menty ees taas ties millaisten kuormien kanssa niin eipä se nyt niin merkittävästi ole kuluttanut kalustoa että viitsisin alkaa laskemaan sille hintaa.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   28.4.25 21:14:09

Itse olen ottanut vaan ne bensakulut puoliksi, pyöristänyt ylöspäin sopivaan tasasummaan. Joskus kouraan on lykätty ylimääräistäkin tai sitten saanut jotain siideritölkkejä lisäpalkaksi. :D Samoin itse olen antanut vaan bensarahaa jos kaverin kyydillä olen mennyt. Tai oon vaan kysynyt että mitä oon velka bensoista ja on sanottu summa x, että en sitten tiedä onko siihen ympätty jotain muuta lisäksi. Kerran oli lainassa mulla ja kaverilla tämän mun kaverin siskon hevosauto (oon myös tämän siskon kanssa kaveri). Mun piti bensojen lisäksi maksaa hevosauton lainasta, siskon ei tarvinnut (ihan ymmärrettävää kyllä). Vähän tympäsi kun samalla reissulla oltiin ja mun piti ainoana maksaa vielä auton lainasta (en tiennyt tätä etukäteen). Oon saanut lainata tallinpitäjä kaverin koppia ilmaiseksi kun usein olen autellut tallilla ja ollut reissuilla ilmaiseksi apukäsinä. Olen myös ilmaiseksi lähtenyt vetämään koppia kun kaverilla ei ole pikku-e:tä (kaverin kalustolla).

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.4.25 21:21:26

Itselläni ei terveydentilan vuoksi voi olla pikku e korttia. Kisoihin lähtiessä olemme maksaneet ystäväni kanssa kulut puoliksi, kun hän ajaa. Kuljemme autollani ja traileri riippuu tavaran määrästä sillä ystäväni kopissa on erillinen varustetulla, mutta minun ei. Ja mikäli ystäväni tai esim isäni on lähtenyt vain kuskiksi olen maksanut kaikki kulut ruokia yms myöten ja vaikkeivät he erillistä vaivan palkkaa halua olen aina välillä muistanut jollain pienellä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.4.25 21:29:47

Meillä menisi puoliksi polttoainekulut, kuitenkin on säästöä sekä seuraa itsellekin, vaikka kalusto onkin oma. Kuitenkin meillä kaveriporukka on sellainen, että kuskille lähes poikkeuksetta tarjotaan matkalla syömiset ja juomiset kattamaan niitä "muita kuluja". Olen itsekin ollut vastaavalla tavalla kyytiläisenä ennen omaa kalustoa. Nykyään ollaan käytännössä aina meidän kalustollamme.

Päivämäärä:   28.4.25 21:37:56

Tykkään tehdä mieluummin vaihtokauppoja kuin laskea kuluja eurolleen joten ehdottaisin että kaveri kuittaa hevosten karsinamaksut ja ihmisten yöpymisen, kun minä kuskaan omalla kalustollani.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   28.4.25 23:51:51

Onhan siinä aina se riski, että kaverin hevonen potkii traikusi pask.a.ksi.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   29.4.25 09:36:27

Puolet polttoainekuluista. Jos olisin joka tapauksessa menossa, niin tuntuisi hölmöltä pyytää enempää. Siinä saa jo kivasti kustannuksia jaettua ja seuraa matkalle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.4.25 09:56:04

Itse en kehtaisi pyytää muuta kuin puolet polttoainekuluista, jos olisin itse muutenkin menossa kisoihin sillä samalla kuljetuskalustolla.
Kuten aloittaja itse sanoi, niin tuosta hyötyy molemmat, kun ruokintavuorot voi jakaa jne.

Kyydillä tulijaa ei voi rahastaa myöskään jossittelun perusteella: Jos hän ei saisi kyytiä, niin hänen pitäsii maksaa vuokratraikusta ja hommata kuski erikseen - näinhän ei ole, vaan kyydillä tulija voisi ratkaista asian myös niin että ei yksinkertaisesti lähde sinne kisoihin, joten hänen "vaihtoehtoiskulunsa" ovat 0€.
Ja kun tähän jossitteluun lähdetään, niin eikö voi jossitella myös siihen suuntaan, että jos se kaveri ei lähde kyydillä, niin aloittaja joutuu ruokkimaan oman hevosensa yksin jne, mikä aiheuttaa hänelle lisävaivaa, aloittaja joutuu maksamaan majoituksesta enemmän jne.
Kun taas jos se kaveri lähtee mukaan, aloittaja saa jonkun jakamaan bensa- ja majoituskulut ja ruokintavuorot --> aloittaja hyötyy, miksi hänen ei pitäisi maksaa tälle kaverille korvausta?

Eli tiivistelmä: Jossittelu on typerää.

Ja tosiaan, jos aloittajalle (tai kenellekään muulle) toisen hevosta kuskatessa "jää jotain käteen", niin kuljetus muuttuu kaupalliseksi ja siinä tapauksessa siihen tarvii asianmukaiset luvat.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.4.25 13:03:21

En suostu sponsoroimaan tätä h..tein kallista harrastusta vieraalle. Eli kulkekoon omillaan. Kaikki liikkuminen ja matkanteko on nopeampaa ja vaivattomampaa. Puolet polttoaineista on sponsorointia. Täytyykin tosiaan muistaa mainita jos joku kyselee. Ja lämmöllä suosittelen näitä hurskaita kolleegoja.

Lähettäjä: traikun vetäjä 
Päivämäärä:   29.4.25 19:45:20

Aloittajan tilanteessa kyydittävä voisi maksaa kaikki polttoainekulut. Saahan hän auton, traikun ja kuskin. Vaikkakin suunta on sama. Yleensä näillä, ei mitään tai puolet polttoaineista, ovat henkilöitä joilla ei ole omaa kalustoa. Asiaan liittyyy riskejä. Polttoaineen kulutus on suurempaa. Itse en ilkeäisi maksaa pelkkiä puolia polttoainekuluista. Paitsi on kyseessä olisi hyvä ystävä ja vuorotellen kuskattaisiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.