Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen valuu ympyrällä ulos

Lähettäjä: Iita 
Päivämäärä:   27.4.25 20:59:49

Älkää teilatko, en ole kovin kokenut ratsastaja... Ratsastan ajoittain hevosella, joka valuu erityisesti toisessa kierroksessa ympyrällä ulos. Hevonen astuu käynnissä ja ravissa sisäetujalalla ulkoetujalan ”eteen”, jolloin ympyrä herkästi suurenee. Laukassa pysyy ympyrällä paremmin. Hevosen rakenne hiukan erikoinen ns. suppuvarpainen, en tiedä vaikuttaako tämä. Olisiko jollain antaa täsmävinkkejä mitä/miten treenata?

Re: Hevonen valuu ympyrällä ulos

Lähettäjä: torttu 
Päivämäärä:   27.4.25 21:07:19

Istutko itse vinossa toiseen kierrokseen? Kokeile ratsastaa ympyrällä tai jos on hankalaa niin suoralla ja kurkkaa ulko-olkapään yli hevosen hännän tyveen, ja pysy siinä hetki. Siirrä katse takaisin sillein että istuinluut eivät liiku ja pysyt edelleen satulan keskellä. Myös ympyrällä asetus ulospäin ja lapaväistöt saattavat auttaa. Mulla oli joskus samaa ongelmaa, ja istuin itse vinossa ja toinen suunta oli heikompi hevoselle. Treenattiin juuri noita mitä mainitsin, ja ollaan saatu ongelma korjattua kivasti :-)

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   27.4.25 21:13:00

Harjoittelisin ympyrän pienentämistä. En jäisi pitkäksi aikaa ympyrälle vaan spiraalimaisesti pari kierrosta sisään päin, sitten suoraa uraa.
Lisäksi itse tekisin avotaivutusta, pohkeenväistöä ja takaosakäännöstä, mutta nämä voi olla vähän kaukaa haettua jos et ole kovin kokenut :)

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   27.4.25 21:16:26

Tee tuo, että kurkkaat ulospäin olkasi yli hevosen hännän tyveen. Sillä lailla suoristat itseäsi satulassa (usein ratsastajilla sisäkylki menee ruttuun ja istuinluut alkavat valua ympyrällä ulospäin, jolloin hevonenkin valuu ulospäin). Tuo liike korjaa sitä.

Katso, onko ulkolapa pullahtanut ulos. Erittäin todennäköisesti on, ja sitä ei pidä sekoittaa taivutukseen. Suorista hevosen kaula ja lavat niin, että ne näyttävät kulkevan suorana ohjiesi välissä. Unohda siis taivuttaminen hetkeksi. Joudut ehkäpä vähän lyhentämään ulko-ohjaa ja asettamaan hevosta vaikka vähän ulos, jolloin korjaat lavan valumisen ulos. Vasta kun hevonen ei valu, voi alkaa kokeilla sisällepäin asettamista ja taivuttamista.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   27.4.25 22:43:01

Ulkopohje käyttöön :-)

Lähettäjä: Iita 
Päivämäärä:   27.4.25 23:14:22

Kiitos vinkeistä! Tällä hevosella erityisesti ravissa oma paino lähtee kyllä herkästi ulommaiselle istuinluulle reaktiona hevosen liikkeelle.Tätä ei niinkään tapahdu muilla hevosilla ja ongelma on pahempi toiseen kierrokseen, joten jotain hevosenkin puolieroakin tässä on taustalla. Pohkeenväistöä hevonen suorittaa oikein hyvin ja ulkoapujen merkitys on tiedossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.