Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsuttajien työturvallisuus

Lähettäjä: Vilijonkka 
Päivämäärä:   27.4.25 08:08:16

Tuli mieleen, kun seurasin katapulttimaisen nuoren hevosen ratsutusta, että kuinkahan usein tuota työkseen tekevät joutuvat sairauslomalle, ja minkälaiset vakuutukset heillä mahtaa olla? Nostan hattua kyllä näkemäni perusteella kaikille, jotka nuorten tai hyvin kokemattomien hevosten selkään menevät. Mahtaako olla olemassa toista ammattia, jossa loukkaantumisriski on yhtä suuri?

Olisi kiva kuulla, mitä ratsutusta työkseen tekevät asiasta ajattelevat.

Re: Ratsuttajien työturvallisuus

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   27.4.25 08:18:25

Tottakai työnantajalla on vakuutus, tai jos tekee itse niin omalla yrityksellä on.
Yleensä ammattitaito on se paras vakuutus kuitenkin.
Ratsastajat loukkaa aina silloin tällöin, jotkut enemmän ja jotkut ei oikeastaan koskaan. Jotkut eivät suostu sisäänratsastamaan ja jotkut taas tekevät sitä enimmäkseen.

Mutta sanoisin, ettei se nyt ole erityisen vaarallinen ammatti :D Enemmän taitaa sattua ihan harrastajille.

Lähettäjä: Vilijonkka 
Päivämäärä:   27.4.25 08:24:33

Mutta sanoisin, ettei se nyt ole erityisen vaarallinen ammatti :D Enemmän taitaa sattua ihan harrastajille.

Joo varmasti. Mutta ratsuttajan on vaikea tehdä työtään raaja paketissa, sitä ajattelin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.25 08:53:40

Rehellinen omistaja ja hevosenlukutaito on parasta työturvallisuutta. Myös se, että kaikkia hevosia ei oteta vaan jos tulee ”se fiilis”, niin peli vihelletään poikki vaikka se tarkoittaisi, että omistaja suuttuu.

Ratsuttajaakin tärkeämpi on ”maahenkilö”, eli se joka pitelee liinaa.

Päivämäärä:   27.4.25 09:00:29

Kyllähän ratsuttajalla on ihan samanlainen oikeus sairaslomaan kuin muillakkin. Ei siis ole tarvetta mennä satulaan raaja paketissa.

Paitsi että raajasta riippuen joskus mennään. Kiltillä hevosella on ratsastettu vaikka olisikin käsi kipsissä.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   27.4.25 09:11:13

Edwin on niin pihalla kuin olla ja voi

Väärän hevosen kyytiin meneminen voi pahimmillaan johtaa ratsastusuran loppumiseen.

Tutkitusti ratsastus on vaarallisimpia harrastuksia.

” Mutta sanoisin, ettei se nyt ole erityisen vaarallinen ammatti”
Työ esimerkiksi kaupan kassalla ei ole yhtä riskialtista

Päivämäärä:   27.4.25 10:01:57

Hauska, että olet sitä mieltä. Olen aloittanut ratsastajan työt ensin toiminimellä ja myöhemmin siirtynyt isomman tallin palkkalistoille, joten luulin, että minulla olisi pieni haju asiasta :D Ei sitten tainnutkaan olla.

Voihan se kassatyöntekijä tulla puukotetuksi ryöstön yhteydessä.

Ei se ole mitenkään jokapäiväistä, että ratsastaja kuolee tai loukkaantuu vihanneksesi. Suurin osa putoamisista ei johda kuolemaan.

Minulla ei ole tästä tutkittua tietoa, mutta se mitä itse arvelen ja olen nähnyt, niin enemmän hevosen selästä putoaa harrastajat kuin työkseen ratsastavat.

Minusta ratsastus ei ole erityisen vaarallinen ammatti, vaikka siinä voi tippua ja loukkaantua. Mutta urheilulajit voivat olla sellaisia, että niissä voi loukkaantua enemmän ja vähemmän. Urheilussa on suurempi loukkaantumisriski kuin esimerkisi etätöitä tekevällä.

Päivämäärä:   27.4.25 10:07:08

Laita googleen ”ratsastuksen vaarallisuus” ja sivistä itseäsi

Ratsuttajan työ on reippaasti vaarallisempaa kuin mikään perusduuni.

Varsinkin jos ratsastaa myös nuoria hevosia. Jos tätä ei tiedä, niin epäilen ammattilaisuutesi tasoa.

Lisäksi jos olet yrittäjänä toiminut, ymmärrät varmasti, ettei yksityisyrittäjän sairaspäiväraha mitenkään vastaa menetettyä palkkatuloa.

Kaiken maailma pässit täällä selittämässä

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   27.4.25 10:10:11

Toisten ihmisten hevosten ratsuttamista vartustan. Nuoret ihmiset puhutaan helposti ympäri. Sanon vaan todella vaarallista hommaa.
Ratsuttajia löytyy ammattilaisia, toivottavasti, maksavat tietenkin.

Päivämäärä:   27.4.25 10:10:15

Montako kassatyöntekijää on puukotettu kuluneen vuoden aikana?
Montako kuollut?

Pelkästään Tampereen Yliopistollisessa sairaalassa hoidettiin yli 400 ratsastukseen liittyvissä onnettomuuksissa loukkaantunutta vuonna 2019-2020

Pelkästään tampereella. Yli 400

Miksi yrität kääntää mustan valkoiseksi Edwin?
Oletko typerä?

Päivämäärä:   27.4.25 10:15:44

” Pelkästään Tampereen Yliopistollisessa sairaalassa hoidettiin yli 400 ratsastukseen liittyvissä onnettomuuksissa loukkaantunutta vuonna 2019-2020”

Moniko näistä oli ammattilaisia?

” Lisäksi jos olet yrittäjänä toiminut, ymmärrät varmasti, ettei yksityisyrittäjän sairaspäiväraha mitenkään vastaa menetettyä palkkatuloa”

Missä on sanottu niin?
Olen sanonut, että ratsastajilla on ihan täysin samanlainen oikeus sairaslomaan kuin muilla. Mikäli toimii yrittäjänä niin samanlainen tilanne on muillakin yrittäjillä sairasloman tullessa. Ei tuo kosketa vain ratsastajaa.

En tiedä millainen tämänhetkinen tilanne on vakuutuksien kanssa, minkälaisia on tarjolla jne. Mutta itse aikanaan pidin sellaista vakuutusta, joka oli hyvä omiin tarpeisiini silloin.

Päivämäärä:   27.4.25 10:19:23

Eli olet sitä mieltä että ei ole erityisen vaarallinen ammatti?

Riski loukkaantua EI siis ole mielestäsi sen korkeampi kuin vaikka sillä kaupan kassalla, opettajalla, automekaanikolla tai juristilla?

Päivämäärä:   27.4.25 10:31:23

Enhän minä ole niin sanonut.
Minusta ratsastaminen ei ole erityisen vaarallinen ammatti.
Kaupan kassa ei ole ollenkaan vaarallinen ammatti.

Minusta porkkanakaan ei ole vaarallinen, vaan onkai siihenkin mahdollista tukehtua.

Maaseudun tulevaisuus osasi kertoa, että Suomen vaarallisinta työtä tekevät kuitenkin sanomalehtien jakajat ja lähetit. Heille sattuu 165 työtapaturmaa miljoonaa tuntia kohden. Toisena tulevat rakennustyöntekijät 120 ja kolmantena metsä- ja kalatalouden työntekijät 100 turman taajuudella. Palomiestenkin riski sairastua syöpään on aika suuri.

En minä ole sanonut, ettei kukaan ole koskaan loukannut ratsastuksen parissa. Kyllä on. Mutta ei ole tavanomaista kuolla tai loukkaantua neliraajahalvaantuneeksi. Niinkin voi käydä. Mutta urheilulajit ammattina harvoin on sellaisia, joissa ei sattuisi minkään sortin loukkaantumista.

Jos nyt kuitenkin käy niin, että loukkaantuu ja jokin raahja on paketissa, niin ratsastajalla on samanalainen oikeus sairaslomaan kuten kampaajalla, myyjällä tai kirjanpitäjällä.

Päivämäärä:   27.4.25 10:39:30

Luulen että Maaseudun tulevaisuus ei ole ottanut ratsastajan työtä huomioon, se on sen verran marginaalinen.

Taidat olla ihan pikkaisen jälkeenjäänyt, etkö olekin?

Lähettäjä: Jaaha 
Päivämäärä:   27.4.25 11:51:14

F, jos et pysty keskustelemaan asiallisesti miksi kommentoit ollenkaan? Lue viimeinen viestisi uudestaan ja mieti miten asian olisi voinut esittää fiksummin.

Teinit ja teinien angstit, huh...

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   27.4.25 12:24:41

Kaikki me ymmärrämme, että Edwin ei ole ammattiratsuttaja. Ammattiratsuttajat ovat tällä hetkellä kisoissa kilpailuttamassa nuoria ratsutettaviaan. Ammattilaiset eivät mellasta ja mölise juuri nyt netissä, vaan tekevät oikeata ratsuttajan työtä.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   27.4.25 12:30:55

Oli tai ei, niin olen kyllä aika samoilla linjoilla.
Kyllä asioista voi keskustella myös ihan asiallisesti.

Päivämäärä:   27.4.25 12:44:55

Ohitan nyt koko tän jänkkäämisen tässä välissä.

Itse nuorena sisäänratsastin ja ratsutin lähialueellani tallikäynneillä.
Muuten homma olisi hyvinkin turvallista, jos saisi tehdä hevosen oman arviokykynsä ja fiiliksensä mukaan, mutta kun omistajilla on usein joko todella epärealistinen käsitys hevosensa tasosta ja/tai tavoiteaikataulusta missä tulosta pitäisi tulla.
-Halutaan kiirehtiä. Ei haluta maksaa, jos käyntikerralla ei esim. selkään nousu heti onnistukaan.
-Suoraan valehdellaan. Esim kerran kävi niin että omistajan mukaan hevosella oli ennenkin ratsastettu (=istuttu kerran käytävällä häthätää selässä) ja totuus paljastui siinä vaiheessa kun nousin selkään.
-Omistaja itse usein on maahenkilönä. Isolla osalla varsinkin ensimmäisen oman kasvattinsa kanssa on ongelmana se ettei hevonen pysy hanskassa edes arjessa. Ja sitten pitäisi luottaa tällainen henkilö pitämään kiinni. On käynyt niin että sisäänratsastettava otti ritolat minä selässä, ja omistaja päästi irti. Selityksenä oli se ettei halunnut että hevonen loukkaa pienellä ympyrällä juostessa (?)... Niin, entäs mun turvallisuus sitten?

Nykyään teen sisäänratsastuksia edelleen, mutta vain omalla tallillani. Tilanne on huomattavasti kontrolloidumpi kun hevosen tuntee vähän ennalta ja voi käyttää maassa luotettavaksi ja taitavaksi tietämäänsä henkilöä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   27.4.25 14:05:28

Nuoren hevosen ratsuttajan yksi oleellinen ominaisuus on kyky pysyä selässä jos ja kun tilanteet menee haasteelliseksi. Nopeus, ketteryys ja notkeus on niitä nuorten ihmisten ominaisuuksia. Ja vaikka olisi joissakin taitava niin alas lentää satunnaisesti joka tapauksessa.
Paras turvallisuuden tae on kokemuksen myötä syntynyt tilannetaju, hevosen lukukyky ja laaja arsenaali konsteja joita milloinkin käyttää.
Eli jokainen ratsuttajan on jossain vaiheessa nuori jolta puuttuu nuo iän tuomat edut. Ja vanhetessa toisin päin.
Paras yhdistelmä on jos eri vahvuuksin tehdään yhdessä. Mutta tässä taas rajoittaa palvelun kysynnän vähäisyys meillä Suomessa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.4.25 15:55:13

Ammattimaisesti omalla tiimillä tekemällä omissa tiloissa työturvallisuus on ihan ok. Kun palvelulla on hintaa, hevonen tulee ratsuttajan talliin, omistaja ei ole paikalla ja voidaan tehdä oman ja hevosen aikataulun mukaisesti, ei (yleensä) tule mitään suuria ylläreitä, hevonen nähdään arjessa/liinassa/varustaessa ennen kun kukaan on edes menossa selkään.

Eniten näitä "unohtui kertoa ettei hevosella ole ratsastettu/keulii/köyri viime viikolla jonkun alas eikä ole liikkunut sen jälkeen/jne.", on näillä yksittäisen ratsutuskerran kotitallille tilanneilla persaukisilla, joiden on pakko saada joku paikalle mutaiselle perunapellolle vaikka valehtelemalla ja hirveä kiire saada muutamalle kympille jotain vastineita.

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   27.4.25 16:37:52

Sammalistossa on useampi hyvä ratsuttaja. Vakuutus on varmasti hyvä ottaa. Pukittavia ja vaarallisia hevosia on ja nuorella hevosella on normaalia saada pakoreaktioita.

Meidän maassa harvalla on riittävästi ratsutusmateriaalia kehittyä tässä vaikeassa lajissa nimeltä ratsutus hyväksi. Usein kuulee hyvienkin katkoneen raajoja. Millaisia vakuutuksia ratsuttajilla mahdollisesti on se kiinnostaa oman alan kautta.

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   28.4.25 19:57:15

Markkina on pieni Suomessa, hevosia vähän ja rahaa vielä vähemmän. Mä ite mieliala vallalla, ratsuttaja on kusettaja lähtökohtaisesti aina, etenkin jos parissa viikossa ei hevonen oo valmis.
Ja kun alalla ei ole tapana kehua muita, eikä toisaalta kertoa, että nimimiehiltäkin lähtee ratsuttavia epävarmoina tai peräti rikkinäisinä. Eli asiakkaana ei tiedä mitä ja ketä uskoa, jos oikeasti haluaisi viedä hevosensa sisäänratsutettavaksi.
Ja lasku maksetaan kun jaksetaan. Kuka tällaista jaksaa?
No, sitä saa mitä tilaa, yhden käden sormilla saa laskea ne henkilöt jotka saa elantonsa revittyä tästä. Muut sitten lopettaa tai lähtee muualle. Eli varsin lyhytnäköistä hommaa alan kannalta.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   28.4.25 20:05:21

Salla Varenti sanoi jossain lehtijutussa, että mikäli nuorelle ratsutettavalle hevoselle tulee tarve heittää hänet selästään, silloin hän on epäonnistunut työssään ja on vakavan kehityskeskustelun paikka itsensä kanssa. Ratsutus on taitolaji ja siinä, jos missä, korostuu hevosenlukutaito. Minä uskon, että kokeneille ratsuttajille harvemmin sattuu niitä tapaturmia, koska he osaavat ennakoida ja ymmärtävät kunkin hevosen yksilölliset piirteet.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   28.4.25 22:11:27

Ennenkuin olet kokenut, olet kokematon
Kaikki on ensin kokemattomia

Lähettäjä: Oona 
Päivämäärä:   28.4.25 23:21:29

”Lisäksi jos olet yrittäjänä toiminut, ymmärrät varmasti, ettei yksityisyrittäjän sairaspäiväraha mitenkään vastaa menetettyä palkkatuloa.”

Tätä varten on olemassa yrittäjän vakuutukset, jostain kumman syystä moni vaan ei niitä ota. Työttömyysturva/päivärahaturva takaa sen, että isomman haaverin sattuessa saat juuri sen verran rahaa minkä summan perusteella olet itsesi vakuuttanut. Itse sain solisluun murtuman vuoksi useamman kuukauden 150e/pv. Tämän lisäksi tapturmavakuutus oikeuttaa yel-perusteiseen päivärahaan. Eli minulle tuli yhteensä noin 200e/pv.

Päivämäärä:   28.4.25 23:29:44

Älä valehtele

Päivämäärä:   29.4.25 00:05:38

Täyttä totta tämä :) Vakuutus on hintava, mutta jos ja kun jotain sattuu, niin maksaa se itsensä moninkertaisesti takaisin.

Päivämäärä:   29.4.25 07:35:36

Minäkin mainitsin siitä vakuutuksesta. Ei ollut halvin, mutta toi turvaa, että pärjään myös silloin, jos jotain sattuu.

Ammattikseen ratsastavien kannattaa oikeasti ottaa selvää millainen vakuutus itsellä on.

Päivämäärä:   29.4.25 07:37:43

Eläinlääkäri altistuu tapaturmille päivittäin hoitaessaan kipeitä eläimiä

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.4.25 07:58:39

Vakuutukset kannattaa ottaa jos aikoo olla saikulla. En ole 40 ikävuoteen mennessä ollut sairauslomalla kuin muutamia päiviä vuodessa. Sitten on vielä niin että lääkärit ei laita yrittäjiä slomalle koska heidän mielestään jollei vallan sairaalassa makaa niin kykenee aina tekemään jotain.
Pakollinen yel jo on kallis ja vapaaehtoinen tapaturma vakuutus vaatisi jo melkoisen tuoton yrittäjälle. Niitä nyt ei hevosalalla ole vaikka olisi kuinka ansioitunut tekijä.
Eli edelleen se työturvallisuus on sitä että pysyy kyydissä ja tai jättää riskit minimiin.

Päivämäärä:   29.4.25 08:10:10

Ratsuttajan tärkein ominaisuus on se hevosen lukutaito, tämä on se vakuutus.

Lähettäjä: Aargh 
Päivämäärä:   29.4.25 10:37:08

Voin kertoo, että ei paljon auta se tapaturmavakuutus sittenkään kun tapaturma sattuu: kusipäiset vakuutusyhtiöt tekee kaikkensa ettei joudu mitään korvaamaan! Älkää ainakaan ottako vakuutusta Pohjolasta!

Päivämäärä:   29.4.25 12:16:43

” Vakuutukset kannattaa ottaa jos aikoo olla saikulla. En ole 40 ikävuoteen mennessä ollut sairauslomalla kuin muutamia päiviä vuodessa”

Vahinko tulee harvoin kello kaulassa.

Päivämäärä:   29.4.25 23:13:18

Minulla ei ole ollut Pohjolan kanssa kertaakaan ongelmaa, päinvastoin! Kaikki mennyt läpi oli kyse sitten mistä sairaudesta tai tapaturmasta tahansa. Mutta rahaa en laittaisi niihin suppeampiin vakuutuksiin, koska niiden kanssa ihmisillä enemmän ongelmaa. Vakuutukset maksaa kyllä, mutta ei niihin tarvita suuria tuloja. Kyllä olen vakuutusmaksut välillä selkänahasta repinyt, mutta pääsenpä aina tarvittaessa suoraan yksityiselle lääkärille ilman omavastuuta ja saan sairastella rauhassa mikäli kipeäksi tulen tai jotain sattuu, koska toimeentulo on taattu.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.4.25 21:19:32

Yhden hirveän onnettomuuden nähneenä joka tapahtui nuorta hevosta ratsuttaessa niin nostan kyllä hattua näille jotka kouluttaa näitä nuoria hevosia.. Henki meinasi lähteä ratsuttajalta, mutta onneksi on elossa ja palannut satulaan, tosin siihen taisi loppua ratsutus kun jäi pieni aivovamma, ehkä ikuisesti.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.4.25 21:25:00

Lisättäköön että hevonen kaatui ratsastaja selässään. Ja kiireen takia luulen että meni vihkoon koko homma, kiire saada hevonen ratsutetuksi että sen saisi myytyä nopeasti pois. Ratsuttaja myös oli saanut lapsen muutama kk aiemmin, tämä varmaan lisää kellä vain sitä että alkaa jännittää tai pelottaa ja olisi se ehkä pitänyt ymmärtää ja viedä hevonen samantien muualle ratsutukseen kuten se onnettomuuden jälkeen vietiinkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.