Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.4.25 21:14:47

Eli rautalangasta vääntäen vaihe kerrallaan kokeen eteneminen.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: Fii 
Päivämäärä:   26.4.25 21:36:54

Peruutat yhdistelmän sinne merkkien väliin, laitat kiilat kopin pyörien eteen ja taakse, kytket kopin irti, ajat auton pois, peruutat auton kopin eteen, kytket kopin kiinni, poistat kiilat, pyydät inssihenkilöä katsomaan toimiiko valot, ajat kopin pois merkkien välistä. Aikaa koko hommaan 15 min.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.25 22:59:58

Tuon 15min aikarajan sisällä saat esim kulmaan peruuttaessa oikaista yhdistelmää, ottaa uudelleen jne, ei tarvitse taipua kerralla (vaikka kyllä se taipuu kerralla). Samoin kytkettäessä saat hypätä vaikka 10 kertaa ulkona katsomassa etäisyyttä, kunhan aikaraja ei ylity. Jos vetopää kolahtaa autoon, tulee hylky, eli mieluummin hyppää ulkona katsomassa.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   26.4.25 23:31:31

Mites irrotus ja kytkentäjärjestys?

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.25 00:18:16

Jos on peruutuskamera, saako katsoa suoraan siitä vai pitääkö oikeasti hypellä autoon ja pois?

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: Piste. 
Päivämäärä:   27.4.25 05:40:04

Jos hyppää 10 kertaa autosta pois niin ramppaatteko turvavyötä? Kai siitäkin saa hylyn jos ei käytä?
Riittääkö että peruuttaa kujaan vai tarviiko traikun perän olla esim vikojen keilojen välissä parkissa?

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.4.25 09:05:30

Peruutuskameraa saa käyttää. Meillä ei tarvinnut kiiloja.

Eka tarkistin inssin avulla että kaikki valot toimii, hän katsoi ja kertoi toimiiko. Sitten peruutin trailerin vasemmalle tötteröiden muodostamaan karsinaan. Irrotin trailerin autosta oikeassa järjestyksessä (jota en tähän toista kun en ole 100 varma oliko se niin vaadittu, eli tarkista sähköpiuha, jarruvaijeri, käsijarru, kummin päin vai oliko väliä), ajoin auton eteen 90 astetta vasemmalle. Peruutin takaisin, katsoin kamerasta missä koukku. Kiinnitin eka koukun, kun se napsahti kiinni, pyöritin vielä tukipyörällä ylöspäin jotta näin että auton perä nousee mukana. Sitten kiinnitin valot ja vaijerit, otin käsijarrun pois. Ajoin saman 90 astetta eteen niin että kärry tuli suoraksi perään.

Auto tai traileri ei saanut joutua tötteröiden ulkopuolelle, siitä olisi tullut hylsy. Saat peruutella niin monta kertaa kun tarvii, ottaa eteen niin monta kertaa kun tarvii, kunhan teet sen turvallisesti ja vaaditun tilan ja ajan sisällä.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.25 16:40:14

Kytkentävaiheessa pitää käsin varmistaa että koppi on varmasti kiinni! Irrottaessa käsijarru päälle!

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: AJ 
Päivämäärä:   27.4.25 20:01:29

Teoriakoe

Luokkakohtaisia sa­nallisia monivalinta­kysymyksiä (kokeen läpäisemiseksi vaa­dittu oikeiden vas­tausten vähimmäislu­kumäärä)

10 (7)

Kuvakysymyksiä lii­kennetilanteista (ko­keen läpäisemiseksi vaadittu oikeiden vas­tausten vähimmäislu­kumäärä)

30 (26)

Riskikysymyksiä (ko­keen läpäisemiseksi vaadittu oikeiden vas­tausten vähimmäislu­kumäärä)

5 (4)

Koekohtainen vastausaika on 30 minuuttia.

-> Osta harjoitteluoikeutta joltakin netin harjoittelualustalta, Googlesta löytyy useampi. Teoriakoe on täysimittainen teoriakoe kuvakysymyksineen, joten siellä on ne kaikki peilissä vilkkuvat pyöräilijät yms. mitä normaalistikin. Lisänä sitten kysymyksiä yhdistelmistä

-> Opettele ihan oikeasti termit omamassa, kokonaismassa, auton suurin sallittu perävaunumassa (etenkin hybrideissä tämä voi olla tosi rajoitettu) ja yhdistelmän kokonaismassa. Kaikki hevospuolen keskustelupalstat on täynnä sekoilua näiden suhteen.

Ajokoe

-> Inssissä yhdistelmän täytyy olla BE-luokan yhdistelmä. Kortittomana saat ajaa sellaisen yhdistelmän inssiin ja pois eli et tarvitse apukuskia inssiin kulkemiseen. Auton suhteen painoraja on helppo toteuttaa, mutta kopin on ihan oikeasti painettava kokeessa yli 800kg. Jos sinulla on omamassaltaan 750kg koppi niin se tarvitsee lisäpainoa LAILLISESTI sidottuna, joka ei traikussa sitten olekaan helppo homma. Lainaa siis inssiin omamassaltaan vähintään 800kg koppi niin pääset helpommalla. Kaikki tutkinnon vastaanottajat ei koppiin kurkkaile tai sitä punnitse, mutta ikinä ei tiedä.

-> Nykyään ei tule mitään noottia että on peruutuskamera ja automaattivaihteet - vahva suositus näille. Säästät mielettömästi aikaa siitä 15 minuutista kun sulla on peruutuskamera ja pääset peruuttamaan auton ekalla kerralla oikeaan kohtaan kopin aisaa ilman että on riskiä että kolautatkin päin koppia, josta tulee hylky. Hevoskoppia ei myöskään ihan helpolla vedä loppumatkaa käsin paikalleen etenkin kun sulla on tottakai turvallisuuden varmistamiseksi kiilat pyörien alla. Automaattivaihteilla ei tarvitse ajokokeessa jännittää mäkilähtöjä tai parkkeerausta, vaan saa keskittyä ajamaan nätisti, huomioimaan pyöräilijät yms.

Käsittelykokeessa

1. Ajat yhdistelmän kujan läpi, aika alkaa kun olet kujan päässä

2. Peruutat 90 asteen mutkan vasemmalle eli kuskin puolelle (kannattaa siis harjoitella enemmän niin päin)

3. Irrotat kopin turvallisesti eli
- käsijarru päälle
- kiilat paikalleen
- valot irti
- pyörä alas
- kärry irti
- vaijeri irti

4. Ajat auton pois kujasta, peruutat takaisin kopin luokse ja kiinnität kopin turvallisesti eli
- vaijeri kiinni
- koppi kiinni (hytkytät aisaa pari kertaa että olet varma että lukittui)
- pyörä ylös
- valot kiinni
- valojen ja vilkkujen tarkistus (inssi auttaa jarruvaloissa, itse katsot muut)
- käsijarru alas
- kiilat pois ja kerrot olevasi valmis

Hylkyä tulee jos järjestys väärä eli jätät kopin "vapaaksi" ilman jarruja, jätät sen roikkumaan valojohdon varaan, unohdat kiilat tai käsijarrun paikalleen tms. Auto tai koppi ei saa mennä mistään reunasta yli, joten tarkkana myös että et innostuksissa peruuta liian pitkälle kujaa kun saat kopin suoraksi. Autosta saa nousta ylös katsomaan ympärilleen ihan niin monta kertaa kuin haluaa ja inssit arvostaa että on huolellinen.

Ajokokeessa riittää että ajat nätisti muut huomioiden ja heppakyyti huomioiden saa ajaa oikeasti hitaasti mutkiin ja välttää äkkijarrutuksia. Tutkinnon vastaanottaja juttelee niitä näitä ja katsoo että pystyt puhumaan ja ajamaan yhtäaikaa. Itselläni kysyi mahdutaanko erään sillan alta tällä yhdistelmällä, mutta ei hylännyt siitä että en muistanut kopin korkeutta ulkoa, sitä kun ei papereissa lue. Arvioin kuitenkin kopin korkeuden suunnilleen oikein ja vastasin että mahdutaan sillan ali.

Jos kaikki menee kerralla läpi, niin kokonaishinta vuonna 2021 oli 160e + mahdolliset koppivuokrat.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   27.4.25 20:51:47

Meillä ei tarvinnu kiiloja, ja käsittelykokeessa piti vielä lopuksi lähteä liikkeelle ja huomioida että jarru on vapautunut ja liikkuu normaalisti. Inssin vastaanottaja selittää kyllä vielä ennen koetta mitä pitää tehdä, kannattaa siinä olla tarkkana ja kysyä, jos jää jotain epäselvää.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   27.4.25 21:20:07

Itsellä kortin ajo suunnitelmissa lähitulevaisuudessa, joten hyvin ajankohtainen topic!

Onko kopin kiinnityksessä oikeasti väliä tarkistetaanko valot ennen käsijarrun ja kiilojen irroitusta vai sen jälkeen?

”4. Ajat auton pois kujasta, peruutat takaisin kopin luokse ja kiinnität kopin turvallisesti eli
- vaijeri kiinni
- koppi kiinni (hytkytät aisaa pari kertaa että olet varma että lukittui)
- pyörä ylös
- valot kiinni
- valojen ja vilkkujen tarkistus (inssi auttaa jarruvaloissa, itse katsot muut)
- käsijarru alas
- kiilat pois ja kerrot olevasi valmis”

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   28.4.25 20:54:45

Piste. ei tarvii käsittelykokeessa laittaa vyötä kiinni aina välissä jos menee ees taas kattomaan. Myös pitää muistaa et on auton etupuskuri kokonaan siellä kujan sisällä linjassa tötsien kaa, mut traikku ei saa takaa osua tötsiin. Järjestyksellä ei oo aina väliä mut jotkut ehkä on tarkempia sen kaa, tietty jarrut ja kiilat hyvä laittaa eka. Ite aloin irrottamaan vaijeria ja muistin ne kiilat ja laitoin ne sit jälkeenpäin mut diitä ei tullu mitää sanomista

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.4.25 22:16:07

Itse varmistin inssiltä etukäteen tartteeko kiiloja (tasamaa, ei tarvinnut), kysyin turvavyöstä ja sitten kysyin etukäteen voiko inssi katsoa valot ja liikkeelle lähtiessä renkaiden pyörimisen sekä saako koppia tarvittaessa liikuttaa kiinni saamiseksi käsin. Nämä sopi ja vyötä ei tarvinnut. Kun oli etukäteen puhuttu, ei tullut ylläreitä tai ongelmia.

Itse myös irrottaessa ja kiinnittäessä osittain itseäni ja osittain inssiä varten selitin mitä teen. Eli nostin nokkapyörällä aisaa niin sanoin jotain (auton perä nousee eli on kiinni) jne. En tiedä onko sillä väliä, mutta tuskin haittaakaan ja voi osoittaa sillä, että on tilanne hallinnassa.

Automaatti ja peruutuskamera on kyllä pop. Kannattaa sillä kokeen yhdistelmällä joku kerta edes treenata niin näkee miten koukku ja vetopää on linjassa kamerassa ja miten yhdistelmä kääntyy.

Itse tein ja katsoin myös monelta alkoi aika niin tiesi paljonko oli jäljellä
-peruutus (otin reilusti aikaa)
-kun oli paikallaan, tarkistin vielä että on oikein ruudussa
-koska kiiloja ei tarvinnut, laitoin jarrun koppiin, irrotin jarruvaijerin ja valot ja irrotin kopin
-ajoin pois kulman ympäri
-peruutin takaisin, kameran kanssa riittävän kohdalleen ja vähän työnsin sivusta niin vetopää napsahti kiinni
-kokeilin nokkapyörällä nostaa auton perää
-jarruvaijeri ja sähköt kiinni, huomioi että ne on turvallisesti eikä roiku esim maassa. Jarruvaijeri ei periaatteessa saisi kiertää koukun ympäri vaan pitäisi olla jossain lenkissä kiinni ettei putoa. Tästäkin voi kysyä
-kopin jarru auki, valojen tarkistus (jarru ja molemmat vilkut erikseen) ja liikkeelle lähtö. Inssi auttoi valojen ja renkaiden tarkistuksessa
- aika pysähtyy kun yhdistelmä on alkupisteessä.
Aikaa tähän on 15min. Pitkä aika, mutta samalla ei siinä kauheasti ole ylimääristä.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: Piste. 
Päivämäärä:   29.4.25 19:17:25

Nyt kaivataan apuja jarruvaijerin/varmistusvaijerin suhteen. Pitääkö olla erikseen kiinni autossa vai riittääkö pelkästään lenkkinä peräkoukun ympärille? Tarkistin pihan autot ja missään ei ollut erillistä kiinnitys koukkua mikä oli ennen vanhaan vakio.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.4.25 15:44:06

Mulle inssi sanoi vyöstä vain, että kyllähän sitä ajaessa pitää käyttää tms., niin varulta sitten ränkkäsin sen aina kiinni vaikka peruutin sen 10cm.. :D tuskin olis siitä kyllä oikeasti hylännyt, mutta ei ollur varaa ottaa riskiä kun kisat seuraavana aamuna

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: uu 
Päivämäärä:   1.5.25 17:09:47

Inssihenkilö ei välttämättä suostu katsomaan toimiiko valot vaan sinun täytyy selvitä siitäkin yksin.Eli laitat vilkun päälle ja kipität auton ja traikun taakse katsomaan, että toimiihan oikein. Sitten vilkku toiseen suuntaan, taas autosta ulos ja katsot, että autossa ja trailerissa toimii vilkut kuten kuuluu. Samoin jarrut sinun pitää tsekata itse, eli laitat jonkun painon jarrupolkimelle ja kipität autosta ulos katsomaan, että autossa ja traikussa toimii valot kuten kuuluu.

Ei todellakaan kannata luottaa siihen, että inssi suostuisi huutelemaan sinulle, että hyvin toimii.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   1.5.25 17:45:57

Hätävilkuilla tulee vähemmän kipityskertoja.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.5.25 18:13:12

Paljon kiitoksia näistä viimeisistä vinkeistä valojen suhteen!

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.5.25 19:53:40

Hätävilkut toimii eri releen kautta kuin oikea ja vasen suuntavilkku, vaikka samoja polttimoita vilkuttaakin. Ei välttämättä inssi hyväksy.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   1.5.25 20:21:27

Juuri inssin ajaneena: hätävilkut hyväksyttiin ja inssi katsoi jarruvalot, kun pyysin.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.5.25 21:51:18

Tämän topikin aloittajana voin kertoa että oma tutva kattoi myös ne vilkut mun puolesta, kun kysyin, voiko tarkistaa jarruvalot. Eikä tarvinnut laittaa turvavyötä peruuttaessa.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.5.25 22:02:06

Hätävilkuissa on myös sellainen, että siitä ei näe jos vilkut jostain syystä toimiikin ristiin. En tiedä onko nykypäivänä isokin ongelma tuon mahdollisuus, mutta teoriassa mahdollista ja siksi ei välttämättä käy inssissä.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   1.5.25 22:07:33

Kuopiossa vaadittiin kiilat.

Inssi auttoi valojen tarkastuksessa, mutta kertoi samalla että talvella (hämärällä) voi tarkistaa valot seinästä tai vaikka lumikasasta.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: Dldm 
Päivämäärä:   2.5.25 13:55:36

Hätävilkut ei saisi kelvata, koska ei toimi saman releen kautta ja vilkuttaa koko autossa/ajoneuvossa ympäri samanaikaisesti. Vilkuthan pitää testata puoli kerrallaan.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: Hhg 
Päivämäärä:   2.5.25 14:13:59

Oletteko siis saaneet liikuttaa kärryä käsin vetokoukkuun kiinnittämiseksi? Aiemmin jotkut ovat sanoneet, että vetoaisaan ei saanut käsin koskea vaan piti osata peruuttaa vetokoukku vetopään alapuolelle ja sitten vain lasketaan nokkapyörällä vetopää koukkuun.

Moni on saanut jättää kärryn irrotuksen jälkeen esim. hanskan maahan merkiksi, että mihin kohtaan pitää auton takarengas peruuttaa, että koukku on oikeassa kohdassa ja kärry helppo kiinnittää. Toisille taas sanottu, ettei niin saa tehdä vaan pitää osata peileistä katsoa oikea kohta miten peruuttaa ja jos jättää mitään merkiksi helpottamaan sihtaamista, niin hylky tulee.

Minä vasta harkitsen korttiluokan korottamista. Kun ajoin B-kortin, niin tutva oli ihan raivohullu. Huusi ja karjui koko ajan, ei edes tervehtinyt tavatessamme. Hän tuli hakemaan minut autokoulun aulasta ja opettaja sanoi, että tuossa on seuraava kokelas, niin nousin ylös ja olin käsi ojossa tervehtimässä ja hän katsoi minua pää punaisena ja huusi täysillä MENNÄÄN JO!!". Olin vähän hölmistynyt. Sama jatkui autossa koko kokeen ajan. Ei ainuttakaan lausetta normaalilla äänenvoimakkuudella tai asiallisesti. Karjui kaikki käskyt, gyvä ettei syliin tullut. Ei auttanut, että jossain vaiheessa vastasin jmhuutamalla "en ole kuuro, paitsi kohta olen, jos vielä huudat". Kun koe oli ohi, vaihtui kommunikointi asialliseksi ja sain palautteen. Läpi meni.

Kun sain lapun kouraan, että koe hyväksytty, sanoin, että hanki apua noihin saatan4nmoisiin peräpukamiin, niin ei tarvitse huutaa muille. Hän tuijotti hölmistyneenä. Kerroin tuosta huutamisesta ajo-opettajalleni "olipa asiaton äijä", niin hän sanoi "miehillä on usein karseat peräpukamat". Eli en ilmeisesti ollut edes kovin väärässä...

Tuo tapahtui v. 2003, eli yli 20 v sitten. En tiedä, saiko tai hakiko apua.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.25 14:39:16

Valitettavasti näissä ei tunnu olevan kauhean yhteneväiset käytännöt. Osa haluaa täydellistä ja osalle riittää, että osaat käsitellä yhdistelmää turvallisesti.

Esim tuo aisa asia, eipä sitä koppia mitenkään helposti jarru päällä aleta käsin siirtää, mutta ei joku aisasta pari senttiä sivuun työntäminen vaikuta mitenkään mihinkään, paitsi että saa sen kopin kiinni ilman uutta peruutusta. Toisille se varmaan merkkaa, että et osaa tähdätä, toisille se kai sitten merkkaa että pärjäät arjessakin. Ei kukaan peruuta 100% joka kerta vetopään alle, ja toisaalta harvoin arjessa on joku sekuntikello kanssa vahtimassa kauanko siihen kopin kiinnitykseen menee.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: yyww 
Päivämäärä:   2.5.25 14:52:45

Täällä rautalankaa BE-koetta varten:

https://traficom.fi/sites/default/files/media/file/Luokkien%20BE%20ja
%20B96%20asiakasohje.pdf

(sori liian pitkä linkitettäväksi)

Tuolla kerrotaan BE-käsittelykokeen sisältö. On myös sen peruutuskäytävän malli ja mitat. Kulmassa sisäkeilan kohta määräytyy yhdistelmän pituuden mukaan.

Huomioi tuo kohta "Käsittelykokeen arviointi ja päätös", jossa luetellaan syyt, joiden myötä koe hylätään. Eli varmista kaikki tarvittavat asiat.

Youtube on täynnä BE-inssi-videoita, katso niitä ja opi. Mitä paremmin osaat teoriassa ulkoa kaiken, mitä kuuluu tehdä, niin sitä vähemmän tarvitsee kokeessa jännittää.

Harjoittele ennen ajokoetta sillä yhdistelmällä, jolla aiot kokeen suorittaa, että osaat käyttää ja ohjata juuri sitä yhdistelmää. Ja ajokokeessa huomioidaan sekin, että oletko säätänyt penkin, niskatuen ym. oikein.

Kannattaa ajaa yhdistelmä inssipaikalle itse, niin olet ennen koetta saanut jälleen harjoitella kärryn kiinnittämistä ja saanut rauhassa säätää auton istuimen, peilit ym. itsellesi sopiviksi.

Katso tosiaan kellosta kun aloitat käsittelykokeen, niin et joudu arvailemaan, paljonko aikaa on kulunut.

Muista laittaa vetoautoon ajovalot päälle, muuten kärryn valot/vilkut ei välttämättä toimi! Nykyään on yleistä ajaa ilman valoja ja sitten saakin ihmetellä, miksi inssissä ei kärryn valot toimi...

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: hehj 
Päivämäärä:   2.5.25 15:58:57

Vinkkinä teoriakoetta varten, jos joku haluaa testailla.
Täällä on eri testejä liikennemerkeistä, voi tehdä ihan ilmaiseksi.

https://www.pikku-e.com/pikku-e-teoriakoe

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: Piste. 
Päivämäärä:   2.5.25 18:07:02

Te jotka olette kokeessa olleet niin riittikö että jarruvaijeri on peräkoukun ympärillä lenkkinä?

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   2.5.25 23:35:56

En valitettavasti osaa inssistä sanoa että riittäisikö, mutta oikeassa elämässähän se ei kyllä riitä, joten ei niin kannata inssiinkään laittaa.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: __ 
Päivämäärä:   3.5.25 01:36:51

Olispa lysti jos näitä ajokokeita arvioitaisiin kuin ratsastettavuus/ajettavuus suokkien jalostusarvosteluissa :'D

eräs sukulaiseni saisi maininnan 'hyvä kuuliainen ajattaa, välillä kuumeneva; lähtötoimissa hätäinen' ja toinen 'rento käskettävä ajattaa, rajallinen eteenpäinpyrkimys, lähtötoimissa erittäin rauhallinen'...

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   3.5.25 07:25:51

"Nyt kaivataan apuja jarruvaijerin/varmistusvaijerin suhteen. Pitääkö olla erikseen kiinni autossa vai riittääkö pelkästään lenkkinä peräkoukun ympärille? Tarkistin pihan autot ja missään ei ollut erillistä kiinnitys koukkua mikä oli ennen vanhaan vakio."

Ei riitä viranomaisille että on ympäri, joten ennen koetta laittaisin sakkelin ja sakkelista vaijeri läpi.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   3.5.25 07:43:58

Kuopiossa kävin ja riitti että vaijeri oli koukussa kiinni.
Samoin riitti Iisalmessa, jossa puoliso kävi inssin.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   3.5.25 11:18:07

Mulla inssi katsoi heti aluksi että valot toimii, eipä toiminut ekalla kerralla joten ei muuta ku kotia ja valoja korjaamaan vaikka ne oli toiminut pari päivää aikasemmin. Sain onneksi uuden ajan samaan hintaan. Uudella yrityksellä oli valot korjattu ja ajettiin lenkin aikana yhelle yleiselle parkkipaikalle ja siellä piti tehdä kulmaperuutus tiettyyn kohtaan. Olin jo menossa irrottamaan kärryä kun inssi sanoi että ei tarvitse, eiköhän se suju jo sulta. Olin harjoitellut niin monta kertaa että kaikki menee just oikein ja olisin varmasti osannut kaiken nappiin niin olin vähän hölmistynyt ettei tarvinnut edes näyttää irrotusta. No ei siinä mitään sitten, ajettiin konttorille ja sain hyväksytyn.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: Piste. 
Päivämäärä:   8.5.25 18:43:48

Pitikö teidän näyttää passia tai henkilökorttia ajokokeeseen mennessä vai riittikö ajokortti?
Nyt rupesi epäilyttämään riittääkö pelkkä ajokortti kun aikaa varatessa maininta vain passista ja henkilökortista..

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: yi 
Päivämäärä:   8.5.25 19:55:48

kyllä ajokortti riittää, mulla riittänyt b ja be kortin insseissä(oli t kortti jo ennen b korttia jonka näytin b kortin inssissä). ite olin ottanu autokoulusta yhen tunnin verran paketin missä oli myös teoriakoepaketti jne. ja se anto hyvät vinkit sit kokeeseen just ennen ja katto et miten kaikki toimii, anto hyvät vinkit kans siihen peruutukseen ja pääsin harjottelee just ennen siihen samaan kujaan ku itse kokeessaki. Ajoopettaja mainitsi et tässä kohtaa ei vyötä tarvi vänkätä, mutta ajaessa tietty, saa tulla ulos niin mont kertaa ku haluu, saa ajaa eteen ja peruuttaa uudelleen, ja järjestyksellä kun irrottaa/laittaa takas ei niin väliä kunhan jarru ja kiilat ensin päälle ja vikana pois kun traikku on taas kiinni autossa. ite meinas unohtua kiilat kun olin irrottanu jonku osan jo, ei väliä ollu, ja sit en meinanu saada naksahtaa traikkuu koukkuun, mut sit vähän venkslasin ja sain, ei haitannu. peruutuksessa tärkee et auton etupuskuri on kujan etutötsien takana niin että traikku ei osu takanaoleviin tötsiin, tötsiin ei muutenkaan saa koskea. ja kysykää et katotko valot, jos ei nii kattokaa ite. kaikki pitää vaan tapahtuu sen vartin sisällä. saa kysellä vähän jotain et mitä nyt tms. se turvavaijeri tai sähköjen piuha EI saa koskettaa maata mitenkään ja vaijeri kunnolla kiinni koukkuun, ei vaan ympäri sit heti hylätään. koska käsijarru vielä päällä kun traikkua kiinnitetään takasin autoon, nii mahollisuutta vetää traikkua ei ole, joten sitä ei saa myöskään tehdä useimmiten. tietty itse osaa joka kiinnittyy koukkuun saa käännellä ja väännellä ja saa vetää siitä kahvasta kun kiinnittää kun traikkua laskee. mulla oli kyl aika lepposa se inssivalvoja joten varmaan tiukempaa voi olla muualla, tällä tosin varmasti pärjää

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: MP 
Päivämäärä:   4.6.25 13:06:14

Teoriakoe suoritettu ja nyt pitäisi harjoitella tuohon käsittelykokeeseen. Muutama kysymys:

- Mihin nuo rengaskiilat tulisi asettaa ja kuinka monta? Järki nyt sanoo, että alamäkeen pysäköitäessä laitan pyörien eteen ja ylämäkeen pyörien taakse. Jos inssi on tasamaalla, niin mihin ne pitäisi laittaa? eturenkaiden eteen ja takarenkaiden taakse, vai miten?

- Traikun omapaino on muutaman kilon alle vaaditun 800kg:n. Miten olette laittaneet lisäpainon, kun sehän pitäisi kai sääntöjen mukaan sitoa kiinni? Jos nakkaan tavirenkaan lattialle, niin tuleeko hylky? Hankala sitä on mitenkään sitoa kiinni.

  Re: BE-käsittelykoe rautalangasta, taas

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.25 14:40:37

Laitat jotain traikun etutilaan ja kiinni tolppaan jos on kahden hevosen traikku. Yhden hevosen laittaisin ehkä jonkun rehusäkin puomin alle ja hevosen kiinnitysrenkaisiin jollain köydellä kiinni. Jos on varustekaappi niin sinne saa helposti jotain.

Itse kysyisin kiilat etukäteen, tai siis kysyinkin ja tasamaalla ei tarvinnut. Jos tarvitsee niin laittaisin ehkä toiselle puolelle yhden eteen ja toiselle yhden taakse. Käsijarrun kanssa se ei siitä mihinkään liiku.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.