Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka paljon ilkeät pyytää hoitajaa tekemään?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.4.25 20:37:48

Kyseessä diili, jossa tuttu henkilö käy auttamassa hevosen hoidossa. Varsinainen ratsastus ei kuulu diiliin. Kävelytys kuuluu ja sen saa hoitaa selästä jos haluaa.

Re: Kuinka paljon ilkeät pyytää hoitajaa tekemään?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.25 21:13:49

Sen mitä pn sovittu.

Päivämäärä:   25.4.25 21:46:05

Yhtä paljon kuin itsekin teen.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   25.4.25 22:52:43

No mitä hoitaja haluaa tehdä? Siitähän se on kiinni. Jos haluaa tehdä paljon, saa tehdä paljon. Jos ei halua, niin ei tarvitse. Tai jos omistajan mielestä tarvitsee, niin hoitaja etsii paremman diilin.

Päivämäärä:   25.4.25 23:17:05

Saa tehdä ihan kaikkia samoja hoitotoimenpiteitä kuin itsekin teen, jos vain taidot riittää ja ottaa opiksi. Jos ei kiinnosta ne, niin ei tarvitse hevosta tulla kävelyttämäänkään tai hoitamaankaan. Ihminen on hevosta varten, eikä toisinpäin. Hevosista oikeasti kiinnostunut kyllä jaksaa opetella perusjutut jos ei vielä osaa. Jos ei kiinnosta riittävästi, ei hevosia ole pakko hoitaa. Ne on etuoikeus.

Päivämäärä:   25.4.25 23:51:20

Pyydän tekemään perusasiat. Antaa lisäruoan ja juoman, harjaa hevosen ja putsaa kaviot sekä silmämääräisesti tarkistaa hevosen kaikin puolin. Saa seurustella ja rapsutella niin paljon kuin haluaa. Saa kävelyttää tai olla kävelyttämättä. Tarhan saa siivota jos on intoa ja jaksaa. Saa siis tehdä oman mielenkiinnon, aikataulun ja jaksamisen mukaan kunhan perusasiat eli perushoito ja tsekkaaminen tulee tehtyä.

Päivämäärä:   25.4.25 23:52:06

No kyseessähän on tilanne, jossa omistaja nimenomaan hankki hoitajan, koska halusi vapaapäivän. Tuttunsa suostui, kun joutui hetkeä aiemmin omasta hevosestaan luopumaan.

Päivämäärä:   26.4.25 11:20:05

Mielestäni hoitaja tekee sen verran kun haluaa ja omistajan tulisi siitä avusta olla kiitollinen. Vuokraus tai diilit jossa vaihdetaan rahaa on asia erikseen, mutta hoitaminen jossa toinen auttaa toista käytännössä vastikkeetta niin mielestäni ei ole syytä alkaa vaatimaan asioita x, y. Se on kuitenkin niin että luotettavalle hoitajalle joka ei kaipaa ratsastamista on hoitohevosia tarjolla niin paljon että voi valita sopivimman hevosen (ja omistajan).

Päivämäärä:   26.4.25 11:22:12

Itse ainakin teen mielelläni paljon. Mutta jos se on oletusarvo tai sellaista aletaan vaatimaan, koen sen epämiellyttävänä. Arvostus minua ja ajankäyttöäni kohtaan on numero yksi mitä kaipaan omistajalta - ei ratsastaminen tai raha tai mikään muukaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.4.25 11:34:15

"Itse ainakin teen mielelläni paljon. Mutta jos se on oletusarvo tai sellaista aletaan vaatimaan, koen sen epämiellyttävänä. Arvostus minua ja ajankäyttöäni kohtaan on numero yksi mitä kaipaan omistajalta - ei ratsastaminen tai raha tai mikään muukaan. "

Eli haluat tulla tekemään toisen hevosella mitä sua nyt sattuu huvittaamaan ja siihen kellonaikaan kun huvittaa? Mitä jos se mikä sua huvittaa ei ole olennaista hevosen hyvinvoinnin kannalta ja omistaja ehdottaa (tai siis vaatii) tekemään jotain muuta tilalla? Eikö sua silloin arvosteta riittävästi? Kuulostat nimittäin vähän vaikealta.

Arvostan sellaista hoitajaa, jonka kanssa pystyy sopimaan etukäteen asioista, ja voin luottaa siihen että hevoseni tulee myös hoidetuksi sovitulla tavalla. Tällöin mielelläni joustan tarpeen tullen muissa asioissa. Kunhan hevoseni on myös hoitajan aikataulujen priorisoinnissa listan kärkipäässä. En jaksa sellaisia rusinat pullasta hoitajia, jotka eivät sitoudu.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   26.4.25 11:42:09

"No kyseessähän on tilanne, jossa omistaja nimenomaan hankki hoitajan, koska halusi vapaapäivän. Tuttunsa suostui, kun joutui hetkeä aiemmin omasta hevosestaan luopumaan."

Sittenhän varmasti kaikille osapuolille on selvää, että hoitaja tekee kaikki päivän hoitotoimet että omistaja saa sen vapaapäivän. Tähän hän on varmaan suostunut, kun kerta vapaapäivää varten on hoitajaa etsitty.

Päivämäärä:   26.4.25 11:59:46

…: Koitahan lukea uudelleen ajatuksella ja vähemmän ennakkoluuloisesti viestiäni. On aivan hyvin enemmän kuin OK sopia etukäteen että hoitaja huolehtii kaikki hevosen hoitotoimenpiteet ja mahdolliset tallityöt ja omistaja pitää vapaapäivän. Sehän on kaikille vaan selvempää kun asiat on sovittu etukäteen :)

Vaan tarkoitan sitä tilannetta että varsinkin täällä hevostalli.netissä on paljon omistajia - ja ihan todellisessa maailmassakin heihin törmää - joiden asenne lähtökohtaisesti on se että omistaja voi vaatia mitä vaan, pitäisi käydä aina vaan useammin, aina vaan tehdä enemmän ja otetaan ihan itsestäänselvyytenä se hoitajan apu vaikka tämä saattaa olla ainoa henkilö joka mahdollistaa omistajalle vapaapäivän.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.4.25 12:07:32

., sinun aiemman kommentin voi ymmärtää monella tapaa. Hyvä kun selvensit omia ajatuksiasi. Tuo itsestäänselvyys toimii kumpaankin suuntaan. On myös hoitajia, joilla on aika utopistisia odotuksia ja käsityksiä hevosen hoitamisesta. Ja osa saattaa joskus kuvitella tekevänsä ihan urotyön pelkällä varusteiden putsauksella, joita muutenkin putsataan säännöllisesti. Näitä käsityksiä on kyllä omistajissakin.

Lähettäjä: Sovitut 
Päivämäärä:   26.4.25 13:57:49

Etukäteen sovitut asiat.

Jos tarvitsisin apua, laittaisin viestin ”Ehtisitkö sunnuntaina liikuttaa Pollen, siivota sen tarhan, pussittaa heinät ja laittaa väkkärit valmiiksi?” Oletan, että apukäsi tietää liikutuksen tarkoittavan sitä, että hevonen harjataan ja kaviot puhdistetaan ennen ja jälkeen sekä kuolaimet pestään käytön jälkeen. Sitten liikuttaja joko suostuu tai ei suostu.

Jos ennalta sovitun lisäksi pitää tehdä jotain extraa, niin sitten pyydän vain hyvin pientä ja nopeaa asiaa. Esim. ”Iltatallin tekijä on varmaan vienyt loimet kuivumaan. Hakisitko Pollen sinisen sadeloimen (kaulassa lukee Polle) loimihuoneesta ja laittaisitko karsinan oveen?”

Päivämäärä:   26.4.25 17:45:22

Sovitut kuulostaa tyypiltä, jonka hevosen hoitaisin mielelläni.

Kuulkaas toista se oli kasarilla, kun piti setien selkiäkin hieroa sen hevosen lisäksi ja ohella.

Päivämäärä:   26.4.25 18:16:05

Eli ”diiliin” kuuluu se selästä (halutessa) kävelytys? Toi on kiva monelle hoitajalle, ja itse olen tuollaisella diilillä hoitanutkin. Kävelyttänyt joko selästä tai maasta, tehnyt normaalit hoitotoimenpiteet hevoselle ja jos on jotain erikoistilanteita niin huolehtinut tottakai. Huolehtinut varusteista ym, antanut mössöt. Käynyt välillä parikin kertaa päivässä, jos on ollut saikkua niin ollut saatavilla ja aktiivisesti auttamassa. Joskus laittanut omistajalle valkkuun ja pois yms. Tarhannut myös illalla pari tuntia ja sen aikana esim huoltanut kamppeita tms.

Toki olen itse saanut usein maastoillakin ihan kunnolla. Mutta olisin tehnyt ilman sitäkin kun kiva hevonen ja omistaja ja talli.
Mutta karsinan siivous ja tallista/tilauksista huolehtiminen tms. ei mielestäni kuuluu tuollaiseen diiliin. Toki joku tekee mielellään niitäkin. Voi johtua siitäkin että ihan aikuisena on ollut tuollaisia hoitohevosia täysihoitotalleilla, kakarana ysärillä olisin tehnyt ihan mitä vaan päästäkseni oppimaan ja olemaan hevosten kanssa.

Päivämäärä:   29.4.25 21:00:56

Varmaan joku arvas, että mä olen itse se hoitaja. Hoidan siis ex-tallikamun hevosta. Hänellä kiireitä ja tarvi apukäsiä. Aluksi oli tyyliin "siivoa karsina ja kävelytä". Nyt on:

- karsinan siivous
- tarhan siivous
- heinät pussiin JA vaikka minkänäköisiin pusseihin, palloihin, verkkoihin ja saappaisiin. Kaikkiin joku nyssykkä sitä heinää. Osa on sisällä, osa ulkona. Tämä homma vie yksistään 20-30 min
- väkkärit valmiiksi
- vedet ulos
- loimitus sisään/ulos, sopivan loimen haku varastosta
- kävelytys, tietty varusteiden huolto

Mua meinaa jo naurattaa tämä homma. :D Käytän oikeasti toisen ihmisen hevosen hoitamiseen 3-4 tuntia. Mulle tuo talutus tai kävelytys selästä kenttää kiertäen ei todellakaan ole mikään mahtava houkutin. Yleensä on siis vieläpä niin, että kun menen, niin edellisenä päivänä ei ole siivottu tarhaa eikä täytetty ulkojuoma-astiaa. Niinpä mun pitäisi siivota kahden-monen päivän paskat tarhasta ja kantaa kymmeniä litroja vettä sankoilla tarhaan, joka on tontin toisessa laidassa. Jälkimmäisen teen, mutta enpä parilla viime kerralla siivonnut tarhaa. Jos omistajan mielestä ei ole tarpeen joka päivä siivota, niin ei minunkaan tarvitse sitä tehdä. ;)

Kyllä, olen irtautumassa tästä diilistä. On olemassa hevosia, joita voin ratsastaa joko ihan ilmaiseksi tai sitten r-koulussa maksua vastaan. Hoidokkejakin varmaan löytyy, kun vähän kyselee. Kyllä oli minun hevosen hoitajalla helpot oltavat, kun hommaa oli puolet vähemmän ja sai maastoilla ja mennä muutenkin vaikka kaikissa askellajeissa. :D

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   29.4.25 21:29:39

Kyllähän kysymysmerkkiä on nyt vedätetty ihan kunnolla...kiltti ihminen vaan suostuu kokoajan lisääntyviin vaatimuksiin saamatta oikeastaan itselleen yhtään mitään vastineeksi käytetystä ajasta ja vaivasta. Hevosen omistaja on varmaan tyytyväinen. Ja kyllä, minullakin on ollut hevoselle vuokraajia ja myös ilman rahan vaihtoa käyviä ihmisiä ja en todellakaan ikinä olisi kehdannut vaatia mitään tuollaista. Riitti ihan minimi, kunhan hevonen tuli liikutettua, itse sitten käydessäni tein muut hommat jotka mun mielestä todellakin kuuluu omistajalle. Apukädet oli vain apuna tiukassa paikassa jos itse ei jostain syystä pääse tallille ja silloin ei todellakaan tarvinnut tehdä muut kuin hevosen liikuttaminen ja juotto sen jälkeen. Lisäksi näistä avun antamisesta palkitsin aina jotenkin, edes pienesti. Kun kyllähän he minut pelastivat jos en jostain syystä tallille pääsyt äkillisen sairauden tms. syyn vuoksi. En kyllä itse suostuisi tuollaiseen kyykytykseen kuin aloittaja on suostunut. Kohta huomaat, että oletkin useamman kerran viikossa ja useamman tunnin kerrallaan tallilla vaan hoitamassa sitä hevosta ja vaatimukset vaan lisääntyy. Seuraavaksi kysytään voitko hoitaa vaikka kengitykseen viemisen, klinikalle kuskaamisen, lääkitykset
päivittäin jne. Nämä tällaiset ihmiset kyllä osaavat käyttää toisia hyväksi jos ei toinen osaa rajoja laittaa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   30.4.25 05:56:56

Kysyy siltä apulaiselta mitä haluaa. Tee vaikka lista pakollisista toimista jotta saat sen vapaan ja toinen lista missä esim varusteiden putsausta, ruokien valmiiksi laittoa ja mitä nyt mieleen tulee.

Lähettäjä: sipuli 
Päivämäärä:   30.4.25 11:05:41

Itse oon kanssa tommosessa "diilissä" että olen täysin avuksi omistajalle. Välillä hoidan käyntikerroillani koko tallin yksin, välillä omistaja kerkää jonkun asian tekemään myös. Tulin paikkaan nimenomaan liikutusavuksi, ja liikutus koski kahta hevosta. Nyt kuitenkin hoidan tallin yksinäni aina jos omistajalla työreissuja tms. eikä hevosten liikutus useinkaan ole mukavaa, kun ovat vähän mitä ovat.

Pointti oli se, että kyllä vaan välillä tulee sellainen fiilis, että prsettäkös minä hoidan täällä arki iltoina 3h lähes koko tallin ja päälle vielä hevosten ei iloa tuottava liikutus..

No, on niitä parempiakin hetkiä, joskus tallille meno on itselleni semmoinen pakopaikka muusta elämästä, joskus liikutus onnistuu tavallista paremmin ja jää hyvä mieli. Mutta niinkuin yksi piste tuolla sanoi (mihin ... hyökkäsi :D), kyllä tämmöisessä diilissä on ehdottoman tärkeää, että tuntee olevansa arvostettu ja että omistaja arvostaa minun käyttämääni aikaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.