Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Saa syödä" kävelyjä vai ehdoton ei?

Lähettäjä: repe 
Päivämäärä:   25.4.25 11:06:30

Olenko hirveä ihminen, jos näin kevään tullen käyn hevosen kanssa kävelyillä pelkällä riimulla ja narulla, joilla annan vauhdissa napsia ruohotupsuja? Semmoisilla hyvänmielen kävelyillä, missä liikutaan kuitenkin kokoajan. Ei tietenkään onnistuisi, jos olisi semmoinen hevonen jotai joutuu kokoajan nykiä perässään kun ei osaisi liikkeestä syödä. Oikeasti "töissä" ei tietenkään syödä.

Teettekö tämmöisiä kävelyitä, joilla ette puutu siihen jos hevonen kulkee välillä turpa maassa, kunhan kävelee, vai onko mielestänne ehdoton ei, ikinä ei kävellessä saa ottaa välipalaa?

Itse en tuoreeseen totuttelua harrasta semmoisena "tänään syödään narunpäässä tässä ruoholäntillä vartti", vaan saatan juuri mennä puolentunnin reippaalle kävelylle, jossa saa napsia sen minkä kävellessä kerkeää.

Re: "Saa syödä" kävelyjä vai ehdoton ei?

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   25.4.25 11:16:11

"Itse en tuoreeseen totuttelua harrasta semmoisena "tänään syödään narunpäässä tässä ruoholäntillä vartti", vaan saatan juuri mennä puolentunnin reippaalle kävelylle, jossa saa napsia sen minkä kävellessä kerkeää."

Miksi et? Eihän se hevosparka vauhdissa saa paljoa napsittua, anna toisen syödä rauhassa sitä vihreää.

Päivämäärä:   25.4.25 11:19:25

No ei se kyllä mikään parka ole :D Kyllä saa napsittua paljonkin, vai kuvitteletko mielessäsi nyt stressaantuneen hädissään napsivan hevosraukan jota juoksutetaan perässä? Ei, löysällä narulla pitkään kävelyä, tulee liikuttua samalla ja saa kyllä koko lenkin aikana ihan tarpeeksi syötyä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.4.25 11:25:52

Tehdään kävelyjä ja saa kyllä pysähtyäkin syömään, jos löytyy oikein hyvä paikka. Itselläni ei ole mitään tarvetta kyykyttää hevosta pitämällä se jatkuvasti liikkeessä. Olen kouluttanut hevosen niin, että omin luvin ei pysähdellä tai kiskota minnekään, mutta luvan kanssa voidaan kyllä pysähtyäkin syömään.

Päivämäärä:   25.4.25 11:27:37

Kyykyttää? :D Jo nyt on teillä mielikuvia, hevonen osaa kävellä ihan itsekin, eikä sitä tarvitse vetää kertaakaan. Voi raukkaa hevosta, kun on kävelyllä ja SAA samalla syödä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.4.25 11:29:22

Miksi hevosen pitäisi syödä liikkeessä? Tai siis mitä sinä saavutat tuolla tai mitä se estää?

Lähettäjä: IJH 
Päivämäärä:   25.4.25 11:32:17

Itse lähtökohtaisesti lähden taluttamaan hevosta sen hevosen takia, en niinkään oman liikunnan kannalta. Heppa saa pysähdellä syömään ja nuuskuttelemaan kaikkea mitä tahtoo, kunhan lähtee pyynnöstä liikkeelle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.25 11:43:03

En, haluan että liikkuessa ihmisen kanssa hevonen keskittyy asiaan. Syötellessä vien nurtsille ja annan luvan syödä. Mielestäni selkeämmät säännöt näin. Ei ole ollut mitään erityistä tarvetta antaa syödä vauhdista.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.4.25 11:52:45

Mielestäni tuollaisessa pää maassa kävelemisessä ei ole mitään järkeä. Joko kävellään syömättä tai pysähdytään syömään. Ihan jo turvallisuussyistä. Jos hevosen huomio on syömisessä, niin sen huomio ei voi olla samaan aikaan myös taluttajassa ja ympäristössä, ja jos taluttajan huomio on etenemisessä ja ympäristössä, niin hänen huomionsa ei voi olla myös selän takana pää maassa pitkän narun päässä laahustavassa hevosessa.

Kävelemisestä ei myöskään tuossa tilanteessa ole mitään hyötyä, jos tahti on sellainen että hevonen ehtii syödä, ja jos tahti puolestaan on sellainen että kävelystä olisi merkittävä hyöty, niin tilanne on hevoselle epäreilu kun se ehtii napsia vain korren sieltä ja toisen täältä. Näen tuossa myös huomattavan riskin sille, että hevonen oppii ryysäämään syömään taluttaessa, mikä voi aiheuttaa vaikeuksia jos hevosta joskus käsittelee joku muukin kuin sinä.

Itse käyn hevosen kanssa maasta käsin lenkeillä erityisesti metsämaastossa ja siellä pidetään lyhyitä haistelu- ja syömätaukoja, jolloin hevonen saa syödä luvan kanssa. Ja sitten kun kävellään, niin kävellään tehokkaasti ja keskitytään ympäristöön ja etenemiseen.

Päivämäärä:   25.4.25 12:01:15

Hevosellehan tuollainen ei ole oikein reilua. Mieti nyt itsekin, että miltä tuntuu lähteä lenkille kaverin kanssa niin, että kaveri pitää kädessään suklaapatukkaa, josta saat periaatteessa haukata, mutta kun saat suklaapatukan suuhun niin kaveri vetääkin sen suusta pois ja jatkaa matkaa, kävelet taas kaverin kiinni ja haukkaat palan suklaapatukkaa, ja taas se kaveri kuitenkin vetää snickersin pois suusta ja jatkaa matkaa.
Mikä tuossa tilanteessa olisi seuraus? Joko harmistut ja lannistut niin ettet edes yritä saada haukkua suklaapatukasta, tai jos olet nälkäinen tai kovin makealle perso, niin alat hermostuneena ahmia mahdollisimman paljon aina kun saat tilaisuuden, mahdollisesti jopa suutut kaverillesi. Turhauttavaa ja epäreilua se on kuitenkin kummassakin tapauskessa.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   25.4.25 12:04:54

Näin tallityöntekijänä nämä tälläiset jotka saa syödä kokoajan ovat todella rasittavia talutettavia ja kyllä muistavat hetken päästä että nyt ei syödä, mutta joutuu joka kerta käymään asian läpi kun omistaja on käynyt taluttelemassa niin että saavat kulkea miten sattuu ja vetää omistajaa perässään

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   25.4.25 12:16:52

Hevoset rakastaa haistella ja maistella. Todella surullista, että katsotaan vain ihmisen näkökulmasta. Toki homman pitää pysyä hallinnassa. Me tehdään varta vasten kävelyitä, joissa hevonen saa kulkea nenä maassa ja pysähdellä. Ei ole mitään ongelmaa taluttaa sitten niin, ettei saa tai ottaa kontrolli itselle.

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   25.4.25 12:19:19

Aloittaja, jos homma hevosesi kanssa toimii niin anna mennä. Itsekin voisin tehdä noin, jos haluaisin pitää hevosella rennon satulattoman päivän. Saisimme molemmat vähän liikettä ja samalla tulisi vähän totuteltua hevosta vihreään.

Eiköhän tärkeintä ole katsoa sitä hevosta tässäkin. Jos narun päässä on joku superahne possu jolle ruoka on elämän ja kuoleman kysymys, niin sitten tuo voi olla stressaavaa. Jos taas hevonen on sellainen joka syö elääkseen eikä elä syödäkseen, niin tuo voi olla aivan mukavaa ajanvietettä.

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   25.4.25 12:21:06

Ja väännetään nyt vielä rautalangasta, että totta kai hevosella pitää olla säännöt, vaikka se saisi syödäkin kävellessä. Se pitää opettaa niin, ettei se kisko ihmistä perässään tupsulta toiselle.

Päivämäärä:   25.4.25 12:35:03

---, saavutan sen, että saan hevosen liikutettua ja se on sille mielekästä kun saa maistella samalla. Osaa täysin hyvin myös kävellä ilman syömistä :) Ei maastossakaan mitenkään ole mahdollista, että kokoajan on jotain herkullista, joten ne välitkin osaa kyllä kävellä etsimättä jotain.

--, "taluttajan huomio on etenemisessä ja ympäristössä, niin hänen huomionsa ei voi olla myös selän takana pää maassa pitkän narun päässä laahustavassa hevosessa." Tämä on ihan väärin. Hevonen ei todellakaan kulje missään muualla, kuin siinä kohtaa missä taluttaessa aina kuuluukin :) Ei "löysä naru" tarkoita sitä, etä kävellään metrien päässä. Naru on löysä, kun pää on ylhäällä ja jos kurottautuu alas (saa kurottautua kun en nyi päätä ylös jos haluaa vaikka haistellakkin) pidetään huoli että naru kiristyy niin ettei mene jalkoihin.

Näin hevonenhan nimenomaan SAA maistaa sitä snickersiä, eikä sitä nyitä pois kokoajan :) Hevonen ei todellakaan "harmistu tai lannistu" jos sen ei antaisi syödä :D vähän inhimillistämistä.

Tämmöiset lenkit ovat rennon leppoisia, hevonen saa maistella ja tutkia, mutta ei ole semmoista töks töks lenkkeilyä niinkun koiran kanssa. Pipoa löysemmälle jos tuntuu että hevonen tästä kärsii, päinvastoin.

Päivämäärä:   25.4.25 12:47:58

Miksi ihmeessä tulit tänne kysymään muiden mielipiteitä kun ne mielipiteet ei sitten kelpaa? Ongelma ei tässäkään ole se syökö hevonen talutuslenkillä vai eikö, vaan omistaja joka joko kerjää huomiota tai haluaa todistella "paremmuuttaan", ja kiukuttelee ja inttää kun joku on eri mieltä. Lähtökohtaisesti kyseisen ihmistyyppi on ihan samanlainen kaikissa hevoseen liittyvissä asioissa, hän on oikeassa ja muut väärässä. Hevosen kannalta tämä on tosi ikävää kun sama inttäminen ja mielenpahoitus tapahtuu myös hevosen terveyden kustannuksella.

Päivämäärä:   25.4.25 12:49:25

Sinä nyit sitä "snickersiä" pois koko ajan, kun kävelet eikä hevonen saa pysähtyä syömään rauhassa.

Mutta eipä siinä. Tee hevosestasi hapan, jos haluat. Saahan sitä kävellä, vaikka tuosta ei ole yhtään mitään hyötyä kummallekaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.4.25 12:49:41

Minä ymmärtäisin nimenomaan paremmin sellaisen hevosentahtisen syöttelykävelyn jossain tallipolun reunassa, missä hevonen saa maistella ja haistella rauhassa. Sitä en vieläkään tajua, miksi pitää sekä kävellä ihmisen tahdissa että haukkailla vauhdista mitä ehtii. Mutta kukin tyylillään, ei se hevonen siihen toki hajoa.

Päivämäärä:   25.4.25 12:54:48

No höpö höpö. Tietysti on ok, että on päätetty, että ei syödä ollenkaan. Sitähän minä kysyin. En kysynyt perusteluja sille, jos teidän mielestä on väärin miten itse teen. Se sopii meille, eikä itse hommaa näkemättömien mielipide siihen vaikuta.

Kysymys oli siinä, kuinka moni antaa ja kuinka moni missään nimessä ei.

Edelleenkään en nyi en sitten yhtään, kun ei tarvitse. Sama keskustelu, kuin annatko hevosen pysähtyä kakalle, vai käsketkö liikkumaan kakatessa. Toki mun ei tarvitse käskeä kävelemään, kun kävelee ihan itsekin. Kävelylenkillähän ollaan.

Lähettäjä: Joo-o 
Päivämäärä:   25.4.25 13:10:26

Pidän itse vähän selkeämmästä toiminnasta. Vaihtoehdot on:
a. Saa syödä, mennään hevosen tahtiin, olen passiivisesti mukana
b. Kävellään, ei pysähdytä syömään, minä määrittelen vauhdin

Nämähän voivat vaihdella tiheäänkin, samalla lenkillä voi olla vaikka muutaman minuutin välein vaihtoehto a), sitten b). Tai sitten ollaan se 30 min ruoholäntillä. Tai kävellään 30 min minun tahtiin. Ero on kuitenkin selkeä minun määrätietoisuudessani ja kehonkielessä.

Mielestäni tämä toimii hyvin, koska muidenkin on sitten helpompi taluttaa hevosta, joka tietää milloin on aika kävellä reippaasti ja milloin ruokailla.

Päivämäärä:   25.4.25 21:45:26

Meillä on omieni kanssa sellainen sääntö, että jos liikkeessä vahingossa napsii vaikka kuusenoksaa tai mustikanvarpua metsässä, niin en ala siitä raivopäänä ojentamaan. Jalkojen täytyy liikkua, mihinkään perässä vetämiseen en suostu. Ja liikkeessä ei syödä ruohoa maasta. Siitä on lyhyt matka siihen että hevonen kiskoo itsensä minne lystää, ja/tai kovapäisen hevosen ollessa kyseessä heittäytyy hankalaksi sitten kun joskus kielletään. Syömään pysähdytään sitten kun siltä tuntuu, ihmisen aloitteesta. Siitä olen kuitenkin samaa mieltä että hevosenkin mielestä metsä/maastokävelyt pysyy mielekkäinä kun mielenkiintoisia asioita saa pysähtyä katsomaan, haistamaan ja maistamaan. Mistään ojanvieruksilta ja pelloilta en anna syödä liikkeessä mitään ettei rajat hämärry.

Teen myös tallia, enkä koe että toisaalta tuollaista vapaasti harrastavien hevosten käsittely olisi sen vaikempaa. Ne on riittävän fiksuja tietämään että mun kanssa ei kokeilla vaikka omistajaa retuuttavatkin pitkin nurmikkoa.

Päivämäärä:   25.4.25 23:26:59

Nuori ja hätäinen hevonen alusta asti saanut selästä tehdyillä maastolenkeillä napata evästä kun kävellään pitkin ohjin. Ohjat tuntumalla tarkoittaa töitä. Tällä on saatu rentoutta ja rauhallisuutta lenkeille sen tikittävän pikakävelyn sijaan. Taluttaessa ei syödä kuin luvalla ja se on sitten nimenomaan sitä totuttelusyöttelyä tai "ruohonleikkaamista", jottei valmiiksi kovapäisenä opettele ryysäämään eväille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.