Lähettäjä: D
Päivämäärä: 25.4.25 09:59:37
Minä olen etsinyt tässä hiljakseen suomenhevosta, kesän jälkeen ajankohtaisempaa mutta nytkään ei ole poissuljettua jos helmi löytyy.
Havaintoja:
- markkinoilta löytyy nuorehkoja (sanotaan alle 7-8-vuotiaita) vähän tehtyjä, ehkä jonkin verran kuitenkin ajettuja ja ratsasteltuja projekteja. Nämä tuntuvat myös löytävän uuden osoitteen suht hyvin (etenkin tammat), kun hinta on oikeasti kohdallaan. Näissähän on tietenkin se riski, ettei tiedä kestääkö käyttöä jos on vaan pihan perällä möllöttänyt. Mutta joistain saa varmasti tekemällä kivan, ostajan pitää olla nopea, ja mitä nuorempi sen parempi.
- varsat tuntuvat käyvän kaupaksi huonosti, tammat taas ehkä paremmin kuin ruunat tai varsinkaan oriit.
- jonkin verran löytyy ekassa kohdassa mainitun kaltaisia, jotka kuitenkin yritetään myydä selvästi laatuaan kalliimmalla, hp. yleensä 6000 tai yli. Näissä on jonkin verran myös ihottumaisia tai sellaisia, joilta ei löydy järkevää kolmea askellajia, ei ole ajettu tai joilla on jotain terveys-/käytösongelmaa. Hinta siis laatuun nähden liian suuri ja nämä sitten roikkuvat markkinoilla.
- sitten on normaaleja ja kivoja harrastehevosia, jotka hinnoitellaan järkevästi laatunsa mukaisesti, mutta yllättävän vähän näitä tulee avoimille markkinoille saakka. Tästä varmaan tuleekin käsitys kalliista hinnoista, kun niitä nelitahtilaukkaa jyräävistä tekemättömistä pyydetään samaa hintaa kuin näistä kivoista harrastehevosista.
- pienessä vähemmistössä ovat räikeästi ylihinnoitellut mammanmussukat ja värilisälliset.
- vielä pienemmässä vähemmistössä ja tiskin alta liikkuvat ne hevoset, joilla on kelvollisia alue-kansallisen tason tuloksia ja hinta sen mukainen.
Itse ostajana tähtään noihin pariin ensimmäiseen kategoriaan: vähintään 2v, mieluummin vähän vanhempi, vähintään ajolle opetettu, mieluiten käyty selässäkin. Helpompi siitä sitten alkaa tehdä itse mieleistä.
|