Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  mistä halpaa hiekkaa laukkaradalle?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   24.4.25 12:22:10

jonka pituus on n 2 km

paljon olette itse maksaneet?

Re: mistä halpaa hiekkaa laukkaradalle?

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   24.4.25 12:25:47

Kaikki hiekka on halpaa, se on rahti mikä maksaa, eli selvitä mikä on sinua lähin toimittaja.

Lähettäjä: fjjff 
Päivämäärä:   24.4.25 12:26:35

Tai jos sinulla on esim oma peräkärry niin hae erissä, hiekka on tosiaan halpaa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.4.25 12:26:48

Rahti on yleensä paljon merkittävämpi kustannus kuin itse hiekka eli sillä ei kauheasti ole merkitystä mitä joku muu on maksanut.

Lähettäjä: Kiinnostaa myös 
Päivämäärä:   24.4.25 13:04:46

Olen suunnitellut pellon ympärille jonkilaista leveämpää polkua jolla voisi myös ravata/laukata, minkälaista hiekkaa tällaiseen kannattaisi laittaa? Kangas pitää varmaan laittaa alle mutta muuten en ajatellut kuoria maata pois.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.4.25 13:19:33

Jos sulla on savimaata alla niin routa liikuttaa maata, kivet pyörii siellä, ja tekee reikiä eli ei ole turvallista. Keväällä kun katselee hiekkateitä niin näkee mistä kyse. Mulla otettiin multa pois, kangas ja kasimillistä mullan tilalle. Ihan hyvä, mut tuossa onkin hiekkaa multakerroksen alla.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.4.25 14:54:19

Sijainti on tosiaan paljon oleellisempi asia kuin itse hiekan hinta. Jos nyt ei puhuta jostain kultahippuja sisältävästä erikoishiekasta, niin itse hiekka ei paljoa maksa mutta sen kuljettaminen maksaa. Sen takia kannattaa etsiä mahdollisimman läheltä ja hakea pienissä erissä itse tai maksaa kuljetusliikkeelle lyhyestä matkasta. Meillä kävi tuuri, kun alle 10 km päässä oli työmaa, jolta saatiin ylijäämähiekkaa ilmaiseksi, eikä kuljetuskaan tullut kalliiksi, kun matka oli niin lyhyt.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   24.4.25 14:59:57

Kivituhka toimii tuollaisessa hyvin. Se pysyy jämäkkänä ja on usein halvempaa kuin hiekka, toki jossain jokin hiekkakin saattaa maksaa vähemmän. Kivituhkakaan ei tiivisty liikaa, koska laukkaaminen möyhii sitä ja jos sen lisäksi vaikka joskus vetäistään mönkijällä ja piikkilanalla rata kertaalleen läpi. Kivituhka tiivistyy liikaa lähinnä silloin, jos sen päällä kävellään ja ajetaan todella paljon eikä koskaan tule mitään möyhintää.

Muuten halvinta on tosiaan yleensä se, joka on lähimpänä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.25 15:58:13

2km radalle tarttee sen verran hiekkaa, että todennäköisesti tulee halvemmaksi tilata yksi yhdistelmä tuomaan kuorma pihaan kun ajella sitä itse jollain peräkärryllä. Mutta tosiaan se kuljetus maksaa, eli kannattaa tilata kerralla niin paljon kuin mahdollista, hiekka kumminkin säilyy kasassakin jonkun aikaa niin siitä voi sitten lisäillä kun maa radan alla elää.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   24.4.25 17:53:45

Laske paljonko tarvit pintaa. Millainen pohja nyt? Tuohon mennee kyllä pari kasettia heittämällä. Meillä ajoteillä hiekkaa ja yhdellä silttiä. Millainen laukkaradan pohja on oltava?

Päivämäärä:   25.4.25 10:15:24

aiot pilata hevosen jalat laukkaamalla halvassa hiekassa eli semmosessa joka upottaa? ehkä kannattaa nyt taas miettiä tämän projektin järkevyyttä ja perustaa se laukkarata kunnolla ettei upota.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   25.4.25 12:09:36

Pari kasettia? Tarkoita varmaan parikymmentä kasettia. Pihatiehen meni pari kasettia 300m matkalle.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   25.4.25 12:15:37

Nii, heppa pystyy laukkaamaan metrin levyisellä radalla mut sieltä kasetista valuu ehkä 4m levyydeltä tavaraa, ja pitää olla aika jämäkkä maa ja kuiva vuodenaika et rekka pystyy ajamaan sen lenkin.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   25.4.25 12:16:29

Ajamaan kymmeniä kertoja siis.

Päivämäärä:   25.4.25 13:11:00

Tuollaisen rakentaminen maksanee noin 15-20 000€/km, riippuen maaperästä.

Lähettäjä: kiinnostaa 
Päivämäärä:   25.4.25 15:49:35

Onko joku hiekka mitä voi laittaa suoraan hyvin kantavan savipohjaisen nurmipellon päälle?
Mitä hiekkaa käytetään raviradoilla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.4.25 19:54:10

Kaiken hiekan voi laittaa, mutta hukkuu sinne saven sekaan ajan kanssa. Kangas alle ja tiesora päälle niin kestää.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   26.4.25 10:35:41

Meillä tehtiin 5 metriä leveä rata pellolle, yhteensä noin 800 metriä, savipelto. Suoraan peltoon rekka veti laataksi, itse traktorilla tasattiin paikoitellen. Hiekat maksoi muutama tuhat rahteineen. Ajettu ja ratsastettu nyt 20 vuotta ja hiekka ei ole mihinkään uponnut. Itse lanaillaan ja on yhtä hyvä kuin uutena. Kaikki ei aina ole niin kallista ja vaikeaa kuin mitä ihmiset pelottelee.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   26.4.25 12:26:58

Minä oletin että rata olemassa jo. Mikäli alkutekijöissä niin tavaraa menee aika raakasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.