Lähettäjä: H
Päivämäärä: 23.4.25 23:11:09
Eikö ihmiset ymmärrä laittaa hevosia pois, jos niiden elämänlaatu ei ole hyvää? Luin juuri jostain fb ryhmästä, että joku hevonen on ontunut 4 vuotta on/off ja syytä ei löydy. Onko mun ajatusmaailmassa jotain vikaa, jos mun mielestä tuollainen hevonen ei ole elinkelpoinen? Itse aina ajattelen, että hevosen pitää olla siinä kunnossa, että pystyy pakenemaan jos tarve tulee. En nyt tarkoita että jostain yksittäisestä kaviopaiseesta kuoppaan, mutta jos kipu ja liikkumisvaikeudet jatkuu pidempään. Ja joskus on jotain tarinoita, että hevosta on jouduttu pitämään kuukausitolkulla karsinassa jonkun leikkauksen tai vaivan vuoksi. Itse en ehkä edes tähän lähtisi, toki varmaan riippuu ennusteesta, mutta hevonen kun ei osaa ajatella tulevaa vaan elää vain tässä hetkessä. Niin en haluaisi että vaikka puoli vuotta sen elämästä olisi kärsimystä. Ja kyllä, hevoseni ovat ja ovat olleet minulle todella rakkaita ja eutanasiapäätös on ollut aina vaikea. Mutta neljä vuotta ontumista vähän huolettaa.... Mitä mieltä?
|