Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eikö ihmiset ymmärrä laittaa hevosia ajoissa poi

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   23.4.25 23:11:09

Eikö ihmiset ymmärrä laittaa hevosia pois, jos niiden elämänlaatu ei ole hyvää? Luin juuri jostain fb ryhmästä, että joku hevonen on ontunut 4 vuotta on/off ja syytä ei löydy. Onko mun ajatusmaailmassa jotain vikaa, jos mun mielestä tuollainen hevonen ei ole elinkelpoinen? Itse aina ajattelen, että hevosen pitää olla siinä kunnossa, että pystyy pakenemaan jos tarve tulee. En nyt tarkoita että jostain yksittäisestä kaviopaiseesta kuoppaan, mutta jos kipu ja liikkumisvaikeudet jatkuu pidempään. Ja joskus on jotain tarinoita, että hevosta on jouduttu pitämään kuukausitolkulla karsinassa jonkun leikkauksen tai vaivan vuoksi. Itse en ehkä edes tähän lähtisi, toki varmaan riippuu ennusteesta, mutta hevonen kun ei osaa ajatella tulevaa vaan elää vain tässä hetkessä. Niin en haluaisi että vaikka puoli vuotta sen elämästä olisi kärsimystä. Ja kyllä, hevoseni ovat ja ovat olleet minulle todella rakkaita ja eutanasiapäätös on ollut aina vaikea. Mutta neljä vuotta ontumista vähän huolettaa.... Mitä mieltä?

Re: Eikö ihmiset ymmärrä laittaa hevosia ajoissa poi

Lähettäjä: Ellen 
Päivämäärä:   23.4.25 23:49:37

Riippuisi omallakin kohdalla tosi paljon siitä ontuman syystä ja ennusteesta sekä hevosen iästä. Kyllä aina kannattaa kuntouttaa jos on mahdollisuus kivuttomaan seurahevosen elämään ja pää sen kestää. Monesti vaan ei valitettavasti ole kivutonta se seurahevosenkaan elämä jos ajoittain ontuu. Kuten sanoitkin, hevosen pitää pystyä liikkumaan ja olemaan oma itsensä, toiset toki aktiivisempia kuin toiset, mutta esim. jos oma ori loukkaantuisi niin vakavasti ettei olisi mahdollista kuntoutua niin laittaisin heti diagnoosista kuoppaan, tykkää liikkua tosi paljon tarhassa niin ei olisi hevosen elämää enää. Hevosen yleisilme kertoo myös paljon, olen ollut todistamassa tilannetta jossa yp hevoseni omistaja teki päätöksen pitää siitoskäytössä tamma, jolla pahat nivelrikot jo nuorena niin ettei tarhaaminenkaan onnistunut kivutta.

Lähettäjä: Sira 
Päivämäärä:   24.4.25 00:35:52

Mikä guru olet arvioimaan kenenkin elämänlaatua…ontumisen syy löydetään aina, se vaatii vaan rahaa.

Lähettäjä: Hukka 
Päivämäärä:   24.4.25 06:27:36

Jos ennuste on täysi kuntoutuminen, on puoli vuotta toipumista aika lyhyt aika lopulta hevosen elämässä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.4.25 08:59:55

"hevonen on ontunut 4 vuotta on/off ja syytä ei löydy. Onko mun ajatusmaailmassa jotain vikaa, jos mun mielestä tuollainen hevonen ei ole elinkelpoinen? Itse aina ajattelen, että hevosen pitää olla siinä kunnossa, että pystyy pakenemaan jos tarve tulee."

Tämän perusteella ei voi tietää alkaako hevonen vaikkapa ontua ratsastettaessa kovemmassa treenissä tai hypätessä, mutta kestää seura- tai köpöttelyhevosena oireettomana. Sitten taas laitetaan lepoon ja taas yritetään kunnes ontuma palaa jossain vaiheessa. Siinä vierähtää äkkiä neljä vuotta. Hevonen voi sinällään olla elinkelpoinen, ei vaan siinä käytösä mihin omistaja sitä toivoo.

Kaikki pitkät ontumatapaukset eivät automaattisesti ole eläinrääkkäystä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.25 14:11:40

Kerran uusinut jännevamma, pahempi haava ja pari kaviopaisetta, niin äkkiä siinä menee 4 vuotta ontuessa.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.4.25 15:37:44

Minä katsoin kuukauden ontuvaa hevosta. Kun syytä ei kahden eri eläinlääkärin toimesta löytynyt, laitoin pois.

Päivämäärä:   24.4.25 20:00:07

Hevonen voi sinällään olla elinkelpoinen, ei vaan siinä käytösä mihin omistaja sitä toivoo.

En katselisi vuositolkulla ontuvaa hevosta jolla ei voisi ajaa tai ratsastaa joten lopetuttaisin sen.
Itse tekisin elsun elsun perään jos näkisin jossain vuositolkulla ontuvan hevosen.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   24.4.25 21:07:27

Eihän aloituksen hevonen ole ontunut vuosia vaan sillä on ollut tuntematon määrä ontumista neljän vuoden aikana.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   24.4.25 22:16:25

Täällä on aina näitä ihmeellisiä tapattajia. Mistä johtuu? Kyllä moni heppa kuntoutuu. Ja jos ei, niin se ei kuulu aloittajalle...

Lähettäjä: Realisti 
Päivämäärä:   25.4.25 07:13:26

No eihän ainakaan hötönetin mukaan mitään hevosta saa laittaa pois, jos se ei suorastaan ole kolmijalkainen tai kylve hiessä kivun vuoksi. Ei ole montaakaan päivää, kun joku täällä mietti, että laittaako kypsään ikään ehtineen hevosen pois, kun olisi iso ja kallis hammasremontti tulossa. Kaikki kilvan huusivat, miten jokaisen pitää olla valmis laittamaan 3000€ hevosensa hoitoon, vaikka sitten lainarahalla!

Lähettäjä: Tp 
Päivämäärä:   25.4.25 16:43:12

Vammat kuuluvat elämään, oli sitten mikä olento vaan. Toipumisennuste ratkaisee minulla ja tietty kokonsaisuus, jos on muutakin ja vaikea luonne, niin en ehkä päätyisi pikään karsinalepoon. Jos on hyvä hevonen ja tiedän, että luonne kestää toipumisajan rajoitteet, niin kuntoutan ja pyrin aktivoimaan muilla keinnoilka, jottei tylsistyisi. Sen takia eläimet viihtyvät ihmishoidossa kun ei tarvitse paeta vaaroja ja palvelu pelaa paremmin kun villieläimillä.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   25.4.25 17:46:42

Hoidatan hevosen, jos kustannukset eivät kasva kohtuuttomiksi ja ennuste on hyvä. Esimerkiksi kavioluunmurtuma - ja paha sellainen vaati koppihoitoa ja erikoiskengitystä muutaman kuukauden -> parani. Varsalla murtui jalka - koppihoitoa kolme kuukautta emän kanssa (molemmat selvisivät).

Kaviokuumehevosta hoidin parisen kuukautta ja sitten pois, kun ei helpotusta näkynyt.

Päivämäärä:   25.4.25 19:00:12

Kaviokuumehevosta hoidin parisen kuukautta ja sitten pois, kun ei helpotusta näkynyt.

Minulla sama.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.4.25 19:51:52

Kyllä niillä ritsoilla voi kuulemma ihan hyvin kilpaillakin. Ensin suurieleisesti eläkkeelle, mutta kun parempaakaan kisahevosta ei ole niin takaisin kartanon pelloilta radoille vaan. Jos ei kestä kahden päivän kisaa, niin kisataan vaan yhden päivän kisoja. Eettisyydestä viis. Ihan livenä nähtyä toimintaa. Management kuulemma vaan kuntoon niin ritsatkin juoksee…

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.