Lähettäjä: omahätäinen
Päivämäärä: 25.4.25 20:49:20
Oma hevoseni on hätäinen luonteeltaan ja tällä on kolmipala käytössä. On kokeiltu vahvempaa alussa, koska halusin jarrut estääkseni sen, ettei hevonen ratkaise asioita vauhdilla ja lähdöillä. Mutta lähtökohtaisesti sanoisin, että on opittava ensin se, ettei vedä, vaikka se tuntuisi sillä hetkellä helpoimmalta ratkaisuilta riippuen tietysti, missä sillä hetkellä ollaan ratsastamassa. Mutta se vie aikansa kun itse osaa luottaa siihen omaan hätäiseen hevoseensa, että se myös toimii siten kuin haluan.
Omallani on auttanut puolipidäte, istunnalla pidäty eli tämä myös pysähtyy pelkästään vatsalihasten puristuksella. Tähän on päästy siten, että olen ottanut ääniavut tueksi. Käytän sanaa odottaa, rauha yms. kun haluan, että nyt on kuunneltava ja yritettävä hiljentää tahtia, ettei asioita tehdä hätäisesti kiirehtien. Eikä tähän ole tultu kuukausissa vaan vuosissa.
Meillä siis auttaa maastossa myös se, että jos tahtoo kiirehtiä, annan puolipidätteen, puristan vatsalihakset ja hidastaa käynnin tahtia. Mutta jos tunnen, että hevonen jännittyy tai kiirehtii, jatkan käynnissä, en pyri siihen, että on siirryttävä raviin ja yritettävä kokeilla, että pysyykö siinä temmossa kuin sen haluan, rauhallisesti ja samalla rennosti. Joskus voin toki testata miten reakoi kun saa siirtyä raviin ja jos alkaa kiirehtimään, siirrytään käyntiin. Ja tässä pyrin siihen, että ohjat saa olla löysällä enkä vedä.
Olen harjoitellut tätä kentällä ennen kuin olemme siirtyneet maastoon ja samat tsydeemit maastossa. Ja on palkitsevaa kun mennään laukkaa, missä rehellisesti käyttää itseään, on reipas, mutta selvästi kuulolla ja vaikka hevonen haluaisi mennä lujaa, sillä sen tuntee kun se sitä yrittää, mutta puolipidätteellä saan sen takaisin siihen rentoon, eteenpäinpyrkivään laukkaan, se vastaus on vähän kuin ok ja toimii. Tämä on vaatinut työstöä, kehuja paljon myös palkinnut makupaloilla, jotta osaa yhdistää kehotukset kuten odottaa, rauha tilanteeseen, missä on jätettävä turha häsellys ja liikuttava rennosti.
|