Lähettäjä: kr
Päivämäärä: 23.4.25 19:48:01
Minulla menehtyi joskus nuori hevonen ähkyyn. Oli karsinassa piehtaroidessaan jäänyt jumiin ja kun siitä aamulla löytyi, niin vietiin klinikalle, mutta lopetettiin leikkauspöydälle.
Karsina oli iso ja kuiviketta paljon, mutta kun oli pyörähtänyt seinän viereen niin ei päässyt ylös.
Siinä hevosessa oli särmää ja tuntui pitkään, että koko elämä on pilalla. Se ei ollut ensimmäinen tärkeä hevoseni ja sen jälkeenkin tuli uusi, joka oli sitten se elämäni hevonen, mutta kyllä tuon nuoren menetys kirpaisee edelleen. Se elämäni hevonenkin kärsi terveysongelmista ja tein kaikkeni sen eteen, mutta lopulta oli vain luovutettava. Tuntui, kuin minusta revittäisiin jäseniä irti, kun yritin antaa hevoselle aikaa, kuntoutin ja hoidin, ja lopulta ymmärsin, ettei mikään vaihtoehto ole riittävän hyvä ja hevosen on pakko päästä pois. Tuosta on jo 5 v aikaa, mutta ikävä on edelleen, vaikka minulla on senkin jälkeen ollut kaksi hevosta, joista toinen on edelleen omistuksessani ja toinen myyty.
Vastoinkäymiset tuntuvat kuuluvan harrastukseen. Niiden kanssa on elettävä ja niistä opeteltava pääsemään yli. Jos sinun hevosesi tulee myöhemmin olemaan iskussa, niin kuntouta hevonen, jotta saat siitä vielä harrastuskaverin.
Kaveri osti itselleen kapasiteetikkaan Re 130 cm hevosen, eikä ehtinyt omistaa sen kuin viikon, kun se hölkätessä kompuroi ja hajotti jalkansa niin, ettei siitä enää ratsuksi ollut. No, tamma kun oli, eikä jalka parantunut, niin teki kolme varsaa, sitten piti seurahevosena vanhalle tammalleen, ja sitten laittoi molemmat samaan aikaan monttuun.
Kyllähän se kamalaa oli ja minustakin tuntui pahalta, kun noin kävi ja se lupaava upea kallis hevonen meni yhteen virheaskeleeseen höntsäravissa. Niin epäreilua. Mutta sai hän sentään kolme varsaa, joista kaksi piti itse ja yhden möi kaverilleen.
|