Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omistajille/ratsastajille kysymys

Lähettäjä: tt 
Päivämäärä:   21.4.25 18:15:44

Arvostatko tallin työntekijää tai tallimestaria, joka hoitaa hevoset huolella ja on myös ystävällinen tallin asiakkaille?

En tarkoita arvostuksella mitään nöyristelyä työntekijän edessä, vaan ihan normaalia toisen ihmisen kunnioittamista. Vai kuuluvatko tallin työntekijät mielestäsi "alempaan luokkaan"?

Re: Omistajille/ratsastajille kysymys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.4.25 18:23:52

Arvostan kyllä. Mutta kyllä tallityöntekijää pidetään alempaan ryhmään kuuluvana, sillä opiskeleville ohjaajille oli koulussa sanottu, ettei tulisi tehdä tallitöitä asiakkaiden nähden. Se ei ainakaan lisää auktoriteettia.

Lähettäjä: Kerä 
Päivämäärä:   21.4.25 18:33:36

Todellakin arvostan!
Osaava tallityöntekijä tuntee hevoseni parhaiten. Hän on todella ahkera ja hevoset käyttäytyvät hänen kanssaan rauhallisesti. Hän toimii turvallisesti ja aina ilmoittaa, jos huomaa jotain, jopa junailee irtokengät takaisin kiinni ennenkuin omistaja on ehtinyt huomata siitä viestin.
Hän on monasti auttanut minua ja pyrin auttamaan häntä takaisin aina, kun huomaan, että on kiireempi päivä. Olen mm. satuloinut hänelle hevosia, siivonnut karsinoita ja jakanut heiniä, jotta hän saa aikataulun kiinni, jos on tullut jotain ylimääräistä yllättävää hommaa.
Tiedän, että hän hoitaisi hevoseni akuutit terveystarpeet ammattitaitoisesti, jos jotain ilmaantuisi. Hän on nuoresta iästään huolimatta kokenut, kiinnostunut oppimaan lisää ja väsyneenäkin tsemppaa.
Olen monasti kehunut häntä hänen työnantajalleen ja kiittänyt hyvästä hoidosta häntä muiden kuullen.
Hän on sitä ylempää kastia tallilla, paaaaaaaljon taitavampi kuin suurin osa asiakkaista ja lähes yhtä taitava kuin tallinomistaja (korvaamaton ja ahkera henkilö hänkin!)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.25 18:39:49

Outo kysymys, minusta he nimenomaan ovat tallilla sitä ns. ylintä kastia. Jos nyt jotenkin lähtee ihmisryhmiä jaottelemaan. Jos tulee vaikka heinäkärryn kanssa käytävällä vastaan niin minä väistän niin että heidän ei tarvi odottaa. Jne.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   21.4.25 18:41:45

Todellakin! Se ei ole mikään itsestäänselvyys. Olen ollut myös itse alalla, joten tiedän, että ei ole helpointa hommaa. Yritän tehdä kaiken mahdollisimman helpoksi tallivuorolle.

Ja mua opiskellessajust ärsytti tuo kahtiajako ohjaajien ja hevosenhoitajien välillä. Oikeasti samaa sakkia kaikki, eri työnkuvat. Ei ne ohjaajat sen kummoisempia ihmisiä ole. Ja mä enemmän kunnioitan ohjaajia ja opeja, jotka itsekin tekee tallivuoroja. Säilyy se maalaisjärki päässä.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   21.4.25 19:36:36

Kyllä arvostan todella paljon. Aivan mahtava tallimestari/tallintyöntekijä oli yhdessä tallissa missä minulla oli hevonen.

Ei ole itsestäänselvyys että tallintyöntekijä on hyvä. Eikä myöskää se että tallin omistaja arvostaa hänta antaen tiettyjä vastuita asioista. Tallintyöntekijä ei ole pelkkä karsina putsaaja.

Hevosen omistajalle on myös tärkeää että hevosta käsitelllään oikeudenmukaisesti osaavan työntekijän toimesta ja että voi luottaa että asioita huomioidaan ja niistä infotaan tarvittaessa.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   21.4.25 19:39:11

Sanotaanko näin, että mulla on oma talli ihan hyvästä syystä.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   21.4.25 21:54:47

Todellakin arvostan tasapainoista, johdonmukaista ihmistä, joka hoitaa hevoset ja tallin ammattitaidolla ja hyvällä asenteella.

Päivämäärä:   21.4.25 22:07:55

Arvostan!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 22:10:39

Arvostan tallimestaria. En itse pystyisi samaan valittavien asiakkaiden ristitulessa.

Päivämäärä:   21.4.25 22:11:11

Arvostan todellakin! Ja ne, ketkä ovat vetäytyneet omiin nurkkiinsa, eivätkä usko missään olevan hyviä toimijoita tai tekijöitä. Tai ylipäätään ihmisryhmiä kenen kans tulisi toimeen, voisivat vilkaista peiliin. Kyllä hevosalalla oman timantteja paljonkin, juuri niitä jotka nöyrästi hoitaa homman kuin homman, mutta ei pidä itsestään meteliä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   21.4.25 23:19:33

Vain totaalisen wt-juntit eivät kohtele arvostavasti ja kohteliaasti ”alempaa kastia”, eli käytännössä niitä ihmisiä, joiden palveluksista maksavat. Mikään ei kerro niin selkeästi typeryydestä kuin tallityöntekijän, tarjoilijan tai muun palveluammatissa työskentelevän ihmisen huono kohtelu.

Lähettäjä: Kura 
Päivämäärä:   22.4.25 07:14:24

"Ja mä enemmän kunnioitan ohjaajia ja opeja, jotka itsekin tekee tallivuoroja. Säilyy se maalaisjärki päässä."

Sama! Oman kokemukseni mukaan parhaita opeja ovat olleet ne, jotka työskentelevät opetushevosten kanssa muuallakin kuin ratsastuskentällä.

"Vain totaalisen wt-juntit eivät kohtele arvostavasti ja kohteliaasti ”alempaa kastia”, eli käytännössä niitä ihmisiä, joiden palveluksista maksavat. Mikään ei kerro niin selkeästi typeryydestä kuin tallityöntekijän, tarjoilijan tai muun palveluammatissa työskentelevän ihmisen huono kohtelu."

Ja tämä aivan erityisesti.

Päivämäärä:   22.4.25 07:36:17

Arvostan työtä, jota he tekevät. En sitä että parikymppinen likka alkaa viisastelemaan tai kieltäytyy työtehtävistä.

Päivämäärä:   22.4.25 08:08:33

Eipä ole koskaan tullut mieleenkään että tallilla tai muualla olisi jotain luokkia tai toinen olisi toista arvokkaampi.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   22.4.25 08:14:18

Arvostan, jos on sen arvoinen. Huonoja työntekijöitä tietenkään en. Mutta olen itsekin tallityöntekijänä nähnyt ne murhaavat katseet ja kuullut kuiskutukset, kun iltaheinät oli puoli tuntia myöhässä. Voi @!#$ sentään, kenenkään hevonen ei mene siitä miksikään. Itse moikkaan ja autan tallityöntekijöitä. Toki jos ovat kuspoja, niin sitten vain pakollisen enkä kyllä voi sano kaikkia arvostavani. Mutta se ei johdu työstä vaan siitä miten sen tekee ja miten itse käyttäytyy. Ihan sama mikä ala ihmisellä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.4.25 10:34:21

Omien kokemusteni perusteella on valitettavasti sanottava, että en arvosta tallityöntekijöitä tai tallinpitäjää sen enempää kuin jotain satunnaisia hyvänpäiväntuttuja tai vaikka kaupan kassaa. Toki kohtelen kaikkia ihmisiä ystävällisesti ja kunnioituksella, mutta tallinpitäjillä tai tallityöntekijöillä ei ole silmissäni minkäänlaista erityisasemaa osaamisen tai auktoriteetin puolesta - ehkä jopa päinvastoin.

Omien kokemusteni perusteella en usko, että tallityöntekijät juuri tuntevat hevostani, en luota siihen että tallinpitäjä saa asioita (kuten rikkinäisten ja vaarallisten aitojen korjaamista) hoidettua, ja minulla on omakohtaista kokemusta myös siitä että tallityöntekijät eivät huomaa hevosen ilmiselvästi normaalista poikkeavaa käyttäytymistä (hevonen, joka normaalisti imuroi jokaisen heinänkorren, jättääkin yhtäkkiä iltaheinät, aamuheinät ja päiväheinät syömättä) saati sitten ilmoita siitä minulle, ongelmista hevosen käsittelyssä ei hiiskuta minulle sanallakaan jne. En luota siihen, että tallinpitäjä pitäisi asiakkaita koskevat luottamukselliset asiat omana tietonaan, en luota siihen että hän saa hankittua jokaiseen työvuoroon pätevän henkilön.

Luottamukseni tallinpitäjiin ja tallityöntekijöihin on lähtökohtaisesti pakkasen puolella, minkä vuoksi päädyin ottamaan hevoset takaisin omaan talliin kotipihaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.