Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sisäänratsastuksen hinta

Lähettäjä: Mia 
Päivämäärä:   21.4.25 12:48:49

Mitä olette maksaneet sisäänratsastuksesta maneesittomalla/maneesillisella tallilla tai onko jollain käynyt kotona joku ratsuttamassa? Kuinka pitkään hevonen oli ratsutuksessa, mistä lähdettiin ja mitä tehtiin? Suosituksia otan mielellään myös vastaan.

Re: Sisäänratsastuksen hinta

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   21.4.25 14:42:29

Maksaa kaikkea väliltä 800-1200e/kk ammattilaisen tekemänä, jolloin pienenee mahdollisuus homman pieleen menosta ja uuden ratsuttajan etsimisestä jälkien korjaamiseen. Maksat joko kuukauden, tai vuoden riippuen siitä onko valmis maksamaan hyvälle ekalle vai päättääkö vähän säästä ja mennä tuurilla.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   21.4.25 15:20:35

Kesto riippuu ihan siitä, minkä ikäinen hevonen on, missä kasvuvaiheessa se on ja mitä lopputulokselta halutaan. Kevään 3vuotiaat yleensä totutetaan vain asiaan eikä välttämättä tehdä ihmeempiä, 3x vk askellajit läpi kesto n 10x / 1-2kk. Syksyn 3vuotiaat palautellaan laidun loman jälkeen takaisin töihin ja nekin yleensä ovat vielä talven kevyemmällä 4vuotis keväänä työskentely alkaa olemaan säönnöllisempää huomioiden myös palauttelut.

Aika voi olla ihan mitä vain, tosissaan riippuen täysin halutusta lopputuloksesta hevonen huomioiden. Ja hinnat 800->

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.25 15:34:32

Kyllä hinnat on nykyään 1,5 tonnia ja yli. Pelkkä karsinapaikka on jo 800€

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.4.25 15:56:28

Täällä n. 900e/kk on ratsutuspaikka. Sisältää sen tallipaikan ja ratsutukseen.

Päivämäärä:   21.4.25 18:23:50

Kiitos kommenteista. Sen verran on itselläkin tietoa, että ratsutuksen hinta vaihtelee ja kiinnostaa mitä on missäkin ajassa ja paikassa tehty. En halua nuorta vain maneesia kiertämään ja olisi kiva kuulla omistajien omia kokemuksia ja tarinoita (joita on varmasti yhtä monta kuin hevosia). Suomessa ”ammattilaisuus” ei ole tae hyvästä työstä nuoren (eikä vanhankaan hevosen kanssa) ja joku niin sanotusti nimetön voi tehdä homman minun ja hevosen kannalta erittäin hyvin. Kuka tekee esim alun ilman satulaa?

Lähettäjä: Ammattilainen 
Päivämäärä:   21.4.25 19:09:08

Hinnat 700-1960

Keskimäärin kuitenkin osaavalla 1500€/kk. Ratsutuksen kesto riippuu paljon hevosesta ja tekijästä, toisen hevosen luontainen reaktio voi olla sellainen että on järkevämpi tehdä pidempään maasta ennen kuin mennään kyytiin. Ammattilaisesta riippuen toiset ei ”välitä” luontaisesta reaktiosta, jos tehdään ns. Liukuhihnatyötä ja vain totutetaan ratsastajaan ja joku muu saa sitten kouluttaa.

Ja kun joku kuitenkin kysyy niin luontainen reaktio voi olla esimerkiksi paineen vastareaktio joka on normaalia voimakkaampi tai pelkoreaktio joka ilmenee esimerkiksi hevosen hyökkäävänä käytöksenä tai lähes mitä vaan mikä kyseiselle yksilölle on sisäänrakennettu, ja hyvän koulutuksen takaamiseksi pitäisi pienentää tai saada pois ennen ratsutusta.

Ja p.s mä nousen kaikkien selkään ensin ilman satulaa, en vaan pidä meteliä siitä

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   21.4.25 20:48:48

Niin miksi sinne selkään pitäisi mennä ilman satulaa? En näe tästä mitään konkreettista hyötyä. Ideologiako tässä on taustalla?

Toki sinne selkään voi ilman satulakin mennä, mutta onhan se nyt kummallekin osapuolelle mukavampaa sopivan satulan kanssa. Ja varsinkin sille nuorelle hevoselle jonka selkä ei ole muutenkaan tottunut kantamaan painoa.

Päivämäärä:   21.4.25 21:26:31

Ei ole yhtä oikeaa tapaa mutta moni haluaa tehdä alun kokemuksen hevoselle mahdollisimman helpoksi ja miellyttäväksi edeten askel kerrallaan.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   21.4.25 21:31:32

Kaikki ammattilaiset pyrkivät tekemään kokemuksen hevoselle mahdollisimman helpoksi ja miellyttäväksi ja etenevät askel kerrallaan. Koska niin toimien se nyt vain on ratsuttajallekin helpompaa.

Vai viitattiinko tässä nyt tuohon satulajuttuun? Ilman satulaako homma on sitten hevoselle miellyttävämpää? Tästä en kyllä ole samaa mieltä. Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin sopiva satula on nuorelle paljon miellyttävämpi kuin ilman satulaa.

Päivämäärä:   22.4.25 19:11:00

Ammattilaisia on monenlaisia ja työn tuloksiakin on monenlaisia, kaikkien jäljiltä hevonen ei ole rento ja luottavainen. Tässä tapauksessa kysyin kokemuksia sisäänratsastajista, joiden jäljiltä hevoset ovat olleet toimivia myös omistajiensa käytössä.
Moni euroopan arvostetuista kouluttajista käy selässä ilman satulaa ja pidän siitä, miten tällä tavalla ratsutetun hevosen kanssa pääsee jatkamaan.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   22.4.25 21:01:09

Minun kokemukseni mukaan Suomessa kenelle tahansa näistä suosituimmista voi hyvillä mielin viedä hevosen sisäänratsastukseen 2-3kk ajaksi, niin saa luottavaisen ja hyvän ratsun alun takaisin kotiin. Toki hevosesta riippuen mutta tuossa ajassa yleensä menevät askellajit läpi, käyvät maastossa jne. Harjula, Varenti, Iber, Lappalainen nyt ainakin listalla.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   22.4.25 21:47:24

No aloittajalle tuntuu nyt olevan kynnyskysymys että sinne selkään pitää mennä ilman satulaa hippeilemään ja sitä tuskin tekee kukaan oikea ammattilainen, kuten nuo joon luettelemat.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   22.4.25 23:47:36

Paitsi esim. McCleanit menee ilman satulaa ekana kyytiin, varsinki niiden uudelleen koulutettavien. Mut okei ei vissii oo riittävän ammattimaisia ht.netissä

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   23.4.25 05:46:01

No aloittajan kannattaa sitten viedä sinne McCleaneille.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   23.4.25 05:57:10

Joku jo kysyikin aiemmin että miksi sinne selkään pitää mennä ilman satulaa? Mitä haittaa siitä on? Tottakai hevosen voi helpostikin opettaa selkäännousuihin ilman satulaa. Mutta harvemmin niitä ilman satulaa sisäänratsastetaan. Jos hevoselle joka tapauksessa on tarkoitus satuloiminen opettaa niin miksi ihmeessä se satula ei saa olla selässä alusta asti? Vai onko tarkoitus ettei satulaa saa laittaa ollenkaan hevoselle? Miksi? Se satula kun nyt on huomattavasti miellyttävämpi hevoselle kuin ilman satulaa painon jakautumisen kannalta.

Nuoren selästä ei kärsisi kovin monesti tippuakaan joten en vain näe järkevänä sitä että selässä pysymisen kannalta olennaisin varuste jätetään pois. Ja seuraavaksi joku tulee sanomaan, että hevonen pitää valmistella niin hyvin ettei se ikinä, koskaan, missään tapauksessa ota minkäänlaista ylimääräistä liikettä…

Päivämäärä:   23.4.25 06:44:00

”Joku jo kysyikin aiemmin että miksi sinne selkään pitää mennä ilman satulaa? Mitä haittaa siitä on?”

Korjaus omaan viestiini, siis mitä haittaa siitä satulasta on.

LähettäjäHJ 
Päivämäärä:   23.4.25 08:25:30

Täällä yksi joka menee yleensä ensin ilman satulaa. Ajattelen, että kun selkään pääsee (korokkeelta) sujuvasti ja turvallisesti niin hevonen on valmis ottamaan ratsastajan kyytiin. Yhteistyön laatu pitää olla niin hyvä ennen ratsaille nousua ettei "tarvetta" satulalle ole.

Meillä täällä Etelä-Pohjanmaalla on kesäaikaan ratsutuspaikka alk.540€, nyt on vielä pari paikkaa vapaana. Myös uranvaihtajat ja ajo-opetettavat. Ja ammatiksi tehty nyt 20v muiden töiden ohessa. Laita viestiä jos tarvitset paikkaa

Päivämäärä:   23.4.25 08:41:36

”Yhteistyön laatu pitää olla niin hyvä ennen ratsaille nousua ettei "tarvetta" satulalle ole.”

Ja luulet että satulan kanssa hommat hoidetaan niin ettei hevosta valmistella mitenkään? Samalla lailla sinne selkään mennään korokkeella sujuvasti ja turvallisesti oli satula selässä tai ei.

On kyllä kummallista että hevosen mukavuutta lisäävä varustekin on nykyään tehty joksikin ideoligiseksi kidutusvälineeksi.

Miksi sitten myöhemmin laitatte satulan selkään jos se on niin paha asia ensimmäisissä selkäännousuissa? Ainakin viesteistä käsitin, että kukaan täällä ei ole sanonut ratsastavansa aina ilman satulaa.

Mutta tosiaan ammattilaiselta saat sisäänratsastuksen 1000e>/kk ja toimivan hevosen kotiin, harrastelijan voit saada tekemään homman ilman satulaa jollakin 500e/kk ja hyvällä tuurilla saat toimivan hevosen, huonolla tuurilla et.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.4.25 08:47:46

"Ja luulet että satulan kanssa hommat hoidetaan niin ettei hevosta valmistella mitenkään? Samalla lailla sinne selkään mennään korokkeella sujuvasti ja turvallisesti oli satula selässä tai ei.

On kyllä kummallista että hevosen mukavuutta lisäävä varustekin on nykyään tehty joksikin ideoligiseksi kidutusvälineeksi."

Näin minäkin hyvin pitkälti ajattelen että on se aika paljon mukaampaa aloittaa ratsun ura kun selässä paino jakaantuu tasaisesti satulan kanssa.

LähettäjäHJ 
Päivämäärä:   23.4.25 10:14:27

Roomaan on monta tietä. :) Meiltäkin saa kotiin toimivan harrastehevosen, vaikka hinta on alhainen ja tapa toimia erilainen kuin osalla kommentoijista.

Esimerkiksi kun otetaan alv pois, tilat on omat jotka jo maksettu, hyvät rehusopimukset ja sijainti (Etelä-Suomen ulkopuolella) niin päästään reilusti alle tonnin. Vaikka olen yhden jos toisenkin ammatin hevostalouden saralla opiskellut (mm.hevosten koulutus) ei minun tarvitse nostaa hintoja vain "siksi kuin muutkin".

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   23.4.25 10:41:02

Who the hell is McClean???? :D

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.4.25 10:45:03

Öö: varmaan McLeanien siivooja?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.4.25 11:11:12

"Ja luulet että satulan kanssa hommat hoidetaan niin ettei hevosta valmistella mitenkään? Samalla lailla sinne selkään mennään korokkeella sujuvasti ja turvallisesti oli satula selässä tai ei.

On kyllä kummallista että hevosen mukavuutta lisäävä varustekin on nykyään tehty joksikin ideoligiseksi kidutusvälineeksi."

Tämä. Itse en todellakaan laittaisi omaa nuortani "ratsutukseen" jollekin epäammattimaiselle puuhastelijalle, koska haluan hevosen oppivan liikkumaan alusta lähtien oikein. Tuo "myös uranvaihtajat ja ajo-opetettavat" jo kertookin oikeastaan ihan tarpeeksi. Kyseessähän on hyvin todennäköisesti harrastelija, joka "laittelee" jotain ex-ravureita ja jonka mielestä hevonen on ratsu silloin, kun sen selässä istuu ihminen, satulan kanssa tai ilman. Oikein liikkumisesta ja hyvästä ratsastettavuudesta tuskin on hajuakaan.

Omani olen totuttanut satulaan ja ratsastajaan ihan itse. Tällä hetkellä siis selkäännousu sujuu ongelmitta (hevonen parkkeeraa oma-aloitteisesti korokkeen eteen ja seistä napottaa siinä niin kauan, kunnes annetaan lupa lähteä liikkeelle) ja kävelee rennosti ja luottavaisesti ympäri kenttää ratsastajan kanssa. Kotiin tuleva ammattiratsuttaja jatkaa sitten tästä askellajien parissa, hinta on 60 € per kerta.

Päivämäärä:   23.4.25 11:13:52

Ja tosiaan koska ratsuttaja ei joudu aloittamaan aivan nollasta eli satulaan ja ratsastajaan totuttamisesta, uskoisin sisäänratsastukseen (eli siihen, että kaikki askellajit sujuvat kentällä ja maastossa voidaan mennä joku pieni lenkki) menevän 5 - 10 kertaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.25 11:41:35

Edelliselle kommentoijalle; yleensä ne mitä omistajat on vähä totutellu satulaan kestää pidempään kun laitumelta kaivetut jotka ammattilainen saa tehdä alusta asti itse…

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   23.4.25 11:56:53

1200 e kk täysihoitotallissa maneesitallilla sis rehut jossa ratsuttaja hoisi kaiken eli kävin itse 1-2 krt kuussa katsomassa sillä paikka oli 300km päässä. Hevonen oli vuoden siellä.

Päivämäärä:   23.4.25 11:57:57

"Edelliselle kommentoijalle; yleensä ne mitä omistajat on vähä totutellu satulaan kestää pidempään kun laitumelta kaivetut jotka ammattilainen saa tehdä alusta asti itse…"

Oma kokemukseni on kyllä aivan päinvastainen. Nyt on menossa neljäs oma nuori, ja kaikki edellisetkin on tehty tällä samalla kaavalla eli ensin maasta käsin koulutus, satulaan ja ratsastajaan totutus itse ja sitten varsinainen sisäänratsastus eli askellajit selästä ammattilaisen toimesta. Ammattilainen on päässyt saman tien itse asiaan, kun ei ole tarvinnut aloittaa aivan nollasta, vaan hevonen on jo osannut selkäännousun ja ohjastuntuman eikä muutenkaan ole enää ihmetellyt selässä istuvaa ihmistä. Ammattilainen on aina kehunut, että on ollut todella hyvin valmisteltuja nuoria. Jokainen näistä on oppinut pohjeavut viimeistään toisella ratsutuskerralla ja mennyt askellajit sujuvasti ja ihan hyvässä tasapainossa kentällä viimeistään viidennellä kerralla, ja sitten on usein otettu siihen päälle vielä muutama kerta maastossa, vähän maapuomeja tms. Tämän jälkeen ovat olleet täysin harrastelijankin ratsastettavissa, olen voinut mennä itse tai joku muu on voinut mennä sekä kentällä että maastossa.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   23.4.25 12:14:02

^No tuohan riippuu täysin siitä onko satulaan ja ratsastajaan totuttelussa onnistuttu. Jos kokemusta nuorista ei ole niin homma on helppo pilata juuri siinä ratsastajaan totuttelu vaiheessa. Ja silloin todellakin ammattilaisella on isompi työ kun täysin tekemättömien kanssa.

Eli itse ei kannata sinne selkään mennä sössimään jos ei ole varma että homma myös onnistuu.

LähettäjäHJ 
Päivämäärä:   23.4.25 13:45:29

... : loistava kuvaus näin anonyymillä palstalla. Ehkä otan ajo-opetukseen ym koska olen työskennellyt ravialalla vuosikymmenen ajan. Ja kisannut VA:b ja viikoittain opetan kymmeniä ratsastajia. Mutta harrastelijahan sitä on kuten muutkin ammattilaiset Hötönetin mukaan :) ajattelin vain aloittajan kysymykseen vastata kun kyseli. Nytpä lähden tuonne leikkimään ratsutusta ja sen jälkeen opettamaan :)

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   23.4.25 16:27:58

”Ehkä otan ajo-opetukseen ym koska olen työskennellyt ravialalla vuosikymmenen ajan. Ja kisannut VA:b ja viikoittain opetan kymmeniä ratsastajia”

😂

Lähettäjä: LOL 
Päivämäärä:   23.4.25 16:55:55

"Ehkä otan ajo-opetukseen ym koska olen työskennellyt ravialalla vuosikymmenen ajan. Ja kisannut VA:b ja viikoittain opetan kymmeniä ratsastajia"

Jep jep, muiden töiden ohessa tehty ammattimaisesti 20 vuotta, ravialallakin oltu 10 vuotta, kisattu vaB ja viikossa opetetaan kymmeniä ratsastajia, koulutellaan ammattimaisesti ja ratsutetaan ilman satulaa, mutta silti kukaan ei ole tällaisesta huippuammattilaisesta koskaan kuullutkaan, ja tämän ammattimaisen ratsutuspaikan hintakin kattaa hädin tuskin tallivuokran :D Tää on selvästi taas näitä oman elämänsä guruja, jotka puhuu itsestään ratsuttajina ja valmentajina, koska onhan taustalla sentään kesken jääneet ratsastuksenohjaajan opinnot tai ehkä jopa harrasteohjaajan tutkinto, erinäisiä kirjekursseja, pari kisastarttia juuri ja juuri hyväksytyllä tuloksella ja muutaman ex-ravurin "ratsutus" eli että hevonen pitää ratsastajan selässä ja on edes jollakin tavalla hallittavissa :D

Lähettäjä: LOL 
Päivämäärä:   23.4.25 16:59:20

Aloittaja: Vie jollekin ihan kunnon ratsuttajalle, ei näille oman elämänsä huippuammattilaisille, jotka vähän kouluttelevat ex-ravureita ja pitävät tunteja lähinnä aloittelijoille. Halvalla ei vain yksinkertaisesti saa hyvää.

Päivämäärä:   23.4.25 19:27:04

Tännehän monenlaisia kommentoijia löytänyt. Kiitos taustani, olen päässyt näkemään monenlaisia tapoja työskennellä hevosten kanssa ja arvostan ratsuttajaa, joka valmistelee hevoset niin, että voi itsenäisesti niiden kanssa toimia. Aloittajan hevonen menee siis sisäänratsastettavaksi hyvälle hevosihmisille ja sen jälkeen jatkan itse.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.4.25 23:49:25

Kyllä kolme vuotiaalle ammattilaisella riittää 2vkoa-kk ihan max että menee askellajit selästä, jos siis on normaali hevonen jota ei ole kaikenmaailman sekoilulla jo valmiiksi pilattu. Että jos jossain väitetään että pitää tuon ikäistä pitää useampi kk ratsutuksessa niin on pelkkää rahastusta se!

Lähettäjä: hevom 
Päivämäärä:   25.4.25 15:37:21

Mieluiten ajatuksella 2-3 kk ammattilaiselle, jotta edetään hevosen mukaan ja tehdään huolellisesti. Kyllä ammattilainen ilmoittaa, jos se on valmis kuukaudessa, jolloin voi sopia, että tekee hieman jatkokoulutusta vielä.
Pahinta mitä voi tehdä on rahansäästömielessä; pilata ensin itse ja sitten lyhyitä pätkiä edulisille harrastajille. Ammattilainenhan harvoin suostuu näitä tapauksia enää ottamaan oman työturvallisuuden takia kun ei ole tehty mitään systematiikka ja on täysi arvoitus miten tulee reagoimaan kaikkien säätöjen jälkeen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.