Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten pääsit eroon ratsastuspelostasi?

Lähettäjä: pizzakebab 
Päivämäärä:   20.4.25 21:32:53

Eli millä keinoilla lakkasit jännittämästä satulassa, luovuit katastrofiajattelusta ja pääsit eteenpäin jatkuvasta kuolemanpelosta?

Re: Miten pääsit eroon ratsastuspelostasi?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   20.4.25 21:34:24

Ratsastamalla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 21:47:59

Ratsastamalla semmosilla hevosilla jotka ei yritä tappaa kun meet selkään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.4.25 22:08:07

En ole päässyt. Totesin että ratsastus vain ei ole minun lajini eikä se tee minusta yhtään ”huonompaa”. En tykkää yllätyksistä tai mistään extremestä, ja niitähän pakoeläinten kanssa toimiessa kyllä tulee väistämättä.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   20.4.25 22:09:02

"Ratsastamalla semmosilla hevosilla jotka ei yritä tappaa kun meet selkään"

TÄMÄ. Mutta koska olen ratsastuskoululainen niin joskus joutuu epämukaviin tilanteisiin eli ei itselle sopivien hevosten selkään.. Siksi olen nyt valinnutkin tallin missä hepat elää pihatossa ja muutenkin turvallisuuteen kiinnitetty huomiota, ei tapahdu ns. lähtöjä tunneilla eli fiksut hevoset tunneilla ja hevosjakoa mietitään. Ja muutenkin satuloiden sopivuutta katsotaan, hevosia ei juoksuteta tunneilla kipeänä yms.. Heti turvallisempi olo. En ole kuitenkaan vielä 100% päässyt katastrofiajattelusta, ehkä en koskaan pääse kokonaan.. Mutta yritän pistää itseni tällaisiin tilanteisiin ja paikkoihin missä järjen tasolla on turvallista, ehkä se järjen ääni joskus menee kehoon asti.

Päivämäärä:   21.4.25 09:13:13

Oletteko saaneet apua kehonhallinnan kehittämisestä?

Entä vaihdevuosi-ikäiset, onko ns kuolemanpelkoon mitään apua? Tässä iässä tuntuu että kaikki pelottaa enemmän, kauhukuvia näkee halusi tai ei. Monet jäävät kiertämään maneesia mutta se tuntuu väärältä hevosta kohtaan. Harva hevonen on pomminvarma, kyllä elävä pakoeläin voi reagoida.

Paljonhan kuulee tätä että kyllä nuorempana uskalsi mutta ei enää. Onko se rohkeus lopullisesti menetetty?

Itsellä on nyt taukoa muutama vuosi ja mietityttää pystynkö enää edes nousemaan satulaan kun saan painon alas.

Päivämäärä:   21.4.25 09:23:16

En ole päässyt. Totesin että ratsastus vain ei ole minun lajini eikä se tee minusta yhtään ”huonompaa”. En tykkää yllätyksistä tai mistään extremestä, ja niitähän pakoeläinten kanssa toimiessa kyllä tulee väistämättä.

Sama täällä.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   21.4.25 09:31:29

Ratsastamalla. Pelotti ja jännitin mutta kun uskalsin taas nousta hevosen selkään. Onneksi opettaja tiesi pelkoni. Olin irtotunnilla.
Opettaja tsemppasi ottamaan vakio tunnin ja onnekseni sain laiskan hevosen eka tunnille ja mdnin sill sitten seuraavankin ja siitä tuli vakio ratsastettava minulle kun muut eivät sitä halunneet. Loppujen lopuksi hevonen ei ollut laiska vaan osasi jallittaa kun huomasi ratsastajan arkuuden.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   21.4.25 09:33:01

Jos harrastus pelottaa ja aiheuttaa jopa jatkuvaa kuolemanpelkoa, olisiko jo syytä harkita jotain muuta harrastusta? Harrastaisitko jotain muuta harrastusta, joka aiheuttaa noin vakavia negatiivisia tunteita? Ei voi olla mukavaa maksaa itsensä kipeäksi siitä, että on kauhusta kankea koko ajan.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   21.4.25 09:42:29

Ratsastamalla.

Ja mulla toimi, kun menin pienessä kofeiinipärinässä ja sokerihumalassa ratsastamaan :D silloin mulle tulee sellainen huoleton ja sain kanavoitua kuolemanpelkoa enemmän moodiin "kerrankos tässä sitä eletään" ja "ainakaan en joudu vanhainkotiin mätänemään, jos nyt kuolen".

Pahimmillaan siis mietin jopa hypnoositerapiaa, että pelko loppuisi.

Päivämäärä:   21.4.25 10:04:48

Hyvän valmentajan avulla ja ratsastamalla

Lähettäjä: Kura 
Päivämäärä:   21.4.25 10:05:45

Kehonhallintaa parantamalla. Olen aina saanut paljon arkiliikuntaa töissä ja vapaa-ajalla, mutta silti olen ollut suht kömpelö ja pelännyt vauhtia. Eniten olen kuitenkin pelännyt virheitä ja epäonnistumisia. Aloin tehdä säännöllisesti venytyksiä, liikkuvuusharjoituksia ja lihaskuntoa, ja pientä kehitystä alkoi näkyä ihan muutamassa viikossa! Virheiden sietämisen kanssa on vielä tekemistä, mutta kyllä se siitä. Kannattaa myös opetella tapoja rauhoittaa itsensä silloin, kun kroppa alkaa kipsaantua jännityksestä.

Ja kaikkien ei tarvitse ratsastaa kaikilla hevosilla ja pyrkiä koko ajan vaikeampiin tehtäviin. Hevosten takia pitää toki opetella ratsastamaan niin että homma on niille miellyttävää, mutta kaikkien ei tarvitse kiivetä kuumakallejen selkään tai hypätä 120 cm. Olen itse luonteeltani rauhallinen ja reaktioiltani vähän hidas, joten ratsastan mieluiten hevosilla, joilla ei ole säikähtäessä niin nopeat ja rajut reaktiot.

Lähettäjä: Beaz 
Päivämäärä:   21.4.25 10:18:11

Ei sellaista metodia olekaan, jolla pääsisi peloistaan eroon. Kuuluu elämään. Pelkojen kanssa eletään ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän alkaa olla elämässä vastuita yms joiden menettämisen puolesta pelkää enemmän. Kierre on valmis.

Onneksi hevosia voi harrastaa vaikka simulaattorissa, maasta käsin, kärryillä yms. Jokainen löytää tavan tai sitten lopettaa harrastamisen (joka on ok) ja siirtyy vaikka golfiin.

Mutta nämä pelkotädit vievät valitettavasti esim tunneilla kaikki ne "turvaratsut" koska pelkäävät ja loput tädit sinkoilevat niiden herkkien selästä siten, että nekin on kohta sairaalassa ja peloissaan....

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   21.4.25 10:30:39

Ratsastamalla omalla mukavuusalueella ja laajentaen sitä omaehtoisesti, ei pakotettuna. Taitava valmentaja joka osasi lukea minua ja hevosta ja patistaa minua juuri sopivan verran ja sai aikaan onnistumisen tunteita. Ratsastuskoulussa pelko vain paheni, ratsut vaihteli ja kaikkien piti mennä samaa tehtävää. En suosittele. Pakottaminen ei onnistu vaan pahentaa vain pelkoa.

Päivämäärä:   21.4.25 10:37:38

Terapiassa harjoittelin erilaisilla harjoituksilla pelon siedättämistä oikealle tasolle. Kuolemanpelosta ei kuulu päästä eroon, sillä se suojelee ihmistä. Mutta pelkoa voi hieman vähentää, sillä se tekee ratsastuksesta vaikeaa (keho tulee jäykäksi ja kankeaksi ja silloin tippuu helpommin).

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   21.4.25 12:36:32

Ratsastuskoulussa pelko vain paheni, ratsut vaihteli ja kaikkien piti mennä samaa tehtävää. En suosittele. Pakottaminen ei onnistu vaan pahentaa vain pelkoa.

Juuri tämän takia on oma hevonen paras ja sen kanssa rento höntsäilymaasto.
Ei kiitos ratsutallien/ koulujen ryhmätunneille ja niiden vaihtuville sekä hommaan kyllästyneille hevosille.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   21.4.25 12:54:18

"Mutta nämä pelkotädit vievät valitettavasti esim tunneilla kaikki ne "turvaratsut" koska pelkäävät ja loput tädit sinkoilevat niiden herkkien selästä siten, että nekin on kohta sairaalassa ja peloissaan...."

Olipa tyhmä vastaus, jos et ole itse pelkotäti niin ei pitäisi alkaa pelottaa. Jos sua ei pelota mihin tarvitset turvaratsua?

Lähettäjä: PelkoPoisTäti 
Päivämäärä:   21.4.25 15:19:33

Pidin itselleni vakavan puhuttelun: "Halusit hevosen ja ostit sen. Toit sen maalaistallille. Hevonen tarvitsee liikuntaa. Suomessa on pimeää, tuulista ja liukasta puolet vuodesta. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa: myy hevonen tai nouse selkään. Otsalamput ja turvaliivit on keksitty". Melkein 10 vuotta tällä puheella pärjätty, vaikka pudottukin on useammin kuin kerran.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.4.25 16:22:58

Turvaliivi tosiaan voisi tuoda jotain pientä itsevarmuutta? Osta sellainen mikä on mukava päällä itselle.

Lähettäjä: Ggggggg 
Päivämäärä:   21.4.25 19:09:27

Tunneille se tallin vanhin ja rauhallisin hevonen. Sillä pari vuotta ja nyt sitten parilla muullakin menee ok.

Päivämäärä:   21.4.25 19:23:45

Halusit hevosen ja ostit sen. Toit sen maalaistallille. Hevonen tarvitsee liikuntaa. Suomessa on pimeää, tuulista ja liukasta puolet vuodesta. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa: myy hevonen tai nouse selkään.

Tai laita kärryt perään kuten minä tein ja hevonen kun oli myös ajolle opetettu ja toimi siinä niin sai kärryjen edessä kunnolla liikuntaa.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   21.4.25 20:46:35

"Tai laita kärryt perään kuten minä tein ja hevonen kun oli myös ajolle opetettu ja toimi siinä niin sai kärryjen edessä kunnolla liikuntaa."

Kyllä kärryilläkin voi päästä hengestään.

Lähettäjä: Peile 
Päivämäärä:   21.4.25 21:40:01

Tarpeeksi hyvä ratsastustaito, mikä tehty jo nuorena. Joka sinkoilusta ja pukista olla heti maassa, silloin ei pelota edes tätinä

Päivämäärä:   21.4.25 22:17:53

Minua on alkanut iän myötä jännittää jostain syystä vieraammilla hevosilla ratsastaminen. Ei aina, mutta välillä tulee sellaisia päiviä. Onneksi minullakin on turvaratsu, joka taas ei juuri kellekään muulle sitä laatua edusta, joten ei ole muilta arkailijoilta pois :)

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.4.25 22:26:54

"Tarpeeksi hyvä ratsastustaito, mikä tehty jo nuorena. Joka sinkoilusta ja pukista olla heti maassa, silloin ei pelota edes tätinä"

Aika turha "neuvo"?? :D

Lähettäjä: NoName 
Päivämäärä:   21.4.25 23:00:29

Jipii Pelle, et taida olla vielä ihan "täti-ikäinen" mitä se nyt sitten tarkoittaakaan ikävuosissa tai ratsastusvuosissa.
Elämässä voi sattua ikäviä asioita, jotka heijastuvat ihan kummallisiin muihin asioihin, vaikka nyt vaikka ratsastusharrastukseen.
Toiset saattaa menettää työkykynsäkin.

Tämäkin täti, joka on taitonsa (vuosikymmeniä) ja kehonhallintansa suhteen ns varma ratsastaja, alkoi pelätä hevosten kanssa ihan kummia juttuja.
Valitettavasti traumasta en yli päässyt.
Kokeilin eri terapioita. Ratsastin "turvahevosella" "turvaryhmässä" jotta en häiritsisi muita ratsukoitakaan.
Luovutin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.4.25 23:05:56

Oman kunnon, lihasvoiman ja liikkuvuuden parantaminen auttoi huimasti omaan ratsastuspelkoon. Enää ei tunnu siltä, että kippaisi alas sivuaskelista ja oma ratsastuskin (apujen käyttö) on kehittynyt huimasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.