Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tunnin varaaminen uudelle tallille

Lähettäjä: Kaura 
Päivämäärä:   20.4.25 17:00:04

Olen nuorempana käynyt vain sellaisilla talleilla, joille oli ok mennä vaan katsomaan tuntia ja siinä saattoi samalla jutella pari sanaa open kanssa ja varata ensimmäisen tunnin. Ei ollut Hopotia tai muuta varausjärjestelmää.

Nyt minua kiinnostaisi aloittaa ratsastus uudestaan, mutta olen pihalla tämän päivän systeemeistä. Pitäisikö soittaa tallille ja kysyä saako tulla katsomaan tunteja, vai voiko nykyäänkin vain ilmestyä kentän laidalle, moikata ja sanoa miksi tuli. Vai varataanko tunti vaan suoraan Hopotista, vaikka on ihan ventovieras tallinväelle? En haluaisi aiheuttaa turhaa vaivaa ja olen ymmärtänyt, ettei nykyään enää oikein pidetä hyvänä jos vieras vain ilmestyy paikalle katselemaan.

Re: Tunnin varaaminen uudelle tallille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 17:10:20

Ainakin muiden tuntilaisten kannalta todella inhottavaa, että joku saapuu paikalle viemään opetusaikaa. Toki asiallisen paikan tunnistaa siitä, että opettaja kertoo, mitä kautta ja milloin on sopivaa ottaa yhteyttä eikä kiinnitä sen enempää huomiota.

Lähettäjä: fffs 
Päivämäärä:   20.4.25 17:15:59

Täällä vähän sama. Olen käynyt ratsastuskoulussa viimeksi noin 20v sitten, sitten ollut vain omia hevosia/ratsastettavia/kavereiden hevosia jne. mutta nyt pienen (kokonaan hevosettoman) tauon jälkeen paluuta satulaan olisi tarkoitus tehdä.

Kävin kokeilemassa meillä päin jo yhtä pienempää tallia, jonka nettisivuilla oli aika selkeästi ohjeet näistä eli tuntien varaamisesta WhatsAppilla.

Nyt olen menossa testaamaan paria tallia, joissa on Hopoti käytössä. Toista en ole vielä sen enempää tutkinut mutta toisen yrittäjän kanssa vähän jutteli ja toivotti tervetulleeksi katselemaan paikkoja vaikka ei olisikaan tulossa ratsastamaan silloin. Toinen talli on myös niin iso, että en usko että kukaan mitenkään kiinnittäisi huomiota vaikka siellä tällainen ulkopuolinen olisi "haistelemassa ilmapiiriä".

Mutta tiivistettynä: jos esimerkiksi nettisivuilla ei erikseen lue niin itse ottaisin ensin yhteyttä, kertoisin vähän omasta taitotasosta ja kysyisin onko rajoituksia siihen minkä tunnin Hopotista varaa.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   20.4.25 17:16:51

Jossain maneesissa tuntia pitävä opettaja ei välttämättä huomioi mitenkään vieraita joita tulee katsomoon. Oletuksena kuitenkin, että ovat ratsastajien kuskeja tai kavereita.

Lähettäjä: Sipi 
Päivämäärä:   20.4.25 17:18:34

Eikö tallin nettisivuilla tai Hopotin kautta löydy yhteystiedot, keneen olla yhteydessä? Laita sähköpostia, kerro minkä tasoiselle tunnille haluat ja saat vaihtoehdot mihin ilmoittautua.

Päivämäärä:   20.4.25 18:32:39

Niin satulaan palatessa kuin myöhemmin tallia vaihtaessa olen lähestynyt aina ensin sähköpostilla tai tekstarilla ja kertonut ratsastustaustasta, omasta koostani ja kysynyt onko heillä minulle sopivaa hevosta/palveluja sekä varmistanut onko rajoitteita tunnin varaamiseen hopotin tai muun kautta.

Päivämäärä:   20.4.25 18:33:57

Lähettäjä.

Päivämäärä20.4.25 17:10:20

Ainakin muiden tuntilaisten kannalta todella inhottavaa, että joku saapuu paikalle viemään opetusaikaa.

Jaa, en mä ole itse pitänyt pahana jos ope on välikäyntien aikana vaihtanut muutaman sanan katsojien kanssa. Se olisi tietysti ikävää, jos joku katsoja pyrkisi open puheille silloin, kun hän selvästi on keskittynyt opettamiseen. Ehkä mä olen kuitenkin sen verran fiksu, etten tieten tahtoen häiritsisi tuntia.

Tuo sähköposti on varmaan hyvä ajatus.

Lähettäjä: Lupu 
Päivämäärä:   20.4.25 19:51:50

Laita sähköpostia tai wa-viesti tai soita. Niin mä olen tehnyt ja siinä suoraan varattu tunti tai sitten olen käynyt hopotissa valkkaamassa annetuista vaihtoehdoista itselleni sopivan (opettaja on voinut esim.sanoa, että voit valita minkä tahansa b-tason tunnin). Puhelut ja viestit itsellekin kivoja, niin kuulee vähän millainen vastaanotto... jos on puhelimessa jo tympeää niin joo, menen kyllä kokeilemaan mutta vaikuttaa kyllä kokonaiskuvaan paikasta.

Lähettäjä: bbbb 
Päivämäärä:   20.4.25 19:58:39

Mitä tahansa ridakoulun tuntia voi mennä katsomaan. Tunnin varaisin sitten puh tai hopoti.

Päivämäärä:   20.4.25 20:00:39

Yleensä koulun sivuilla tai hopotissa/ratsukossa on uuden asiakkaan ohje. Meillä uusi ottaa viestillä opettajaan yhteyden ensin

Päivämäärä:   20.4.25 21:46:15

Menet tallin nettisivuille, sieltä löytyy ohjeet. Jos ei löydy niin katso toiselta tallilta.

Päivämäärä:   20.4.25 23:12:10

Tallilla on vain fb-sovut, ei varsinaisia kotisivuja. Sieltä tai Hopotista ei löytynyt mitään ohjeita ekan tunnin varaamiseen, mutta sähköposti on varmaan paras tapa tiedustella asiaa. Kiitos vastauksista. :)

Lähettäjä: Suljettu 
Päivämäärä:   21.4.25 01:03:44

Meillä maneesi on suljettu tuntien aikana. Jos haluaa katsomaan tuntia, sinne pitää mennä kun tunti vaihtuu.

Jos minulla on tunti klo 19-20, olen tallilla klo 18.15 ja huomaan listasta, että hevoseni on edellisellä tunnilla, en voi mennä maneesiin katsomaan tuntia. Jos olisin tullut tallille klo 17.55 ja huomannut hevoseni olevan edellisellä tunnilla, olisin voinut mennä maneesiin klo 18 ja katsoa siellä 18-19 tunnin.

En siis suosittele, että ”vain menet” tallille, jos et tiedä paikan toimintatapoja.

Kun olin vaihtamassa ratsastuskoulua, kysyin yhdeltä tutulta, joka kävi tässä nykyisessä ratsastuskoulussa, saisinko tulla seuraamaan hänen tuntiaan. Tutun mukana pääsin maneesiin seuraamaan tuntia. Itsekseni tallille menemällä en olisi edes tiennyt, mistä ovesta mennä maneesiin ja olisin voinut aiheuttaa vaaratilanteita yrittäessäni avata (ja samalla aiheuttamalla meteliä) lukittua ovea.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   21.4.25 16:54:01

Mene tallille tunteja katsomaan. En tiedä yhtään tallia mihin ei ilmoittamatta sais mennä.

Lähettäjä: åowingf 
Päivämäärä:   22.4.25 00:05:57

Kai ne nyt jo ratsastaa ulkona! Jos maneesi on niin salattu paikka että sinne ei saa mennä...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.