Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nuoren hevosen opetus juoksutukseen

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   19.4.25 23:42:53

Miten käytännössä menee? Ei kokemusta tästä. Asiallisia vastauksia, kiitos.

Re: Nuoren hevosen opetus juoksutukseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.25 23:53:15

Pyydä ensin jotakuta taluttamaan hevosta että oppii pysymään liinan päässä siellä ympyrällä.

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   20.4.25 01:32:02

Mene kirjastoon ja lainaa pari hyvää oppikirjaa, kuten Bo Tibblinin ja Soini Talaskiven hevosenkoulutusoppaat. Sitten luet ja opettelet kantapään kautta. Vaikka on nykynuori, ei tarvitse olla idiootti.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   20.4.25 07:35:33

Mä opetin niin, että ensin taluttaessa itse siirryin pikkuhiljaa kauemmas ja kauemmas. Ei ollut apukäsiä käytössä. Varmistin alusta asti, että osaa pysähtyä yms, ettei lähtenyt vaan suoriltaan menemään täysillä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.4.25 08:50:44

Omani opetin klinikalla, kun piti juosta liinassa ympyrällä. Eläinlääkäri kysyi, että juokseeko liinassa? Sanoin, etten tiiä, en oo kokeillu. Kokeiltiin ja juoksi siivosti ynpyrällä.

Lähtökohtaisesti hevonen oli maasta väistämään pois ihnisestä, joten klinikalla se oli helppo saada samalla pyynnöllä juoksemaan isolla ympyrällä ihmisen ympärillä.
Hevonen ymmärsi myös paineen merkityksen, eli se myötäsi sen tuntiessaan.
Hevonen oli tottunut kuolaimiin ja se juoksutettiin klinikalla liina kuolaimista.
Ajettuna hevosena se ymmärsi "käynti" ja "ravi" käskyt.

Eli perusasiat kuntoon, niin et tarvitse taluttajaa tai avustajaa.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   20.4.25 09:28:17

Opetin vuotiaan kun piti saada liikkeelle ähkyn takia. Meni 5min.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   20.4.25 11:03:04

Meillä oppi heti,kun laitoin liinaan ja vähän raipalla ohjasin. Hyvin kuunteli maasta käsin opetetut "prr käyntiin" tai maiskutuksesta ravit ja laukat.

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   20.4.25 12:46:22

Opeta se ensin väistämään raipan painetta (lapaa kohti ojennettu raippa tarkoittaa, että väistä ulospäin eli isommalle "ympyrälle", takana kohotettu tarkoittaa käskyä mennä eteenpäin). Ja toki opeta myös pysähtymiskäsky. Sitten saat sen ohjattua ympyrälle, eteen ja pysähtymään ilman avustajaakin, jos on ihan järkevä hevonen.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   20.4.25 16:52:27

Minä opetan hevosen tulemaan luokse vihellyksestä ja väistämään narun tai raipan heiluttamisella kohti hevosta. Juoksutuksen eka oppitunti tulee talutuksen yhteydessä. Teen pienen ympyrän omilla jaloillani, ehkä 2 metriä halkaisija, ja pyydän hevosta pysymään ulkopuolellani mahdollisimman kaukana narun mitan päässä. Kun ympyrä on täynnä, vihellän ja pyydän hevosen lähelle kiitosta varten. Nuoren kanssa omien jalkojen liike on oleellinen. Niiden on vaikea ymmärtää sitä että ihminen seisoo paikallaan, mutta jos itse jatkaa kävelyä pienellä ympyrällä, juoksutus sujuu yleensä helposti luonnostaan.

Lähettäjä: Rhj 
Päivämäärä:   20.4.25 18:15:35

Oppikirjan mukaan toinen ensin taluttaa ja toinen on ympyrän keskellä antamassa käskyt.

Itse en viitsi koko ajan olla vinkumassa avustajia, koska tarvitsen heitä kisoihinkin, joten olen opettanut yksin ilman mitään ongelmia. Kun hevonen kulkee talutuksessa ja osaa käskystä liikkeellelähdön, ravin ja pysähdyksen, pyydän ensin kulkemaan ympärilläni isossa karsinassa. Kun tajuaa sen, sama ulkona. Sitten vaan isonnan ympyrää ja lopulta pyydän ravia. Kun osaa käynnissä ja ravissa hyvin, pyydän laukkaa. Kaikki ovat oppineet laukkaan asti noin 5 opetuskerralla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.