Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kipeä vai osa luonnetta?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   19.4.25 17:18:25

Olin vuokrannut jonkin aikaa sitten muutamia kuukausia hevosta, jonka epäilen olevan kipeä. Tarvisin kommenttia voisiko olla kipeä vai meneekö hiukan tammamaisen luonteen piikkiin..

Aloitin vuokraamisen, eikä silloin ollut vielä heti ongelmia. Ne alkoivat ehkä kuukauden jälkeen, joten en osaa tarkasti sanoa millainen hevonen oli ennen tätä. Tuli kuitenkin pakkaset, joten ajattelin että ookoo se varmaan johtuu siitä.

Oli siis aluksi todella ilmeikäs ja sosiaalinen. Kuitenkin aina pelännyt outoja juttuja - esim. ämpäriä, kärryjä joita vetää toinen poni, nurkan takaa tulevaa ihmistä tai hevosta, varjoja tai auringonvaloa maneesissa tai ylipäätään kulmat maneesissa. Hyppää silti kaikesta yli ja tykkää hypätä.

Heinä märkää ja epäilen että voisi olla sisältä paikoitellen homeessa.. En usko että homeista heinää silti tarjotaan hevosille, eli blockataan rumat kohdat pois. Ei halua enää ratsastuksessa liikkua kovinkaan mielellään, mutta on silti toisaalta aina ollut sellainen ettei anna mitään virheitä anteeksi. Kiiman aikaan pysähtelee, potkii (ratsastaessa) ja on täysin yhteistyöhaluton.

Apuja? Omistajaa ei kiinnosta, kun kerran liikkuu pakon edessä ja ontuminen menee liikkeellä pois.. Oon tosiaan lopettanut tän hevosen vuokraamisen jonkun aikaa sitten, mutta jäin pohtimaan..

Re: Kipeä vai osa luonnetta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.25 17:19:56

Ei kuulu sulle.

Päivämäärä:   19.4.25 17:43:01

Mun mielestä kuuluu. En halua suositella sellaista hevosta kenellekään, joka ei ole terve eikä talli huolehdi perustarpeista.

Lähettäjä: tirlittan 
Päivämäärä:   19.4.25 17:45:37

No kuule, kukaan ei voi täällä hevosta omin silmin näkemättä sanoa yhtään mitään. Järki hoi. Eläinlääkäri ja muut kävijät puuttuvat tatvittaessa.

Päivämäärä:   19.4.25 17:53:37

” En halua suositella sellaista hevosta kenellekään, joka ei ole terve eikä talli huolehdi perustarpeista.”

Ole suosittelematta kokonaan, jos suosituksillesi pitää kysellä perustelut hötölästä.

Päivämäärä:   19.4.25 18:35:41

Olenkin - tottakai. Halusin kuulla vain mielipidettä että voiko tälläisen pistää käytöksen piikkiin. Enhän minä mitään eläinlääkäriä sinne saisi, kun ei omistajakaan ollut halukas yhteistyöhön. Hohhoijaa hevospiirit, voisi sitä asennetta muuttaa positiivisempaan.

En täällä tyhmyyttäni kysele. Keneltä tässä pitäisi kysellä, kun keneltäkään ei saa apua?

Päivämäärä:   19.4.25 19:02:09

Jos liike parantaa ontumista/oireistoa, yleensä vika on lihasperäinen. Ja liike on lääke. Todnäk kyse on vaivoista - ja kiimaoireilun olet hiomannutkin - mutta hyvin mahdollisesti sellaisista, joihin liikunta auttaa.

Päivämäärä:   19.4.25 19:10:28

Toivottavasti asia olisi näin :)

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   19.4.25 21:44:54

”Enhän minä mitään eläinlääkäriä sinne saisi, kun ei omistajakaan ollut halukas yhteistyöhön."

No jos syytökset on tuota luokkaa niin en ihmettele. Kuka siellä raspaa, ja rokottaa hevoset?

Lähettäjä: Tärrää 
Päivämäärä:   20.4.25 06:54:03

Tekeekö tätä samaa myös toiselle ratsastajalle? Itsellä on kokemusta, et yks hevonen ei mulle tehnyt mitään temppuja, mut toisella ratsastajalla ei suostunut liikkumaan ja heitti pari kertaa selästäkin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   20.4.25 07:22:49

Mahdoton sanoa kun ei tiedä tasoasi. Itselle tuli se mieleen että hevongn oli liian vaikea ja viisas sinulle. Nuo kaikki on selitettävissa myös (!) ratsastajan/käsittelijän arkuudella ja osaamattomuudella. Alkun toimii mutta kun saa otteen ja saa kaikki temput läpi niin tekee niin.

Toki kipukin on aina mahdollista, en sitä tarkoita mutta nykyään kipu on helppo tarjota syyksi kaikkiin ratkaistavissa oleviinkiin ongelmiin.

Teitkö tallivuoroja vai mistä heinän homeisuus tuli ilmi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 07:51:00

Ainakin kipeiltä kiimoilta kuulostaa, joihin löytyy kyllä helpotusta ja on osalle oikeasti tarpeen

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   20.4.25 07:54:20

Kuulostaa siltä, että aloittaja on niitä ihmisiä, jotka saavat joka elukasta ne huonoimmat puolet ulos. Ja länkytyksellään myös ihmisistä. Se ei ole sinun hevosesi, joten anna olla. Omistaja tekee kuten haluaa ja pitää sitä missä haluaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 08:17:20

Mahdoton sanoa tilannetta tietämättä. Minulla kävi hevosella vuokraaja jonka kanssa hevonen oli ihan mahdoton. Sanoi hevosen olevan kipeä. Kaikkien muiden kanssa toimii hyvin. Jonkin aikaa sai tosin kyseisen vuokraajan jäljiltä kitkeä huonoja tapoja pois, mutta palautui muutamassa viikossa.

Lähettäjä: Aina 
Päivämäärä:   20.4.25 08:21:46

Hevonen on kipeä paitsi kiiman aikoihin niin vaikuttaa siltä että tarvitsee ontumatutkinuksen . Halvimmillaan vähintään kipulääkekuuri kokeilu ja lepoa 2-3 viikkoa.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   20.4.25 08:29:24

Todennäköisesti aloittaja on vielä sen verran heikkotasoinen ratsastaja, että hevonen on kokenut liikkumisen tämän ratsastajan kanssa epämukavaksi. Monet hevoset reagoi huonoon istuntaan sillä etteivät halua liikkua eteenpäin.

Päivämäärä:   22.4.25 18:02:10

Olen HeA/re110 tasoinen ja omistanut projekteja. Että en mitenkään arka tai heikkotasoinen ole.

Homeisuus tuli esille hevosen omasta kasasta ja samalla myös kun kahden tallikaverin hevosille hain heinää. Molemmat lähtivät tallilta kaksi kuukautta sitten.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.