Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kisakuvat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.25 08:28:40

Millä perusteella ostat kuvia kisoista jos paikalla useampia kuvaajia? Vaikuttaako ostopäätökseesi kuvan laatu, ammattitasoinen vai heikompi laatu, hinta? Molemmat?

Re: Kisakuvat

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   19.4.25 08:50:27

Itse ostan laadukkaita kuvia. Ne heilahtaneet ja epätarkat kuvat saa otettua puhelimella itsekkin.

Lähettäjä: Ostaja 
Päivämäärä:   19.4.25 10:35:31

Minä ostan mieluiten kuvia jotka on valmiiksi myyntikansiossa sen näköisiä mitä ne sitten ovat. Ei haittaa vaikka joutuu muutamia päiviä odottamaankin. En halua kaukaa otettuja, suttuisia, tummia tai muuten omituisen värisiä otoksia jossa hevonen on omituisessa asennossa.

Lähettäjä: tuuttttt 
Päivämäärä:   19.4.25 10:37:12

Sama kuin Ostajalla. Ei ole kiire saada tunnin sisään suorituksesta tai edes parin päivän sisään mutta vaikka nykyään monilla on systeemi, että käsitellään vain ostetut kuvat niin itse en osta jos ne ei ole esillä "valmiina".

Lähettäjä: Kisaaja 
Päivämäärä:   19.4.25 11:02:48

Nykyään tuntuu että ihmisten tarvii saada ne kuvat heti vaikka kuvaaja ei ole edes kotiin ehtinyt. En kuvaa itse mutta ymmärtäähän sen nyt että jos lähtöjä on 150 niin ne ei tunnissa ole valmiina.. itsellä myös tuo että odotan niitä kuvia mielummin valmiiksi kun tuo että käsitellän ostaessa.

Lähettäjä: dd 
Päivämäärä:   19.4.25 11:35:51

Jos miettii että alue-estekisoissa kuvataan vaikka 150 starttia, jokaisesta startista on 7 kuvaa, tekee se jo 1050 kuvaa. Nämä kaikki kun käsittelee siihen kuntoon että menee asiakkaalle, menee ihan tajuton määrä turhaa aikaa, koska sehän on selvä ettei noita kaikkia kuvia tulla ostamaan. Toisin sanoen tee työtä jolla ei ole merkitystä, tekisitkö itse? En usko.

Monella kuvaajalla on mahdollisuus saada esikatseluun valmiit kuvat ennen ostopäätöksen tekemistä mikäli näin tahtoo.

Lähettäjä: Helppous 
Päivämäärä:   19.4.25 12:13:23

Mitä tahansa tärähtänyttä kuvaa huonosta kuvakulmasta en osta.

Minulle kuitenkin ostopäätökseen vaikuttaa kuvien oston helppous. Löydänkö kuvaajan nimen helposti (esim. kuvaajan mainos jaettu järjestävän seuran ig storyyn). En jaksa alkaa kysellä esim. täällä ”kuka kuvasi”.

Kuvaajan sivuilla taas kuvien löytämisen helppous. Onko koko päivän kuvat yhdessä kansiossa sekaisin (en jaksa etsiä omia kuvia sieltä), onko jokainen luokka omassa kansiossaan ja jos kuvia on paljon, onko luokan kuvat jaettu useampiin kansioihin. Yhdellä kuvaajalla oli koulukisoista (luokassa 40 starttia) yhdestä luokasta 4 kansiota: Luokka 1 lähtönrot 1-10, Luokka 1 lähtönrot 11-20, Luokka 1 lähtönrot 21-30 ja Luokka 1 lähtönrot 31-40.

Osa kuvaajista vieläpä nimeää kuvat hevosen nimellä, jolloin omat kuvat on todella helppo löytää niiden pienten esikatselukuvien joukosta.

Kun kuvaaja tekee kuvien löytämisen helpoksi: kuvaajan nimi löytyy helposti ja kuvaajan sivuilta omat kuvat löytyvät helposti, todennäköisemmin ostan kuvia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.25 12:19:31

Ostan mielelläni muistoksi muutaman kuvan, joissa koen itseni ja hevosen olevan edukseen, jotka ovat hauskoja tai muutoin sellaisia muistoja, jotka haluan. Eräistä koulukisoista ostin vain yhden kuvan, siinä selostan radan kulkua valmentajalle iloisena ja innoissani radan jälkeen ja hevonenkin näyttää tyytyväiseltä. Radan kuvat olivat kaikki jotenkin mitäänsanomattomia.

Laadusta en juuri ymmärrä, kunhan kuva on terävä ja suunnilleen luonnollisen värinen niin se riittää. Tärkeintä on tilanne, joka kuvaan on osunut. Samasta syystä voin myös ostaa useammalta kuvaajalta yksittäisiä kuvia.

Lähettäjä: xm 
Päivämäärä:   19.4.25 12:46:12

"Osa kuvaajista vieläpä nimeää kuvat hevosen nimellä, jolloin omat kuvat on todella helppo löytää niiden pienten esikatselukuvien joukosta."

Kuvaajana tähän kommentoitava, että itse nimesin aikoinaan kuvia mutta kun sain muutamankin pyynnön ettei ko. hevosesta/ratsukosta löytyisi googlettamalla kuvia, lopetin kaikkien nimeämisen :) Kieltämättä helpompi olisi löytää mutta kunnioitan heitä jotka eivät halua näin löytyä joten parempi jättää kaikki nimeämättä.

Lähettäjä: ananas 
Päivämäärä:   19.4.25 13:08:37

Ostan siltä joka on onnistunut nappaamaan onnistuneimmat kuvat parhaasta hetkestä (esim yhdestä laukka-askeleesta, hypystä tai vaihdosta pystyy saamaan sekä edustavan kuvan että epäedustavan kuvan). Kaikilla kuvaajilla ei ole ns silmää ratsastuskuviin ja toiset taas tuntuu saavan aina hyviä kuvia ratsukosta kuin ratsukosta. Hyvistä kuvasta olen valmis maksamaan sekä olen valmis niitä odottamaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.4.25 13:19:17

Itse ostan sellaisia kuvia, missä hevosella hyvä asento (kisataan esteillä). Kuvattu sivusta tai edestä. Muutaman "fiilistely" kuvankin olen ostanut, radan jälkeen molemmat iloisen näköisenä. Jos kuvat kalliimpia, ostan n. 2, jos halvempia niin saatan ostaa useammankin. Tykkään laittaa kuvia someen, joten ostan sellaisia, mitkä toimitetaan vuorokauden sisään (oman kokemuksen mukaan tosi moni kuvaaja toimittaa kuvat nopeasti). Sellaiset sivut on parhaita, missä voit suoraa valita ostettavat kuvat ja maksaa ne. Itse en jaksa laittaa sähköpostilla kuvien nimiä ja jäädä odottelemaan maksuohjeita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.25 13:28:42

Riippuu kisasta, mutta yleensä ostan parhaalla hinta-laatusuhteella. Kun kesässä kiertää paritkymmenetkin kisat, on kiva saada useammasta jokin kuvamuisto, mutta en ole valmis maksamaan 10€/kuva näistä perus tusinakisoista. Ennemmin siis valitsen sen kuvaajan, jolla ei välttämättä ole ne parhaista parhaat kuvat, mutta kuitenkin siis tarkat ja siististi, vaikkakin kevyesti käsitellyt. Mestaruuskisat yms sitten asia erikseen, silloin voin siitä muistosta maksaa enemmänkin.

Kun kisakuvat kuitenkin pääsääntöisesti menee vain someen, otan mielummin harrastelijalta 3-5 kuvaa kympillä kuin maksan yhdestä kuvasta 10-20€.

LähettäjäAnsku 
Päivämäärä:   19.4.25 13:38:53

"Jos miettii että alue-estekisoissa kuvataan vaikka 150 starttia, jokaisesta startista on 7 kuvaa, tekee se jo 1050 kuvaa. Nämä kaikki kun käsittelee siihen kuntoon että menee asiakkaalle, menee ihan tajuton määrä turhaa aikaa, koska sehän on selvä ettei noita kaikkia kuvia tulla ostamaan. Toisin sanoen tee työtä jolla ei ole merkitystä, tekisitkö itse? En usko."

Mä koen, että itseäni helpottaa huomattavasti muokata kaikki valmiiksi. Näin saan enemmän vapautta kisojen jälkeen tietokoneelta, ettei tarvitse kaikkia tilauksia avata erikseen muokattavaksi, kun muutenkin omat aikataulut välillä hektisiä :) kuvien nimeäminen olisi kyllä kiva saada aikaiseksi, mutta itsekin kun kuvaa paljon monen sadan lähdön päiviä, niin siitä työstä valitettavasti tulee tingittyä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.4.25 13:43:46

Itse en ole kokenut hyötyä kuvien nimeämisestä. Muistan kyllä millä lähtönumerolla olen lähtenyt ja mikä ratsukko on ollut ennen minua, niin helpostihan ne löytää, kun ovat yleensä siinä järjestyksessä kuin ne on kuvattu.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   19.4.25 15:03:28

Lähettäjäxm

Päivämäärä19.4.25 12:46:12

"Osa kuvaajista vieläpä nimeää kuvat hevosen nimellä, jolloin omat kuvat on todella helppo löytää niiden pienten esikatselukuvien joukosta."

Kuvaajana tähän kommentoitava, että itse nimesin aikoinaan kuvia mutta kun sain muutamankin pyynnön ettei ko. hevosesta/ratsukosta löytyisi googlettamalla kuvia, lopetin kaikkien nimeämisen :) Kieltämättä helpompi olisi löytää mutta kunnioitan heitä jotka eivät halua näin löytyä joten parempi jättää kaikki nimeämättä.

..

Itse harrastaja kuvaajana nimeän kuvat aina hevosen nimellä. Aikoinaan laitoin myös ratsastajan, mutta osa ei halua omaa nimeään mihinkään.

Lähettäjä: XY 
Päivämäärä:   19.4.25 15:33:20

En osta jollei ole mallina kuvaa millaiseksi on muokattu. Monesti näkyvillä voi olla pelkät raakaversiot, jotka sitten käsiteltyinä lähetään oston jälkeen.

Liian monta kertaa olen saanut ns pilalle muokattuja kuvia. En halua liian valotettuja tai muutakaan epäluonnollista.
Haluan nähdä ennen ostoa.

LähettäjäMirella R. 
Päivämäärä:   19.4.25 16:10:42

Mulla on nykyään kisakuvat käsiteltynä myynnissä, nimetty, luokittain kansioissa ja luokan sisällä hevoskohtaiset kansiot. Galleriassa haku, jolla voi etsiä hevosen kuvat yhteen näkymään.

Tää kaikki lisätyö ja niihin tarvittavat työkalut (ettei kaikkea tarvitse tehdä manuaalisesti) valitettavasti maksaa, minkä takia piti vähän nostaa hintoja, mutta tän kesän jälkeen näkee sitten kannattaako jatkaa samalla mallilla vai keventää ja halventaa. :)

Lähettäjä: Yksi kuvaaja 
Päivämäärä:   19.4.25 18:53:00

Minä nimeän kuvat, mutta en enää käsittele etukäteen. Joskus tein niin, mutta saattoi mennä kuukausi tai jopa useampi, että kokopäivätyön ja oman hevosen liikutuksen ohella sain sen kuvamäärän käsiteltyä, eikä niitä kukaan sitten enää kaipaa, joten kova työ meni ihan hukkaan. Nyt laitan kuvat esille joko samana tai seuraavana päivänä.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   22.4.25 00:48:23

Eniten itseä häritsee kuinka joillakin kuvaajalla ei ole mitään käsitystä hevosen rakenteesta ja sen askelluksesta.. moni teknisesti lahjakas kuvaaja ei ymmärrä tuota jolloin ne kuvat on yksinkertaisesti huonoja. En halua ostaa sellaista kuvaa missä hevonen on epäedustavan näköinen, toivottavasti kuvaajat ymmärtäisivät tämän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.