Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Raskaana, lopetin heti ratsastuksen, ihmettelyä

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   17.4.25 21:31:26

Viikko sitten kuukausi sitten positiivisen raskaustestin ja lopetin ratsastaminen välittömästi. En halua ottaa mitään riskejä, että putoaisi tai tulisi joku iso äkkiliike.

Nyt tuntuu että ratsastuksen lopettaminen jo tässä vaiheessa raskautta on kamala ongelma muutamille tallilaisille. Minua on pyydetty liikuttamaan paria hevosta pääsiäisen ajaksi ja sanoin heti, että olen raskaana, enkä uskalla enää ratsastaa. Nyt minua pidetään pelkurina ja hysteerikkönä. Vettä meni lisää myllyyn, kun kieltäydyin käsittelevästä cushing-lääkkeitä. Hitsiäkö se kenellekään muulle kuuluu, miten haluan tulevaa lastani suojella. Oletteko itse kohdanneet samaa?

Re: Raskaana, lopetin heti ratsastuksen, ihmettelyä

Päivämäärä:   17.4.25 21:32:43

Mitä ihmettä nyt taas aloituksessa. Tein siis kuukausi sitten positiivisen raskaustestin, viikkoja nyt siis arviolta 8-9. :D

Lähettäjä: Ddd 
Päivämäärä:   17.4.25 21:36:18

OK. Ole sitten poissa tallista. Jos et voi olla poissa niin sano niille että ei kiinnosta.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   17.4.25 21:48:00

Hoitajat käsittelee lääkkeitä raskaanakin. Hanskat käteen ja käsienpesu.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.4.25 21:52:12

Y: ihan sama. Aloittajan pointti oli just se että hän saa tehdä mitä haluaa ja niin se onkin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.25 21:52:14

Ratsastaa ei tarvitse kenenkään, eikä toki lääkkeitäkään käsitellä, olipa raskaana tai ei, mutta miksi lääkkeitä ei voisi antaa vaikka hanskat kädessä? Jos siis olet tallilla ja se sopisi aikatauluihin. En minäkään ratsastanut enää ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, lapsi oli tärkeämpää kuin ratsastus. En myöskään lakannut kynsiä, värjännyt hiuksia, juonut kahvia, jnejne. Eli en olisi myöskään käsitellyt lääkkeitä ilman käsineitä.

Ja huom - lapsi saa syödä hevosenkakkaa, nuolla kengänpohjia ja työntää koiranruokaa suuhunsa. Ylivarovaisuus liittyi vain raskausaikaan ja keskenmenoriskiin. Sen jälkeen kaikki bakteerit ovat tervetulleita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.25 21:58:59

Järkipäätös, pysy siinä. Lääkkeitä voi tosin käsitellä ihan turvallisestikin, varsin harvojen lääkkeiden käsittely on kiellettyä raskaana esim hoitajilla. Toki jos nyt ei ole oma hevosesi niin miksipä sun olisi pakko.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.4.25 22:07:53

Kukin tyylillään

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   17.4.25 22:14:17

Lapsellista ja ylihysterisointia. Ratsastaa voi aivan hyvin pitkälle toisen kolmanneksen puolelle. Mitään fyysisiä esteitä harvoin tulee. Eli selkään vain aloittaja.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   17.4.25 22:36:14

Kukin tyylillään
En kokenut että raskaus olisi sairaus, joka estäisi esim ratsastamiseen, toki mulla oli turvallinen hevonen (niinhän sitä aina luulee tietenkin).
Lopetin, kun maha alkoi painaa satulaan.

Mutta nykyään monet ensi raskauttaan elävät hieman ylihysterisoivat tätä aivan normaalia elämäntilannetta.
Jos raskauteen liittyy paljon yrittämistä/hoitoja niin olisin ollut itsekin ylivarovainen.

Lähettäjä: Kielo 
Päivämäärä:   17.4.25 23:02:23

Ymmärrän aloittajaa ja suosittelen tekemään, kuten itse tein vastaavassa tilanteessa. Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Minun elämä, minun lapseni, minun päätökseni. Pitäköön huolen omista asioistaan.

Tiedän monia ratsastajia, jotka olisivat ratsastaneet vaikka sinne synnärillekin, tai synnyttäneet satulaan, ja olen hyvin onnellinen, että heidän kohdallaan kaikki meni hyvin.
Samoin tiedän ratsastajia, joilla ei ollut yhtä paljon onnea matkassa. Se tuttu ja turvallinen hevonen kompuroi omiin jalkoihinsa ja heittää kuperkeikkaa. Säikkyy ja ratsastaja laskeutuu ei-niin-elegantisti...

Omalla kohdalla lapsitoive oli niin suuri, jo aivan pikkutytöstä asti, että kun lopulta tulin raskaaksi, yritin välttää kaikkia turhia riskejä. Ratsastuksen tauolle laiton lisäksi vähensin mm. autoilunkin aivan minimiin.

Saivarrella toki voi, että kotiinsa on ihmiset kuolleet eikä elämästä selviä hengissä...

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   18.4.25 01:49:32

Meidän tallilla myös ihmeteltiin kun tallityöntekijä lopetti heti ratsastaminen kun plussasi tikkuun. Tallin omistaja kielsi häneltä samalla hevosten lääkitsemisen, sillä esim kiimahäiriö lääkkeissä voi olla ihmistenkin hormonitoimintaa höiritseviä ainesosia. Muut käsittelemme näitä hanskat kädessä, mutta raskauden ilmoituksen jälkeen tallin pitäjä oli todella tarkka ettei tämä työntekijä lääkkeisiin koskenut. Ja hyväkin niin, mielummin liian tarkka. Ei voi kuitenkaan koskaan tietää onko taustalla esim keskenmenoja tai vaikeuksia raskautua niin silloin ihmekkään, että on extra varovainen. Itse ratsastin ihan raskauden loppuun asti, mutta vain omalla hevosellani.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   18.4.25 02:13:17

Vaikea uskoa tuollaista käytöstä. Taitaa aloittaja nyt vähän satuilla ja hakea sympatiaa omalle päätökselleen?

Jokainen toimii niinkun itse parhaaksi näkee, eikä siinä ole muilla nokan koputtamista.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   18.4.25 06:25:40

Lopetin itsekin heti positiivisen testin jälkeen. Tai kerran tilasin ratsastaa ja jännitin niin paljon, ettei se ollut turvallista. Esikoisen kohdalla kaikki oli uutta ja muutenkin hermostuttavaa. Ei kukaan muu voi tulla määräilemään mitä joku voi tehdä tai ei voi. Kysy niiltä ihmettelijöiltä, että kuinka he aikovat korvata mahdollisen vahingon jos vaikka tippumisen takia saat keskenmenon.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.4.25 08:19:27

Minä ratsastin kahdessa ensimmäisessä raskaudessa yli puolen välin. Putosin pahasti heti toisen raskauden jälkeen ratsaille palattuani, kun hevonen säikähti ja otti yllättävät lähdöt. Kun kolmas lapsi sitten aikanaan ilmoitti tulostaan, lopetin ratsastuksen heti, putoaminen oli havahduttanut siihen, että vahinko voi sattua todella nopeasti ja yllättäen.

Päivämäärä:   18.4.25 08:51:08

Hohhoijaa. Muista sitten steriloida sen lapsen ympäristön syntymästä asti että varmasti tulee allergia.

Itse ratsastin niin pitkään kunnes vatsa painoi satulaa, jatkoin vielä hevosella ajamista rv 39 asti. Ajattelin että jos tulee keskenmeno normi asioista niin ei se ole sitten elinkelpoinen. Synnytin terveen pojan joka on eläinrakas ja jolla on hevoskuiskaajan maagiset taidot <3

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   18.4.25 08:52:34

Jokainen saa tehdä omat ratkaisunsa eivätkä ne kuulu muille. Ei kuitenkaan kannata täällä vihjailla siitäkään, että raskaana ratsastavat olisivat jotenkin vastuuttomia eivätkä välittäisi lapsistaan niin paljon. Sikiö on viikkokausia niin hyvässä tallessa äidin vatsassa, ettei siihen onneksi ulkoiset ärsykkeet helposti vaikuta. Aina voi sattua ja tapahtua. Moni miettii varmasti hyödyt ja haitat omista lähtökohdistaan käsin varsin huolellisesti.

Lähettäjä: Valkovuokko 
Päivämäärä:   18.4.25 09:14:07

Tein ja tekisin vastakin ihan samoin.

Lähettäjä: Emilia 
Päivämäärä:   18.4.25 09:30:29

Olen toiminut ratsuttajana Saksassa, en siis todellakaan putoa helpolla. Kun tulin raskaaksi 26-vuotiaana, lopetin heti hommat, mutta jatkoin omalla vanhalla hevosella ratsastusta. Valitettavasti hevonen kaatui, kun kentällä oli pieni kuoppa. Putosin, enkä edes pahannäköisesti, mutta raskaus meni kesken viikolla 14. Tuo raskaus alkoi heti, mutta nyt tuosta on aikaa seitsemän vuotta, enkä ole tullut uudelleen raskaaksi hoidoista huolimatta, eikä minusta tai kumppanista ole löydetty vikaa. Toki olisin voinut vaikka kaatua portaissa ja sama olisi voinut tapahtua, mutta itse ainakin kadun, että ratsastin.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   18.4.25 11:39:17

Ratsastus on laji, jossa voi sattua. Ymmärrän oikein hyvin, ettet halua ottaa tietentahtien riskiä. Sitä en ymmärrä, miksi se on muille ongelma.
Omiani liikutin 3 raskaudessa 3-5kk asti. Sitten tuntui epämukavalta. Mutta omat ovat todella luotettavia ja tunnen ne. Vieraan hepan selkään en olisi mennyt.
Tallilla voi tehdä muutakin kuin ratsastaa. Hevosta voi liikuttaa muutenkin kuin ratsastaen.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   18.4.25 11:59:00

Itse lopetin ratsastuksen toisen raskauden aikaan viikoilla 10. Tuntui pahalta ja en halunnut ottaa riskejä reaktiivisen hevosen kanssa. Monet sitä ihmetteli, mutta kun tiesin minkälainen hevonen oli (ei ollut edes oma), niin en menettänyt siinä mitään.

Päivämäärä:   18.4.25 12:09:01

Jotenkin jäätävää että vielä tänäkin päivänä, kun lapsettomuudesta puhutaan niin paljon, ihmiset tuomitsee raskauden aikaisen varovaisuuden. Täälläkin heti syyttämässä että kannattaa olla hysteerinen vanhempi sitten myös. Jos on ollut vaikeuksia raskautua tai taustalla on keskenmeno(ja), jokaisella on oikeus olla just niin varovainen kun haluaa. Valitettavasti kaikkien naisten keho ei ole yhtä hedelmällinen kuin toisten, syntyvä lapsi voi siitä huolimatta olla täysin terve ja "elinkelpoinen", vaikka esim äidin kohtu olisi herkkä.

En itsekään raskaana ratsastaisi vieraita hevosia tai lääkitsisi muiden hevosia. Miksi ihmeessä ottaisin sellaisia riskejä ns turhaan? Omallakin olisin niin varovainen kun tässä lajissa nyt voi olla ja varmaan aika aikaisin lopettaisin ratsastuksen kokonaan. Lääkkeitäkin antaisin omalle vain hanskat kädessä ja vain ns turvallisempia. Ei esim cytotec tai regumate, jotka vaikuttaa ihmiselläkin hormonitoimintaan.

Päivämäärä:   18.4.25 17:09:17

"Viikko sitten kuukausi sitten positiivisen raskaustestin"

Ai?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.4.25 19:16:54

Huhhuh, veisin kyllä hevoseni muualle, jos talliporukka tuommoista! Jokaisen ihmisen yksityinen ja henkilökohtainen asia! Itse lopetin 3kk kohdalla, koska vaikka liimaperse olenkin, niin omani ainakin niin reaktiivinen. Aloin harrastaa vaan pitkiä narukävelylenkkejä maastossa, joita tein ihan raskauden loppuun saakka. Selkään pääsin kunnolla vasta 10kk synnytyksen jälkeen, koska tehtiin kiireellinen sektio, ja sisuskaluissa tuntui tosi pahalta edes käynti hevosen selästä.

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   18.4.25 20:19:20

Itse lopettaisin myös heti ja kyllä minulla enemmän kulmat nousevat, kun näen naisten ratsastavan maha pystyssä. Mutta kukin tavallaan.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   19.4.25 00:27:19

Heh, en ole jotenkin yllättynyt, että hevosnaisilla menee hevoset raskaudenkin edelle. Aloittajana en todellakaan ottaisi mitään riskiä liikuttelemalla tai lääkitsemällä muiden hevosia, hoitakoot itse. Tässä nyt ehkä huomaat kuitenkin sen, miten itsekkäitä valtaosa tämän lajin parissa olevista ihmisistä on. Normaalit ihmiset olisivat iloisia puolestasi ja ymmärtäisivät täysin, ratsastus ja hevoset on vaarallinen laji ilman raskauttakin. Hevosihmisille olet nyt hyödytön. Olen kokenut saman lopettaessani lajin, vain pari tosi hyvää ystävää jäi jäljelle. Muut katosivat, koska minusta ei ollut heille enää hyötyä.

Pidä aloittaja pääsi. Paljon onnea raskauteen ja äitiyteen! :)

Päivämäärä:   19.4.25 00:33:56

Itse lopettaisin myös heti, ihan siksi että lapsettomuushoidot maksavat itselläni tuhansia, ehkä kymmeniä tuhansia euroja. Jos toivottavasti tulen raskaaksi, niin en ota pienintäkään riskiä että jotain sattuisi.

Lähettäjä: hö 
Päivämäärä:   19.4.25 08:29:04

Parille tietämättömälle, tuskin se raskaus siitä ratsastamisesta menee kesken, vaan mahdollisesta putoamisesta..

Päivämäärä:   19.4.25 09:51:09

Raskaus ei ole sairaus, joten normi juttuja ratsastus mukaan lukien voi hyvin tehdä niin kauan kuin itsestä tuntuu mukavalta. Näin minulle sanottiin neuvolassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.