Lähettäjä: Pajulintu
Päivämäärä: 18.4.25 08:21:44
Lisää näkökulmaa:
Monesti aikuisille ihmisille myös aika on rahaa. Jos ei ole niin sentin päälle, niin voi niin sanotusti valita. Tässä pari skenaariota lisää:
- A vuokraa B:n hevosta. Vuokraukseen kuuluu hevosen ja varusteiden hoito, rehujen, heinien ja vesien laitto, tarhan ja karsinan siivous sekä esimerkiksi loimen hakeminen varastosta ja vienti oveen ym. juoksevat työt. Tallitöihin kuluu yhteensä noin tunti tai jonkun verran yli , riippuu tarhan kunnosta. Hevonen pitää hakea sisään viiteen mennessä. Se tietää sitä, että vuokraajan pitää tulla tallille suoraan töistä, mikä tietysti aiheuttaa vähän säätöä. Kaiken kaikkiaan tallilla menee noin kolme tuntia + matkat. A maksaa B:lle hevosen todellisten päiväkulujen mukaisen summan.
- A ottaa kerran viikossa yksityistunnin tutulla hevosella ratsastuskoulussa. Hän hakee hevosen sisälle, varustaa, ratsastaa ja hoitaa pois. Hän saa valmennusta tunnin ajan. Tallilla menee yhteensä noin puolitoista tuntia. Yksärin hinta on 70€.
Nykyisessä elämäntilanteessani valitsisin ehdottomasti jälkimmäisen. Olen vuokrannut hevosta, joka piti hakea tiettyyn aikaan sisälle ja se oli tosi tympeää raahata tallivaatteita töihin, että pääsi kiireellä tallille, jossa piti kiireellä siivota karsina ennen kuin haki hevosen sisään. Oli ihan suorittamista.
Olen ollut myös hevosen omistaja. Fiksu puolituttu tuli kysymään, saisiko vuokrata, kun hevonen oli tunnetusti mukava. En pistänyt tallivapaata pahakseni, joten vuokrasin hevosta hintaan 20€. Todelliset päiväkulut ilman varusteiden hintaa oli noin 30€. Täysihoitotalli, tarha piti siivota itse. Hinta oli tällä alueella tyypillinen vuokraushinta.
|