Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraajien vaatimukset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.25 15:13:37

Kävin huvikseni lukemassa vuokrahevosta etsivien ilmoituksia markkinoilla ja vähän pöyristyin, kun pk seudulla etsitään tosissaan osaavaa hevosta hyvien kulkuyhteyksien varrella 15€/krt hintaan. Hyvin harva oli valmis maksamaan yli 20€ vuokrauksesta. Jos ei ole luotettavasta, tutusta apukädestä kyse, niin en edes harkitsisi oman hevosen kanssa tuolla hinnalla vuokraajaa ja ottaisi riskiä, että tämä tai varusteet menee rikki. Tälläkään hetkellä ei ole vuokraajaa, kun hevonen asuu laumassa pihatossa ja ei tarvitse muuta liikuntaa, jos en pääse paikalle.

Re: Vuokraajien vaatimukset

Päivämäärä:   17.4.25 15:21:47

Ok.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   17.4.25 15:26:49

Toimii se toisinkin päin. Jokaisen hevosenomistajan uniikkilumihiutale tarvitsee sitä ja tätä ja tota, kukaan ei tietenkään lähtökohtaisesti mitenkään voi pärjätä hevosen kanssa tai muuten olla riittävän hyvä. Tottakai se oman kultamussukan vuokraushinta on tähtitieteellinen ja siihen kuuluu "pienet" tallityöt eli karsinan ja tarhan siivous ja ruokahommat.

Päivämäärä:   17.4.25 15:29:28

Monella on tilanne, että vuokraaja ei ole mikään ehdoton edellytys, joten voi etsiä juuri omaan tiimiin sopivan tyypin. Saa sitä toki vuokraajatkin etsiä jos joku tarjoaa heille heA tasoisen hevosen hyvissä puitteissa käytännössä ilmaiseksi käyttöön, mutta sitten samalla somessa itketään kun vuokrahevosia ei löydy

Lähettäjä: Pajulintu 
Päivämäärä:   17.4.25 15:35:54

Tämä riippuu aina näkökulmasta. Tässä muutama vaihtoehto:

- Henkilö A ilmoittaa, että haluaisi vuokrahevosen. Henkilö B miettii, että periaatteessa voisi vailla vuokrata omaansa, vaikka todellista tarvetta ei olekaan. Tuolloin korkeampi vuokraushinta ok.

- Henkilö B tarvitsee vuokraajan jakamaan kustannuksia. Hänellä siis on aikaa, mutta ei rahaa. Tuolloin hän voi pyytää korkeampaa hintaa, MUTTA hänen kannattaa valmistautua siihen, että vuokraaja lähinnä hoitaa ja liikuttaa hevosen.

- Henkilö B tarvitsee vuokraajan, että saa itse tallivapaan. Vuokraajan pitää hakea hevonen tarhasta, laittaa ruoat ja vedet, siivota karsina ja tarha + tarvittaessa jotain muuta hommaa. Tässä tapauksessa vuokraushinta ei voi olla kovin korkea.

Hevosen omistajilla on harha, että koska he itse haluavat tupertaa tallilla tuntikausia illassa sen oman hevosensa (!!!) kanssa, niin myös vuokraaja haluaa tietysti tehdä niin - ja vieläpä maksaa siitä kovaa hintaa, koska Polle on niin kiva! Jotkut vuokraajat taas elävät kuplassa, jossa kuvittelevat, että heidän tarvitsee vain liikuttaa ja omistaja tietysti käy tekemässä kaikki ikävät hommat ja hinta on tietysti silti lähinnä nimellinen.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   17.4.25 15:38:59

Vaikeaa on myös löytää hyvää vuokrattavan hevosen omistajaa.. Poikkeuksetta on hankalaa - omistajan takia.

Yksikin.. Oli häntä taitavampi vuokraaja, niin haukkui ja huonoa oli. Sitten oli häntä matalatasoisempi, sekään ei kelvannut. Mikä kelpaisi omistajalle? Kaikkien ihmisten ei kannattaisi hevostaan vuokrata..

Päivämäärä:   17.4.25 17:39:30

Se on totta, mitä pajulintu kirjoitat eri tilanteista. Toisaalta minusta tuo, etteikö omistajat voisi odottaa vuokraajalta sitoutumista muuhunkin kuin ratsastukseen on erikoinen katsontakanta. Toki jos hevosta liikuttaa joku palveluksen tekevä tuttu, hänelle jätetään mahdollisimman vähän hommia. Mutta jos vuokraisin hevostani jollekin ihan normaaliin ratsastukseen, todellakin olettaisin vuokraajan osaltaan maksavan hevosen kuluja hänen käyttöönsä osalta sekä hoitavan hevosen kuten sen päivän hoitoihin kuuluu. Jos se ei kiinnosta, kannattaa mennä vaikka ratsastuskouluun. Esim pk seudulla harva suostuu maksamaan hevosesta sen todellisia kuluja, joten omistajat lähes aina sponsoroi vuokraajan harrastamista paitsi investointien, myös juoksevien kulujen osalta. Joten jos vuokraajalla on halu hevosta käyttää, kyllä se pitää myös hoitaa ja maksaa. Omistajalle kuitenkin jää kävelypäivät sun muut monessa diilissä.

Lähettäjä: No niinpä niin 
Päivämäärä:   17.4.25 17:42:26

Kiva kuulla että omistajat ihan sponsoroi rahvaita :D

pyytäkää kulut sitten todellisten kulujen mukaan.....mikä on ongelma??

Lähettäjä: luimi 
Päivämäärä:   17.4.25 17:49:58

No mun hevosen päiväkulu - jos ei oo ell asioita - on 54 euroa. Ei taida edes täällä pk seudulla riittää vuokraajia tolla hintaa. Mun erittäin hyvä vuokraaja maksaa 35e, enkä haluakaan pyytää enempää koska hän on kiva, superluotettava ja taitava ratsastaja.

Päivämäärä:   17.4.25 18:04:41

Ei vuokraajan kuulu sun hevosen koko päivän kuluja maksaa, mitä hittoa, vaan tunnin verran ratsastamisesta tai kauanko sitten ratsastaakaan. Tai vsrsinkaan maksaa kopukkasi ylimääräisestä hoitamisesta.

Päivämäärä:   17.4.25 18:08:19

Joo sama, mun hevosen kulut on ilman ell n. 50e/päivä. Ja siihen ei ole jyvitetty kivan hevosen ja laadukkaiden varusteiden ostohintaa saati ell kuluja, jotka on helposti monta tonnia vuodessa, vaikka olisi vain perus raspaukset ja vuosihuolto sekä kroonisen (hoitotasapainossa olevan) sairauden hoito. Ei kukaan maksa sitä vaikka olisi mikä Matador tarjolla, kun pitäisi myös siivota tarha ja laittaa ruuat. Eli jos vuokraisin tuota, maksaisin myös vuokraajan harrastamista. Älä kutsu sitä sponsoroinniksi, jos se tökkii.

Lähettäjä: HillyBilly 
Päivämäärä:   17.4.25 18:25:04

Kyllä täällä pk-seudulla varakkaita tätejä riittää, joilta voi ottaa mitä vaan laadukkaalta ratsulta laadukkaissa puitteissa (kuten omani).

Tallivuokra 1100e/kk, vakuutus 150e/kk, satuloiden käyttö 60e/kk, kengitys 220e/kk, ELL kulut 170e/kk, hieronta 70e/kk, lisärehut 40e/kk, osteopatia 70e/kk, varusteiden uusinnat 150e/kk, hammashuolto 82e/kk, trailerin käyttö 50e/kk.

Tästä saadaan että vuokraaja maksaa minulle 75 e/päivä. Ja tämän maksaakin.

Päivämäärä:   17.4.25 18:28:32

"Ei vuokraajan kuulu sun hevosen koko päivän kuluja maksaa, mitä hittoa, vaan tunnin verran ratsastamisesta tai kauanko sitten ratsastaakaan. Tai vsrsinkaan maksaa kopukkasi ylimääräisestä hoitamisesta."

No mitä muuta sillä hevosella on sinä päivänä? Se hevonen todennäköisesti on ns olemassa sitä ratsastusta varten ja sitä varten siitä maksetaan kaikki ne kulut.

Päivämäärä:   17.4.25 18:40:57

No ei vuokraajaa varnaan kannata ottaa jos itse haluaisi ratsastaa joka päivä?

Päivämäärä:   17.4.25 18:41:17

No voihan sillä hevosella ratsastaa kaksikin kertaa päivässä.

Lähettäjä: ouhuh 
Päivämäärä:   17.4.25 18:50:44

Hyvä että näiden täällä ei tarvii koskaan vuokrata kenenkään hevosta kun se on heille niin vastenmielistä.
Vuokrasopimus on kahden tyypin välinen sopimus, ja ne kaksi saa päättää keskenään ihan miten vaan kaikki asiat. Eikä kuulu kenellekään vaikka jotakuta kuinka v-tuttas.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.25 19:18:20

Itse olen ajatellut että sellainen perushinta vuokraukselle on karsinan päivävuokra, eli vuoka jaettuna kolmellakymmenellä.

Mutta se mikä ihmetyttää nyt kun 15 vuoden jälkeen palasin hevosmaailmaan, että tavalliset tallityöt tuntuvat olevan aivan mahdottomia ja jotain ”kyykytystä”. Itse olen ajatellut että ne tehdään hevosen hyvinvoinnin vuoksi ja jos niitä ei tehdä tallin puolesta, niin silloin ne hoitaa se kuka on hevosen liikutuksesta ja muusta hoidosta sinä päivänä vastuussa. Mutta näyttää ainakin osalla olevan sellainen ajatusmaailma että jos joudut yhden karsinan siivoamaan ja laittamaan ruuat niin se on aivan valtava urakka ja vuokrauksen pitäisi silloin olla ilmainen, tai ainakin hyvin halpa. Olen kysellyt näiltä ihmisiltä että mikseivät vuokraa ratsastuskoulun hevosta tunniksi, jos pelkkä ratsastus on mielessä, silloin ei ainakaan tarvitsisi tehdä mitään ylimääräistä. Ja varmasti joku innokas tallityttö haluaisi laittaa hevosen kuntoon ja pois. Mutta ilmeisesti yksäri on coolimpi. Ja ai niin, se ratsastuskoulun hevosen tunnin vuokra on usein kalliimpi kuin yksärihevosen karsinavuokran päivähinta puolihoidolla.

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   17.4.25 20:40:03

Minäkin ihmettelen aina tuota tallitöiden tekemisestä tulevaa vinkumista.

Siihen ei montaa minuuttia mene kun siivoaa karsinan ja laittaa ruuat, mutta silti niistä pitäisi vuokraajalle maksaa 20 euroa?

Jos nuo tehdään tallin puolesta, niin se on hevosen omistajalle kalliimpaa, jolloin myös hevosen vuokraaminen on kalliimpaa. Jos omistaja/vuokraaja käyttää noihin pari minuuttia käydessään, niin siinä säästää sitten rahassa.

En koskaan ota itselleni vuokraajaa, joka tulee vain ratsastamaan putipuhtaalla hevosella. Kyllä tallilla pitää olla muissa vaatteissa kuin hienosteluissa, ja jos likaa ja säätä pelkää, niin pysykööt kotonaan. Ei silloin kuulu hevosharrastuksen pariin ollenkaan.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   17.4.25 22:36:57

” Eli jos vuokraisin tuota, maksaisin myös vuokraajan harrastamista. Älä kutsu sitä sponsoroinniksi, jos se tökkii.”

No enpä tiedä… mä näen syyn miksi joku vuokraa hevostaan että oma aika ei riitä tai että haluaa jotain pientä lisätuloa mutta eniten tuo että aika ei riitä. Silloin hyvä vuokraaja tekee myös sulle palveluksen.

Lähettäjä: juupas 
Päivämäärä:   17.4.25 22:41:39

Hankalat tyypit ei löydä vuokrahevosta. Ja se on ihan oikein.

Päivämäärä:   17.4.25 22:54:55

Hankalat tyypit ei myöskään löydä vuokraajaa hevoselleen.

Lähettäjä: luumu 
Päivämäärä:   17.4.25 23:05:40

Mä en tiedä olenko hankala, mutta viimeks kun etsin vuokraajaa sain viestiä 21 kiinnostuneelta. Kyllä siinä sai valita parhaat päältä. Ja loistavan vuokraajan sainkin.

Lähettäjä: Pajulintu 
Päivämäärä:   18.4.25 08:21:44

Lisää näkökulmaa:

Monesti aikuisille ihmisille myös aika on rahaa. Jos ei ole niin sentin päälle, niin voi niin sanotusti valita. Tässä pari skenaariota lisää:

- A vuokraa B:n hevosta. Vuokraukseen kuuluu hevosen ja varusteiden hoito, rehujen, heinien ja vesien laitto, tarhan ja karsinan siivous sekä esimerkiksi loimen hakeminen varastosta ja vienti oveen ym. juoksevat työt. Tallitöihin kuluu yhteensä noin tunti tai jonkun verran yli , riippuu tarhan kunnosta. Hevonen pitää hakea sisään viiteen mennessä. Se tietää sitä, että vuokraajan pitää tulla tallille suoraan töistä, mikä tietysti aiheuttaa vähän säätöä. Kaiken kaikkiaan tallilla menee noin kolme tuntia + matkat. A maksaa B:lle hevosen todellisten päiväkulujen mukaisen summan.

- A ottaa kerran viikossa yksityistunnin tutulla hevosella ratsastuskoulussa. Hän hakee hevosen sisälle, varustaa, ratsastaa ja hoitaa pois. Hän saa valmennusta tunnin ajan. Tallilla menee yhteensä noin puolitoista tuntia. Yksärin hinta on 70€.

Nykyisessä elämäntilanteessani valitsisin ehdottomasti jälkimmäisen. Olen vuokrannut hevosta, joka piti hakea tiettyyn aikaan sisälle ja se oli tosi tympeää raahata tallivaatteita töihin, että pääsi kiireellä tallille, jossa piti kiireellä siivota karsina ennen kuin haki hevosen sisään. Oli ihan suorittamista.

Olen ollut myös hevosen omistaja. Fiksu puolituttu tuli kysymään, saisiko vuokrata, kun hevonen oli tunnetusti mukava. En pistänyt tallivapaata pahakseni, joten vuokrasin hevosta hintaan 20€. Todelliset päiväkulut ilman varusteiden hintaa oli noin 30€. Täysihoitotalli, tarha piti siivota itse. Hinta oli tällä alueella tyypillinen vuokraushinta.

Päivämäärä:   18.4.25 08:53:01

Hmm.. lasken viime vuoden kulut/kk ilman kisa- ja valmennuskuluja: 1300e/kk, eli 40e päivä. Tähän en ole vielä edes laskenut hevosen arvoa, eli ostohintaa mukaan. Tuohon sisältyy vain ylläpitäminen.

Päivämäärä:   18.4.25 09:27:00

En vuokraa, mutta mietin et jos mun odotukset olisi saada vuokrahevosesta itselleni kisakumppani, osallistuisin isommalla summalla juokseviin kuluihin. En ole niin hyvä ratsastaja, että olettaisin vieväni hevosta eteenpäin. En niin surkea, että ajattelisin hevosen kärsivän tai menevän taaksepäin. Tällaisessa tilanteessa ajattelisin olevani nimenomaan hyötypuolella ja olisin iloinen osallistuessani hevosen hyvinvoinnin ylläpitoon, olisi kiva kun hevosella olisi hyvät varusteet ja osallistuisin valmennuksiin ainakin viikoittain, ainakin pari kertaa.

Jos taas kävisin ”vain” ratsastamassa - vaikka kerta viikkoon, ja sopimus olisi tehdä tallitöitä (ei mikään kynnyskysymys), niin minulla ei olisi motia alkaa osallistua isommin kuluihin. Maksaisin vain hevosen vuokrasta tunnin ajalle, eli joku 35€ olisi aika max kertasumma.

Lähettäjä: Cbnn 
Päivämäärä:   18.4.25 10:16:22

Persaukiset omistajat joutuvat vuokraamaan hevostaan.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   18.4.25 10:50:19

Maksan tällähetkellä 15€ mutta miettinyt että ei oikeen vastaa hevosen laatu tota hintaa. Osaamaton hevonen. Puitteet huonot. Osaavasta hevosesta hyvällä tallilla missä puitteet olen valmis maksamaan 20-25€ kerta. Joten 15€ kyllä kuullostaa pieneltä.

Päivämäärä:   18.4.25 10:53:16

15€ on juuri tuollaisen hevosen ja noiden puitteiden hinta, hyvil puitteilla ja hyvällä hevosella saat varautua maksamaan selvästi enemmän kuin 20€

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   18.4.25 10:59:41

Mä pyydän 15€ kerta maneesitallilla. Ei tarvitse muuta tehdä, kuin käyttää maalaisjärkeä (putsata kamat jos on vuokraajan jäljiltä likaiset) ja laittaa muutama desi nappuloita aamu-ja iltaämpäreihin. Eniten ärsyttää, kun etsin sileälle ja maastoon vuokraajaa -> vuokraaja menee omin päin puomeja ja pieniä esteitä. Sopparissa lukee sama, eli sileän työskentelyyn ja maastoiluun. Esteet sun muut etukäteen sovittuna ajankohtana niin, että olen paikalla. Ei onnistu ei -.-

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   18.4.25 12:34:53

"No voihan sillä hevosella ratsastaa kaksikin kertaa päivässä."

Nimenomaan! Jos vuokraisin hevostani, etsisin kolme vuokraajaa/päivä, tarkat kellonajat milloin saa käydä ja mitä saa tehdä. Sitten olisi vuokraamisesta jotain taloudellista hyötyäkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.