Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Täysihoitomaksun sisältö pihatossa (Uusimaa)

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   17.4.25 15:01:10

Harkitsen hevosen siirtämistä asialliselle pihattotallille ja kartoitan vaihtoehtoja. Ihan joka päivä en kuitenkaan millään itse pääse paikalle. Kuulisin mielelläni kokemuksia siitä, tarkistetaanko omassa pihatossanne hevonen päivittäin myös tallin toimesta ja onnistuuko tarvittaessa esim aamuinen lääkitys lisämaksua vastaan?

Re: Täysihoitomaksun sisältö pihatossa (Uusimaa)

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   17.4.25 15:41:55

Meillä kyllä homma toimii. Lääkityksistä ym. pikkujutuista ei tallinpitäjä ole veloittanut. Itse olen kyllä eurot antanut ihan vapaaehtoisesti - ei kenenkään tarvitse ilmaiseksi työtä tehdä.

Kameravalvonta pihatossa, joten nähdään jos jotain suurempaa tapahtunut tai tulee ihan oikea katastrofi. Muuten ilmoitettu, ettei tulla paikalle - katsovat perään.

Ei kukaan käy näpelöimässä päivittäin - ammattiatiointoinen tallinpitäjä näkee jo kaukaa, jos joku hätä hevosella. Haavoista ym. ei hevonen "kuole", jos ei heti olla putelit kädessä hoitamassa.

Ollaan tyytyväisiä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   19.4.25 16:31:37

Mitä tarkoitat tarkistamisella? Että silmämääräisesti ruokintojen yhteydessä katsotaan läpi vai että koplataan hevonen läpi joka puolelta?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   19.4.25 18:11:25

Ei millään tallilla käsikopelolla hevosta läpi käydä..kyllä se on silmämääräistä ja siinä kyllä akuutit hoitoa.vaativat tulee huomattua.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   19.4.25 18:44:13

Meillä on pieni pihatto ja hevoset syövät väkirehut kytkettyinä aamuin illoin ja siinä yhteydessä tarkistan loimet ja hevosten kunnon muutoinkin. Lääkitys onnistuu myös. Jos hevosella ei ole kaikki kunnossa, tästä ilmoitan heti omistajalle. Pihattotarhassa on myös valvontakamerat, joista omistajat itsekin pääsevät hevosten päivittäistä vointia seurailemaan.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   19.4.25 21:59:35

Ei meillä tarkisteta sen tarkemmin, tallikaverit katsovat enemmän kuin tallinpitäjä. Ei onnistu pitkäaikaiset lääkityksetkään, itse hoidettava. Akuuttihoitoon saatavilla apua lisäkorvauksesta.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   19.4.25 22:04:52

Ihan sitä tarkoitan, että hevoset tarkistetaan silmämääräisesti kerran päivässä ja hoidetaan tarvittaessa esim aamulääkitys. Saa myös suositella omaa paikkaansa, jos se on Keski-Uudenmaan alueella.

Lähettäjä: Riitti pihatot 
Päivämäärä:   19.4.25 23:58:41

Vein tämmöseen aktiivipihattoon hevosen ja siellä ei kyllä huomattu mitään. Hevonen löytyi pariinkin otteeseen verisenä tarhasta ja vaikka tapahtumat oli ihan nähtykin kukaan ei ollut viitsinyt hevosta tarkistaa. Aivan käsittämätöntä. Paikalla on hyvä maine ja tuli täysin yllätyksenä miten huonosti siellä asiat olikin. Hevosen hoitoon ei tuntunut sisältyvän muuta kuin hevosen oikeus oleskella tontilla, paskojen siivous, yksi vesiautomaatti isolle laumalle ja erittäin rajoitettu heinä verkoista. Viimeisen kerran kun hevonen sieltä verisenä löytyi irtisanoin paikan. Jälkikäteen ajateltuna en ymmärrä miten pidin hevosta siellä niinkin kauan ja maksoin melkein tonnin kuussa siitä että hevosestani ei välitä kukaan eikä sen vointi kiinnosta ketään.

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   20.4.25 07:41:19

Juuri tuota yllä kuvatun kaltaista paikkaa ja tilannetta haluan välttää. Nimeä voi olla täällä hankala sanoa, mutta tohditko kertoa vaikka sijaintikunnan/alueen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.25 07:44:48

Meillä on maailman ihanin tallinomistaja, tarkistaa hevoset silmämääräisesti useita kertoja päivässä ja ilmoittaa heti, jos huomaa jotain normaalista poikkeavaa. Usein pienet haavatkin on jo pesty ja putsattu ennen kuin itse ehtii tallille asti. Lääkkeet sun muut onnistuu myös.

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   20.4.25 08:38:15

Mulla ollut kahdessa eri pihatossa, jossa isoja haavoja ei huomattu/ ei ilmoitettu mitään ja oli kiva ylläri löytää hevonen jalka auki kuivuneen veren peitossa. Että miettisin tarkkaan ja kyselisin pihatosta sen nykyisiltä tai entisiltä asiakkailta, jos mahdollista.

Lähettäjä: Virma 
Päivämäärä:   20.4.25 08:45:58

Riitti pihatot: oliko mahdollisesti paikka, jossa kolme laumaa joista yksi helposti lihoville?

Lähettäjä: Riitti pihatot 
Päivämäärä:   20.4.25 09:50:03

Virma, olihan se. Silloin kun tutkin eri pihattovaihtoehtoja kyseisestä paikasta ei löytynyt kuin hehkutusta.

Lähettäjä: Tossu 
Päivämäärä:   20.4.25 10:15:35

Vika on kyllä laumassa jos hevonen löytyy sieltä jatkuvasti veren peitossa. Vaikeinta onkin varmaan löytää omalle sopiva porukka. Liian moni ei opi nuoruusvuosinaan laumatapoja, ja siksi ei sovellu pihattoon.

Mulla on ollut islanninhevosia pihatossa Keski-Uudellamaalla 17 vuotta, eri talleilla. Kerran vein karsinatalliin, siellä ei huomattu että hevonen ei syönyt yöheiniään eikä myöskään alkanut syödä aamuheiniään. Neljän jälkeen päivällä tuli ilmoitus, että sun hevonen ei syö. Onneksi selvisi tästä ähkystä.

Hyvässä tallissa hevoset katsotaan, huonossa ei. Huolimatta siitä onko pihatto vai karsina. Moni kuvittelee että hevoset katsotaan jotenkin läpi kun ne viedään ulos/sisään. Aika paljon olen karsinatalleissa nähnyt aamu-ja iltatalleja, eikä niitä hevosia kukaan ole katsonut paitsi minä.

Suosittelen käymään eri paikkoja katsomassa, kyselemässä miten asiat hoidetaan ja kuinka pihattohevosten vointi tsekataan. Kuinka lauman toimivuus varmistetaan. Kerro omistajalle että et käy joka päivä ja odotat että hevonen hoidetaan niin, ettei sun tarvitse. Kyllä niitä paikkoja on, mutta niissä ei varmaan vaihtuvuus päätä huimaa eli paikkaa voi joutua jonottamaan.

Lähettäjä: virma 
Päivämäärä:   20.4.25 10:21:12

Lähettäjä: Riitti pihatot
Päivämäärä: 20.4.25 09:50:03

Virma, olihan se. Silloin kun tutkin eri pihattovaihtoehtoja kyseisestä paikasta ei löytynyt kuin hehkutusta.

----

Arvasin, olen kuullut tämän parilta muultakin. Some on tosiaan täynnä pelkkää hehkutusta. Itseäni ei paljon lohduta vaikka olisi millainen oppikirjapuuhamaa, jos lauman dynamiikka ei toimi eikä hyvä perushoito kuulu pakettiin. Kertoo myös paljon tallin asukkaista, jos kaverin hevosta ei tarkisteta vaikka nähtäisiin, että jotain on tekeillä.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   20.4.25 10:24:43

Mun kokemuksen mukaan ei missään huomata, jos hevosella on jotain vikaa. Ja jos huomataan, niin ei ilmoiteta ellei ihan puol kuollut ole. Itse pitää käydä päivittäin, jos haluaa hevosesta hyvän huolen pitää. Tallinpito pyörii niin pienellä katteella, vaikka asiakkaat maksaisi isoa summaa. Hevosista ei niinkään pidetä huolta, vain tilat tarjotaan, paskat siivotaan ja ruoat viedään. Työntekijöinäkin saa olla se joka suostuu tulemaan ( ja liian usein asiakkaat saa tehdä tallia), koska tekijöitä on niin mahdoton löytää.

Lähettäjä: nak 
Päivämäärä:   30.4.25 23:02:01

Taidan tietää mistä paikasta ”riitti pihatot” kirjoituksessa kyse. Pakettiin tosiaan kuuluu somehehkutus samanmielisten kesken ja etenkin sen korostaminen, miten kyseessä on ainoa oikea tapa pitää hevosia.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   1.5.25 15:10:40

Meillä tallinpitäjä kiertää pihatoissa katsomassa hevoset, heinät ja vedet läpi aamulla ja illalla ja toki nyt myös päivän mittaan näkee hevosten käytöstä pihattoja siivotessaan, mutta ei nyt mitenkään kopeloi hevosia rutiininomaisesti läpi sen enempää kuin karsinatalleissakaan. En ainakaan itse ole ikinä ollut sellaisella karsinatallillakaan, jossa hevoset olisi käyty tarkasti läpi päivittäin, vaan ihan yhtä lailla karsinatalleillakin ne haavat, kaviopaiseet, ähkyt tms. on tullut havaittua useimmiten itse.

Lääkitsemiset, lisäruokinnat yms. onnistuvat kyllä lisämaksusta. Akuuttitilanteissa on saatu aina apua ilman mitään lisämaksuakaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.