Lähettäjä: Tossu
Päivämäärä: 20.4.25 10:15:35
Vika on kyllä laumassa jos hevonen löytyy sieltä jatkuvasti veren peitossa. Vaikeinta onkin varmaan löytää omalle sopiva porukka. Liian moni ei opi nuoruusvuosinaan laumatapoja, ja siksi ei sovellu pihattoon.
Mulla on ollut islanninhevosia pihatossa Keski-Uudellamaalla 17 vuotta, eri talleilla. Kerran vein karsinatalliin, siellä ei huomattu että hevonen ei syönyt yöheiniään eikä myöskään alkanut syödä aamuheiniään. Neljän jälkeen päivällä tuli ilmoitus, että sun hevonen ei syö. Onneksi selvisi tästä ähkystä.
Hyvässä tallissa hevoset katsotaan, huonossa ei. Huolimatta siitä onko pihatto vai karsina. Moni kuvittelee että hevoset katsotaan jotenkin läpi kun ne viedään ulos/sisään. Aika paljon olen karsinatalleissa nähnyt aamu-ja iltatalleja, eikä niitä hevosia kukaan ole katsonut paitsi minä.
Suosittelen käymään eri paikkoja katsomassa, kyselemässä miten asiat hoidetaan ja kuinka pihattohevosten vointi tsekataan. Kuinka lauman toimivuus varmistetaan. Kerro omistajalle että et käy joka päivä ja odotat että hevonen hoidetaan niin, ettei sun tarvitse. Kyllä niitä paikkoja on, mutta niissä ei varmaan vaihtuvuus päätä huimaa eli paikkaa voi joutua jonottamaan.
|