Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saanko tasapainoa enää takaisin vai luovuttaako

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.4.25 11:49:02

koko ratsastuksen suhteen?

Nuorempana hypännyt ilman satulaa isojakin esteitä, ratsastanut niillä joiden selkään muut ei kiivenneet ja mennyt jopa kymmenkunta montelähtöä.. Eikä mitään ongelmaa, ratsastus oli luontevaa ja rentoa.

Elämä tapahtui ja nyt ratsastus ollut hyvin satunnaista. Käynyt kuitenkin viimeisen vuoden tunneilla kerran viikkoon, mutta mulla vain on tosi epävarma olo hevosen selässä. En osaa istua harjoitusravissa tai laukassa pusertamatta enkä kykene edes antamaan kevyessä ravissa pohkeita ilman että koko jalka jännittyy ja nousee. Ei vain jotenkin pääse enää siihen tuntumaan ja istuntaan mihin ennen, joka jänne ja lihas kiristää ja vetää väärään asentoon.

Mitä teen, luovutanko vaan koko ratsastuksen suhteen ja keskityn ajohommiin
?

Re: Saanko tasapainoa enää takaisin vai luovuttaako

Lähettäjä: täti +60 
Päivämäärä:   17.4.25 11:52:54

Enemmän tunteja hevosen selässä. Tasapainoa voi treenata sekä jumpata ja venytellä ratsastuksen lisäksi. Auttaa kummasti.

Luovuttaa ei kannata.

Itsellä monia pitkiä taukoja, viimeksi reilu 3 vuotta. Aluksi oli tosi vaikeaa mutta nyt n. vuoden ratsastuksen jälkeen alkaa helpottamaan. Ratsastus alkaa olemaan vähitellen sitä mitä oli ennen taukoa - joskin hevonen myös pikkuhiljaa palauteltu vuoden aikana takaisin työhön.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   17.4.25 11:55:37

Kuntosalille.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   17.4.25 11:58:19

Mulla ollut ihan järkyttävän huono tasapaino jo lapsena, nykyään pysyn hörhön hevosen kyydissä ongelmitta vaikka vetelee ihan puskista jumalattomia sivuloikkia. Ja ne loikat voi tulla täysin puskista, kun rennosti lompsuttelee ja yhtäkkiä suunta vaihtuu tai hyppää eri puolelle kenttää tai tietä ilman ennakkovaroitusta.

Lähettäjä: XY 
Päivämäärä:   17.4.25 12:11:04

Vaikka ratsastan ihan säännöllisesti niin iän myötä se kireys ja huonompi tasapaino on vaan tullut jäädäkseen.
Tuntuu tosiaan että en ole enää se sama ihminen kuin vajaa 10vuotta sitten.

Istunta kiristyy, jalka nousee, puristaa.
Ahdistaa.

Lähettäjä: 1 
Päivämäärä:   17.4.25 12:16:09

Ja muu liikunta oli?

Se nyt ei yllätä ketään, jos "elämä tapahtuu" etkä harrasta liikuntaa säännöllisesti a i n a. Vanhuus tulee, jos sen antaa tulla, eikä huolehdi itsestään kaksi kertaa paremmin, kuin nuorena.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   17.4.25 12:16:20

Mitä enemmän tulee ikää, niin sitä enemmän vaatii oheisliikuntaa, venyttelyä, jumppaa, pilatesta jne. Jos kerran viikossa käy ratsikoulussa, niin on ihan turha odottaa, että istunnan ongelmat korjaantuu siinä itekseen.

Päivämäärä:   17.4.25 12:19:12

Juuri näin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.4.25 12:26:07

Ikää 41, treenaan salilla 2 krt viikkoon raskailla painoilla ja juoksen 3-4 treeniä viikossa. Kahdesti nyt juossut puolimaran. Pilatesta ja joogaa käyn tekeen ohjatusti pari krt kuukaudessa ja lisäksi kotona tulee jumppailtua ja venyteltyä. Nuorempana kilpaillut yleisurheilussa. Eli liikunnallinen puoli pitäisi olla ok?

Jännitys osittain ainakin korvienvälistä, pelkään tippumista.

Istunta tunneista saanut jotain irti mutta opet teettää pitkälti samoja harjoituksia. Kokemuksia Alongin istuntatunneista?

Päivämäärä:   17.4.25 12:31:46

No hyvältä kuulostaa kyllä!

Mutta tuossa tulikin yksi suuri ongelma. Opetus/opettajasi ei selvästi vastaa nyt sitä, mitä tarvitsisit. Oletko jollain isolla ryhmätunnilla?

Iän ja tauon myötä noita henkisiä jännityksiä voi tulla, mitkä vaikuttavat fyysiseen suoritukseen.

Ehdottomasti suosittelen nyt yksityistunteja hyvän opettajan kanssa, joka ymmärtää asian.

Lähettäjä: mmmm 
Päivämäärä:   17.4.25 12:38:34

Mulla ikää 58v ja taukoa 15 vuotta välillä 30-45v. Paluu oli hankalaa, ratsastus ei todellakaan ole kuin polkupyörällä ajo...
Kävin ridakoulussa 4 vuotta ja ostin oman hevosen, se oli 3 vuotta ja sitten ostin toisen hevosen. Käyn 1-2 kertaa vkossa hyvän valkun silmän alla ja kerran vkossa pilatesta, 2x viikossa uimassa, pyöräilen ja kävelen paljon.
Valkku sanoi: "miten sä voit odottaa että hevosen kroppa tekee mitä haluat jos sä et hallitse edes omaa kroppaasi!"
Siitä on kyse. Ratsastus on urheilua, - ainakin oikea ratsastus - ja ratsastajan pitäisi olla vahva, rohkea, notkea ja kestävä - sekä myös herkkä.
NIIN vaikeaa, erityisesti kun ikää tulee ja kroppa rapistuu vaikka mitä tekis.
Mutta parhaansa voi yrittää.

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   17.4.25 12:41:32

"Kuntosalille."

Komppaan. Ratkaisi monta ongelmaa.

Päivämäärä:   17.4.25 12:42:00

Onko oikeasti siis tasapainosi huono vai vaikuttaako vaan muu jännittäminen?

Vinkkaanpa muutaman hyvän tasapainoharjoituksen, millä voit testata ja harjoitella omaa tasapainoa vaikka joka ilta:

Tarvitset ruokapäydän ja kaksi "palikkaa" esim. huojuva torni palikat :D
Taso 1: Seiso ruokapöydän edessä yhdellä jalalla molemmissa käsissä palikat. Vie vuorotellen palikat niin pitkälle eteen pöydälle, kuin yllät. Hae palikat. Esim. näin: seiso oikella jalalla, vie oikean käden palikka niin pitkälle kuin pystyt, vie vasemman käden palikka niin pitkälle kuin pystyt, nouda vasemman käden palikka, nouda oikean käden palikka, ja sitten vaihda jalkaa ja viennit uudestaan. Tee tätä pari kertaa.

Taso 2: Seiso selin ruokapöytään yhdellä jalalla, palikat käsissä. Kierrä oikean käden palikka oikealta puolelta vieden niin pitkälle pöydälle kuin pystyt, kierrä vasemman käden palikka vasemmalta puolelta. Hae samalla tavalla molemmat palikat ja sama homma toisella jalalla.

HUOM! Tässä kiertoharjoituksessa on yleistä, että päkiä irtoaa lattiasta isovarpaan "anturan" kohdalta kierrettäessä. Tähän auttaa se, laitat kuminauhan päkijän alle ja pyydät kaveria pitämään kuminauhan toisesta päästä ja vetämään tiukaksi. Jos kuminauha irtoaa jalkasi alta, kun kierrät viemään palikkaa pöydälle, you lose! :D

Myös pelkät pään kierrot ääriasentoihin oikealle ja vasemmalle yhdellä jalalla seisten ovat hyviä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.25 12:43:41

Tietenkään et luovuta! Paljon tunteja hevosen selässä ja sieltä se tulee.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.25 14:24:49

Palasin satulaan keski-iän kynnyksellä pitkän tauon jälkeen, ja kyllä se oma keho ja yleinen fiilis oli jotain ihan muuta kuin parikymppisenä. Tosin ei niin huonoa jos ei jotain hyvääkin - tiedostan oman kroppani ja tekemiseni paremmin nyt kuin nuorempana ja osaan ehkä paremmin korjata joitain juttuja. Eri tavalla vaatii kyllä nykyään muuta liikuntaa, että pysyy ratsastuskunnossa, ja mielellään ihan ns. täsmänä.

Se mikä vähän harmittaa, on "kuolemanpelko" ja vielä enemmän se, että vieraampien hevosten selässä jotenkin jännittää helpommin. Onneksi (toki tämä voi olla huonokin juttu jännittämisen kannalta) minulla on tallilla "turvaratsu", jolla saan pääsääntöisesti ratsastaa. Kyseinen hevonen on aika energinen eikä varsinaisesti helppo ratsastettava, joten tämä ei onneksi ole muilta jännittäjiltä pois. Itselle hevonen on tuttu pidemmältä ajalta, ja siksi tuntuu turvalliselta ja kivalta.

Lähettäjä: Micmac 
Päivämäärä:   17.4.25 14:44:17

Mun mielestä sun oheisliikunta kuulostaa hyvältä. Ehkä eri ope/ talli ja lisää tunteja satulassa vaan taas. Älä luovuta, jos ratsastus on asia joka tuo sulle iloa! :) Mutta toki jos taas ratsastus aiheuttaa sinulle vaan pahaa mieltä ja pelkkää negatiivista vertailua entiseen, niin silloin myös ajohommissa pysyminen jatkossa on aivan ok.

Lähettäjä: wiima 
Päivämäärä:   17.4.25 18:04:39

Itse huomaan näin iäkkäämpänä, 46v, että olen paljon "älykkäämpi" ratsastaja kuin nuorena. Nuorena sitä vaan paahtoi menemään ilman sen kummempaa ajatusta, nykyään pystyn paljon paremmin anlysoimaan hevosta, omaa ratsastustani ja koko touhua. Mikä vaikuttaa mihinkin, MITEN vaikutetaan jne.
Kroppa ei toimi enää kuin 20-vuotiaan, mutta olen parempi ratsastaja, koska ajattelen!

Päivämäärä:   17.4.25 18:34:56

Oheisliikunta toki hyvästä mutta ratsastamiseen auttaa ratsastaminen. Olin poissa lajista 30v. 5v ennen palaamista aloin parannella kuntoa muista syistä, aloin lenkkeillä, käydä punttisalilla, kävin judossa, jumpassa ja tanssimassa. Pyöräilin ja uin.

Silti vasta nyt 4v jälkeen alan palata ratsastuksellisesti siihen, missä joskus olin… ei ne jumpat mun ratsastamista parantaneet, vaan satulassa vietetyt tunnit.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   17.4.25 19:11:48

Itse sain avun Centered Riding-istuntaopetuksesta. Muuttui istunta paljonkin. Kävin aiemmin ratsastuskoulutunneilla, jossa istuntani pilattiin, kun piti avata lonkat aukikiertoon. Silloin tasapaino lähti alta, kun istuinluut osoittivat väärään suuntaan. kannattaa etsiä CR-opettajaa ja lähteä hänen istuntatunneilleen. Apua kyllä löytyy! Nykyinen istuntani noudattaa CR-oppeja, ja on vakain, mitä on ikinä ollut. Sen jälkeen ei kukaan ratsastuskouluope ole moittinut istuntaani, vaikkei välttämättä olekaan perillä itse CR-istunnasta.

Lähettäjä: jkkk 
Päivämäärä:   17.4.25 19:13:02

Jos olet ollut raskaana ja mahalihakset ja kudokset on venyneet ja kylkiluut vetäytyneet pois mahan tieltä niin siinä on jo iso tekijä sille, miksi tasapainosi on huono etkä kykene istumaan hevosen selässä. Eikä siihen auta kuntosali, jos et osaa treenata oikein.

Kaverillani on kaksi lasta ja hän treenaa salilla. On kyllä lihaksikkaassa kunnossa, ei siitä mitään, mutta iljettää katsoa niitä levällään ja ylhäällä kasassa olevia kylkiluita. Lapsensa ovat kuitenkin jo yläasteikäisiä joten olisi hänellä ollut aikaa treenata keskivartalonsa kuntoon. Nyt hänen keskivartalonsa on vain todella levällään. Hauis on iso, mutta niin on kyllä keskivartalokin...

Eli jos et itse osaa treenata keskivartaloa takaisin kuntoon, niin mars jollekin joka neuvoo ihan kädestä pitäen, miten sen keskivartalon saa taas tukemaan itseään.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   17.4.25 20:42:37

jkkk miten voit puhua kaveristasi noin rumasti :( vai että oikein iljettää katsoa?! Joku muu täällä iljettävä kyllä on käytökseltään... etkai ole kateellinen kaverillesi?

Lähettäjä: jkkk 
Päivämäärä:   17.4.25 20:49:40

Ei siis iljetä "Onpa ruma" vaan "ei ihme, että valittaa jatkuvasti selkäkivuistaan" -tyyliin.

Kun itsekin kärsin muutama vuosi sitten selkäkivuista ja jopa jalkojen puutumisesta keskivartalo-ongelmien vuoksi ja olen tehnyt ison työn saadakseni keskivartalon taas tukevaksi, niin iljettää katsoa ihmisiä, joiden keskivartalo on vielä kamalammin levällään kuin minulla lähtötilanteessa. Ihan omaa kroppaa vihloo se, miten kamalalta heistä taatusti tuntuu. Heillä ei ole keskivartalossa minkäänlaista tukea :(

Ja kun joskus hänelle rib flaresta sanoin, niin hän vain tuhahti, että käy kyllä salilla ja sanoi, että jaksaa vetää leukoja. Jo niin jaksan minäkin, ja vedän enemmän kuin hän. Mutta eipä se rib flareen ja anterior pelvic tiltiin auta.

Mistä olisin hänelle kateellinen? Ei hänessä tai hänen elämässään ole mitään, mistä voisin olla hänelle katellinen :D Minulla on asiat kaikilta osin paremmin kuin hänellä.

Päivämäärä:   17.4.25 21:16:08

Jos valmiiksi jännität, ei kannata kokeilla istuntaopetusta joka lisää jännitystä kuten ehdottamasi. Cr on hyvä jos ohjaaja hyvä, ja sitten joku kokenut opettaja/valmentaja joka osaa opettaa rentoutumaan ratsailla. Hyvä ratsastavan fyssarin käsittely tai fyssarin ratsastusvalmennus on myös kokeilemisen arvoinen.

Lähettäjä: juupas 
Päivämäärä:   17.4.25 22:48:13

Olen nähnyt paljon "cr valmennusta" ja käynytkin sellaisella 2 kertaa. Voi olla että oon nähnyt vain huonoja cr valkkuja, mutta sekä se mitä itse näin, että ne omat tunnit oli täyttä huuhaata.
Yhdessä ratsastuskoulussakin muka opetetaan cr-metodilla. No harvoin näkee niin huonosti ratsastavia tuntilaisia ja niin totaalisen osaamatonta ratsastuksen opetusta.

Mutta olen siis nähnyt vain 3 eri cr opea, en enempää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.