Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosten ostosta kamala kilpailu

Lähettäjä: Epätoivoinen 
Päivämäärä:   17.4.25 08:08:04

Ne kiltit, kaikille sopivat ja järkihinnoitellut hevoset ja ponit menee sormia napsauttamalla kaupaksi. Jos ei ehdi samalla sekunnilla soittaa, kun ilmoitus on laitettu, on jo myöhässä.

Oikeasti tässä alkaa jo aikuista ihmistä itkettää. Olen elämäni aikana tehnyt jo liian monta hutiostoa ja haluaisin nyt kivan ja helpon harrastuskaverin. Iso poni tai hevonen.

Käyn vuorotöissä ja ehdin selata ilmoituksia huonosti. Korkeintaan useimpina työpäivinä voin laittaa viestiä, että olisin kiinnostunut ja voisin palata asiaan myöhemmin. Sitten se ostetaan nenän edestä ennen kuin koskaan ehdin palata asiaan.

Re: Hevosten ostosta kamala kilpailu

Lähettäjä: Mulla olis 
Päivämäärä:   17.4.25 08:14:59

Minkälaista hevosta ja millä budjetilla etsit? Mulla olis muutama hevonen mahdollisesti tulossa myyntiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.25 08:16:31

Vaan laitapa myyntiin se kiltti monipuolinen oma kasvatti harrastehevonen. Jo vaaditaan lähes ilmaiseksi, pitäisi voida palauttaa jos heppa saakin jännevamman ja se majotettaisiin johonkin pihatoksi kutsuttuun latoon mutapellolla koska pitäminen on niin kallista.

Päivämäärä:   17.4.25 08:19:57

Laita aloittaja viestiä jollekin välittäjälle, että tämmöistä etsin niin saat tiedon hevosista ennen kuin ne on julkisesti myynnissä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.4.25 08:22:51

Nämä on varmaan myös tosi terveitä ja priimakuvilla, ja hinta mielellään alle 4000e.

Ostajissa on vikansa myös.

LähettäjäKaisuV 
Päivämäärä:   17.4.25 08:33:47

Mulla 2v iso ratsuponi joka mielettömän kiltti ja ajossa super toimiva jne kiva suku ja kauniskin a pyynti 5 tonttua alvilla.
Tästä tekis vaikkapa tunti/terapia/harraste/kisa ties mitä eikä kukaan kysy.
Omaa kasvatusta ja systemaattisesti koulutettu ja tehty. Samat jutut osaava maksaa pelkkä koulutus ammattityönä jo tuon mitä poni nyt pyynti.
Vaan ei ole kukaan edes kysynyt.

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   17.4.25 08:38:39

5 tonnia on siitä ponista paljon, vaikka kivalta vaikuttaa. Alv on ihan raha minulle, kun olen yksityinen ostaja.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   17.4.25 08:49:44

Valitettavasti kaikenlaisia hupiostajia on paljon. Jos laitat viestiin, että "voin palata asiaan myöhemmin", niin todennäköisesti myyjä laittaa viestisi mappi Ö:hön ja olettaa, ettet ole oikeasti vakavissasi kiinnostunut. Vähintään kannattaisi ehdottaa jotain päivää ja aikaa, jona voisit tulla katsomaan hevosta.

Päivämäärä:   17.4.25 08:56:30

Kuinka kauan siinä viestin laittamisessa oiken menee aikaa jos vain useinpina päivinä ehdit laittaa muutaman sanan viestin? Ihmiset kirjoittelee normaalisti kymmeniä viestejä päivässä ihan tuosta vaan. Tai soittelee. Tai laittaa ääniviestejä.

Lähettäjä: åo 
Päivämäärä:   17.4.25 08:59:55

Just näin, "voin palata asiaan myöhemmin" menevät mappi Ö:hön. Ei myyjää kiinnosta tuollaiset kyselijät, että Ai, oikein VOIT palata asiaan minulle myöhemmin? Milloin? Vuoden päästä? No en jää odottelemaan :D Jos on aikaa selailla myynti illmoituksia, laita viestiin edes että "hei, sopisiko puhelinkeskustelu hevosesta X kello 18 tänään?" Vaikuttaa heti paljon tosissaan otettavammalta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.25 09:42:28

No ei todellakaan ole 5t paljon tuosta Kaisun ponista! :D Vika ei ole poissa tai hinnassa, tuon ikäisille poneille on vain tosi rajoitettu ostajakunta

Lähettäjä: Lala 
Päivämäärä:   17.4.25 09:51:26

Ei harrastelija viitsi ostaa nuorta ponia ja odotella 2v.että pääsee ratsastamaam edes vähän. Ratsutukset ym.maksaa ja paljon enemmän on vaivaa, kuin aikuisesta fiksusta hevosesta. Ennemmin maksaa enemmän siitä valmiista hevosesta.

Päivämäärä:   17.4.25 09:57:59

5v ponin saa samalla hinnalla ja pääsee heti hommiin.

Päivämäärä:   17.4.25 09:58:03

Olen siis näihin viesteihin kirjoittanut esimerkiksi ”voisin soittaa huomenna klo x-z, nyt olen valitettavasti töissä” tms. Silti, kun soitan, niin myyjä usein sanoo, että on jo myyty tai liikaakin tulossa katsomaan.

Etsin ruunaa, heB, idioottivarma ratsastaa, kykenee toimimaan asiallisesti uusissa paikoissa. Pienet käyttöä estämättömät viat ok, ei vatsaongelmia tai kaviokuumetta tms. Ei pure tai potki, ok kengittää. N 8 tuhatta budjetilla.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.4.25 10:16:05

Laita Ostetaan-ilmoitus.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   17.4.25 10:45:25

Olet oikeassa, että juuri ne "idioottivarmat" menevät heti, kun vaatimuksena on, että pitää olla vieläpä terve ja kiltti ja vähintään kivasti peruskoulutettu. Aika moni harrastaja lähtee nykyään siitä, että ei ole valmis opettelemaan, miten voisi käsitellä ja oppia ratsastamaan peruskilttiä ja asiallista hevosta, vaan kaikki haluavat sen idioottivarman, jonka kanssa ei tarvita minkäänlaista hevosmiestaitoa.

Myin kerran yhtä hevosta, josta kirjoitin jo myynti-ilmoitukseen, että ei ole helppo, vaan vaatii ratsastajalta kehonhallintaa ja normaalia hevoseen vaikuttamista (esim. kykyä vähän pyytää taipumaan tai pistämään jalkaa ristiin ja ymmärrystä siitä, mikä on puolipidäte). Näytin kokeilijoille jopa paikan päällä itse ratsastaen, että jos vain matkustan, hevonen menee näin ( = ravaa vähän lujaa pää ylhäällä, mutta ei tee mitään vaarallista ja holtitonta eikä lähde käsistä), ja heti kun teenkin muutaman puolipidätteen, se menee näin ( = tulee peräänantoon, hyvään tempoon, miellyttävä ratsastaa). Silti meni tosi pitkään, että sain hevosen myytyä, koska yksikään niistä, joille omasta mielestään kävi "ei helppo hevonen", ei ollut oikeasti valmis opettelemaan, miten ratsastetaan. Joka ikinen halusi kuitenkin pohjimmiltaan helpon hevosen, joka toimii heti hyvin, vaikka he eivät osaisi pyytää siltä mitään vaan pelkästään matkustaa. Se hevonen oli tosi kiltti ja lempeä, maastovarma, turvallinen ja hyvä käsitellä, mutta kun ei itse olla valmiita kehittymään, valinnanvaraa hevosissa on aika vähän. Niitä idioottivarmoja, jotka eivät yhtään välitä siitä, mitä niiden käsittelijä tai ratsastaja tekee vaan aina puksuttavat samalla tavalla, ei ole kauhean paljon.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.4.25 10:49:19

Epätoivoinen, jos tuollaisia on kaupan niin ne tosiaan menee heti. Itse ostin, en käynyt edes katsomassa vaan rahat tilille :D

Päivämäärä:   17.4.25 11:04:11

Hyvin koulutetusta ponista 5000 ei saisi olla liian iso hinta. Se, että luodaan varsalle hyvät pohjat, että siitä tulee se "idioottivarma" vaatii työtä.
Ihan perus maitovarsakin maksaa helposti 3000-4000€.

Päivämäärä:   17.4.25 11:57:34

Epätoivoisen budjetti on kertakaikkiaan riittämätön. Tuplat kun laitat niin voi alkaa löytyä sopiva.

Toinen asia on, että mitä ovat nämä legendaariset ”pikkuviat” jotka eivät mitenkään vaikuta hevosen käyttöön, mutta vievät puolet pois ostohinnasta nähden hevoseen jolla ”ei ole vikoja”. Useinhan se on niin, että jos vaikka vanhalla kilparatsulla on iän ja käytön tuomaa kulumaa niin hevonen pysyy käyttökunnossa vain hyvällä säännöllisellä ratsastuksella ja järkevällä managementilla sekä sopivissa olosuhteissa. Aloittajan tapauksessa nämä tuskin toteutuvat, jos hakusessa on ns. terve automaatti. Jos ei aikataulussa meinaa löytyä aikaa soittaa hevosen myyjälle niin aika epätodennäköistä on, että tällaisessa elämäntyylissä löytyisi aikaa huolehtia hevosen säännöllisestä laadukkaasta liikunnasta jota tukisi säännöllinen valmennus.

Myyjän näkökulmasta mitään lisäarvoa ei tuo viesti ”olen myöhemmin yhteydessä”. Vaikka olisi kuinka vuorotyössä aivan varmasti löytyy joku aika vuorokaudesta jolloin voi soittaa ja kertoa omista tarpeistaan hevosen suhteen ja sopia hevosen kokeilusta.

Aloittajan ongelma ei siis niinkään ole valtava kilpailu myytävistä sopivista hevosista vaan epärealistiset unelmat konkretian sijaan.

Päivämäärä:   17.4.25 12:19:16

Ostetaan ilmoituksista ei ole mitään hyötyä. Muutama ilmoitus ollut jq tarjotaan ihan jotain muuta kuin kriteereissä on. Tai sitten laitetaan huikea hintapyyntö kun hevonen on halvemmalla ollut myynnissä jo tovin vähän joka alustalla.
Päädyttiin vuokrahevoseen toistaiseksi.

Päivämäärä:   17.4.25 12:24:18

Töitä tehdessäkö sä selaat niitä hevosia? Eikö silloin voi mennä vaikka "tupakkatauolle" soittamaan potentiaalisesta hevosesta?

Lähettäjä: åo 
Päivämäärä:   17.4.25 12:25:05

., Todella hyvin sanottu.

Minullekkin jäi epäselväksi, mitä aloittaja sitten kerkiää tekemään. Halut ja resurssit kuulostavat epärealistisilta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.25 12:58:57

..., paitsi että hötönetin mielestä eestinhevosten kuuluis olla ilmainen.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   17.4.25 13:09:42

"Palaan asiaan myöhemmin jos asia on ajankohtainen, ei kuitenkaan ole tarpeen pitää hevosta varattuna meille, myy ihmeessä seuraavalle joka on kiinnostunut jos hän sen ostaa"

= Kohteliaammin sanottuna ei kiitos. Ei varmasti myyjäkään odota yhteydenottoa, ja jos odottaa ja kokee että joutuu odottamaan niin on vaan tyhmä.

Lähettäjä: VV 
Päivämäärä:   17.4.25 13:26:16

Mulla on aloittajan etsimän kaltainen iso poni 17 000€. Ei tolla budjetilla saa mitään järkevää.

LähettäjäKaisuV 
Päivämäärä:   17.4.25 13:32:47

Jooo varmasti löytyy halvemmalla ja ilman alvia ja ties sun mitä kaikkea.
Alle tuon en myy, mutta en myöskään kasvata lisää niitä enempää koska ei ole tarvetta tämmösille nuorille hevosille.

Päivämäärä:   17.4.25 13:34:28

Kun itse olen myynyt hevosia, en oikein innostunut viestinlaittajista. Parasta oli saada reilu soitto, kyllä jokaisella on sen verran aikaa, että voi yhden 10 minuutin puhelun soittaa vaikka töidenkin lomassa, jos on oikeasti kiinnostunut. Myyjänä siinä puhelussa aika hyvin erottaa jo renkaanpotkijat tosiostajista. Ei minulla ollut itselläni kiinnostusta kirjekavereihin, varsinkin, kun ne harvoin johtivat mihinkään.

Päivämäärä:   17.4.25 14:01:19

En minäkään jaksa mitään viestejä kirjoittaa, vaan soitan mielummin. Ei meillä töissä saa soitella omia puheluita ja ollaan savuton firma :—) Kyllähän hevoselle saa aikaa riittämään, kun saa itse päättää kaikki ajat, koska tekee mitä. Ja ei, en halua maksaa 15 000e harrastehevosesta, jolla en halua kisata.

Lähettäjä: VV 
Päivämäärä:   17.4.25 14:09:37

Sitten varmasti jatkat halppiksista riitelyä ja palautusrumbaa kun ostat kiireessä suden

Päivämäärä:   17.4.25 14:24:46

Siis teillä saa selata työajalla nettiä huvikseen, mutta ei saa tauoilla (teillä ei varmaan ole taukojakaan) soittaa omia puheluita. Jo on erikoinen firma.

Lähettäjä: Paula 
Päivämäärä:   17.4.25 14:28:42

Nuo alle 10t hevoset pitäisi järjestään vain laittaa pois. Elinkelvottomia ja hintoja polkevia mätiä omenoita

Lähettäjä: Ab 
Päivämäärä:   17.4.25 14:41:08

Nämä "vuorotyön takia en pysty vastaamaan" ostattelijat hevosasioissa on vähän turn off. Jokaisella aikuisella ihmisellä on ymmärrettävästi eri velvotteita X aikoihin päivästä, jolloin ei puhelimeen pääse. Kuitenkaan ei pitäisi olla mahdotonta vastata kohtalaisessa ajassa edes lyhyesti, että sopii puhelulle tai kokeilukäynnille jonkun myöhemmän ajan, jos on tositarkoituksella ostamassa. Hevosen omistajana niitä tilanteita tulee ihan varmasti, kun työpäivän aikaan pitäisi jotenkin yllättäen irrota soittamaan/viemään eläintä lääkäriin/kengittäjälle/tai metsästämään jostain tien laidasta laitumelta karkaamisen takia. Kommunikoinnin helppous tai vaikeus antaa itselle ainakin tietyn mielikuvan henkilön kyvystä hoitaa hevoseen liittyviä asioita myöhemmin, jos kyse on tuntemattomasta henkilöstä ja ensivaikutelmasta.

Lähettäjä: Etsin 
Päivämäärä:   17.4.25 16:28:18

Poneissa maksetaan rutiinista, siitä että ne on käyneet tehneet ja nähneet. Laadukkaasta rutiinista enemmän. Kansallisen tason poneja, varsinkin pikkuponeja saa 10->

Päivämäärä:   17.4.25 16:35:28

"Lähettäjä: Epätoivoinen
Päivämäärä: 17.4.25 14:01:19

En minäkään jaksa mitään viestejä kirjoittaa, vaan soitan mielummin. Ei meillä töissä saa soitella omia puheluita ja ollaan savuton firma :—) Kyllähän hevoselle saa aikaa riittämään, kun saa itse päättää kaikki ajat, koska tekee mitä. Ja ei, en halua maksaa 15 000e harrastehevosesta, jolla en halua kisata."

Kisakelpoisuus on vain yksi hintaan vaikuttava asia. Ratsastajista Suomessa vain 5 % kilpailee, 95 % ei. Pitäisikö suurin osa hevosista siis myydä halvalla vain siksi, että useimmat ratsastajat eivät kisaa?

Hevosessa/ponissa eniten maksaa laatu mutta heti toiseksi eniten luonne. Jos poni on kenen tahansa tumpelon käsiteltävissä ja ratsastettavissa vuodesta toiseen, se on erittäin arvokas, vaikka olisi vain tavallinen tallustelija. 15 000 euroa terveestä, hyvän ikäisestä, idioottivarmasta ja koulutetusta ponista ei ole paljon. Vaihtoehtona on maksaa enemmän tai hyväksyä asiallinen, kiva poni, jonka kanssa pitää hiukan opetellakin tekemään asioita, jotta se pysyy kivana.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   17.4.25 16:42:42

En kyllä ensisijaisesti myisi aloittajalle, jos noin paljon aikatauluongelmia jo kättelyssä, kertoo tehneensä hutiostoksia aikaisemmin (liian vaativa tai hysteerisen tarkka?), pieni budjetti kuitenkaan ei riitä täydelliseen. Kasvattajana en mielelläni myisi kilpailemattomalle.

Lähettäjä: renesmee 
Päivämäärä:   17.4.25 17:26:05

Kun on riittävän hyvä ne myydään Eurooppaan tai maailmalle. Ei suomalaisilla ole rahaa maksaa. Kannattaa ostaa se nuori hyvä aihio.

Lähettäjä: Ty 
Päivämäärä:   17.4.25 17:34:14

"Laita Ostetaan-ilmoitus."

Tämä.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   17.4.25 17:54:40

Minulla oli vuosia sitten ostoilmoitus, jossa etsin perhehevosta tyttärelle ja itselle. Paras oli kun kulmahousut tarjosivat ravishettistä Ruotsista.

Päivämäärä:   17.4.25 18:10:05

Jos ei ole aikaa edes soittaa, niin miten voi olla aikaa hoitaa ja liikuttaa se hevonen. Etenkin vuorotyöläisellä pitäisi olla tavallista enemmän vapaa-aikaa juuri päiväsaikaan, koska osa työvuoroista sijoittuu iltaan/yöhön.

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   17.4.25 18:22:33

Minäkin mietin, miten aloittaja ehtii mennä tallille ja tehdä hevosellaan jotain, jos osana työpäivistä ei ehdi edes yhtä WhatsApp-viestiä kirjoittaa ja niinäkin päivinä, kun ehtii, ei ehdi selailla myynti-ilmoituksia. Tallilla menee matkoineen kuitenkin varmaan pari tuntia. Se on paljon enemmän kuin viestin kirjoittaminen, soittaminen tai uusimman hevostarjonnan selailu.

Lähettäjä: ouhuh 
Päivämäärä:   17.4.25 18:52:47

Meidän tallilla, 22 hevosta, ei varmaan kukaan omistaja paina yli 70kg.

Lähettäjä: xxxxx 
Päivämäärä:   17.4.25 18:53:34

Aloittajalle en kyllä möisi edes kepparia. Sen verran sekopäältä vaikuttaa.

Lähettäjä: fdds 
Päivämäärä:   17.4.25 18:54:33

Kansas:
Aika jännä hevonen sinulla. Minulla on ollut useampi hevonen, jotka menevät peräänantoon, hakevat itse hyvän temmon, ovat miellyttäviä ratsastaa, vaikka vain matkustelisin kyydissä löysin ohjin. Eikä ole koskaan ollut ongelmia saada niitä myytyä :)

Ihan jokaista en ole kyllä myynytkään.

Minulla on ollut myös käsissä muutama hevonen, jotka eivät olleet omiani, mutta nekin yhtä lailla mukavia ja helppoja, vaikka selässä olija vain matkustaa löysin ohjin. Ehkä ongelma oletkin sinä? Sinussa on joku syy siihen, että hevoset menevät pää ylhäällä selkä alhaalla kun persetät selässä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.4.25 19:03:58

Asiaan palaajat on pahimpia kun eivät koskaan palaa. Laita suoraan viesti että ostat hevosen ja pyydä tilinumero.

Lähettäjä: yy 
Päivämäärä:   17.4.25 19:04:40

"Meidän tallilla, 22 hevosta, ei varmaan kukaan omistaja paina yli 70kg."

70 kg on jo aika paljon jos pituutta on alle 170 cm. Eli en sillä leijuisi, jos tallilla käyvien pituus on ennemmin 160 cm kuin yli 170 cm. 170 cm ja 70 kg on kuitenkin jo ylipainon rajalla! Ja oletko edes kysynyt jokaisen tallilla käyvän painoa, vai oletatko vain?

Päivämäärä:   17.4.25 19:10:31

Niin ja soita. Älä laita viestiä. Soita heti. Vuorotyö ei tarkoita sen pidempää työaikaa kuin meillä muillakaan. Jos menet illaksi töihin, soita päivällä. Ja päinvastoin.

Päivämäärä:   17.4.25 19:13:58

No tietysti soitan työaikojen ulkopuolella. Lähinnä se on se ongelma, että ne sopivat ilmoitukset löytyy aina vahingossa ja sitten niissä on jo paljon kyselijöitä, eikä aina edes haluta lisää.

Päivämäärä:   17.4.25 19:15:40

"Lähettäjä: fdds
Päivämäärä: 17.4.25 18:54:33

Kansas:
Aika jännä hevonen sinulla. Minulla on ollut useampi hevonen, jotka menevät peräänantoon, hakevat itse hyvän temmon, ovat miellyttäviä ratsastaa, vaikka vain matkustelisin kyydissä löysin ohjin. Eikä ole koskaan ollut ongelmia saada niitä myytyä :)"

Niin minunkin nykyinen hevoseni on. Tuo kuvailemani hevonen oli minulla vain jonkin aikaa projektihevosena eikä osannut sen hankkiessani muuta kuin pitää selässä ja kaahottaa eri askellajeissa eri suuntiin ratsastajaa yläkautta silmiin katsoen, vaikkei ollut enää mikään niin nuorikaan. Nykyisen hevoseni taas olen kouluttanut alusta saakka ja sen selkään olen laittanut nykyisin myös pikkutyttöjä. Se hakeutuu pyöreään muotoon suu vaahdossa ja lyllertää kiltisti, vaikka ratsastaja ei edes osaa pitää ohjastuntumaa. Tosin sekin piti kouluttaa ja ihan nuorena sillä oli nuoren hevosen reuhomisvaihe. Mistä tulee taas mieleen, miksi ne pomminvarmat hevoset ovat niin arvokkaita. Niistäkään läheskään kaikki eivät ole olleet syntymäviisaita, vaan niihin on käytetty paljon aikaa, vaivaa ja rahaa, että niistä on tullut niin luotettavia. Ei ole rahallisesti mitään järkeä ostaa asiallista aihiota Virosta 3000 - 4000 eurolla ja sitten pistää siihen useita tonneja vuoden aikana, jotta ehtisi vuodessa kouluttaa siitä huippukivan ja varman harrastekaverin jollekin, jos edes siitä koulutetusta ja varmasta versiosta ostajat eivät ole valmiita maksamaan kuin 5000 - 8000 e. Jos haluaa halvan ja hyvän, se pitää sitten ostaa itse sieltä Viron pelloilta ja kouluttaa ja toivoa, että tulee hyvä.

Päivämäärä:   17.4.25 19:16:09

Ja kokoasiaan niin olen 152cm ja 50kg. Tiedä sitten onko se este :D En halua suoraan lyödä myöskään rahoja tilille vaan käydä valkun kanssa kokeilemassa.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   17.4.25 20:22:13

Budjettisi on liian pieni. Hyvällä hevosella on ilo harrastaa, vaikka ei haluaisi kilpaillakaan.

Lähettäjä: Aha 
Päivämäärä:   17.4.25 20:35:03

Okei. 80 kg mies ei siis saisi ostaa hevosta. Noni, paljastuitte, senkin ravureiden kauppaajat.

Lähettäjä: gkf 
Päivämäärä:   17.4.25 20:43:34

En ole sanonut, ettei kukaan 80 kg saa ostaa hevosta. Sanoin vain, etten minä myy hevosiani liian painaville, jos aikovat itse sillä ratsastaa.

En tiedä pitäisikö enää edes yllättyä siitä, ettei tällä foorumilla juuri kukaan osaa lukea.

Kumpiahan täällä on vähemmän. BMI:n mukaan normaalipainoisia ja mieluummin lähempänä normaalipainon alarajaa kuin ylärajaa, vai lukutaitoisia? Molempia tuntuu olevan todella vähän...

Lähettäjä: juupas 
Päivämäärä:   17.4.25 22:51:21

Kyllä Suomen parhailla ratsastuskouluilla on myös 80kg tuntilaisten painon yläraja. Ratsastus on URHEILUA, se unohtuu monelta. Urheilijat eivät ole painavia. 190cm pitkät koulu- tai esteridaajamiehet ovat harvoin yli 80kg, ehkä jotain 82kg.

Mutta aloittaja vaikuttaa niin hankalalta tyypiltä että ei ihme jos kukaan ei halua myydä hänelle hevosta.

Lähettäjä: Ex-ostaja. 
Päivämäärä:   18.4.25 07:37:58

Ei kyllä ole budjetista kiinni laitin tuplat aloittajaan verrattuna vaan huti tuli. Nyt ostaisin vain hevosen jonka tunnen entuudestaan.

Ostoilmoituksiin tulee vain ulkomailla olevista ilmoituksia tai vaivaisista.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   18.4.25 08:25:40

”Etsin ruunaa, heB, idioottivarma ratsastaa, kykenee toimimaan asiallisesti uusissa paikoissa. Pienet käyttöä estämättömät viat ok, ei vatsaongelmia tai kaviokuumetta tms. Ei pure tai potki, ok kengittää. N 8 tuhatta budjetilla.”

Varmasti useampi jo aloittajalle kertoi, että hänen etsimäänsä hevosta ei tarvitse pitkään kaupitella. Sellaista etsii joka toinen harrastaja ja lisäksi kaikki ratsastuskoulut. Moni on valmis maksamaan käsirahan videon perusteella tai lupaa tulla seuraavana päivänä trailerin kanssa katsomaan.

Lisäksi aloittajan listaamista ominaisuuksista ainakin ratsastuskoulut voivat hyvin tinkiä: Jos hevonen on muuten käyttöön sopiva, on pikkujuttu jos sen joutuu kahdeksan viikon välein rauhoittamaan kengitykseen. Jos ei ole tarkoitus kiertää kilpailuissa ja valmennuksessa muilla talleilla, ei ole niin väliä, miten hevonen käyttäytyy uusissa paikoissa.

Päivämäärä:   18.4.25 09:02:13

Sellaista maailmanaikaa ei ole vielä keksittykään että tuollaiset hevoset eivät menisi kuin kuumille kiville. Jos aloittaja ei töiden takia ehdi kisaan mukaan, täytyy laittaa joku myyntivälittäjä asialle.

Ja mieti nyt aloittaja itsekin, kuka myyjä jää varaileman mitään hevosta lyhyen viestin perusteella? Jättäisitkö hevosen näyttämättä muille sen perusteella, että joku jostain päin Suomea kirjoitti "Kiinnostaa, palataan asiaan"? Aika paratiisia ja puolta miljoonaa saa tarjota ja toivoa, että myyjä on harvinaisen hyväuskoinen.

Jos haluat oikeasti yrittää kalastella tällaisia hevosia viesteillä, niin laita nyt edes kattavampi viesti, missä lupaat soittaa päivänä X aikaan Y, ja tosiaan joku syy pitäisi olla miksi kannattaisi odottaa juuri sinun yhteydenottoasi.

Päivämäärä:   18.4.25 09:31:10

Kyllä minä laitankin, mutta usein se aika on seuraavana päivänä. En viitsi klo 21-22 alkaa enää soitella kumminkaan. Sitten ne on jo myyty seuraavaan päivään mennessä. Ostaako ihmiset vaan sokkona kokeilematta hevosia?

Päivämäärä:   18.4.25 09:44:36

"En halua suoraan lyödä myöskään rahoja tilille vaan käydä valkun kanssa kokeilemassa."

Tämän takia et ehdi.

"Ostaako ihmiset vaan sokkona kokeilematta hevosia?"

Ostaa. Ne aloittajan kuvauksen kaltaiset vähän kalliimmatkin myydään ennemmin minuuteissa kuin tunneissa. Katsomisesta kiinnostunut saattaa ehtiä kävellä autoon ja laittaa turvavyön kiinni, kun tulee jo viesti, että hevonen löysikin jo kodin.

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   18.4.25 09:57:24

Ei kannata ostaa sokkona, siitä tulee vain ongelmia.

Kannattaa jutella jollekin hevoskauppiaalle, kertoa mitä etsit ja että oikean löytyessä kauppa on nopea. Se on ehkä paras mahdollisuutesi onnistua.

Itse olen tullut siihen tulokseen että pomminvarmat hevoset tehdään, ei osteta. Ostaa jonkun hyväluonteisen nuoren (ei herkkää, reaktiivista tai pelokasta) ja lähtee itse tekemään. Siinä oppii itsekin ja hevosen kouluttaminen on hauskaa!
Toki hyvä valmentaja ja tarvittaessa ratsuttaja pitää olla tukena.

Hirveän raivokkaita kommentteja täällä, mikä ihmisiä vaivaa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.4.25 10:53:00

Useampi vuosi meni,kun pienellä budjetilla etsittiin isoa äiti-tytär ponia, joka perusjärkevä ja käyttökuntoinen. Usea meni tosiaan edestä niin, ettei ehditty kokeilemaan asti kun joku kuulemma löi rahat tiskiin videoiden perusteella. No, näin tehtiin lopulta itsekin, ensimmäinen oli huti, toinen tuonti kasvattajalta suoraan, poikkeuksellisen fiksu nuori, mutta rodultaan se eestinhevonen... No, onpahan ainakin käyttökelpoinen ja turvallinen harrastekaveri, jolle uskaltaa teininkin laittaa harjoittelemaan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.4.25 12:18:05

Eihän eestinhevosessa rotuna ole mitään vikaa. Ovat yleensä juuri hyväluonteisia ja tasaisia. Eivät tietysti mitään liitokavioita kisakentille, mutta harva harrastaja kisaa tosissaan tai ollenkaan.

Lähettäjä: eestinheppa 
Päivämäärä:   18.4.25 18:12:37

eestinhevoset hyppää ainakin re 100cm, pitäis peruslapselle ja harrastajalle olla ihan riittävästi ;)

Lähettäjä: jed 
Päivämäärä:   18.4.25 21:27:03

Jos hevonen on sellainen, jota kolmetoista tusinassa itselleen etsii, niin todellakin se ostetaan heti eikä mietitä päiväkausia ja "palata asiaan joskus myöhemmin" ja rampata paikan päällä miettimässä valkun kanssa monet kerrat.

Nopeat syö hitaat.

Minä olen myynyt useammankin "jota kaikki etsivät" -hevosen vuosien varrella. Yhdenkään hinta ei ole ollut halpa eikä yksikään ole vaihtanut kotia alle kymppitonnilla ja jokaiselle oli ostajia jonossa välittömästi.

Lähettäjä: juupajuu 
Päivämäärä:   18.4.25 22:24:33

Tällein lihavana ihmisenä katselen kyllä nenän vartta pitkin idioottien keskustelua. Mitä sitten että olen lihava, en minä sillä itse aikoisi ratsastaa. Mutta mulla olisikin varaa laittaa hevoseen vähintään 50 keur. Poniparivaljakkokin olisi kiva omistaa. Ja myöskin varaa laittaa ostaja etsimään mulle sopivan hevosen ulkomailta. Siihenkin tarvitsee vain henkilön joka on sopivasti verkostoitunut.

Lähettäjä: Tytteli 
Päivämäärä:   19.4.25 07:37:06

Mikä ihmeen kommentti tuo juupajuu oikein on? Haluat leveillä rahoillasi netissä voi luoja paratkoon.

Päivämäärä:   19.4.25 08:09:26

Haavemaailmassa ja hyvää tarkoittavissa ohjeissa hevonen koeratsastetaan moneen kertaan ja myös valmentajan kanssa, jotta varmistutaan sen sopivuudesta. Myynnissä on pilvin pimein terveitä, hyväluonteisia ja hyvinkoulutettuja hevosia, joista huolellisen harkinnan jälkeen valita.

IRL hyviä harrastehevosia - saati terveitä, ongelmattomia ja idioottivarmoja sellaisia - on vähänlaisesti. Myyjän, edes sen hevoskauppiaan, ei tarvitse ”suostua” esimerkiksi toistuviin koeratsastuksiin ilman, että se näkyy hevosen hinnassa. Ei myyjän tarvitse kuin soittaa ratsastuskouluun ja tarjota hevosta. Todennäköisesti ostavat näkemättä perävalotakuulla, jos on edes jokseenkin tutusta ja luotettavasta myyjästä kyse.

Päivämäärä:   19.4.25 08:13:06

Siis oikeastiko on niin kiire päästä eroon, ettei saa yhtä puhelua ja yhtä kokeilukertaa odotettua? Olen minäkin myynyt pari hevosta enkä koskaan heille, jotka eivät edes tulleet katsomaan.

Lähettäjä: tottakai 
Päivämäärä:   19.4.25 08:17:11

Tottakai myyn pois heti, kun rahat maksetaan. Sinä tulet kokeilemaan ja et ikinä edes pistä viestiä sen jälkeen. Miksi en myisi jo edelliselle tosiostajalle...

Päivämäärä:   19.4.25 09:29:34

No eiks tommosia oo Rakella vähän väliä myynnissä.

Päivämäärä:   19.4.25 09:37:10

Lähettäjä: Epätoivoinen
Päivämäärä: 19.4.25 08:13:06

Siis oikeastiko on niin kiire päästä eroon, ettei saa yhtä puhelua ja yhtä kokeilukertaa odotettua? Olen minäkin myynyt pari hevosta enkä koskaan heille, jotka eivät edes tulleet katsomaan.

Ei tarvitse olla kiire päästä eroon, mutta ei myöskään tarvitse odottaa yhteydenottoasi huomenna ja koeratsastusta sitten joskus. Riittää, että yhdellä tosiostajalla on käsirahan verran rahaa tilillä.

Päivämäärä:   19.4.25 10:42:54

Ihme oletuksia nyt. Miksi kukaan huvikseen menee kokeilemaan? Mutta niin kai se sitten nykyään toimii.

En noista välittäjistä niin tiedä, eiväthän he tunne hevosta lainkaan. Eivät osaa kertoa mitään.

Päivämäärä:   19.4.25 10:57:02

Edelleen, miksi kukaan odottaisi juuri sinun yhteydenottoasi jos ennen kuin ehdit edes soittaa on ensimmäinen jo käynyt kokeilemassa?

Päivämäärä:   19.4.25 10:59:28

Niin no, kai sitä nopeimmat sitten ehtii yhdessä illassa paikalle. Mikähän olisi semmoinen työ, mistä voi vaan poistua tekemään muuta, kun huvittaa? :)

Päivämäärä:   19.4.25 11:02:43

Kas kun kaikki ei ole illalla töissä. Ei se minun vikani ole että sinulla on hankalatetyöajat. Ehkä kannattaa kokeilla hevosen ostamista vaikka kesälomalla?

Päivämäärä:   19.4.25 11:05:38

Otatpa kysymykseni henkilökohtaisesti. Taitaa olla stressiä noin muutenkin. Toivottavasti helpottaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.4.25 11:56:01

Minuakin ihmetyttää ap:n työvuorot, kun tätä ajankäytön haastetta näyttää olevan. Jos teet vuorotyötä, niin eikö sinulla ole säännöllisesti vapaata aamulla/päivällä? Tällöinhän olisi aikaa lähteä koeratsastamaan myyntihevonen vaikka heti, jos se ilmoituksen perusteella vaikuttaa sopivalta?

Päivämäärä:   19.4.25 12:09:38

Siis toki on aamulla vapaata. Mutta en silloinkaan kovin kauas ehdi lähteä, kun vuoro alkaa yleensä 12 aikaan ja pääsen 21.

Päivämäärä:   19.4.25 12:14:51

”Etsin ruunaa, heB, idioottivarma ratsastaa, kykenee toimimaan asiallisesti uusissa paikoissa. Pienet käyttöä estämättömät viat ok, ei vatsaongelmia tai kaviokuumetta tms. Ei pure tai potki, ok kengittää. N 8 tuhatta budjetilla.”

Mikä hevosmaailmassa on vikana jos tällainen hevonen tuollaisella budjetilla on lähes mahdoton harvinaisuus? Olisiko aika ihan tosissaan miettiä mitä jalostetaan ja miten niitä hevosia käsitellään? Tervepäisen harrastekopukan pitäisi olla se minimi.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   19.4.25 12:18:46

Selaa niitä myynti-ilmoituksia vain vapaapäivinä, silloin kun voit vaan ottaa ja lähteä heti katsomaan.

Päivämäärä:   19.4.25 12:37:03

Pitäisi tehdä näin. Mutta palo hevosen ostoon on kova ja ahdistaa, että joku menee ohi. Sitten ahdistaa, kun en saakaan sopivaa ostettua.. :D

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   19.4.25 12:54:26

Tuolla ostotekstillä ja hinnalla katsele lämminverisiä ravihevosia

Päivämäärä:   19.4.25 13:37:25

En tahdo ravihevosta, kiitos silti. Niiden kanssa pitäisi ajaa, enkä juurikaan pidä siitä.

Päivämäärä:   19.4.25 13:48:50

"Niin no, kai sitä nopeimmat sitten ehtii yhdessä illassa paikalle. Mikähän olisi semmoinen työ, mistä voi vaan poistua tekemään muuta, kun huvittaa? :)"

Minulla ei ole työtä, josta voisin poistua kun huvittaa, mutta silti kun olen jotain tosissani etsinyt, niin olen päässyt alle vuorokaudessa paikalle satojenkin kilometrien päähän. Tingin yöunista ja nukun enemmän myöhemmin. Järjestelykysymys. Aloittajakin pystyisi olemaan klo 8-9 aikaan sen ostettavan hevosen selässä, vaikka menisikin vielä iltavuoroon töihin.

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   19.4.25 14:19:49

Mikään eläin ei ole "idioottivarma", osta keppari

Lähettäjä: Haa 
Päivämäärä:   19.4.25 14:32:58

Nuo helpot ja halvat menee usein puskaradion kautta tutuille tai puolitutuille, harvoin niitä tarvitsee yleiseen myyntiin laittaa.

Ja jos laittaa, niin niille löytyy ostaja heti, joten "palaan asiaan joskus myöhemmin" -ostajien uusia yhteydenottoja ei jäädä odottamaan.

Kysy välittäjiltä tai tutuilta hevosihmisiltä, että onko tiedossa mitään joka kriteereihisi sopisi. Voi hyvin olla, että jollain olisi kotia vailla joku peruspuksu.

Eestinhevoset on myös kivoja, jos ei kaipaa mitään liitokaviota.

Lähettäjä: Myyjä 
Päivämäärä:   19.4.25 15:54:08

Myynyt useampia hevosia kuluneiden kuukausien aikana
Todella usein yhteydenottoja, kyselyitä ja videopyyntöjä tulee yli 10
heti kun ilmoitus on laitettu.
Tosiostajat ottaa luurin käteen, soittaa, sopii kokeilun, ja tulee paikalle.
Hyvin usein oikein hinnoiteltu toimiva hevonen menee ensimmäiselle kokeilijalle.
Joku saattaa viikon päästä lähettää viestin, milloin voisi soitella
Silloin on auttamatta myöhässä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.