Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tarvitseeko ratsastuksen opetus koulutusta

Lähettäjä: Kvantti 
Päivämäärä:   15.4.25 20:28:55

Mihin ratsastuksessa tarvitaan hienoja koulutuksia, jotta voi opettaa jonkun ratsastamaan? Niinkuin ihan oikeasti. Ollaanko me vaan rakennettu tähän kallis systeemi koulutuksineen jossa opettajat tienaa reilut 5000€ kuukaudessa, enemmän kuin oppilaat tunnilla? Monessa muussa harrastuksessa riittää kun osaa ohjata lapsia ja kulut saadaan pidettyä pieninä ja usealla on varaa harrastaa. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä lisäarvoa tällaiset koulut tuovat siihen mitä perusharrastaja riittävillä jopa paremmilla pedagogisilla taidoilla ei tietäisi…..

Re: Tarvitseeko ratsastuksen opetus koulutusta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.4.25 20:30:44

Mäki ryhdyn ridaopeks ku nii hyvä palkka.........

Päivämäärä:   15.4.25 20:52:43

Ypäjän kritisointi meni ihon alle?

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   15.4.25 20:58:43

Siis mitä mä just luin?
Saatan kommentoidakin myöhemmin, nyt ei pysty....

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.4.25 21:19:28

No et ehkä ole kuunnellut hyviä ja taitavia opettajia. Puutaheinää voi opettaa kuka vaan.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   15.4.25 21:32:25

No tuolla oikeinkirjoitustaidolla en kovasti ihmettele ettei sivistystä ja koulutusta osaa arvostaa. :D

Jospa edes joskus avaisit yhden ratsastuskirjan niin ymmärtäisin minkälainen asiakokonaisuus ratsastustaito kaikkine käsitteineen on. Alkeiskurssi kestää kymmenen vuotta.

Ihan käsittämätöntä höpinää.

Päivämäärä:   15.4.25 21:36:53

Onko 5000€ palkka vai ammatinharjoittajan kuukausilasku? On meinaan keskenään aika eri asiat.

Jos palkka, niin on tosi hyvä. Siitä menee veroa ehkä 30%?

Jos on laskutus, niin täytyy muistaa, että tuosta maksetaan eläkkeet ja verot, käytännössä käteen jää 1/3. Itse maksetaan myös lomat.

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   15.4.25 21:39:14

Tän on oltava joku trolli, mutta kerro ihmeessä missä ridakoulussa ope tienaa 5000€kk?

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   15.4.25 23:16:57

Mä en ehkä vertaisi ratsastusta lajina joukkuepeleihin, vaikkakin olen usein tätäkin miettinyt, että vaikka esimerkiksi jalkapallossa huipulle pääseminen on ihan yhtä vaikeaa kuin ratsastuksessa, niin siihen kuitenkin ainakin alkuun kelpaa valmentajiksi äidit ja isät jotka on joskus nuoruudessaan harrastaneet lajia. Harrastuksena mun mielestä ratsastukseen vertautuu vaikka pianon- tai viulunsoitto, sillä erolla että ratsastus on vaarallisempaa. Musiikkiharrastusten opettajilla on AMK-tutkinto. Hyvin kelpaa.

Ymmärrän kyllä että ratsastus on omanlaisensa laji ja että sitä ei opi "koskaan" mutta olen melko varma myös siitä, että minkä tahansa muunkin lajin edustajat sanovat omasta lajistaan. Aina voi kehittyä jalkapallossa, pianonsoitossa, koripallossa, taidemaalauksessa, jne. Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin minusta ratsastuksessa olisi hyvä hieman nöyrtyä sen suhteen millaista tasoa harrastajilta odotetaan. Se, että ht.netin mukaan 99,9999999999 % ratsastuskoulujen ratsastajista on surkeita, ei auta lajin selviytymisessä mitenkään. Koko laji häviää jos suuret massat ei harrasta edes huonosti. Suurin osa myöskin jalkapalloa pelaavista lapsista on aika huonoja maailman huippuihin verrattuina, mutta kaikki harrastajat otetaan ilolla vastaan jotta sitä toimintaa ylipäätään on ja että sille turvataan jatkuvuus ja rahoitus.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.4.25 08:29:48

Erona muihin lajeihin vaan on, että kun pitäisi osata hevostakin. Ymmärtää miten hevonen toimii, oppii, on koulutettu/ei ole, erottaa terveet ja sairaat, jotta vaatimustaso on oikea. Osata kouluttaa itse sekä erilaisia hevosia että ihmisiä. Ymmärtää eri tehtävien merkitys koulutuksessa, hevosen terveydelle ja ratsastajan taidon kehitykselle. Ymmärtää varusteista, lääkinnästä, ruokinnasta, ihmisen ja hevosen. Ymmärtää erilaiset oppijat, osata opettaa heitä yksilöllisesti niin ryhmässä kuin yksityisesti. Tässä muutama, miksi kuka vaan ei voi...

Mä toivoisin, että ihmiset olisi kriittisiä sen suhteen, keneltä opetusta ottaa vastaan. Se että joku on kiva tai itse kisannut ei vielä tee kenestäkään hyvää opettajaa.

Lähettäjä: killa 
Päivämäärä:   16.4.25 10:15:53

"Se että joku on kiva tai itse kisannut ei vielä tee kenestäkään hyvää opettajaa."

Tämä. Mentoriksi vain kokenut ja koulutettu ammattilainen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.