Lähettäjä: treew
Päivämäärä: 15.4.25 14:24:41
Käytetty, eli sellainen, joka on ollut käytössä. Ei siis vain ostettu kaupasta ja jäänyt kaappiin ja edelleen laput kiinni.
Nykytilanteesta en tiedä, mutta ainakin aiemmin ratsastuskoulussa ei ole ollut pakko olla omaa kypärää, kun sen sai tarvittaessa ratsastuskoulusta lainaan. Eli ei ollut mitään taetta kypärän kunnosta, päähän laitettiin se mikä mahtui eikä valunut silmille.
Kuitenkin aina hoetaan, ettei saisi ostaa käytettyä kypärää kun ei voi olla varma, missä kunnossa se on. Kaupasta ostetussa on myös takuu, mitä esim. fb-kirppikseltä ostetussa ei olekaan. Eikä varsinkaan, jos kypärä on vuosia vain lojunut kaapissa, vaikkei sitä olekaan käytetty. Nykyäänhän suositellaan, että kypärä uusittaisiin tai huollettaisiin muutaman vuoden välein, vaikkei sitä olekaan kolhittu mihinkään.
Aika paljon kuitenkin näkee nettikirppiksillä ilmoituksia käytetyistä kypäristä. Ostaako joku niitä, kun se on kuitenkin suositusten vastaista?
Minä itse en ostaisi koskaan kypärää, jota on käytetty. Ihan jo hygieniasyistä. En myöskään lainaa toisille kypärääni tai käytä toisten kypäriä. Ehkä olen ylihysteerinen, mutta ei se minua haittaa.
|